Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

oppdatering :)

nå har hu liggi utafor buret, er det 4 dager? eller 3? jaja samme det, hu sover hele natta i senga vår :) og hu holder seg hele natta tilogmed :) når hu må på do så piper hu litt og blir litt urolig, så da er det rett ut. idag begynte jeg seint på jobb, og etter at sambo hadde dratt så sov hu ved siden av meg oppi fjeset :) hu er så søt, hehe.

glad vi har slutta med bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

nå har hu liggi utafor buret, er det 4 dager? eller 3? jaja samme det, hu sover hele natta i senga vår :) og hu holder seg hele natta tilogmed :) når hu må på do så piper hu litt og blir litt urolig, så da er det rett ut. idag begynte jeg seint på jobb, og etter at sambo hadde dratt så sov hu ved siden av meg oppi fjeset ;) hu er så søt, hehe.

Stor klapp på skuldra til deg! Bravo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har hu liggi utafor buret, er det 4 dager? eller 3? jaja samme det, hu sover hele natta i senga vår :) og hu holder seg hele natta tilogmed :) når hu må på do så piper hu litt og blir litt urolig, så da er det rett ut. idag begynte jeg seint på jobb, og etter at sambo hadde dratt så sov hu ved siden av meg oppi fjeset :) hu er så søt, hehe.

Så flott! Kos dere videre med burfri hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* Bare for å være ekkel, Loke har liggi på samme plass i fire timer til tross for at han ikke har fått skikkelig tur i dag (mamsen er syk) Han har liggi i den lille kroken i mellom peisen og veggen i stua, den enenste bevegelsen jeg har merket meg har vært variasjoner i hvordan man ligger opp til veggen..

Slike variasjoner som dette :)

Lokeslappeav009web.jpg

Lokeslappeav014web.jpg

Allikevel bruker jeg ikke bur, for jeg vet at selv om han kan ligge i en trang krok frivellig i 4 timer så veksler han stort sett med jevne mellomrom på hvor han ligger. Han har sånn ca 4 -5 favorittplasser..hvor av en av de er senga mi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har hu liggi utafor buret, er det 4 dager? eller 3? jaja samme det, hu sover hele natta i senga vår :) og hu holder seg hele natta tilogmed :) når hu må på do så piper hu litt og blir litt urolig, så da er det rett ut. idag begynte jeg seint på jobb, og etter at sambo hadde dratt så sov hu ved siden av meg oppi fjeset ;) hu er så søt, hehe.

Så flinke dere er! *klapp på skulderen* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

men duuuuuuu, sa ikke du at hun IKKE skulle i sengen *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel skuffe dere litt igjen jeg da..

Vi tok en test her nå for å se om Bridie kunne "få slippe" buret på natta.

De to første nettene lå hu rett ut på armen min HELE fordømte natta... Hu flyttet seg ikke en cm (jeg holdt på å slutte med sovetabletter på denne tida, så jeg var våken 90% av natta), og hu lå i samme stilling, oppå armen min, helt rolig hele natta...

Den tredje natta begynte stresset. Hu la seg ned, satte seg opp, gikk rundt, la seg ned, jeg kommanderte hu ned, hu lå i 2 sekunder, maste videre osv, og slik gikk det hele natta... Endelig begynte jeg så smått å sove uten tabletter selv (en stor personlig seier! :)), men bikkja sov altså ikke...

I tilegg begynte jeg å slite med sterk allergi igjen :) Det er altså nå helt tydelig at dyret ikke kan sove i senga vår.

Natt nr 4 prøvde vi å holde hu på gulvet, men hu var veldig urolig og masete hele tida. Stresset rundt og fikk ikke sove. Hu klarte rett og slett ikke å roe seg.

Så, natt nr 5 ga jeg opp, og hentet buret hennes tilbake. Nå blir hu igjen stengt der inne, og legger seg rett ned på kvelden, og jeg hører ikke en bevegelse før jeg selv går ut av senga på morran. Jeg lå fortsatt delvis våken noen netter, så har virkelig hatt god sjans til å følge med på hva bikkja har foretatt seg, og hu har sovet hele tida.

Nå, noen uker senere sover bikkja hele natta (jeg hører henne med det samme hu beveger seg, rett og slett fordi jeg er var på at hu skal få komme ut med engang om hu skulle MÅTTE på do ((dette har skjedd EN gang etter hu kom til oss)), og jeg sover hele natta (forøvrig uten medisiner!).

SÅ slik kommer det nok til å fortsette her.

men, vi bruker ikke bur på dagtid annet enn om vi kjører "stor bil", og bikkja tåler heller ikke å være hjemme alene. (hverken i bur eller utenfor).

Om det er MEG eller BIKKJA som har best av dette, får være opp til den enkelte å dømme. Jeg føler at BEGGE TO har like godt av det, siden jeg ser det er nå vi sover... Og siden dyret ikke kan få sove i senga (jeg klarte å overtale gubben da) pga allergien min, så blir det nok bur ja.

Jeg gidder ikke diskutere 1000 ting til om hvor dårlig hundehold jeg har som har bikkja sovende i bur om natta, for det er bare tull uansett. Men jeg ville bare fortelle dere at vi prøvde vi også. Men har funnet den løsningen som er best for oss alle. (inkl bikkja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PsychoLynx: Du sier du hentet buret den femte natta eller hva det var; gjorde du det, eller puttet du hunden i buret som stod der det alltid har stått? Lurer bare på om hunden hadde mulighet til å velge å ligge i buret, slik hun pleier, eller om du hadde flyttet det ut et annet sted? Det kan jo være i en overgangsperiode i alle fall, at hun gjerne vil sove med åpen burdør, og at det fungerer greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Jeg hentet inn buret den 5 natten... Vi har byttet litt på å sove på gjesterom/vanlig soverom de siste ukene, og "nattburet" til Bridie har stått oppe på soverommet hele tiden. Mens vi de første nettene nå sov på gjesterommet (som forøvrig var vårt vanlige soverom inntil før jul:P).

Jeg hentet inn buret til Bridie som har stått på stua (kun med døren åpen), og satte DET inn på gjesterommet den 5.natta... ¨

Sorry om dette ble litt innviklet :) Men Bridie hadde tepper på gulvet å sove på. Men hu har aldri brydd seg om å ligge oppå ring på gulvet noen gang, hverken her eller der. Gulv er liksom bra nok det. Så tror ikke det var mangel på sted å roe seg som var saken. Hu har ikke før den siste uka hatt en "fast plass". For hu har ikke brukt det hu har hatt tilgang på uansett. (ligget litt i bur (med åpen dør), litt på en madrass, litt i kattesenga (hehe jada),men mest på gulvet bare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke dører i huset deres? Det må bli en j*vlig trekk...... :rolleyes:

Mine Boere sover på kjøkkenet om natten, om morgenen plukker jeg opp en kabel med møkk og tørker vekk 2 pytter, da min yngste Boer bare er 12 - 13 uker. I natt var første natten hun ikke la ned en kabel,og jeg minnes at det var bare en pytt også, så her er det kanskje fremgang i vente. Jeg forventer at hun vil være ustabil i minst 4 uker til, men det gjør vell strengt tatt lite - det tar ca 2 minutter å ta bort lorten og feie over gulvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* Bare for å være ekkel, Loke har liggi på samme plass i fire timer til tross for at han ikke har fått skikkelig tur i dag (mamsen er syk) Han har liggi i den lille kroken i mellom peisen og veggen i stua, den enenste bevegelsen jeg har merket meg har vært variasjoner i hvordan man ligger opp til veggen..

Slike variasjoner som dette :)

*klippet bort bilder*

Allikevel bruker jeg ikke bur, for jeg vet at selv om han kan ligge i en trang krok frivellig i 4 timer så veksler han stort sett med jevne mellomrom på hvor han ligger. Han har sånn ca 4 -5 favorittplasser..hvor av en av de er senga mi. :)

Nydeligste! Aro lå også sånn. Knøtt kan glatt ligge forholdsvis stille i mange timer. Nå har hun lagt "rolig" siden vi kom inn fra tur rett før elve. Ligger på et teppe i sofaen, bytter sovestilling litt, men holder seg på teppet. Så plassmessig kunne hun og fint vært i bur, men det er noe med det å kunne velge selv hvor hun vil ligge. Knøtt har ørten forskjellige plasser å ligge, bare sofaen utgjør jo et hav av valgmuligheter for en liten sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dette med utestengt fra flokken - eller forsåvidt innestengt i bur..

Nå ble det vel oppklart at det var snakk om lukket burdør som man argumenterer for eller imot i denne tråden.

Jeg mener fullt og fast at det skulle være "noe spesielt" hvis jeg hadde satt opp 4 bur i stua (eller på kjøkkenet) for at hundene mine skulle ligge der for å "tvangshvile".. Kanskje ennå mere sært hvis jeg selv var tilstede?

Dog mistenker jeg at hundene nok hadde syntes det var bedre (eller mindre ille) hvis jeg brukte bur på den måten - fremfor å stenge de inne i buret sitt og forlate de alene også...

Men ja, jeg er enig i at argumentet "stenges vekk fra flokken" ikke er spesielt fornuftig debatteknikk hvis jeg hadde sittet der midt i burparken min og holdt de med selskap... (Utgår her ifra at jeg er en del av "flokken" deres)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, jeg er enig i at argumentet "stenges vekk fra flokken" ikke er spesielt fornuftig debatteknikk hvis jeg hadde sittet der midt i burparken min og holdt de med selskap... (Utgår her ifra at jeg er en del av "flokken" deres)

Susanne

Øhh, så du tror det er ett fett for en valp/hund om den har mulighet for å interagere med flokkmedlemmene sine i "fri" utfoldelse eller om den må ligge i et bur og se på dem med stengt dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psycholynx: MÅ hun sove sammen med dere da? Kan hun ikke sove på en gang eller i stua, og så kan dere bare holde soverommet helt hundefritt? Hvis du sliter med allergi bør du absolutt ikke ha pelsdyr på rommet... Uansett om de er i bur eller i sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh, så du tror det er ett fett for en valp/hund om den har mulighet for å interagere med flokkmedlemmene sine i "fri" utfoldelse eller om den må ligge i et bur og se på dem med stengt dør?

Det hun sa var vel at hundene kanskje ville syns det var mindre ille å ligge i bur når hun var der, enn å ligge i bur OG være alene i tillegg? Sånn om man skal gradere ille - verre - værst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har ikke noe med bur å gjøre)

Det med utestenging fra flokken... Og bur på samme rom som man sover...

Det har vel ingen sammenheng.?

Buster & Decoy har hele første etasje for seg selv om natten (går fritt, vi har aldri hatt bur), mens vi sover i andre etasje..

Er det det som pr.def. er "utestenging fra flokken".?

Har aldri tenkt over at det skulle vært galt også...

Hunden SKAL ikke som en regel ligge i sengen vår/ på rommet...

Så utestenging fra flokken på denne måten må vel være greit.?

Alle dører i huset skal ikke være åpne bare for man har hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har ikke noe med bur å gjøre)

Det med utestenging fra flokken... Og bur på samme rom som man sover...

Det har vel ingen sammenheng.?

Buster & Decoy har hele første etasje for seg selv om natten (går fritt, vi har aldri hatt bur), mens vi sover i andre etasje..

Er det det som pr.def. er "utestenging fra flokken".?

Har aldri tenkt over at det skulle vært galt også...

Hunden SKAL ikke som en regel ligge i sengen vår/ på rommet...

Så utestenging fra flokken på denne måten må vel være greit.?

Alle dører i huset skal ikke være åpne bare for man har hund...

Det er jo veldig interessant det du spør om. Jeg har alltid tenkt at hunden føler seg mest utestengt om den ikke sover på soverommet, men for all del, jeg skjønner at ikke alle vil det! Akkurat nå sover hunden hos oss, men til vanlig pleier hun å sove fritt i resten av huset. I overganger, der hun har sovet en stund på soverommet, og skal tilbake til stuen, syter hun og vil gjerne inn. Har aldri opplevd det motsatt, hehe.. At hun vil ut på stua når hun sover hos oss. Og med det konkluderer jeg enkelt og greit at hunden foretrekker å sove på soverommet sammen med flokken. Og hvis den sover i bur på soverommet, så vil den nok heller sove utenfor, antar jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man flere hunder, som i tillegg er noen hårballer...

Så er det ikke så morro å hver morgen våkne opp med en gedigen hårball i munnen...

Å måtte skifte på sengen titt og ofte...

Så jeg synes at de og vi har det like fint som vi har det nå om nettene...

De har jo liksom vann, 2 hundesenger, 3 stoler og en 7seters sofa å ligge i i første etasje.. :ahappy:

EDIT

Så jeg synes at de og vi har det like fint som vi har det nå om nettene...

Dette må være dagens beste setning.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke sover på soverommet sammen med meg når jeg er hjemme og i stua når vi er hos typen. Det virker som han synes det er helt greit egentlig, han letter knapt på hodet når vi går og legger oss. Mulig han synes det er litt kjipern med tanke på at han er "bortskjemt" hjemme, men slike ting må han nesten bare finne seg i... Har faktisk ikke reflektert noe særlig over det før nå jeg, bikkja mi sover der jeg sier han skal sove liksom *føle seg skikkelig nazi plutselig :ahappy: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psycholynx: MÅ hun sove sammen med dere da? Kan hun ikke sove på en gang eller i stua, og så kan dere bare holde soverommet helt hundefritt? Hvis du sliter med allergi bør du absolutt ikke ha pelsdyr på rommet... Uansett om de er i bur eller i sengen.

det er kun en gang som hu evnt kunne sovet i her, pga åpne løsninger overalt. Ellers hadde hu nok stresset med kattene hele natten antar jeg.

Men jeg liker å ha hu på soverommet, bur er hu vandt med fra hu er lita, dette er en løsning som funker definitivt best hos oss. Ferdig med det.

Og ang allergi... Nei, sku vel kanskje ikke hatt hund på soverommet, men jeg ante ikke at jeg sku reagere allergisk på Bridie før nå de siste ukene. Buffy sov jo i senga mi i 7 år uten at jeg reagerte på hu. Det var først når det lå en aussie på armen min jeg begynte å klø i øynene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...