Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Hadde vært interessant om de(vi, siden knøtta er i bur på jobben innimellom) som bruker bur kunne notert ned hvor mange minutter hunden er i bur pr dag. Kanskje noen hadde fått seg et sjokk over hvor lenge det er.

Jeg slutter ikke å bli forskrekka og fortvila over hunder som bruker vanvittig mye tid i et bur som ikke er større enn buret kaninen min har... Og han er mye løs i leiligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde blitt tatt ifra hundene mine jeg også da ?

Jeg har 2 voksne Boxere i et og samme bur 7 timer mens jeg er på jobb og når jeg er på kurs/møter/ute med venner osv og drar fra dem ja da setter jeg dem jaggu i buret da også.

For ikke å snakke om på natten, da er det marsj inn i buret da også.. siden jeg ikke liker å bli vekket tidlig av tissetrengte hunder lukker jeg døren inn på vaskerommet der buret står så jeg kan sove ihvertfall til kl 11.00.

Neeei, ikke DU, Jane, du kan beholde dine, for du er jo så hyggelig og snill på forumet. Du kan holde hund sånn så lenge du vil, bare du husker å klippe klør! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde blitt tatt ifra hundene mine jeg også da ?

Jeg har 2 voksne Boxere i et og samme bur 7 timer mens jeg er på jobb og når jeg er på kurs/møter/ute med venner osv og drar fra dem ja da setter jeg dem jaggu i buret da også.

For ikke å snakke om på natten, da er det marsj inn i buret da også.. siden jeg ikke liker å bli vekket tidlig av tissetrengte hunder lukker jeg døren inn på vaskerommet der buret står så jeg kan sove ihvertfall til kl 11.00.

Seriøst? Sitter bikkjene dine i bur 15+ timer hvert døgn? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en tilfreds, tilstrekkelig mosjonert og harmonisk hund sove i bur i det hele tatt?

Alle har jo slike hunder her på sonen, så da må jeg minne deg på de andre gode grunnene føler jeg tsktsk.

• tygger på ting
  • ødelegger når den er valp/unghund/voksen/omplasseringshund/av en bestemt rase
  • renslighettrening
  • vokter, gjerne en rase som vi ikke viste voktet
  • røyter
  • sikler
  • er møkkete
  • for stor
  • for liten, noen kan komme i skade for å tråkke på den
  • trenger ett sted å hvile seg og trekke seg unna om den vil være i fred
  • separasjonsangst
  • forhindring av separasjonsangst
  • liker seg i hulen sin
  • fått barn
  • får andres barn på besøk
  • mormor liker ikke at den hopper
  • oppdragelse er umulig, det er den og den rasen (selv om Ingar hardnakket gjentar seg selv med at alle kan lære...)

Da kan jeg ikke komme på flere...

Er vel bare en her som har innrømmet at burbruken er ren skjær egoisme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER det nå jeg bør si aprilsnar ? HEhe...

Følte nesten at folka trodde på at jeg behandlet hundene mine som om de skulle vært undelater :(

Jeg bruker da selvsagt ikke bur utenom når de sitter i hvert sitt STORE bur i bilen ( Jeg kjøpte til og med bil etter målene på de store Boxerburene mine for jeg vil at de skal både kunne sitte, stå, ligge paddeflat om de så vil i det )

Inne har de senger som de ligger i, ellers så finner man dem i sofaen..

NIRM : Seriøst ikke, jeg er ei tullehøne i dag, hundene mine er med meg på jobben de, egen hundegård har de der :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker jeg ikke sitere alt mulig, men jeg må si jeg beundrer Lotta som holder stand mot usaklighetene som kommer som perler på en snor her.

Hvis du har mer hund enn du kan takle, bør hundeholdet revurderes. De tar ikke lang tid å lære en hund å ikke være i sofaen, hvis det er viktig. Man føyser hunden ned, eller stopper den i å hoppe opp. Parallellt kan det være lurt å forsterke (her kommer klikkeren eller hva man nå bruker og godbiten inn) at hunden ligger på plassen sin. Slik lærer hunden at det medfører ubehag å ligge i sofaen, men det regner godis når den ligger i senga si. Når dette er en selvfølge er atferden etablert og man trenger ikke lenger jobbe med saken. Alle metoder som ikke virker rimelig med en gang, bør man stoppe å bruke. Hvordan noen kan bruke tre måneder på å ikke lære hunden å hoppe opp i sofaen, forteller mer om hundeeieren enn om hunden. La nå hunden få hilse på gubben og gjester et annet sted enn i sofaen da, hvis det er et så stort problem.

Av en eller annen grunn fikk jeg ustyrtelig lyst til å fortelle dere at jeg deler en 90cm madrass med et stk toller og en gresk adonis. Fibi ligger nok stort sett i senga hele natta, mens Scilos pendler litt mellom stua og senga, uten at det plager meg det minste.

Hvordan kan man skaffe seg en pelshund (og kosedyr? :() som aussie, hvis man ikke orker verken pels eller kos? Å stappe den i et bur, er kanskje ikke noen optimal løsning.... Eller, det er helt sikkert en svært dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,noen tror de er konger og verdensmestre!

må være en god følelse. :(

Eller dronninger. :(

Alle har jo slike hunder her på sonen, så da må jeg minne deg på de andre gode grunnene føler jeg tsktsk.

• tygger på ting
  • renslighettrening
  • røyter
  • sikler
  • er møkkete
  • for stor
  • separasjonsangst
  • liker seg i hulen sin
  • fått barn
  • oppdragelse er umulig, det er den og den rasen (selv om Ingar hardnakket gjentar seg selv med at alle kan lære...)

Da kan jeg ikke komme på flere...

Er vel bare en her som har innrømmet at burbruken er ren skjær egoisme...

* Har flere av samme kjønn

* Har en av hvert kjønn og løpetidsproblematikk

* Har sur voksen hund og fått valp som må "beskyttes"

*

*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for jeg satt å lurte på om jeg skulle fyre litt opp nå... :(

Hahah, jeg følte at jeg måtte forte meg nå før det havnet anmeldelse til dyrevernet i pm min og 29 sinna forumbrukere etter meg :(

Men fra spøk til revolver :

Burbruk er den letteste og mest egoistiske måten å holde hund på, da snakker jeg ikke om de som bruker buret som seng til hunden og som alltid har burdøren oppe, men de som stenger den !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, jeg følte at jeg måtte forte meg nå før det havnet anmeldelse til dyrevernet i pm min og 29 sinna forumbrukere etter meg :(

:( Må ikke gjøre slikt! Jeg er sur og innesluttet om dagen og kunne tatt deg alvorlig og visualiserte to boxere i bur... og det buret jeg så var veldig veldig lite. *trekke tilbake anmeldelsen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Må ikke gjøre slikt! Jeg er sur og innesluttet om dagen og kunne tatt deg alvorlig og visualiserte to boxere i bur... og det buret jeg så var veldig veldig lite. *trekke tilbake anmeldelsen*

det verste var at jeg ville overdrive litt å si t jeg hadde 2 voksne Boxere i et Beagle bur, men var redd jeg ble bannet for livet da.. :( hehe

Uansett, hvordan få slutt på dene UNØDVENDIGE burbruken ? Hvilken rolle spiller oppdretterene i denne saken ? Det fins jo oppdrettere som anbefaler burbruk i tide og utide..

Skulle ha sendt de på kurs hele gjengen i regi av NKK, er det pga de ikke klarer å trene en hund til å ikke ligge isofaen eller tygge på møbler de må ha bur ?

Eller selger oppdrettere valper til folk som tar vann over hodet og som ikke takler rasen ?

Vært interessant om noen oppdrettere ville fortelle litt om hva slags burbruk de råder til eller om bur er et samtaleemne i det hele tatt ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tygger på ting
  • renslighettrening
  • røyter
  • sikler
  • er møkkete
  • for stor
  • separasjonsangst
  • liker seg i hulen sin
  • fått barn

* Har for liten dobbelseng

* Har for kald snute

Tillot meg å supplere denne listen litt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda. Da kan jeg heldigvis fortelle deg at jeg er veldig glad for at du ikke er moren min heller, for da hadde iallefall JEG vært flau..

Du klarte heller ikke å svare på et enkelt spørsmål. Du har ingen argumenter for hvorfor en hund ikke kan ha et godt liv selv om den må sove i bur om natta.

Og hvorfor du bare MÅ ta med at du er glad du ikke er moren min skjønner jeg ikke helt?? Heldigvis, muligens.. Men uansett, jeg får bare dårligere og dårligere inntrykk av deg.. Du sitter på mye god kunnskap men det ser ikke ut som du noen gang vil kunne få delt den med andre her inne av den yngre generasjonen pga din måte å skrive innleggene dine på. Trist, men sant! Patetisk, men that's lotta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tygger på ting
  • renslighettrening
  • røyter
  • sikler
  • er møkkete
  • for stor
  • separasjonsangst
  • liker seg i hulen sin
  • fått barn

* Har for liten dobbelseng

* Har for kald snute

* Liker ikke å støvsuge og vaske, så bedre om hunden er på et fast sted inne

Tok meg friheten jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen paradokser om bur mm. slik jeg ser det:

Før

Hunder fikk gjerne butikkfor og matrester

Hunder ble kun vaksinert som valp (hvis de var heldige)

Hunder satt gjerne i forsetet i bilen

De gikk ofte uten bånd

Oppdretter var den som eide valpemamman, that`s it.

Bur var for fugler eller rotter.

Hunder får stort sett kvalitetsfor for hunder

Hunder blir vaksinert hvert år.

Hunder skal sitte sikret i bil

De går veldig ofte i bånd

Oppdretter er eier av valpemamma, rådgiver, instruktør, forhandler m.m.

Bur blir gjerne anskaffet før valpen kommer i hus.

Jeg kan ikke fordra hundebur annet enn i bil! Og i ekstreme tilfeller ved f.eks. sykdom.

En ting er at hunder ligger i bur om natta. Gæli nok det, men da er det tross alt ikke så mye annet som skjer. Men at hunder blir innestengt bak sprinkler f.eks. fordi eieren vil ha vaflene sine i fred og kaffebesøket ikke skal forstyrres. DA er det jeg ser rødt. Da er det empatien min setter inn med full kraft. Jeg ønsker meg en dyrevernlov som setter regler for burbruk.

Joda jeg skulle hatt bur til hunden alene hjemme. Spesielt fordi jeg ikke vet akkurat hvor lenge hun takler å være alene før hun starter å turne i gardinene. Det er veldig situasjonsbetinget har jeg inntrykk av, og derfor svært vanskelig å trene bort. Men jeg kjøpte meg voksenhund, og må derfor ta konsekvensene av det. Mitt valg. Derfor ordner vi oss på annet vis. Hun får være med, vi leier hundevakt, vi skal bygge hundegård ute til nødbruk. Ute alene har hun det bra. Bare tanken på en stressa og redd hund alene hjemme i bur får meg til å grøsse. Da hadde jeg funnet et annet hjem til henne heller.

Det er store fabrikker som lager nye gardiner. Hunden min er eksklusiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde lest de få innleggene mine her i diskusjonen hadde du fått med deg at jeg ikke bruker bur annet enn i bil! Hunden MIN sover imellom meg og samboeren min, ofte oppå en av oss...

Men det betyr ikke at jeg ikke tror en hund kan ha et godt hundeliv selv om den må sove i bur. Emma hadde absolutt ikke hatt det så forferdelig at hun hadde hatt best av å bli omplassert selv om vi plutselig hadde funnet ut at hun skal sove i bur fra nå av engang! Selv om hun har ligget i senga sammen med flokken sin hele sitt liv! Hun ville nok klaget, MEN hun ville ikke hatt det ****** fordiom. Hun ville hatt et like godt hundeliv som hun hadde før hun måtte tilbringe natten i bur, men hun ville kanskje ikke sett på natt(sovetid?) i seg selv som en så positiv ting lengre siden hun ikke får ligge sammen med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det syns jeg ikke. Ikke så lenge hunden får alt den trenger av mosjon og mental stimulering resten av timene iløped av livet dems... For ikke å snakke om massevis av nærhet og kjærlighet. Da er 7 timer i bur om natta ingenting i mine øyne, og jeg syns det er helt idiotisk å påstå at en hund som må sove i bur om natta ikke har et godt hundeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Ble så glad da jeg fant denne siden. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og liker å lese om alle raser.  Har hatt flere hunder selv, men er nå delvis pensjonist, og ønsker ikke heltidsansvar for en hund. Samtidig kan jeg ikke tenke meg et liv uten hund, så store perioder av året har vi hund boende hos oss. Det finnes dessverre mange useriøse hundepassere der ute, så jeg oppfordrer hundeiere til å sjekke nøyde, be om referanser og avtale prøvepass, dersom ukjente skal passe hunden.    Ønsker alle på to- og fire ben en hyggelig og fredelig jul, og alt godt for det nye året. ❤️
    • Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...