Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Prøver igjen, jeg..

Hvis man leser innleggene her - se da at både Siri, jeg og flere med oss faktisk båda har bur, og hunder som takler å være i et. LIKEVEL kan man være imot et generelt råd til alle nye valpeeiere at bur er en nødvendighet (uansett unnskylding på hus, hjem, familie, unger, etc).

Hvis man IKKE føler seg truffet av påstandene burmotstanderne kommer med, men er 110% overbevist om at SIN EGEN hund ikke ligger for mye i bur - hva er da problemet? Hvorfor bli "oppbragt" av diskusjone, kvalm, eller annet?

Som jeg tidligere har nevnt - jeg synes ikke det minste synd på mine hunder fordi de må stelles av og til. Dog har jeg hørt opptil flere "staaakars hund" fordi den blir utsatt for denne "grusomme" handlingen - dvs. stelle pelsen.

Men skulle en slik debatt bevege seg over 700 innlegg - så tviler jeg på at jeg skulle gjort stort annet enn å le høyere og høyere...

Ergo håper man selvsagt at alle de som føler seg truffet (enten de innrømmer det eller ikke) i det minste blir observant på sin egen burbruk.

Kanskje, med tid og stunder, eventuelt så skjønner de hva vi har sagt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Siri!

-Jeg bruker ikke bur annet enn i bil.

-Vi har ikke et eneste bur i huset for tiden. Vi HADDE et lånt plastbur, men det er levert tilbake til katteeieren der det kom fra. :heart:

MEN;

Noen personer i denne debatten skriver på en måte som kan gjøre HVEM SOM HELST kvalme! Jeg har ikke vært med i denne debatten men alikevel får jeg hakeslepp av diverse innlegg jeg leste fra 2-3 sider bak og frem til denne siden! Det er jo helt bak mål! Har ikke diverse LOTTAER fått med seg at de ikke lever alene i verden og kanskje kan vurdere å formidle det hun har å si på en litt hyggeligere og litt mindre barnslig måte?

Målet mitt er selvsagt bare å slenge dritt og å provosere. Egentlig har jeg alltid brukt bur selv (laget mine egne før de var å få kjøpt i butikken, naturlig nok), og tror at hunder egentlig har best av å oppbevares trygt og godt i kasser som er så små at de helst ikke kan stå oppreist. Min erfaring er at hunder som får gå løs i heimen er at de blir altfor stimulerte, pisser og driter i øst og vest, turner i lysekrona og river i stykker både gardiner og gulvtepper. Et annet stort problem for meg med hunder som får bevege seg fritt er alt støvet og dritten som hoper seg opp i svære hauger på alle gulv, maten som blir stjålet fra kjøkkenbenker og middagsbord - for ikke å forglemme at svigermor (riktignok fra h****te, men dog) blir rent i senk når hun en sjelden gang kommer innom.

JA! til burhund, ja! til mange flere burhunder i mange flere timer i døgnet - helst HELE tiden, ja! til utlagt tarm og tissekasser, et rungende nei! til fri flyt av pelsdotter, tørrforkuler, veltede vannskåler, ødelagte sko, istykkertygde salongbord, redde gjester, suicidale valper og MAS!

laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe, klippe*

Har ikke diverse LOTTAER fått med seg at de ikke lever alene i verden og kanskje kan vurdere å formidle det hun har å si på en litt hyggeligere og litt mindre barnslig måte?

Nope, disse Lotta'ene har vokst opp uten den oppdragelsen et stengsel gir. De tisset inne (faktisk tror jeg de gjør det fremdeles), de ble mentalt understimulert som barn (noe som gir de resultatene vi ser i slike debatter som her) og ble kun sosialisert i kort-kort korttids-barnehage, dvs ca 1 time om dagen. Og siden de hadde foreldre som ikke brydde seg så mye om å gi sine barn en skikkelig oppdragelse, altså ikke stengte dem inne med diverse dører lukket og låst for ro-trening og bli bleiefri, er det vi, samfunnets skikkelige borgere, som må slite videre med disse individene. Både i nett-debatter og IRL.

Puh, for et slit.

Nei, putt dem i stengsel og ta penger for å vise dem frem, kuriositeter som de er..

P.S. Om det skulle være noen tvil...*ironi* :heart:

P.S.S. Tilfeldig at det ble deg som ble quotet, det bare passet så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke diverse LOTTAER fått med seg at de ikke lever alene i verden og kanskje kan vurdere å formidle det hun har å si på en litt hyggeligere og litt mindre barnslig måte?

Jeg tar det som en blodig, utilgivelig og totalt hårreisende fornærmelse at noen våger å antyde at det finnes mer enn 1 av mitt kaliber! :heart:

Målet mitt er selvsagt bare å slenge dritt og å provosere.

De andre forsøker å nå igjennom, skjønner dere... Jeg har resignert! :D

Egentlig har jeg alltid brukt bur selv (laget mine egne før de var å få kjøpt i butikken, naturlig nok), og tror at hunder egentlig har best av å oppbevares trygt og godt i kasser som er så små at de helst ikke kan stå oppreist. Min erfaring er at hunder som får gå løs i heimen er at de blir altfor stimulerte, pisser og driter i øst og vest, turner i lysekrona og river i stykker både gardiner og gulvtepper. Et annet stort problem for meg med hunder som får bevege seg fritt er alt støvet og dritten som hoper seg opp i svære hauger på alle gulv, maten som blir stjålet fra kjøkkenbenker og middagsbord - for ikke å forglemme at svigermor (riktignok fra h****te, men dog) blir rent i senk når hun en sjelden gang kommer innom.

JA! til burhund, ja! til mange flere burhunder i mange flere timer i døgnet - helst HELE tiden, ja! til utlagt tarm og tissekasser, et rungende nei! til fri flyt av pelsdotter, tørrforkuler, veltede vannskåler, ødelagte sko, istykkertygde salongbord, redde gjester, suicidale valper og MAS!

Eller kanskje løyet... Who knows?

Nope, disse Lotta'ene har vokst opp uten den oppdragelsen et stengsel gir. De tisset inne (faktisk tror jeg de gjør det fremdeles), de ble mentalt understimulert som barn (noe som gir de resultatene vi ser i slike debatter som her) og ble kun sosialisert i kort-kort korttids-barnehage, dvs ca 1 time om dagen. Og siden de hadde foreldre som ikke brydde seg så mye om å gi sine barn en skikkelig oppdragelse, altså ikke stengte dem inne med diverse dører lukket og låst for ro-trening og bli bleiefri, er det vi, samfunnets skikkelige borgere, som må slite videre med disse individene. Både i nett-debatter og IRL.

Puh, for et slit.

Nei, putt dem i stengsel og ta penger for å vise dem frem, kuriositeter som de er..

Tror jeg er blitt så ekstremt ille fordi jeg totalt ikke har mer enn 2 timer i en musikkbarnehage på 1960-tallet, med kastanjetter og bambuspinner, bak meg - hadde jeg enda fått gått i en kort-kort-korttids-barnehage så ville nok ikke resultatet blitt så ille, tror jeg. :D

Ad å putte i bur og vise frem; - catch me if you can! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nå er vi tilbake på person og ikke sak...IGJEN.

Jeg gidder ikke mere. Skal IKKE lese mer på denne tråden, det lover jeg megselv høytidelig.

De som digger Lotta (JA, du skriver kult, men vet ikke helt om jeg liker stilen for det), og de som blir kvalme, de som synes resten av verden er dyremishandlere og de som synes de andre er noen tullinger...

Enige blir dere ikke, og debatten er vel ikke særlig konstruktiv lenger heller? Det blir mye utdriting og terping på mer eller mindre uvesentlige detaljer...Nei, Jeg gidder ikke.

Hadde kanskje vært bedre med en ren avstemming ?

Jeg foreslår å avblåse denne tråden (men tipper på at det ikke skjer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke mere. Skal IKKE lese mer på denne tråden, det lover jeg megselv høytidelig.

De som digger Lotta (JA, du skriver kult, men vet ikke helt om jeg liker stilen for det), og de som blir kvalme, de som synes resten av verden er dyremishandlere og de som synes de andre er noen tullinger...

Enige blir dere ikke, og debatten er vel ikke særlig konstruktiv lenger heller? Det blir mye utdriting og terping på mer eller mindre uvesentlige detaljer...Nei, Jeg gidder ikke.

Noe av det mest fornuftige som er blitt sagt her på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge disse bur-folkene finnes kommer det nok bare en ny en.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er å avblåse en diskusjon fordi man ikke blir enig? Hva er da vitsen med å i det hele tatt ha Hundesonen?

Selvsagt blir man ikke enige om å være uenige i noe som dette - flere hundre (sikkert tusenvis) av innlegg beviser jo det.

Og nei, dessverre kommer vi som er imot normalisering av burbruk ALDRI til å akseptere at dette er for hundens beste, noe en normal valp/hund behøver, liker eller foretrekker.

Men vårt håp er jo at en slik diskusjon kanskje greier å få en og annen burbruker til å innse at de faktisk IKKE behøver å lukke burdøren fullt så ofte eller regelmessig som de gjør? (Og det har skjedd!)

Og for å frigjøre EN eneste liten valp fra 3000 timer i bur (kun bruk på natten) i løpet av sitt første år så kan jeg så saktens fortsette å argumentere litt til, jeg...

Et bur kan man kjøpe og bruke når man har prøvd alle andre gode råd man får - ikke starte med det mest begrensede oppbevaringssystemet som finnes.

Her henter man en liten valp vekk fra sin familie, putter den i et bur og bare aksepterer at den må hyle og skrike litt.. "Bare de første par nettene, etter det så..." - Tror man virkelig at valpen LIKER det etterpå, eller bare resignerer og aksepterer det?

"Jeg ligger jo ved siden av buret" - Ja, men det blir kanskje ikke helt det samme som å gnukke seg inntill mor og søsken i kjente omgivelser, kjenne og høre deres hjerteslag, få varmen og tryggheten? Eller ha muligheten til å variere sine liggestillinger, temperatur, underlag, etc ?

Er det like akseptert å gjøre andre ting som valpen "bare hyler litt" for?

Her får man jo nærmest kjeft for å tvinge valpen til stort sett det meste - alt skal lokkes, lures, duttes og koses frem av ting man må gjøre med valpen sin. Men bur er liksom bare - inn i buret, lukke døren, og hyl du...

Og nei, å godbit-trene hunden til å "like" buret er ikke så veldig mye bedre.

Hvis det ikke funker så bra at valpen faktisk ikke trenger burdøren i det hele tatt da. DET ville i så fall bevise at valpen trenger et bur pga trygghet, ro og fred. Men selv om valpen/hunden legger seg frivillig i buret - hvor mange BLIR der i de 8 timene man ønsker (hele natten), eller mens man er på jobb, kino, har familiemiddag, etc.

Og hvis den så gjør det - hvorfor da lukke døren?

"The bottom line" er at man stenger burdøren for sin egen del, den tiden av dagen og/eller natten man helt enkelt ikke vil ha en hund. (Eller ønsker å oppbevare den et sted den ikke kan gjøre noe som helst som plager eller irriterer en selv.)

For flere av oss er dette et ikke eksisterende tema i hjemmemiljø da vi har valgt å ha hund 24 timer i døgnet, ikke bare når man er våken, har lyst, gidder, orker, ser eller trenger den.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk føler så for å forsvare seg, vil det alltid være noen som svarer dem...

Forsvare? Hmm, under en diskusjon med flere sider, er det sånn at en person som holder med en annen side av saken enn deg automatisk forsvarer seg når den uttaler seg?

Men nei? forsvare burbruk natt og dag gjør jeg aldeles ikke, jeg forklarer det heller ikke for den sakens skyld, har aldri gjort det heller. Men tror ikke hunder som tilbringer noen få timer i bur i mnd eller uken har det så ille. Er nok værre med hunder som er aleine 8-10 timer HVER ENESTE dag. Selvsagt bør man unngå begge deler så godt man kan :heart: Nå er min hund så heldig at den slipper å være masse aleine hjemme, og i tillegg slipper den pelstell og annet dill.. Tjoho..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at en trpd om BUR kan komme på 36-37 sider :heart:

Syns det er rarere at en tråd om ingenting (akkurat nå) kommer opp i flere tusen sider, jeg. Dessuten er denne tråden snart to år gammel og blir dratt opp med jevne mellomrom.

Så lenge folk føler så for å forsvare seg, vil det alltid være noen som svarer dem...

Det er jo ingen gode grunner for å sperre hunden sin inne i et bur i sitt eget hjem, så der vil det vel alltid være noen som kommer i forsvar.

Sier som jeg har sagt før (i fjor engang, eller kanskje i forfjor): Skam dere alle som bruker bur som lettvint løsning i hjemmet. Gå dere selv i sømmene og finn ut om dere er helt sikre på at dere vet hva dere gjør. Det er hunder vi snakker om, flokkdyr med en sterk tilhørighet til dere og resten av flokken. Noe dere frarøver dem hver eneste dag og natt. Det at de ikke protesterer, betyr ikke at de ikke lider overlast. Nei, ta til vettet og hiv ut buret, eller gi bort bikkja til noen som gidder å lære den elementær "hjemmeoppførsel"!

hoho, artig at DERE blir så vanvitteg hårsåre når jeg synker ned på deres nivå :D:D

Nei, Helle. Det er ingen andre enn du som er på dette nivået. Her står du alene. Andre slår ring om Lotta og godt er det.

*Dobbelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er i alle fall godt å ha noen syndebukker rundt om.

Beklager mitt innlegg, jeg visste ærlig talt ikke grunnen, så derfor har jeg fjernet det jeg skrev. Er vel egentlig ikke noe mer å si her.

Derfor er det kanskje greit å sette seg inn i saken før du skriver noe så forkastelig som det du gjorde? Det var et slag GODT under beltestedet...

Nå er min hund så heldig at den slipper å være masse aleine hjemme, og i tillegg slipper den pelstell og annet dill.. Tjoho..

Og hva i alle dager hadde det med en burdiskusjon å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at hun er lite aleine hjemme har jo en god del med en bur-diskusjon å gjør da.

Eh nei.. At du bruker bur de gangene hun er hjemme alene er relevant for en burdiskusjon derimot. Bikkjene her er også lite alene hjemme - men jeg bruker ikke bur de gangene de er det. At de er lite alene hjemme er derfor ikke relevant for temaet bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei.. At du bruker bur de gangene hun er hjemme alene er relevant for en burdiskusjon derimot. Bikkjene her er også lite alene hjemme - men jeg bruker ikke bur de gangene de er det. At de er lite alene hjemme er derfor ikke relevant for temaet bur.

jo, det har en god del med burdiskusjon å gjøre. Hadde jeg hatt en hund som var aleine hjemme mye så hadde jeg satset på å la henne være i mesteparten av huset.

Det har også noe å si for personer som mener det er bedre å ha hunden 10 timer aleine hjemme i hele huset hver dag, enn å ha hunden i bur aleine hjemme 4 timer i uken. Vet hva min hadde valgt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det har en god del med burdiskusjon å gjøre. Hadde jeg hatt en hund som var aleine hjemme mye så hadde jeg satset på å la henne være i mesteparten av huset.

Men siden hun ikke er alene hjemme så mye så bruker du heller bur enn å ta jobben med å lære henne å oppføre seg løs? Ja, det er jo logisk.. :rolleyes:

Det har også noe å si for personer som mener det er bedre å ha hunden 10 timer aleine hjemme i hele huset hver dag, enn å ha hunden i bur aleine hjemme 4 timer i uken. Vet hva min hadde valgt..

Poenget er vel heller at det er bedre for hunden å være løs og ha muligheten til å røre på seg, uansett hvor lenge den er hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det også kan være litt greit å ikke sammenligne ytterlighetene - enten sitte i bur 2 timer i måneden kontra alene hjemme i 10 timer om dagen (uansett bur er det ille)..

Det er noe med "forskjellen på å barbere seg kontra å kappe av seg hodet", liksom.. Da kan vi jo bare avslutte hele diskusjonen å si at det er helt greit å ha hunder i bur 23,5 timer i døgnet - fordi millioner av høns (og rever, mink, etc) står der i 24 timer..

Og igjen - hvis det er snakk om 2 timer burbruk i måneden (eller uka) - hvorfor så hardnakket forsvare at bur er en nødvendighet i sitt daglige liv? Hadde man ikke klart seg uten, liksom?

Hunden greier da tydeligvis å være løs på natten - men må stå i bur 2 timer på dagtid fordi (hva nå grunnen er)..?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det også kan være litt greit å ikke sammenligne ytterlighetene - enten sitte i bur 2 timer i måneden kontra alene hjemme i 10 timer om dagen (uansett bur er det ille)..

Det er noe med "forskjellen på å barbere seg kontra å kappe av seg hodet", liksom.. Da kan vi jo bare avslutte hele diskusjonen å si at det er helt greit å ha hunder i bur 23,5 timer i døgnet - fordi millioner av høns (og rever, mink, etc) står der i 24 timer..

Men en god del av de som bruker bur i større mengder, forsvarer det faktisk med at de kjenner noen som har hunden sin enda mer i bur... Er ok å slå hunden med pisk så lenge naboen bruker staur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. så har jeg testet å ha Bridie løs om natta i 5 netter. Og HVER eneste natt lå hu på EN og samme plass HELE natta! Hu snudde på seg, ja. Men flyttet seg ikke mer enn rundt i ring.

Hvor er dette med at hunder MÅ endre sted å ligge på om natta?

Ja, jeg vet at Buffy gjorde det.. Hu lå litt i senga, litt på gulvet, så i senga igjen, og der hu selv ville. Hu lå overalt, bare ikke inntil meg. Og hu vurderte jeg aldri bur til heller.. .(okei, veit jeg testet det engang, men det er en annen historie)

Nå sier sikker "burmotstanderne" her

"men, hvis Bridie ikke flytter seg om natta, hvorfor skal hu da ligge i bur"?

Og jo, det er rett og slett fordi jeg ikke vil ha pels i senga hjemme. Jeg er drittlei pels som fester seg på leppene når jeg har brukt lypsyl, pels i kjeften når jeg våkner, pels i "ole-lukkøye-dritten" i øyekroken, pels pels pels! Det er nok at det er pels overalt ellers, men denne gangen vil jeg ha pelsfri seng.. (og ikke minst vil gubben det også)

"Hvorfor ikke bare lære bikkja å være på gulvet da?"

Nei, det funker ikke for en så koseglad aussie... Dette er jo testet ut x antall netter før på hytta uten hell, før jeg ga opp og lot hu ligge i senga mens jeg er der... For jeg er faktisk sånn at jeg vil sove om natta jeg (om jeg i det hele tatt FÅR sove), og da vil jeg ikke ha en våt aussie snute som stikker seg bort i ansiktet mitt annenhver halvtime og sier "kan jeg få komme opp i senga nå"??

"så la bikkja gå i hele huset da"

Ja, om jeg vil la henne leke med kattene hele natta så.. For DE sover såvisst ikke om natta! De er høyt og lavt og overalt, gjerne halve natta!

Yapp, jeg er egoistisk jeg. Og bruker bur til bikkja på natta så jeg får sove og slipper pels i kjeften når jeg står opp.

Og jeg nekter ikke for at jeg bruker bur for egoistiske grunner heller. Og driter rett og slett i hva andre mener om mitt burbruk. Eneste grunnen til at jeg diskuterer her inne, er fordi jeg syns det er moro å diksutere. Og egentlig gjerne ville overdrevet mitt burbruk utad (altså løyet om hvor mye bur jeg bruker) for å få en hetere diskusjon... Men det blir jo litt dumt det også..

Men, en ting til. Dere som jobber, og har hund.... Og som lar hunden være hjemme alene i 8-9 timer hver dag (løs selvsagt, ikke bur)... Har hundene deres det mye bedre enn en hund som ligger i bur 8-10 timer om natta, og er med eiern sin de resterende 14-16 timene i døgnet, uansett hva vedkommende er ute på?

For jeg, i likhet med den andre som skrev de var med hunden 24/7 utenom om natta, har ikke jobb, og har med Bridie på ALT jeg er ute på!! er jeg på butikken, sitter hu i bilen. Er jeg på kino, sitter hu i bilen, men hu blir som regel luftet kort tid før jeg starter opp bilen og reiser hjem... Ellers er hu MED meg. Ligger på sofaen med meg når jeg ser tv, går tur med meg, kjører bil med meg, besøker folk med meg. (se få gangene jeg er ute på noe)

Og en siste ting. Lotta....

Nå ble jeg overrasket.

DENNE var vel LITT drøy kanskje?? Snakker om å være både spydig og forutinntatt da.

Du er vel sikkert ikke så himla overrasket over at jeg ikke har jobb heller da. Og sliter litt psykisk og sånn. Det er vel normalty det siden jeg putter bikkja mi i bur på natterstid.

Men jeg røyker ikke da.... selv om jeg er tykk...

*finner **** ikke noe smiley som egner seg for det jeg tenker her engang, men en oppgitt riste på hodet er vel mildt sagt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...