Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Ser at det fortsatt er mangen som er nokså trege i oppfattelsen...

Har nå en liten tispe på 9 uker hjemme; hun driter og pisser og biter når hun vil og hvor hun vil, og sånn er vell med de fleste 9 uker gammle valpene. Jeg forventer at denne adferden vil gradvis avta ertter hvert - det har vist seg tidligere at den har gjort nettopp det med mine andre hunder, time will show ;) Men jeg er likevell forberedt på at det kan gå 6-7 uker til bommelim og bommelom på de rareste plasser avtar helt - kanskje det går enda lengre tid...som feks under kjøkkenbordet i dag, hvor jeg ikke oppdager dammen før bena mine var godt plassert oppe i den ;)

Hva kan en gjøre? Rydd vekk tepper og gjenstander du er ekstra glad i, les noen bøker om sosialisering og oppdragelse, og nyt valpetiden - de vokser seg store så altfor fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hva kan en gjøre? Rydd vekk tepper og gjenstander du er ekstra glad i, les noen bøker om sosialisering og oppdragelse, og nyt valpetiden - de vokser seg store så altfor fort :)

Jeg/vi har aldri brukt bur i heimen men da barnebarna var mindre satte vi ei grind i døråpningen der det måtte passe. En venn av meg plasserte hunden sin i bur i bilen en dag i uka mens han var på jobb fordi han skulle trene med hunden uten å dra hjemom først. Hunden ble luftet flere ganger i løpet av arbeidsdagen og jeg ser ikke noe galt i den formen for burbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes det er "positiv" trening og å "anbefale" å høre på hjerteskjærende uling? (Hvor i huleste er wallbash-ikonet blitt av moddiser???)

Gidder du å forklare meg - siden jeg må være langt mer enn gjennomsnittlig tungnem - hvorfor du lukker døra på dette buret hvis hunden din elsker å være der??? Og mens du holder på - kanskje du kan fortelle HVORFOR hunden i det hele tatt må være i bur, bortsett fra at det er "trygt for deg" å vite hvor hun er? (Du må jo ha en enorm bolig, hvis du er redd for at bikkja skal forsvinne der i løpet av natta, liksom...?)

(Og Gud, gi meg styrke!)

Takk,

"Lotta"

å ja du det kan jeg fortelle deg veit du !

du skjønner det at jeg skulle hente dattera mi i barnehagen så jeg lot tequila være hjemme forde jeg skulle bare ret ned og opp igjen,

det tar 15-20 minutter og dra ned og hente hu før jeg er hjemme igjen!

da jeg kom hjem hørte jeg hu stå og ule og pipe,

da hadde hu klart og hoppe opp på en kjøkkenstol, vælva alle potteplantene i vinduet, som da datt ned og knuste.

jeg driter da i at de blei ødlagt, men jeg hadde ikke driti i at hu hadde skjært seg på det.

dyrelegen neste liksom, hurra!

men det fikk hun heligvis ikke gjort av den enkle grun at hun ikke klarte komme seg ned fra kjøkken stolen pga den sto innatt bordet så var det umulig for henne...

jeg sto og så på henne i 5 - 10 sek for å se om hu klarte det for så å hjelpe henne ned igjen!

det er mye osm kunne skjedd akkurat med den ene episoden.

og jeg har flere og vise til hvis det ikke er godt nok svar for deg!

å nei da.. jeg trenger overhodet ikke lukke døra på dag tid men hu ligger inni der forde,

det er et fri område for henne...

når hu går inn dit får hun være i fred av både voksne og unger!

men om natta lukker jeg døra for da er det kevlden og mørkt!

så det er absolutt en trygghet for oss begge!

hun får til det utroligste på kort tid og når jeg da er kompetent til å kunne ha henne med meg overalt der jeg er

ellers ser jeg overhodet ingen grunn til at hun ikke kan ligge i bur om natta!

du skjønner hun er med meg så og si 24/7 bortsett fra når vi sover!

jeg har nemlig ikke noe jobb som tilser at hunden min må være i bur først om natta, for så å være der hele dagen også!

og når hunden går og legger seg frivillig i biuret og jeg lukker døra når jeg går opp trappa,

ja du det er jammen forferdelig hundehold!

kan ikke skjønne at ikke dyrevernet har vært på døra mi enda altså!

ang uling... det er vel veldig normalt at en valp uler den første og anrdre natta etter den har forlatt mamman sin, ,

det heter seg at det er noe som heter og ''kalle på flokken''!

og da lå jeg på madrass 5 cm i fra buret så hun hadde det ikke akkurat forferdelig nei!

jeg kunne ta en hånd inn til henne mellom sprinklene... !

og sånn lå jeg i over ei uke selvom ulingen haddegitt seg bare så hun skulle føle seg trygg!

du velger og ikke ha hunden din i bur, jeg kan slå like hardt ned på det forde det er mot mine premisser med tanke på alt en valp kan skade seg på etc.

jeg velger å ha hunden min i bur om natta for å være på den sikre siden...

men klart.. .jeg har lagt merke til det at enkelte hunde folk kan være rimlig 4 kantet!

synd det skal være sånn... jammen godt det ikke finnes noen fasit for hunde oppdragelse i denne verden ...

hadde alle skult holdt seg til kun en mulig løsning da kunne det blitt mye forskjellig rundt om !

mange hunder er forskjellige, derfor mange forskjellige måter og holde hund på !

godt du ikke har vært i tyskland og sett hvordan de holder hund der,

da er jeg rett du hadde kommet hjem og hatt mareritt hver natt, hehe :)!

å ja .. huset mitt er ganske så stort !

ca 200 kvm, men jeg tviler nok på at hun hadde rota seg bort...

en hund veit å finne veien veit du !

og når klokka bikker 23 pleier hu å finne veien til sin store hule...

der hu legger seg ned og har en fin natte søvn til en ny dag kommer frem !

får håpe gud er med deg og gir deg styrke videre i livet hvis du trenger det av så lite!

halleluja, hehe :rolleyes: og huttetu.. ;)

en annen ting også ...

hva er det som får deg til og tro at en hund har det så mye bedre om den får ligge på utsiden av buret i forhold til inni ?!?!

t.o.m de som vil ligge inni der , mye mulig ikke din hund er blitt trent opp til det og da hadde det jo vært forferdelig og trøkt den inn der for så å gå og være borte fra den i flere timer!

men det er litt hva de blir vandt til også skjønner du ... en hund som aldri har kjørt bil hadde nok ikke slått seg til ro med det første, selv om det nok finsunntak der også!

men det kommer jo etter hvert som alt annet man må tilvenne en ny verdens borger til!

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ja du det kan jeg fortelle deg veit du !

du skjønner det at jeg skulle hente dattera mi i barnehagen så jeg lot tequila være hjemme forde jeg skulle bare ret ned og opp igjen,

det tar 15-20 minutter og dra ned og hente hu før jeg er hjemme igjen!

da jeg kom hjem hørte jeg hu stå og ule og pipe,

da hadde hu klart og hoppe opp på en kjøkkenstol, vælva alle potteplantene i vinduet, som da datt ned og knuste.

jeg driter da i at de blei ødlagt, men jeg hadde ikke driti i at hu hadde skjært seg på det.

dyrelegen neste liksom, hurra!

Jeg trøster meg med at du ikke er en av mine valpekjøpere - og forundrer meg over at du ikke klarer å sikre hjemmet ditt bedre. Har du barn i barnehagealder så skulle man tro at du hadde litt trening. Om ikke for valpens skyld - så for ungens.

men det fikk hun heligvis ikke gjort av den enkle grun at hun ikke klarte komme seg ned fra kjøkken stolen pga den sto innatt bordet så var det umulig for henne...

jeg sto og så på henne i 5 - 10 sek for å se om hu klarte det for så å hjelpe henne ned igjen!

det er mye osm kunne skjedd akkurat med den ene episoden.

Så hunden klarte å klatre OPP på en stol som sto skjøvet inn under bordet? Mmmm... Valpen bruker ihvertfall ikke sko med borrelås, for å si det slik ... :)

og jeg har flere og vise til hvis det ikke er godt nok svar for deg!

Nei - det er definitivt ikke godt nok for meg. Jeg fikk min første valp i hus i 1971 og har i årene deretter oppdratt en del valper av flere forskjellige raser - og ALDRI behøvd bur for å gi dem et trygt liv.

å nei da.. jeg trenger overhodet ikke lukke døra på dag tid men hu ligger inni der forde,

det er et fri område for henne...

når hu går inn dit får hun være i fred av både voksne og unger!

Stakkars hund.

men om natta lukker jeg døra for da er det kevlden og mørkt!

Øhhh? Det er kveld og mørkt så døra må lukkes? Og logikken i det er HVA nøyaktig? (Så hvis du bor nord for polarsirkelen så er burdøra igjen hele døgnet midtvinters, liksom???)

så det er absolutt en trygghet for oss begge!

Hvaslags farlig bosted er det dere oppholder dere i? Har du lokk og hengelås på sprinkelsenga til ungen også?

hun får til det utroligste på kort tid og når jeg da er kompetent til å kunne ha henne med meg overalt der jeg er

ellers ser jeg overhodet ingen grunn til at hun ikke kan ligge i bur om natta!

Kompetent?

du skjønner hun er med meg så og si 24/7 bortsett fra når vi sover!

Og når du leverer ungen i barnehagen, og når du ditt og når du datt og når du må og når du skal... Men ellers er hun sikkert med deg hele tiden, selvsagt.

jeg har nemlig ikke noe jobb

Nå ble jeg overrasket.

som tilser at hunden min må være i bur først om natta, for så å være der hele dagen også!

og når hunden går og legger seg frivillig i biuret og jeg lukker døra når jeg går opp trappa,

ja du det er jammen forferdelig hundehold!

kan ikke skjønne at ikke dyrevernet har vært på døra mi enda altså!

Det er enda ikke for sent.

ang uling... det er vel veldig normalt at en valp uler den første og anrdre natta etter den har forlatt mamman sin, ,

det heter seg at det er noe som heter og ''kalle på flokken''!

og da lå jeg på madrass 5 cm i fra buret så hun hadde det ikke akkurat forferdelig nei!

Hvorfor måtte hun ligge i bur? En liten valp som kaller på flokken sin, savner mammaen og søsknene sine - innelåst med sin nye matmor liggende å høre på at hun skriker av redsel og bekymring? Genialt.

jeg kunne ta en hånd inn til henne mellom sprinklene... !

og sånn lå jeg i over ei uke selvom ulingen haddegitt seg bare så hun skulle føle seg trygg!

Får jeg spørre om du er av den typen som lot babyen skrike til hun sovnet av utmattelse i senga alene også, og sto ved døra og hørte på til det ble stille?

du velger og ikke ha hunden din i bur, jeg kan slå like hardt ned på det forde det er mot mine premisser med tanke på alt en valp kan skade seg på etc.

Nå er jeg lutter øre! Få høre hvilke farer og skader jeg har utsatt mine valper for siden jeg ikke har "beskyttet" dem i bur? (Når sant skal sies så har jeg ikke pakket dem inn i bomull og båret dem i babybjørn på magen til de døde av alderdom heller, men det får vi kanskje diskutere i en annen tråd?)

jeg velger å ha hunden min i bur om natta for å være på den sikre siden...

men klart.. .jeg har lagt merke til det at enkelte hunde folk kan være rimlig 4 kantet!

Jeg for min del har lagt merke til at enkelte som klarer å kjøpe seg en hund ikke er særlig smarte.

synd det skal være sånn... jammen godt det ikke finnes noen fasit for hunde oppdragelse i denne verden ...

hadde alle skult holdt seg til kun en mulig løsning da kunne det blitt mye forskjellig rundt om !

Mmmm - ja, hvis alle skulle gjort kun 1 og samme ting så ville det sikkert blitt mye forskjellig - helt klart...

mange hunder er forskjellige, derfor mange forskjellige måter og holde hund på !

ALLE hunder er forskjellige - men uansett så blir ikke passivisering i bur til "oppdragelse"...

godt du ikke har vært i tyskland og sett hvordan de holder hund der,

da er jeg rett du hadde kommet hjem og hatt mareritt hver natt, hehe ;)!

Jeg sover som en engel om natta jeg - ikke minst fordi jeg vet at de valpene jeg har eksportert til Tyskland har det helt utmerket.

å ja .. huset mitt er ganske så stort !

ca 200 kvm, men jeg tviler nok på at hun hadde rota seg bort...

en hund veit å finne veien veit du !

Åhh nå - måtte du ikke ha henne i bur så du visste hvor hun var? Er det forresten ikke dører i dette huset ditt, med håndtak og sånt på?

og når klokka bikker 23 pleier hu å finne veien til sin store hule...

der hu legger seg ned og har en fin natte søvn til en ny dag kommer frem !

Har jo ikke så mye valg da - siden du lukker burdøra...

får håpe gud er med deg og gir deg styrke videre i livet hvis du trenger det av så lite!

halleluja, hehe :rolleyes: og huttetu.. ;)

Takk for det. Burdiskusjonen på Sonen er p.t min største utfordring, som alle vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har hatt det så morsomt og ledd så mye på lenge ;)

Ler så jeg nesten griner her jeg sitter, etter nattevakt.... ;)

De stakkers hundene mine sov på vinterdynen sin på kjøkkenet i natt også, stakkars jævler :) bli henvist til et helt kjøkken - muligheten for å bli traumatisert med tanke på at de også kan gå å legge seg på stuen hvis de vil - må være ekstremt stor ;)

Hvis de bare hadde blitt kastet inn i et trangt, lite bur - mot sin vilje - ville det nok gått mye bedre :P

Hvis noen har et bur som kan romme 3 Boerboeler vil u.t. sette ekstremt stor pris på det! :best:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hunden din noen gang løs? Tørr du det? Bare tenk på alt en hund kan skade seg på der ute,tilogmed når den går i bånd. Falle ned fra div høyder,bli påkjørt,sparket av fremmede, angrepet av andre hunder, løpe over knust glass, spise noe farlig,brekke bein osv osv. Man burde vel egentlig holde seg inne,sånn for sikkerhets skyld også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ryddet og slettet en del i tråden. Hold dere til topic, og husk på retningslinjene., særlig dette:

§1.11

Personangrep, sjikane, banning og annet støtende blir slettet umiddelbart. Dette gjelder også angrep/sjikane mot firmasider, nettbutikker, oppdrettere osv. Synsinger og rykter skal ikke fremstilles som fakta. Når personer omtales negativt så skal dette skje i generelle termer der personvernet ivaretas. Det er ikke lov å poste opplysninger som kan identifisere vedkommende med mindre det er en sak i media om dette.

Mod Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stakkers hundene mine sov på vinterdynen sin på kjøkkenet i natt også, stakkars jævler :) bli henvist til et helt kjøkken - muligheten for å bli traumatisert med tanke på at de også kan gå å legge seg på stuen hvis de vil - må være ekstremt stor :)

Jeg skjønner ikke at du tør faktisk. Ganske uansvarlig er du. TENK om de får åpna en skuff og stukket seg på en kniv. ;)*ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - jeg blir lett fyra opp når det kommer til å sperre dyr inne (nei - jeg går ikke i dyrehager heller jeg, fikk helt vondt i magen da jeg så et innslag på Frokost-TV i dag om det stakkars Eselet på 17 år som ALDRI hadde vært utenfor innhegningen sin - før nå nettopp da den ble tatt med en runde i parken... :) ).

Så samme innslaget. Skjønte heller ikke hvordan dette ble en "gladnyhet". Snørrogførti år i en og samme innhegning uten så mye som å få hilse på noen andre dyr, eller på eslene som sto i en annen del av parken. Tragisk.

Hva bur gjelder så må jeg nesten le litt til hele bur-problematikken. Det er jo helt sprøtt at bur har blitt en viktighet på lik linje med kobbel og matskål. Er det en utvidelse av båndtvangen? Jeg skjønner at bur *kan* være kjekt å bruke i enkelte tilfeller, men hvis man ikke klarer og ha hunden alene hjemme, eller la den sove alene om natten uten å putte den i bur så er det noe riv ruskende galt. Det er skremmende mange som pakker hundene sine inn i bur når de går på jobb, på butikken, om natten...det er grådig mange timer. Blir enkelte hunder virkelig så glad i hulen sin at de foretrekker å være der 12-15 timer i døgnet i stedet for å kunne bevege seg fritt? Ingen av de jeg kjenner bruker bur til sine hunder og de har alle mer enn en hund. Alle bor i møblerte hjem også - og det går også helt fint.

Og hva er poenget med å putte en liten valp inn i et bur? Det må da være mye lurere, for ikke snakke om like lettvindt, å lære den å være utenfor buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er poenget med å putte en liten valp inn i et bur? Det må da være mye lurere, for ikke snakke om like lettvindt, å lære den å være utenfor buret?

Du må da skjønne at ute i den store, stygge verden (Les: Huset) er det så mange farlige og skummle ting og tang som valpen kan skade seg på :) Små valper opptrer som rene sirkusartister i følge visse personer her, og det er ikke måte på hva de kan få til å ødelegge :)

At enkelte her inne i det hele tatt anskaffer seg hund, er for de fleste av oss (Les: eldre/erfarne) helt ubegripelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, har oppdratt to valper, de har begge vokst opp på gård, og etter en liten stund løpt ute alene, mens jeg har vært inne og gjort andre ting, så har jeg sett etter de nå og da..

Selv med bratte murer, trapper, hull og andre gårdsting har det aldri skjedd noe...pussige greier...her er det liksom folk som ikke kan slippe løs valpene sine innendørs engang... :)

Tror jeg hadde blitt rimelig stresset om jeg hele tiden skulle tenke over absolutt alt i verden valpen kan skade seg på.. Trekk heller ut ledningene man ikke bruker om natten, så om de blir tygget på så blir de tygget på.. akk ja, kjøpe ny ledning.. har mistet sko til flere tusen kroner til bitelystne valper. Den ene spiste en fjernkontroll, den andre spiste ledningen til sega`en min... :) Som da ikke var i salg lenger.. Men sperre de inne? Næ, da får de heller være på kjøkkenet den stunden jeg er vekk, med noen leker og en vannskål, så skal jeg heller lukke døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du tør faktisk. Ganske uansvarlig er du. TENK om de får åpna en skuff og stukket seg på en kniv. :)*ironi*

Ja...slik som de krangler om "den gode" plassen på dynen, så kan det nok tenkes at den minste av dem er tiltroende å hente seg en kniv i kjøkkenskuffen, og true de andre til å få en bedre plass.... :) Hun er jo bare 9 uker...små hunder som ikke ligger i bur kan finne på det meste... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre har skrevet; Helheten i dyreholdet er vel det viktigste?

Bur er en greie som fungerer veldig bra for noen, og som er utenkelig for andre.

Hunder vender seg til det utroligste og knytter seg til eier stort sett uansett. Derfor er det så utrolig viktig at eier og hund har det godt sammen og har et nært forhold som går begge veier.

Hundene er forskjellige, vi er forskjellige.

JEG HÅPER at folk er åpne og trygge nok til å lytte til sin magefølelse - i tillegg til å skaffe seg relevant informasjon - når det gjelder bur (og mat, og trening, og lydighet, og tur, og stell, og rase, og......). Det er sannsynligvis slik at enhver kjenner sin hund best, etterhvert (det er i hvert fall målet, da!)

JEG HÅPER at hundeiere vet hva de går til og har respekt for oppgaven.

JEG HÅPER at dere her på forumet er åpne nok til å se at andres synspunkter kan ha noe for seg, og tolerante nok til å akseptere at andre faktisk mener noe annet.

Om jeg bruker bur? Det er irrelevant. Jeg har funnet en løsning som fungerer for min familie, og har en lykkelig hund.

Eller... akkurat nå er han litt sinna for jeg har skrevet for lenge.

Kanskje vi skulle starte en debatt om hundene har godt av vår utstrakte nettbruk :)

Får ta meg en tur på jobb med ham, tenker jeg :) For da sitter han ikke inni en bil men kan fly rundt ute i naturen og storkose seg. Kremjobb jeg har nå, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen bruker bur på en måte som grenser til dyreplageri - også i myndigheter og de dyktigste hundeekspertenes øyne - så ER ikke det ikke noe som "bør respekteres" eller ligger innenfor "en annen måte å se ting på".

Hunder tolererer det utroligste, og like mye vifter de med halen. Derfor er det ikke noe "bevis" for at den har det bra, og at det hundeholdet passer den så fint atte... det sier mer om hundens toleranse overfor eier, enn om eiers evne til å ta vare på hunden.

Hva er en god helhet? Jeg snakket med eieren av en hund som bodde i bur om natten og bodde i bur om dagen når eier var på jobb. Eier elsket hunden, tilbragte to timer i parken med den hver dag, og mente "det var nok". Hunden var velstelt, men understimulert og stresset og hadde aldri lært å roe seg - den var tvangsroet, kan man si, ved burbruk.

Under et år gammel beit den første gang, både hunder og en annen eier. Nå kan den aldri mer være løs, og eier bruker bur mer enn noensinne, og er overbevist om hvor vanskelig denne hunden er - og at h*n virkelig gjør sitt beste og gir alt for denne "vanskelige" hunden.

Veldig, veldig trist at denne eieren kom ut for noen som overbeviste om at burbruk var bra, og ikke hadde noe med hundens velvære - tvert om - å gjøre. Eieren mener sikkert at h*n kjenner sin hund best - mens noen av oss rundt så dette komme helt fra tidlig av, at denne tvungne passiviteten i kombinasjon med en vilter hund som slet med å klare å roe seg, og en eier som ikke maktet å sette egne grenser men heller brukte sprinklene som hjelp, ikke kom til å ende bra.

Satt opp mot Anders Hallgrens undersøkelse av hvordan graden av problematferd øker med mindre aktivitet/mer ro og tvungen stilleligging, så sier det alt i mine øyne. Hallgren er en av de mest tolerante, empatiske, sympatiske hundefolkene jeg noensinne har møtt, men han er også en KOMPROMISSLØS burmotstander - ikke minst etter å ha sett hvordan burbruken tok av i USA.

Så nei, man er ikke et ekkelt, lite forståelsesfullt og intolerant menneske fordi om man snakker skarpt ut mot uvettig burbruk - selv om man ikke er like snill og god som Hallgren, dessverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eg blir fremdeles kvalm av denne debatten...

Ja, DET var jo interessant... kanskje fordi du føler deg truffet og har et aldri så lite snev av dårlig samvittighet ?

Jeg foreslår at alle debattantene her setter seg ned og leser Akelas innlegg MINST TRE GANGER jeg, og forsøker å forstå hva hun faktisk skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, DET var jo interessant... kanskje fordi du føler deg truffet og har et aldri så lite snev av dårlig samvittighet ?

Jeg foreslår at alle debattantene her setter seg ned og leser Akelas innlegg MINST TRE GANGER jeg, og forsøker å forstå hva hun faktisk skriver...

Nei på ingen måte dårlig samvittighet.

Men, skal ikkje dere prøve å omvende de som bruker bur til å ikkje bruke bur?

er liksom ikkje det målet? eller er målet å bare slenge dritt til de som bruker bur?

Eg bruker ikkje bur sjøl, men blir flau over måten folk slenger med kjeften på. og blir rett og slett provosert.

Akela har en helt annen måte å formulere seg på enn ka du og lotta har.

eg tar til meg det som akela sier (selv om eg ikkje bruker bur, men det eg kan lære vekk om bur bruk)

mens dere to bare tuller og provoserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å delta i denne diskusjonen, men kjeder meg på jobb og gjør det likevel. Har bare lest litt av den også.

Jeg synes oppriktig synd på hunder som tilbringer store deler av sitt liv i bur, det er ikke et godt liv uansett. Når det er sagt, så kan det være mange grunner til at jeg synes det er mangler i et hundehold. Jeg synes heller ikke en hund som må tilbringe hele dagen i bil, eller alene på et lite rom, i lenke under trapp osv har et optimalt hundeliv. Nå har det seg slik i dagens samfunn at de fleste av oss er nødt til å jobbe (de som kan), i tillegg til at man ofte ferdes der man ikke kan ha med hund. Det har seg også slik at de fleste av oss ikke har mulighet til å ha hunden rundt oss 24 timer i døgnet. Likevel synes jeg det er alt for mange som skaffer seg hund, som i mine øyne ikke har god nok tid til å ta seg av den.

Som Akela sier; å bruke sprinklene for å "dressere" hunden, er bare tull. Det er vel mer snakk om en avlastning og lettvint løsning for seg selv. Jeg er overbevist om at en hund som fikk velge selv, aldri hadde valgt et liv bur, selv om jeg ikke tror at å sitte i bur noen timer tar knekken på en hund. Jeg mener det er store forskjeller mellom de som SJELDEN tilbringer litt tid i bur, mot de som ligger i det daglig. Hunden min er så heldig å ha folk hjemme hos seg omtrent hele dagen (min mor jobber ikke), hun er med i stallen hver dag, hun får flere lange turer, hun aktiviseres med triks/lydighet/agility hver dag, i tillegg til å få løpe løs så ofte som mulig. Hun har fri tilgang til hele huset og sover i senga mi om natta. I det store og hele så har hun et ganske optimalt hundeliv. Det er svært sjelden hun blir hjemme alene, og hun har aldri pr dags dato vært lengre hjemme enn 5 timer i strekk. Det har skjedd én gang. De fleste gangene hun er alene er det snakk om 1-2timer. Hun blir springende fra vindu til vindu, opp og ned trapp osv på leting etter oss. Vi har et hus som egner seg dårlig til avgrensning! Derfor har vi brukt bur når hun er alene. Jeg har en liten hund, og et STORT bur. Hun kan både stå, gå rundt, ligge, rulle osv i det. Jeg føler meg på ingen måte som en dårlig hundeeier av den grunn. Hun ligger kanskje i bur 1 time hver andre måned! Jeg er selvfølgelig innstilt på at dette er en midlertidig løsning, da bur ikke er ønsket løsning på lang sikt. Derfor trener vi stadig på at ved kortere hjemmealene-seanser så er hun løs i huset (f.eks når jeg er på butikken osv). Målet er så klart at hun skal slippe bur overhodet, og det tror jeg og håper at vi klarer snart.

Men å kalle meg dårlig hundeeier for de få gangene hun ligger i bur, nei det går jeg ikke med på! Da er det mange som skal stå på den lista foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å eie hund er etisk sett forbeholdt mennesker som faktisk kan tilby hunden et liv, og ikke opphold i en gitterkasse på

max 0,8 m2 store deler av sitt liv. (For enkelte utrolige 20 timer i døgnet - på gode dager da de får tur, noe som sansynligvis betyr dager med bra vær, les; Sol og 20 grader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei på ingen måte dårlig samvittighet.

Men, skal ikkje dere prøve å omvende de som bruker bur til å ikkje bruke bur?

er liksom ikkje det målet? eller er målet å bare slenge dritt til de som bruker bur?

Eg bruker ikkje bur sjøl, men blir flau over måten folk slenger med kjeften på. og blir rett og slett provosert.

Akela har en helt annen måte å formulere seg på enn ka du og lotta har.

eg tar til meg det som akela sier (selv om eg ikkje bruker bur, men det eg kan lære vekk om bur bruk)

mens dere to bare tuller og provoserer.

Målet mitt er selvsagt bare å slenge dritt og å provosere. Egentlig har jeg alltid brukt bur selv (laget mine egne før de var å få kjøpt i butikken, naturlig nok), og tror at hunder egentlig har best av å oppbevares trygt og godt i kasser som er så små at de helst ikke kan stå oppreist. Min erfaring er at hunder som får gå løs i heimen blir altfor stimulerte, pisser og driter i øst og vest, turner i lysekrona og river i stykker både gardiner og gulvtepper. Et annet stort problem for meg med hunder som får bevege seg fritt er alt støvet og dritten som hoper seg opp i svære hauger på alle gulv, maten som blir stjålet fra kjøkkenbenker og middagsbord - for ikke å forglemme at svigermor (riktignok fra h****te, men dog) blir rent i senk når hun en sjelden gang kommer innom.

JA! til burhund, ja! til mange flere burhunder i mange flere timer i døgnet - helst HELE tiden, ja! til utlagt tarm og tissekasser, et rungende nei! til fri flyt av pelsdotter, tørrforkuler, veltede vannskåler, ødelagte sko, istykkertygde salongbord, redde gjester, suicidale valper og MAS!

:heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å eie hund er etisk sett forbeholdt mennesker som faktisk kan tilby hunden et liv, og ikke opphold i en gitterkasse på

max 0,8 m2 store deler av sitt liv. (For enkelte utrolige 20 timer i døgnet - på gode dager da de får tur, noe som sansynligvis betyr dager med bra vær, les; Sol og 20 grader).

Det kan da være like så fint folk som ikke bruker bur som ikke går så mye med hundene som de burde.

Dette gjelder vel ikke bare de som bruker bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...