Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Å nei, så at hunden din raserer huset om den ikke er innestengt i bur er fordi den er så veltilpasset det da eller?

Ingen som sier hun raserer huset? Hvor har du fått det fra?

*sukk* men jeg skjønner dette vil føre til quoting etc etc etc.

La meg bare svare på din quote av meg som sier at jeg har bikkja i buret fordi jeg er redd for ødeleggelser med en gang. Det er fordi JEG NETTOPP er redd for ødeleggelser. Det betyr ikke at de SKJER, men at de KAN skje. Fordi bikkja mi er et individ (visste dere det, dere som menneskliggjør bikkja til de grader? At hunder er FORSKJELLIGE?) som er litt fjern og distre. Som kan se på seg selv i speilet og isolere alt rundt seg. Finne ut at nå skal hun ta den hunden i speilet. Hun kan ligge og sove og se dorskt ut i rommet, plutselig ser hun en tråd som er løs på teppet. Den MÅ hun bare ta. Ikke fordi hun har dødsangst pga at jeg ikke her hjemme, men fordi hun er den hun er. Eller ei flis på veggene. En ledning som er festet langs ei list. Slike ting gjør at bikkja mi isolerer seg ute fra alle omstendigheter og fokuserer på dette til hun ligger i en dam av sitt eget sikkel og en hel haug med biter av hva enn hun eter på.

Hvordan skal jeg stoppe dette? Ved å putte metallvegger langs veggene i huset, på gulvet og foran speilet? Eller, vent, det er jo et bur!

Nei, det er IKKE noe hun gjør hele tiden. Nei hun gjør det strengt tatt sjeldent. Det er derfor hun er løs når vi er på butikken oftere og oftere nå som hun har vokst opp i hodet. Men jeg kan ikke være sikker på at hun ikke gjør det over lengre tid.

Og det var bare én ting. Det er summen av, altså ALLE TINGENES TILSTAND, som gjør at bikkja mi er i bur. Du kan ikke isolere noen av disse og stå der med ditt burmotstander-hån og finger i været. Det er som å se på klimaendringer som Kinas feil alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
At du gidder :) Noen kommer ikke til å ville forstå det likevel :)

Men jeg var på sånn god gli akkurat i den posten! Skulle egentlig bare være med det første :P

Oh well. Man blir så motivert til sånn her sløs når man har eksamener hengende over seg. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare svare på din quote av meg som sier at jeg har bikkja i buret fordi jeg er redd for ødeleggelser med en gang. Det er fordi JEG NETTOPP er redd for ødeleggelser. Det betyr ikke at de SKJER, men at de KAN skje.

Ok, så du pakker bikkja i et bur fordi den kanskje muligens kan skje at den ødelegger noe engang? Ja, det var jo - eh - logisk... :rolleyes:

Kanskje vi skal sette deg i fengsel også i tilfelle du kanskje muligens begår et lovbrudd engang? Bare når du er alene altså, når ingen kan holde oppsyn med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig du ikke ser forskjell på dyr og mennesker da :console:

Fordi bikkja mi er et individ (visste dere det, dere som menneskliggjør bikkja til de grader? At hunder er FORSKJELLIGE?)

Menneskeliggjør vi hundene våre fordi vi ikke putter dem i bur? Eller er det menneskeliggjøring å ikke tro på individer (som du påstår at vi ikke gjør)?

Er mennesker så mye mer verdt enn hunder, at hundene kan sitte innesteng i mange timer mens mennesker fortjener bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du pakker bikkja i et bur fordi den kanskje muligens kan skje at den ødelegger noe engang? Ja, det var jo - eh - logisk... :rolleyes:

Kunne du noengang - i din villeste fantasi - tro at faktisk en hund ville synes det var all-right å ha et bur å krype inn i ???? :console: Uten at den var psykisk skadet pga en total nevrotisk eier ?? At den faktisk kunne gå inn i buret å legge seg på eget initiativ for å sove uten at den var hysterisk redd for omgivelser ??

Den ene hunden min har en godkjent funksjonsanalyse - men liker bur? Tror jeg må ta den til en eller annen hunde-psykolog !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du noengang - i din villeste fantasi - tro at faktisk en hund ville synes det var all-right å ha et bur å krype inn i ???? :console: Uten at den var psykisk skadet pga en total nevrotisk eier ?? At den faktisk kunne gå inn i buret å legge seg på eget initiativ for å sove uten at den var hysterisk redd for omgivelser ??

Du får ha burdøra åpen da vettu. Slik at hunden får et valg og slik at du slipper å bli plaget på da intarwebz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig du ikke ser forskjell på dyr og mennesker da :console:

Å det var sånn det var ja! :)

Prevantiv straff er prevantiv straff uansett hvem det rettes mot kjære deg. Men det behandler bare problemet, ikke årsaken til problemet. For å behandle årsaken til problemet må man skape en holdningsendring, man må oppdra. Man ønsker jo at f eks barn skal bli veltilpassede individer uten at de oppfører seg bra på grunn av sine holdninger og verdier - ikke fordi de er redde for å bli straffet.

Hunder kan på akkurat samme måte som mennesker, oppdras. Om du setter den i bur så lærer den ikke det pøkk. Det er vår fordømte plikt som hundeeiere å ta ansvar for dyret som slett ikke har bedt om å få komme til oss. Om man lærer hunden hva som er tillatt og ikke tillatt, sørger for at den får nok mosjon og mentalt stimuli - så får man i de aller aller aller fleste tilfellene nettopp det. Da trenger man ikke å sperre hunden inne fordi den i tilfelle ellefelle kanskje hvisomatte kan ødelegge noe engang. Men så var det dette med viljen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørene er åpne :console:

Men i heite.... Er det noen her som i det hele tatt leser hva som er skrevet uttallige ganger tidligere i tråden?

Det er ingen - som i i n g e n - som sier noe på at man bruker bur som seng. Når døra er åpen er da ikke bikkja innesperret og kan velge selv - den kan også velge selv å gå ut for å skifte underlag, for å strekke på seg, for å gjøre sitt fornødne om det blir prekært. INGEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare svare på din quote av meg som sier at jeg har bikkja i buret fordi jeg er redd for ødeleggelser med en gang. Det er fordi JEG NETTOPP er redd for ødeleggelser. Det betyr ikke at de SKJER, men at de KAN skje. Fordi bikkja mi er et individ (visste dere det, dere som menneskliggjør bikkja til de grader? At hunder er FORSKJELLIGE?) som er litt fjern og distre. Som kan se på seg selv i speilet og isolere alt rundt seg. Finne ut at nå skal hun ta den hunden i speilet. Hun kan ligge og sove og se dorskt ut i rommet, plutselig ser hun en tråd som er løs på teppet. Den MÅ hun bare ta. Ikke fordi hun har dødsangst pga at jeg ikke her hjemme, men fordi hun er den hun er. Eller ei flis på veggene. En ledning som er festet langs ei list. Slike ting gjør at bikkja mi isolerer seg ute fra alle omstendigheter og fokuserer på dette til hun ligger i en dam av sitt eget sikkel og en hel haug med biter av hva enn hun eter på.

Hvordan skal jeg stoppe dette? Ved å putte metallvegger langs veggene i huset, på gulvet og foran speilet? Eller, vent, det er jo et bur!

Nei, det er IKKE noe hun gjør hele tiden. Nei hun gjør det strengt tatt sjeldent. Det er derfor hun er løs når vi er på butikken oftere og oftere nå som hun har vokst opp i hodet. Men jeg kan ikke være sikker på at hun ikke gjør det over lengre tid.

Og det var bare én ting. Det er summen av, altså ALLE TINGENES TILSTAND, som gjør at bikkja mi er i bur. Du kan ikke isolere noen av disse og stå der med ditt burmotstander-hån og finger i været. Det er som å se på klimaendringer som Kinas feil alene.

Det har litt med tillvening og gjøre. Hadde du lært henne at å tygge på ting på veggen, flis, teppetuster osv ikke var lov... så hadde det gått bra å hatt hunden hjemme alene uten å måtte bruke bur av den grunn.

Det er noe av det første jeg lærer hundene når de kommer i hus og har blitt husvarme.. Hva som er lov og ikke lov! Da slipper jeg og tenke på at jeg må ha hunden i bur når jeg reise fra de, fordi at hunden KAN finne på å ødelegge noe...

Det å stappe hunden i bur for at du er redd for at hun skal ødelegge en teppetust, en flis på veggen, eller seg selv i speilet er det jeg ser på som meget egoistisk!

Hvorfor fokuserer hun sånn på disse tingene.. og hvorfor har du ikke lært henne av med det??

Det er ikke veldig vanskelig å lære av en hund med slike ulumskheter... faktisk!

Ingen av mine hunder er i bur når jeg reiser i fra de/ om natten osv... Fordi de har lært hva som er lov og ikke lov fra starten av.. de har lært at de ikke skal tygge på ting, ikke skal ”koble av” fordi de ser noe... hallo??

Syns det er kjempe rart at din hund ikke kan være hjemme alene uten og være i bur, når tispa mi på 10 mnd og hannhundene mine på 8 år og 4 mnd kan være hjemme alene ... uten og være i bur.... hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ingen kan si hvem som har rett eller galt i denne situasjonen før vi får evnen til å snakke med dyra våre.

Med andre ord er det ingen vits i å regulere burstørrelsen til f.eks. mink, for vi vet jo ikke om de egentlig synes det er helt greit? Hvorfor ha dyrevernlov i det hele tatt, egentlig? :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at du setter dine egne fobier fremfor hundens velferd da, enkelt og greit. Slik jeg forstår det er summen av alle tingenes tilstand som gjør at du setter hunden din i bur, at du 1. Har en valp som (surpriiise!) kan ødelegge noe, og 2. Du liker ikke (surpriiiise!) at ting blir ødelagt. Det finnes mange enkle løsninger du kan bruke i stedet. Og at leiligheten noen måneder ser ut som en valpeleilighet, det er bare sånn det er.

I tillegg bruker du en debatt-teknikk hvor du prøver å latterliggjøre når folk reagerer på at bikkja er stengt inne hele natten og deler av dagen? Åh, så sarte dere er liksom.

At vi faktisk trenger en lov i dette landet som forteller folk at å putte en hund i et bur 8-16 timer i døgnet er elendig dyrevelferd, er jeg lettere sjokkert over. Hunder tilpasser seg mennesker hele døgnet, de blir utsatt for primitive trenere uten sans for elementær timing, de blir omplassert i hytt og pine fordi de viste seg å kreve mer enn hagelufting. Når de til gjengjeld blir utestengt fra flokken 2/3 av døgnet og I TILLEGG blir satt inn i et sprinkelbur (det er kjempestort altså! Minst en kvadratmeter!) i redsel for at den skal tygge på et stolbein, da forundrer det meg i grunnen at vi ikke ser bannere med HUNDER FOREN DERE! rundt omkring i borettslagene. Det er virkelig utrolig hva hundeeiere får seg til å forsvare for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder tilpasser seg mennesker hele døgnet, de blir utsatt for primitive trenere uten sans for elementær timing, de blir omplassert i hytt og pine fordi de viste seg å kreve mer enn hagelufting. Når de til gjengjeld blir utestengt fra flokken 2/3 av døgnet og I TILLEGG blir satt inn i et sprinkelbur (det er kjempestort altså! Minst en kvadratmeter!) i redsel for at den skal tygge på et stolbein, da forundrer det meg i grunnen at vi ikke ser bannere med HUNDER FOREN DERE! rundt omkring i borettslagene. Det er virkelig utrolig hva hundeeiere får seg til å forsvare for seg selv.

Så det er galt av meg å ikke ha hunden i eller ved senga når jeg sover?? Bare lurer for vår hun er sammen med oss nesten hele døgnet bortsatt fra når vi sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er galt av meg å ikke ha hunden i eller ved senga når jeg sover?? Bare lurer for vår hun er sammen med oss nesten hele døgnet bortsatt fra når vi sover.

Det er jo mulig å ikke ha den ved/i senga og løs faktisk..... Alternativet til "ikke i seng" er faktisk ikke "bur". Selv om det virker som om en del av dere faktisk ikke evner å se at det er mulig. *tenkomattehvisomatte noe gikk galt liksom*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig å ikke ha den ved/i senga og løs faktisk..... Alternativet til "ikke i seng" er faktisk ikke "bur". Selv om det virker som om en del av dere faktisk ikke evner å se at det er mulig. *tenkomattehvisomatte noe gikk galt liksom*

Nå sa jeg ingenting om hvor hunden min sov og om den lå i bur. Jeg bare spurte om det var galt at den ikke var på rommet mitt siden det tydeligvis er en stor påkjenning, etter hva folk skriver her, at den ikke får være med flokken sin hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at du setter dine egne fobier fremfor hundens velferd da, enkelt og greit. Slik jeg forstår det er summen av alle tingenes tilstand som gjør at du setter hunden din i bur, at du 1. Har en valp som (surpriiise!) kan ødelegge noe, og 2. Du liker ikke (surpriiiise!) at ting blir ødelagt. Det finnes mange enkle løsninger du kan bruke i stedet. Og at leiligheten noen måneder ser ut som en valpeleilighet, det er bare sånn det er.

I tillegg bruker du en debatt-teknikk hvor du prøver å latterliggjøre når folk reagerer på at bikkja er stengt inne hele natten og deler av dagen? Åh, så sarte dere er liksom.

At vi faktisk trenger en lov i dette landet som forteller folk at å putte en hund i et bur 8-16 timer i døgnet er elendig dyrevelferd, er jeg lettere sjokkert over. Hunder tilpasser seg mennesker hele døgnet, de blir utsatt for primitive trenere uten sans for elementær timing, de blir omplassert i hytt og pine fordi de viste seg å kreve mer enn hagelufting. Når de til gjengjeld blir utestengt fra flokken 2/3 av døgnet og I TILLEGG blir satt inn i et sprinkelbur (det er kjempestort altså! Minst en kvadratmeter!) i redsel for at den skal tygge på et stolbein, da forundrer det meg i grunnen at vi ikke ser bannere med HUNDER FOREN DERE! rundt omkring i borettslagene. Det er virkelig utrolig hva hundeeiere får seg til å forsvare for seg selv.

Nå bruker du simplifisering igjen.

Det er utrolig hva hundeeiere får seg til for å utheve seg selv som de perfekte hundeeierene. Jeg lurer jaggu på hvor det har blitt av de som bare gir **** og gjør det de vil med hunden og har det flott akkurat slik de har det. Hvor har det blitt av de som ikke hyler etter lydighet klasse elite, som ikke har bikkja i senga døgnet rundt og som har et mer normalt liv? Eller er det bare jeg som har forvillet meg inn på nett som en av disse og havnet i et område av spesielt interesserte. Jaggu. Der har vi det.

Rett og slett litt for utopisk det hundeholdet som promoteres her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa jeg ingenting om hvor hunden min sov og om den lå i bur. Jeg bare spurte om det var galt at den ikke var på rommet mitt siden det tydeligvis er en stor påkjenning, etter hva folk skriver her, at den ikke får være med flokken sin hele døgnet.

Dette er jo en digresjon. Men det er klart jeg mener at jo mindre alene en hund er, jo bedre? Gjør virkelig ikke du? Og det er klart at det ikke er optimalt at en hund er alene 8-10 timer dagtid og 8 timer på natten? Alene som i ingen mennesker, ingen hunder? Jeg er fullstendig klar over at her er hele hunde-Norge uenig med meg, for pussig nok er visst alle hundene i Norge skapt sånn at de trives med nøyaktig arbeidstid+reisevei+natt. Så den saken er en ikke-sak. Men da kan man i det minste la hunden få et par rom å bevege seg i de 16 timene den er alene. Ikke et (det er virkelig det største buret altså, trokke han lider liksom) en kvadratmeters grunnflate.

Nå bruker du simplifisering igjen.

Det er utrolig hva hundeeiere får seg til for å utheve seg selv som de perfekte hundeeierene. Jeg lurer jaggu på hvor det har blitt av de som bare gir **** og gjør det de vil med hunden og har det flott akkurat slik de har det. Hvor har det blitt av de som ikke hyler etter lydighet klasse elite, som ikke har bikkja i senga døgnet rundt og som har et mer normalt liv? Eller er det bare jeg som har forvillet meg inn på nett som en av disse og havnet i et område av spesielt interesserte. Jaggu. Der har vi det.

Rett og slett litt for utopisk det hundeholdet som promoteres her.

Jeg er overhodet ikke noen perfekt hundeeier, du aner ikke hva for slags kjipe, latterlige feil jeg gjør. Men gjør jeg en grov feil, med vilje hver dag, så prøver jeg å slutte med den. Å bruke bur er en slik feil, og det er ikke vanskelig å slutte med det. Det får vel nesten holde med de tilfeldige mistakene vi gjør i ett sett, om man ikke skal legge til ting man gjør med vilje, sånn gjennomgående.

De fleste hundeeiere gjør akurat som de vil med hunden og trives bra med det. Om hunden gjør det, er jo en annen sak.

Det er ikke utopisk å ikke bruke bur til hunder. Det er ikke lenge siden bur ble allemannseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før,og sier det igjen...

Hva med å heller bytte ut burtrenden med valpegrind?

Gjerne med bur i,dersom hunden på død og liv MÅ ha denne hulen til å føle seg tryggere.

Er det for mye for langt at hunden får et eget område?Som er større en buret selvfølgelig.

Jeg ser ikke problemet ihvertfall.Sånne grønne elementer er veldig billige og utrolig nyttige!

Noen som bruker bur som kan svare seriøst på hvorfor de ikke kan bruke dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før,og sier det igjen...

Hva med å heller bytte ut burtrenden med valpegrind?

Gjerne med bur i,dersom hunden på død og liv MÅ ha denne hulen til å føle seg tryggere.

Er det for mye for langt at hunden får et eget område?Som er større en buret selvfølgelig.

Jeg ser ikke problemet ihvertfall.Sånne grønne elementer er veldig billige og utrolig nyttige!

Noen som bruker bur som kan svare seriøst på hvorfor de ikke kan bruke dette??

Nå er ikke jeg burbruker, men akkurat de grønne elementene fra henholdsvis biltema eller plantasjen kunne jeg ikke brukt på min. 1. hun spretter glatt over dem 2. hun ELSKER å tygge på den grønne plasten, med det resultat at hun setter fast underkjeven og hyler og kaver som en idiot. Heller ikke forrige valpen kunne jeg ikke bruke det på, da snakker vi 1,8 kg petitvalp - hun klatret elegant over hun - "yey - stige!" sa knøttis. :console: Her i huset har jeg gått til anskaffelse av en god gammeldags barnegrind med forlenger for å sperre åpningen til min skrekkelig upaktiske åpne kjøkken/stueløsning når jeg har behov for det. Works like a charm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...