Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis hunden ikke vil komme til deg


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hmm.. jeg lurer på en ting. Hvordan får man tak i en hund som overhode ikke vil komme til deg?

Chanti har en tendens til å ikke komme hvis hun har stukket av, eller er løs i hagen. Det kan ta laaaaang tid før hun kommer frivillig inn igjen.

Idag stakk hun av, og det tok 2 timer, TO TIMER å fange henne igjen. Hun løp tulling til å begynne med, og samboer måtte kjøre å lete etter henne. Så kom hun tilbake og da begynte h*lvete. Hun kom ikke når vi sier Kom, vi har fristet med diverse godbiter, leker, løpt motsatt vei, lokket og vært snill og glad i stemmen. Til og med når jeg kom fra jobb (hun pleier å bli glad når jeg kommer ), ropte jeg på henne og hun kom løpende, og bare løp rett forbi, og jeg fikk heller ikke tak i henne.

Hun holder en radius på 2 meter, og hopper unna når vi går imot. Står vi bare der, går hun i lekestilling, og hopper veldig mye frem og tilbake. Hun har også halen mellom beina til tider. Hopper og skvetter unna oss og stopper og ser på oss.

Jeg mistenker at de forrige eieren har gitt henne juling når hun har kommet tilbake til dem, og derfor er hun redd for å komme til oss. Hun vet de fleste triks og lar seg ikke lure av diverse "teknikker". Så jeg vet ikke hvordan jeg skal få henne inn, hvis hun skulle stikke av.. Hun er veeeldig klar over når hun har bånd på seg, og er helt løs.

På turer kan hun være løs, og da kommer hun når vi roper. Vi har IKKE straffet henne her hos oss for å ha kommet til oss, men prøvd å bygge opp positive hendelser med godbiter på turene..

Men når hun stikker, så stikker hun, og det virker som at hun tenker: Oj nå stakk jeg av- jeg tør ikke kommer tilbake.. tenk om de gir meg juling (får nesten sånn inntrykk)

hadde jeg bodd øde til, ville jeg bare gått inn og latt henne stå ute til kvelden, men her jeg bor er det ganske tettbebygd, og unger og folk omkring.

Jeg er flink å holde hundene i bånd, ikke misforstå, men det KAN jo skje uhell at hunden får stukket. Idag begynte hun å spy inne, og da skulle samboer få henne fort ut på verandaen, og da stakk hun plutselig avsted etterpå.

Det kan jo hende at hun får tulltak på turene også?

Så hva skal jeg egentlig gjøre? Hvordan få tak i en hund som ikke vil komme til deg?? Må jeg holde henne i bånd FOREVER? Hun er jo løs i hagen nesten daglig og leker med Nitro, og når jeg skal ta dem inn, så nekter hun å komme når jeg roper.. Det er ikke så moro når man skal ta de inn før man skal kjøre på jobb. (må jo nesten beregne en halvtimes tid på å "fange "inn hunden) Nitro kommer, men Chanti blir igjen.. (langline er upraktisk når hundene leker og herjer mye sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke min så veldig vanskelig her. Men jeg pleier alltid å si hade bra hvis jeg går fra huset og han blir hjemmet. Så hvis han ikke kommer når vi er ute på tur(hvis sauene er mer spennend ef.eks) så har jeg sagt hade bra ett par gange rog gått andre veien. Da kommer han som en rakkett. Han kommer og når jeg sier Jammis, men da må man jo ha noe jammis og da.. hvis ikke blir det ulv ulv. Men som sgat, min hund er veldig lite vanskelig på dette område, og stiker aldri av. Er mer det at han ikke vil komme. så.. hmm vet ikke.. Kjedelig situasjon da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min hund bryr seg ikke om godbiter i slike situsjoner, det virker mer som at hun er redd for å komme, konta å være rakkerunge.. Det ser ut som at hun begynner å være rakkerunge, så går det over til usikkerhet og redsel og da kommer hun ikke. Selv om jeg gå ifra henne, setter meg ned eller bare står og overser henne.

Må også tilføye at jeg ikke tar henne i kobbel hver gang hun kommer til meg. Jeg ønsker bare at hun skal komme bort til meg, og vite at det verken blir bank eller kobbel. (på turene generellt går det bra, men i hagen og hvis hun stikker av, så går det gæli)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle begynne på valpestadie med henne og trene innkalling fra skrætsj? Ha langline og vær to stykker. Den ene holder hunden og den skal sitte til den andre roper. Da skal den som holder hunden slippe umiddelbart. Bruk et eget innkallingsord, som bare betyr "kom med èn gang" og ikke noe annet. Ha liten avstand til å begynne med og vær på et område der hun ikke kan stikke. Ha kylling, fiskekake eller noe annet supersnadder som forsterker. Lykke til.

EDIT: Selv om avstanden bare er et par meter, blir du selvfølgelig overlykkelig over at hunden kommer til deg og inn med snadderet og fri hund. Ville aldri i livet bruke innkalling når jeg skulle koble på en hund før jeg var hundre prosent sikker på at den kommer. Hver gang. Innkalling betyr lek og moro det, ikke bånd. Så når innkallingen sitter, kan man jo benytte anledningen til å koble på sånn dann og vann. Kanskje bare for å koble fra igjen med det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff dette er ikke nå moro når det skjer nei.Som å lese om frøken Engelsk Setterr jeg hadde før gitt.Gikk som regel bra for hun var jo løs på nesten hver tur men,plustelig fikk hun det for seg at ikke skulle komme.Så viste aldri når kom hjem fra tur med hun.En smule iriterende.

hadde aldri fått kjeft eller noe da og jeg fikk vel aldri hun til slutte med dette eller.Holdt på på gamle dagene også :) Så for meg er det virkelig mystisk med en hund som jeg nå får tak i alltid!ikke vant med sånnt!

Fra spøk til alvor var heldigvis ikke så ofte det skjedde men,skjedde gjorde det jo.Eh,dårlig med råd fra meg altså :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :rolleyes2:

Ja det er ganske vanskelig. Å trene innkalling fra begynnelsen blir ikke det samme, for hun er flink på innkalling på turer og sånn ellers, men plutselig smetter hun ut gjennom døra og nekter å komme tilbake, og da er det gjort.. Vet aldri da hvor lang tid hun bruker på å komme tilbake.. 30 min? 1 time? 2 timer? 3 timer?

Så jeg føler ikke helt at jeg kan stole på henne. Blir så rådvill i slike situasjoner, for er ikke vandt til slikt!

Det virker som at hun tror at hun skal få julig når hun kommer tilbake etter at hun har fått tulltak og stukket. Hun stoler liksom ikke på oss heller virker det som..

tror man må bygge opp tillitsforholdet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ikke så rart hun ikke vil komme om fått juling før så når dere får bygget litt mere tilitsforhold til henne går det nok fint vet du.

Hun jeg hadde gjorde det nok bare for skjønnte at måtte i bånd om fikk tak i hun tilslutt...mye mere moro være løs og tulle da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt...mulig du har prøvd,eller det er allerede tipset om men ;La vær og ha henne løs i det hele tatt,og husk at det tar lang tid og fange henne,så prøv og ikke drite dere ut med at hun smetter(er nok kanskje ikke lett,hehe)*

Bruk langline på henne,og tren innkalling helt fra bånn.Behandle henne som en hund som ALDRI har lært kom/hit whatever,og bruk lang tid på innlæringen.I langline kommer hun ikke noen vei uansett...Så de gangene hun nekter tross langline kan du bare snu deg og gå fra henne(hun er jo tvungen og følge)og så prøver du igjen,og igjen med masse ros når hun kommer!

Jeg tror du må behandle henne som hun er stokk dum,og helt ny i verden og ikke forvente deg noe...

Nesten sånn "inn med teskje" type ting.

Har selv holdt på med dette for noen år siden.En Dobermanntispe jeg bodde sammen med,som var eid av en fyr jeg kjente..Han banka henne tydeligvis endel når hun ikke kom,så når jeg ble bedt om og overta drittbikkja som "ikke kunne sykles med,ikke ville komme ,ikke ville noe" så begynte jeg fra scratch,og med litt ekstra dikkedikk siden jeg måtte "late som" hunden var valp og skulle lære nye ting...Det kan være vanskelig med en voksen hund...men sånn er det bare.Man må glemme det man forventer at de kan,og heller tenke på hva de ikke har lært,eller hvordan de har lært.

Det gjør du sikkert allerede da:-)Men ta langline på henne og virkelig tren på sukkersøte innkallinger ala

"komme lille bebisvalpen,love you" Sånn helt teit som vi ofte gjør med valper...Funker på voksne og:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn har omplasseringshunden til foreldrene mine vært også. Det er en utrolig kjip situasjon - og helt uforskyldt! At de forrige eierne har gjort noe i forbindelse med såkalt innkalling, er jo tydelig. Om det er banking, eller at de har kastet seg etter hunden for å fange den, eller noe så enkelt som å bare alltid ta på båndet når de har ropt inn hunden, er ikke alltid like lett å si.

Det mine foreldre har gjort, er å gjøre som du foreslår; bare "drite" i bikkja. Det skjønner jeg at blir vanskelig for deg, slik som du bor nå. Jeg vil foreslå noen ting du kan prøve: Ikke tro at hunden "kan" innkalling. Det hunden nå forbinder med ordet "kom" er jo slett ikke det du vil at hunden skal forbinde med det. Gå tilbake til valpestadiet; og lær hunden den atferden du vil den skal kunne (komme til deg), og legg på en NY (!) kommando. Jeg bruker klapping, men selvsagt kan du bruke hva du vil; plystring, "hit" eller noe annet; bare ikke samme kommando som hunden nå reagerer på med å holde seg unna dere. Begynn å trene under kontrollerte situasjoner; om hunden må være i vanlig bånd eller langline eller kanskje til og med inne, er ikke så viktig- gjør det dritenkelt i starten! Når du ser at hunden er på vei til å komme til deg, gi kommandoen, og belønn med leke eller godis. Etterhvert gjør du det litt vanskeligere; nye situasjoner; ute, med folk eller andre forstyrrelser, men fremdeles i bånd/under kontroll. Når du trener, skal du aldri ta på båndet etter at du har gitt kommandoen - det er et viktig punkt. Hvis hunden skal til å stikke av (løpe sin vei altså, eller ikke holde seg i den avstanden du mener er OK,) tråkker/stopper du hunden med langlinen uten å rykke.

Etterhvert kan du gå over til langline på tur eller i hagen eller lignende. Tren som jeg beskrev over. Når hunden begynner å bli flink, og ikke lenger viser denne atferden (husk at den kan sitte godt, og at det kan ta tid før den skjønner at hos dere er det andre regler som gjelder!), kan du klippe av 10cm på langlinen ytterst. Slik fortsetter du til det bare henger igjen en liten stump. På den måten tror hunden at den fremdeles at den er i bånd, at den ikke er i stand til å stikke av, samtidig som den lærer den nye riktige atferden for innkalling.

Det gir overhodet ingen mening for en hund å bli "nøkket i" når den ikke forstår hva som "kreves" av den. I verste fall lærer du den at du må nøkke før den skal komme, og da er du jo for evig og alltid bundet til å ha hunden i bånd/langline.

Jeg har flere forskjellige innkallingskommandoer; klapping bruker jeg når de skal bråsnu og komme i stor fart inn til meg, så har jeg LP-innkallingen hvor hunden skal komme på plass, og så har jeg faktisk også en kommando for at jeg skal ta på båndet! Da sier jeg bare "nå skal vi ta på båndet", og da kommer hundene luntende (selvsagt ikke i stor fart, for det har jeg aldri trent på), så stiller de seg opp i påvente av at jeg tar på båndet. Da vet de at det vanker godis.. :rolleyes2: Siden du også selvsagt trenger å ta på båndet noen ganger, kan du lage din egen variant av dette. Jeg vil anbefale deg å lære hunden at når den kommer og får på båndet, vanker det godbitsøk. Kast en liten neve godis utover bakken idet du har festet båndet, la den søke og vips har den glemt at den nettopp løp løs og koste seg, og synes i grunnen at ting er helt okei siden den jo får søke (bruke nesen joho!) og spise godis. :) Rekkefølgen her er viktig; ikke kast godisen før hunden har fått på båndet - godisen skal komme som et resultat av at den fikk på båndet, ikke som en form for lokking. Dette sistnevnte fungerte ypperlig på foreldrene mine sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Lurt å legge/lære en ny kommando ord på det. Kanskje fløyte også?

Ser at det er ikke enkelt, skulle gjerne ha gått kurs hos noen. Vanskelig å beskrive hunden sin over nett..

Har lest den tråden om å sette krav, men jeg klarer ikke å se hvordan det skal virke i akkurat denne sammenhengen. For meg er krav noe som SKAL gjøres, hvis ikke blir det en korreks /straff. Så kommer ikke hunden når jeg sier det, blir det en slags straff, noe hun tydelig har oppplevd tidligere, derfor kommer hun ikke..

Hunden responderer ikke på verken kjeft, rop eller fysisk avstraffelse. (hun virker vandt til det, og bryr seg ikke om det) Så tror jeg bør snu trenden mot det hyggelige ,positive først, før kravene kommer. Når hunden stoler mer på meg.

Ihverfall slik jeg føler om saken nå.. Fortsatt usikker, men må bare prøve :) På med langline :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle tatt en telefon til Østlie Hundesenter eller lignende?

Vi hadde ingen sikker innkalling før, men har det nå. Jeg sier ikke at Østlies måte er riktig for dere, bare fordi den var det for oss, men kanskje du kan få noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Lurt å legge/lære en ny kommando ord på det. Kanskje fløyte også?

Ser at det er ikke enkelt, skulle gjerne ha gått kurs hos noen. Vanskelig å beskrive hunden sin over nett..

Har lest den tråden om å sette krav, men jeg klarer ikke å se hvordan det skal virke i akkurat denne sammenhengen. For meg er krav noe som SKAL gjøres, hvis ikke blir det en korreks /straff. Så kommer ikke hunden når jeg sier det, blir det en slags straff, noe hun tydelig har oppplevd tidligere, derfor kommer hun ikke..

Hunden responderer ikke på verken kjeft, rop eller fysisk avstraffelse. (hun virker vandt til det, og bryr seg ikke om det) Så tror jeg bør snu trenden mot det hyggelige ,positive først, før kravene kommer. Når hunden stoler mer på meg.

Ihverfall slik jeg føler om saken nå.. Fortsatt usikker, men må bare prøve :) På med langline ;)

Det høres veldig lurt ut!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...