Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Okey - hvis man skal flisespikke så vil selvsagt en liten hund ha god plass i et kjempebur, og det er jo selvsagt et bedre valg enn å putte en stor hund inn i et lite bur..

Og ja, det finnes massevis av små hunder - en god del middelsstore og tilsvarende sikkert omtrent like mange store hunder.

Bur kommer også i alle størrelser, og jeg er rimelig overbevist om at hvis man spør på enhver dyreforretning hvilken burstørrelse jeg skal ha til min chihuahua som foreslås det IKKE et av de største burene - eller hva?

Slik at vi her inne, som troligvis er litt over-interessert i hund, har det største mulige buret, etc til vår hund er beundringsverdig ja, men kanskje ikke så merkelig.

Men den vanlige mannen i gata, med sin vanlige middelsstore hund (sikkert en bordercollie/retriever-blanding) - vil HAN få rådet til å spesialbestille buret fra USA på 1,5 meters lengde, eller vil han få foreslått burstørrelsen til foreldredyrene som står i brosjyren for burene?

Og forresten.. Er det mulig å være særlig søtere enn den lille til Raksha der alene i det stoooore buret? stakkars liiiiten.... :wub:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene med å stenge hunder inne pga at man er redd for inventar er dårlig.

Alle snakker jo om at det koster å ha hund..Altså det koster mer enn selve hunden.Jepp det gjør det!Kan iallefall!

Jeg har ikke hatt mye ødelagte ting..og jeg kjenner ikke mange som har det heller...Uten bur.

Man legger jo bort alt det løse som man er redd for,og så legger man masse løse spennende ting som man ikke er redd for rundt omkring i stua/huset,slik at valpen kan finne det og se på det som fristende!

Jeg fatter ikke hva som er problemet ?Det går da an å prøve?

Det er masse spennende ting valper har en tendens til å ødelegge...og hvorfor det?Jo fordi de har lysst til å leke og tygge på noe!Så om man gir dem et sinnsykt varierende utvalg og plasserer det strategisk så er man mest sannsynlig reddet..

Jeg har ingen spesiell oppskrift,men vet at stooore bamser,mindre bamser,gummileker med og uten lyd,pappruller,tennisballer/sprettballer,knuteleker,gamle filler/sokker,griseører,tyggebein slår an.

En valp i et rom med masse sånt..PARTY!Jeg har faktisk vært såpass at jeg har gitt hundene aviser,tross jeg vet at de ikke blir brukt til å tisse på.Man vet jo at aviser er skamgøy å rive i filler!

Det hjelper ikke å være kjip å gi en bamse,en knute og en ball,pluss et griseøre..Da kan man likegodt sette tags på resten å si "se på meg,spis meg"...

Det er ukult at valper pisser,men det er faktisk noe som følger med.Seigt varmt,eller kaldt..

Jeg prøvde ut en rutine der valpene fikk 45 min til 1 times tur rett før leggetid.

Det var svært sjeldent noe å vaske dagen etter!

Turen var 10 min gange rett på en fotballbane,ved en sti,og litt gress.

Likevel var den friske luften,trimmen etter ballen,og tiden nok til å slå valpene rett ut.Jeg brukte ikke lange turen dit,men var der lenge nok til at det hjalp.

Det var plutselig himmelen å komme ut i stua UTEN å måtte bite tennene sammen å trø barbeint i tiss som var trødd på hele gulvet og begynne å vaske med søvnen fortsatt i øynene.

100 ganger hadde jeg lysst å snu i døra,der det var hunder som hadde skvist bæsj mellom tærne,og seigt tiss under potene!MMMM

Ellers kan jeg si at 2 monstre har glemt at de er voksne idag,og jeg kom idag hjem til et stuebord som var flytta 2 meter,og ei kameraveske(med kamera inni)som var delvis ødelagt,da de sikkert har hatt drakamp med skulderreima.GØY!Heldigvis er kamera okei.Jeg la det på gulvet etter å ha holdt på med det,min feil.Det kunne jo vært en gøyal leke?!?!Spye var det og på gulvet...Det pleier ikke være bra å spise kameravesker..

Men tilbakefall og sprell skjer!Til og med voksne hunder kan ha seg en fest...

Det burdte vært forbudt med lukket bur i hjemmet på hund.Hva skjedde med kurven liksom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Morsom" video - men hva er egentlig tatt her? (Jeg har ikke lyd på PCn her)

Et par planter og en bok?

EN eneste potteplante lager myyyye søl utover et gulv - uten at det er noe værre enn at hunden biter på en sokk, liksom..

Og for endel av oss så er det vel utenkelig å ha gulvstående planter hvis ikke man er helt "100%" safe på hunden, eller?

Bibelen, derimot - der må han vel forvente seg en straff fra "der oppe" en gang, da..

Ha ha ha ha!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN eneste potteplante lager myyyye søl utover et gulv - uten at det er noe værre enn at hunden biter på en sokk, liksom..

Og for endel av oss så er det vel utenkelig å ha gulvstående planter hvis ikke man er helt "100%" safe på hunden, eller?

Bibelen, derimot - der må han vel forvente seg en straff fra "der oppe" en gang, da..

Ha ha ha ha!

Susanne

Det var vel første gang den var ute av buret sitt alene trur jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for "suffleringen" Nirm!

Men er ikke dette litt av clouet, da? Noen ville opplevd å møte noe slikt når man kommer hjem som om "hele huset er rasert", det hele er umulig å leve med og i det hele tatt vil dette være en helt forferdelig opplevelse.

Andre vil se hva er egentlig gjort - okey en potteplante eller to, et par bøker eller så.. Men IKKE veggen, gulvteppet, kjøkkenstolene, TV-benken, etc.. Ergo ikke noen "big deal", og klart innenfor sånt man må regne med med en valp i huset.

Jeg ville gjerne spurt denne eieren om hunden har vært alene hjemme utenfor buret tidligere (kortere perioder), og den i det hele tatt ER løs i hjemmet til vanlig. I alle fall før jeg ville syntes dette var spesielt dramatisk.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for "suffleringen" Nirm!

Men er ikke dette litt av clouet, da? Noen ville opplevd å møte noe slikt når man kommer hjem som om "hele huset er rasert", det hele er umulig å leve med og i det hele tatt vil dette være en helt forferdelig opplevelse.

Andre vil se hva er egentlig gjort - okey en potteplante eller to, et par bøker eller så.. Men IKKE veggen, gulvteppet, kjøkkenstolene, TV-benken, etc.. Ergo ikke noen "big deal", og klart innenfor sånt man må regne med med en valp i huset.

Jeg ville gjerne spurt denne eieren om hunden har vært alene hjemme utenfor buret tidligere (kortere perioder), og den i det hele tatt ER løs i hjemmet til vanlig. I alle fall før jeg ville syntes dette var spesielt dramatisk.

Susanne

Med lyd får man med seg at de som tar opp dette er rimelig lattermilde :icon_confused: Så verdt å ha på lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne passa godt inn i denne debatten... :icon_confused::icon_redface:

Been there - done that :rolleyes:

EN eneste potteplante lager myyyye søl utover et gulv - uten at det er noe værre enn at hunden biter på en sokk, liksom..Og for endel av oss så er det vel utenkelig å ha gulvstående planter hvis ikke man er helt "100%" safe på hunden, eller?

Ha ha ha ha!

Susanne

Jeg tør påstå at en potteplante er MYYYYYE være enn at hunden biter i en sokk. Jeg snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bagateller,og ser mye verre ut enn hva det er,slik som Susanne sier..

Helt ærlig.. jeg hadde aldri forlatt en plante sammen med en hund om jeg kom på det,men slikt lærer man av,hoho!

Ellers er jeg nesten sikker på at hunden ikke hadde særlig mye å¨leke med da de var borte,så den fant andre løsninger!

Jeg har inntrykk av at hunder går for mye av det samme,dvs tiltrekkes av mye av de samme tingene...

Hvis man tenker litt så vet man at til og med tegnefilmer viser hunder vs planter,og bøker og sko er ganske populære også!Så hva med å fjerne det åpenbare og gi hunden minst 15 gjenstander inkludert snacks den kan leke med før man går?

Jeg har kommet hjem til tilsynelatende langt verre ting enn på den videoen,men bare pga stjålet søppel som jeg glemte og et par andre ting jeg glemte.Min feil.Det så helt forj---- ut ved første øyekast,men tok toppen 5 minutt å rydde,og ingenting spesielt var ødelagt.Man må se det for hva det er...Hvor går grensen for hva som er forferdelig å komme hjem til?

Er det skandale med et par ødelagte bøker,en potte,en sko,en lader,en søppelpose,en fjernkontroll,en kremtube,en cd,et glass som stod på bordet og et hjørne på en hylle?

Hvor går grensen som får folk til å bure hundene inne?Hva er man redd for skal bli ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bagateller,og ser mye verre ut enn hva det er,slik som Susanne sier..

Helt ærlig.. jeg hadde aldri forlatt en plante sammen med en hund om jeg kom på det,men slikt lærer man av,hoho!

Ellers er jeg nesten sikker på at hunden ikke hadde særlig mye å¨leke med da de var borte,så den fant andre løsninger!

Jeg har inntrykk av at hunder går for mye av det samme,dvs tiltrekkes av mye av de samme tingene...

Hvis man tenker litt så vet man at til og med tegnefilmer viser hunder vs planter,og bøker og sko er ganske populære også!Så hva med å fjerne det åpenbare og gi hunden minst 15 gjenstander inkludert snacks den kan leke med før man går?

Jeg har kommet hjem til tilsynelatende langt verre ting enn på den videoen,men bare pga stjålet søppel som jeg glemte og et par andre ting jeg glemte.Min feil.Det så helt forj---- ut ved første øyekast,men tok toppen 5 minutt å rydde,og ingenting spesielt var ødelagt.Man må se det for hva det er...Hvor går grensen for hva som er forferdelig å komme hjem til?

Er det skandale med et par ødelagte bøker,en potte,en sko,en lader,en søppelpose,en fjernkontroll,en kremtube,en cd,et glass som stod på bordet og et hjørne på en hylle?

Hvor går grensen som får folk til å bure hundene inne?Hva er man redd for skal bli ødelagt?

Nå er vel dette en burdiskusjon og ikke en diskusjon om hva som er ille at hunden ødelegger, men allikevel: Jeg syns det å sammenligne planter over hele huset med en ødelagt sokk, blir som å sammenligne fise og bedrite! Når det er sagt så er jeg helt enig i at man bør rydde vekk ting man er redd for, men i mitt tilfelle så hadde Stitch vært alene hjemme flere ganger uten at noe hadde skjedd. Jeg tenkte derfor at han ikke hadde sånne tendenser. I tillegg hadde han jo både leker og godbitball og annet å engasjere seg med. Det var vel helst det at andre "ting" ble mer spennende.

Vi har nå ryddet et rom hvor han har mat, drikke, leker og et bur som står åpent, også har vi stengt av med en grind. Det eneste som blir ødelagt nå er grinda :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min bak det å legge ut video klippet var ikke at det skulle være skremselsproppaganda. Jeg synes klippet var morsomt og jeg likte den ironiske måten eierne tok dette på. Men jeg tror det tar mer enn 5 minutter å rydde opp det der...

Og det er ikke sånn jeg har lyst at det skal se ut når jeg kommer hjem. :icon_confused:

Alle sier det er så lett å fjerne de tingene hunden kan ta... Jeg prøvde det med den hunden jeg overtok som ikke kunne være hjemme alene... jeg forsto fort hvorfor en tilsynelatende perfekt hund var til omplassering... :icon_redface: Men når en til slutt tar ut så mye at rommet er tomt og hunden alikevel går løs på vegger, lister, dører, gulv mener jeg at bur en periode kanskje kan være løsningen. Ikke tror jeg hunder har godt av å stresse sånn og jeg var utrolig redd for at hun skulle skade seg, noe hun også gjorde. Da synes jeg det er greit med bur i noen måneder om det fører til at hunden senere kan få boltre seg fritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,om jeg kom hjem til det der,så hadde jeg tatt handleposer og krafset all løs måll opp i,og så hadde jeg støvsugd resten.Søppelet blir kasta.

Jeg tror dem på filmen hadde vegg til vegg teppe?Isåfall synd for dem.

Poenget her er burbruk,og da mener jeg det er naturlig å skrive hva som får dere som bruker bur til å putte dem i bur.

Hvilke saker er det dere er så redde for?Det er en naturlig del av diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier det er så lett å fjerne de tingene hunden kan ta... Jeg prøvde det med den hunden jeg overtok som ikke kunne være hjemme alene... jeg forsto fort hvorfor en tilsynelatende perfekt hund var til omplassering... :icon_confused: Men når en til slutt tar ut så mye at rommet er tomt og hunden alikevel går løs på vegger, lister, dører, gulv mener jeg at bur en periode kanskje kan være løsningen. Ikke tror jeg hunder har godt av å stresse sånn og jeg var utrolig redd for at hun skulle skade seg, noe hun også gjorde. Da synes jeg det er greit med bur i noen måneder om det fører til at hunden senere kan få boltre seg fritt...

Det som vel er hovedproblemet er jo at de aller fleste ikke engang lar hunden få en sjanse til å vise om den faktisk KAN være uten bur - nei, man planlegger faktisk at BUR, jo det må man ha, lenge før man overhodet har fått valpen i hus ! Jeg synes faktisk man skal gi den lille en sjanse til å vise at - joda - man fikser faktisk å sove om natta uten at buret er stengt igjen, eller å være alene hjemme uten å låses inne i et bur.

Jeg tar liksom sjansen på at går bra, jeg (både mht å sove om natta og å være alene på dagen). Og gjør det ikke det, SÅ får man se på hvilke alternativer man har for å redusere problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. ok!

Hva syns du selv da?

jeg har ingenting imot hverken bur eller hunderom. men alt til sin tid... vil heller at hunden ligger i bur i der jeg er, enn fks stengt inne på et rom. men dette forutsetter selvsagt at buret er stoooort nok, at hunden er mosjonert, og kan slappe av inni der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur som del av trening tror jeg ikke er ille, det som er mer ille nå er at bur er blitt en del av hva man MÅ ha for å ha hund. Det ønskelige for meg er jo faktisk å ha en hund som er rolig alene hjemme og trygg. Så jeg vil aldri hive ut en bærepose med ting den kan få ødelegge når den er alene, vil jo bare bygge stress og lære den å ha høy aktivitet alene.

Når jeg får valp så hiver jeg jo heller ikke 50 ting rundt i hele huset så den kan få boltre seg fritt på natten. Natten er til for å sove og være i ro - derfor får den og ett begrenset område med maks ett griseøre for å slappe av på. Jeg bruker ikke bur - men begynner med engang å lære den hva som er rolig perioder og hva som ikke er det. De ligger nedenfor sengen og er rolig. Inen i huset har de begrenset med ting de får leke med. Kan holde seg til ett par ting. Blir det for mye kult så vil de aldri lære seg å holde på med få ting, men heller bare bytte mellom alt de finner - og etterhvert er det jo en hvis sjanse for at endel av det de finner ikke er særlig bra for hunder å tygge på (spiker fra lister, glass, hardplast etc Slikt som kan kutte opp struperør og munn. Ville jo vært kjedelig å komme hjem til dø hund)

Optimale er jo at hunden lærer seg når være rolig og når ikke. Og inne for meg er en rolig plass. Så er det jo å sikre at den er morsjonert nok før den skal ligge i ro og har forutsetninger til å være rolig.

Som min hund som aldri har lært å være i ro inne (har ikke vært inne engang omtrent) så anser den faktisk alt som tyggbart. En valp ville ikke gjort det siden den hadde vært vant til å se alle tingene i løpet av oppveksten og ikke ansett alt som nytt og kjempespennende. Derfor og bur om natten når jeg ikke kan se den (siden jeg anser elektrosjokk terapi på ledninger som ikke spesielt bra for hunden - og det er heller ikke ett alternativ å ikke ha strøm i huset) Når rutinen er innarbeidet med at natt er en rolig perode og nyhetens interesse på alt i ett hus går over så får den være løs. Først på begrenset område - så får den vel hele huset etterhvert når det viser seg at den er rolig. Litt svinn må man jo regne med - men jeg prøver å unngå at hunden blir endel av svinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker ikke bur fordi hundene mine er utrygge(for det er de ikke....) jeg putter dem inni der av ren latskap. er ikke alltid jeg gidder/rekker å rydde bort barneleker, mat etc når jeg kjapt må avgårde. dessuten er det uaktuelt at begge mine hanner, pluss killja er løse sammen uten tilsyn. dette pga av at det lett kan bli tull, og 50kg mot 22 er feigt. men mine hunder har en serdeles bra hverdag, og ingen skal få komme å si at de har det vondt pga at jeg bruker bur av og til. de er så og si aldri alene hjemme, de får ca 3 timer tur hver dag , pluss aktiviteter på kvelden. er med nesten overalt, sover i sofaen, seng osv. er stortsett ute i frisk luft fra 0700- 2000 hver dag. men min sønn skal få de få timene etter barnehage med alenetid, og da er hundene nedprioritert. så enkelt er er det med den saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men hos meg går grensen med sofa, bord, gulv, vegger, dører, og evnt andre store møbler... Resten kan man liksom rydde vekk. Men det er strengt tatt vanskelig å rydde vekk gulvet. :icon_redface:

Når det gjaldt kattene her i huset, ettersom det ble nevnt, passet jeg på å la det jeg helst ville bli kvitt stå igjen. Så fikk jeg endelig en god unnskyldning til å kaste den stygge pyntetingen jeg har fått fra slekt :icon_confused:

Nå bare håper jeg at Bridie skal forbarme seg over den stygge saken som står igjen i gangen her... :ahappy: Hadde hu tatt den hadde hu fått et griseøre som takk! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ingenting imot hverken bur eller hunderom. men alt til sin tid... vil heller at hunden ligger i bur i der jeg er, enn fks stengt inne på et rom. men dette forutsetter selvsagt at buret er stoooort nok, at hunden er mosjonert, og kan slappe av inni der...

Ok. Så du syns det er bedre at hundene ligger i bur, en at de skal ha et stort rom til disposisjon? Det må da være mye mer behagelig for en hund å et hunderom tilpasset etter dens behov, en å ligge i et bur??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger ikke Casper i bur lenger, bare i noen situasjoner.

Men har man en hund som spiser mye rart, og ødelegger endel, så skjønner jeg veldig godt at man velger bur.

Det er ikke alle som har muligheten til å lage et eget sikkert hunderom, og med en hund som er i en ødeleggende fase er det ikke lett å finne andre løsninger.

Jeg foreksempel har ett rom der han kan være når jeg drar bort, og det er soverommet mitt. Det er fordi jeg bor med noen som også har tingene sine rundt om kring, og jeg kan ikke be om at det skal være klinisk fritt for fristelser i hundehøyde. Det kan jeg bare ikke.

Så da blir det soverommet.

Jeg DRITER i om dyna mi blir revet opp. JEG Driter i om mobilladeren min blir spist opp, skittentøyskurven, lampen, teppet, varmeovnen etc etc, men det jeg ikke driter i, er hva hunden min putter i seg. Ja, alt som mobilladere og skittentøyskurver kan legges bort (og det blir det og), men kan ikke fjerne madrassen hver gang jeg skal bort, fjerne teppet, og jeg kan ikke ta bort ledningene langs gulvet. Listen er lengre. Og enda viktigere, jeg kan ikke gjøre noe med døren, som jeg ikke vil ha skrapt opp, da jeg bare leier. Veggene er det ikke noe å få gjort med, med mindre man setter opp jerngitter eller noe.(Akkurat det med skraping på dør har jeg løst med å sette et tørkestativ foran, han liker ikke lyden. Men er det ikke ledning, ja da må den være blottlagt )

Så hadde dette vært for tre måneder siden, hadde jeg ikke stolt nok på Casper til å la ham få være fritt på rommet, noe jeg gjør nå. Men fikk en påminnelse her om dagen likevel, da han spiste deler av en leverposteidåse. Ja, det var min feil, som hadde glemt den innerst i vinduskarmen bak et bord, og det burde ikke ha skjedd. Men det gjorde det (og det gikk bra heldigvis)

Jeg har så stor forståelse for folk som føler de må ha hundene sine i bur, iallefall i ungdomsperioden. Jeg måtte som sagt det i begynnelsen og, og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten, jeg hadde virkelig ingen andre muligheter. Kunne ikke ta ham med, og han ødela alt. (Bodde et midlertidig sted uten mulighet for "modifikasjoner".)

Hvis jeg ikke har fått ryddet bort alt før jeg må dra, så tar jeg faktisk ikke sjansen på å ha ham løs på rommet, og da er jeg veldig glad for at jeg har buret. Det skjer ikke ofte, men det skjer, og jeg kan ikke se at det gjør noen skade.

Jeg bruker ikke buret på natten lenger (nå er det min seng som gjelder), men i helt i starten gjorde jeg det, slet veldig med å få ham til å sove om natten alene, mye ble ødelagt, og det var bjeffing og uling hele natten. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noe bur, har aldri sett vitsen med det, men jeg kjøpte nå ett. Og da ble det fred om natten. Han sov han, heeele natten igjennom, ikke en lyd, ikke en dråpe og ingenting ødelagt.

Man kan godt si at buret her ble en "lettvint" løsning, men hva er galt med det? Det fungerte, resultatet kom over natten, og ved å ta den "lette" veien har jeg jo ikke gjort meg selv noen bjørnetjeneste heller, han fungerer fint alene om natten uten bur nå, men akkurat på den tiden gjorde han ikke det. Så jeg er overbevist om at buret for oss ga resultater jeg måtte ha jobbet mye lengre for å få på andre måter.

Alt med måte er det noe som heter, og vet jeg at jeg blir borte i 8 timer er han heller ikke i buret, da sørger jeg for at rommet er trygt. Men skal jeg være borte noen timer, og ikke orker/rekker å ordne opp, ja, så blir han i buret, og han har det helt fint med det. Jeg får også en litt vond smak i munnen når jeg hører at noen hunder er i bur 8 timer hver dag, og derreter om natten.

Men vet dere hva, det er faktisk en grunn til alt. Ja vel, noen burde kanskje se etter andre løsninger, men er det så usansynlig at bur noen ganger er den beste, og ikke minst den enkleste (for er det noe galt i å ta en enkel løsning, så lenge den er god?)

Alle kjenner vel sin hund best, og vet mest om personligheten, uvaner, fordeler, styrker, svaketer ogsåvidere. Og jeg vil ha meg frabedt å høre at det var galt av meg å bruke bur som en løsning og et hjelpemiddel, fordi det har gitt veldig gode resultater, og mange grå hår har blitt spart (og ikke minst materielle ting). Og aller viktigst, hunden er helt trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...