Gå til innhold
Hundesonen.no

Rar oppførsel

Vanilje

Recommended Posts

Hei.

Jeg overtok for ei uke siden en liten hund på 4 år. Vi fikk god kontakt fra første øyeblikk og hun er bare snill og grei :-)

Hun har vært sammen med meg stort sett hele tiden, både på jobb og ellers så hun er blitt veldig knyttet til meg allerede.

I går da jeg var ferdig på jobb skulle min søster ta med seg hunden en liten tur mens jeg skulle dra for å hente bilen. Hunden ble veldig fortvila og snudde seg for å se etter meg hele tiden, og da jeg forsvant rundt hjørnet så stoppa hun helt opp og ville IKKE gå videre med min søster. Hun rikket seg ikke men kun sto å peip. Min søster bestemte seg tilslutt for å prøve å ta meg igjen og begynte å gå den veien jeg forsvant.. det ville hunden selvfølgelig være med på og begynte å stresse oppover. Vi møttes noen minutter senere og da var hunden veldig glad og fornøyd igjen.

Hun fortalte meg hva som hadde hendt og jeg ba henne ta med seg hunden igjen å gå litt i forveien (så jeg kunne få se hvordan det var) og så skulle jeg komme like bak dem.. Hunden gikk noen meter mens hun kikket bakover mot meg og så stoppet hun, bet tak i båndet og dro den slik at hun kunne prøve og komme tilbake til meg.

Ba søsteren min å snakke bestemt til henne men det virket ikke. Så hun ga vel mer eller mindre opp.

Hunden har vært flere ganger med min søster imens jeg har vært tilstedet og da har det gått kjempefint og de har koset masse sammen!

Det jeg lurer på er hvorfor gjør hun som hun gjør? Om jeg ikke gjør noe med det nå så vil det kanskje bli et stort problem senere..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er redd for å miste deg! Du har jo akkurat fått henne, og er det eneste trygge holdepunktet hun har, såklart blir hun da fortvilet når hun må dra med noen andre fra deg. Gi henne mer tid, slik at hun vet med sikkerhet at du ikke blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig dumt spm. om hvorfor hun gjør det.. for jeg skjønner jo egentlig det... Men jeg har hatt en hund tidligere som gjorde noe ala det samme som henne og det i lang, lang tid etter jeg haddde fått henne.. Så jeg må jo i såfall etterhvert finne på noe så det ikke blir sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer hun hvis hun f.eks er i stuen med din søster, og du går ut av rommet(og da stenger døren etter deg)? Har du prøvd det? Evt bare begynne litt og litt, eller finne noe hun er så opptatt av at hun "glemmer" deg litt. (en skikkelig god godbit, en kong fylt med leverpostei, en leke hun elsker over alt på jord?) Hun roer seg nok også litt med tiden, tenker jeg.

Hun har jo nettopp kommet, og er en voksen hund, som har mistet alt som er kjent og kjært, og har vært med deg hele tiden etter hun kom til deg. Da er det naturlig at hun blir usikker når du plutselig går. Begynne på gaten, gå rundt et hjørne og rett tilbake før hun rekker å stresse seg opp, ta det som vanlig alene-trening, er mange tråder her inne om det! :thumbs:

Og masse lykke til, cavalierer er fine hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer hun hvis hun f.eks er i stuen med din søster, og du går ut av rommet(og da stenger døren etter deg)? Har du prøvd det? Evt bare begynne litt og litt, eller finne noe hun er så opptatt av at hun "glemmer" deg litt. (en skikkelig god godbit, en kong fylt med leverpostei, en leke hun elsker over alt på jord?) Hun roer seg nok også litt med tiden, tenker jeg.

Hun har jo nettopp kommet, og er en voksen hund, som har mistet alt som er kjent og kjært, og har vært med deg hele tiden etter hun kom til deg. Da er det naturlig at hun blir usikker når du plutselig går. Begynne på gaten, gå rundt et hjørne og rett tilbake før hun rekker å stresse seg opp, ta det som vanlig alene-trening, er mange tråder her inne om det! :thumbs:

Og masse lykke til, cavalierer er fine hunder. :)

Hun har brukt å stå forran døren jeg gikk ut en liten tid og så går hun å koser med min søster og andre som er i rommet. Så trodde ikke det skulle være så ille for henne stakkars. Var jo bare snakk om 10 minutter før vi skulle treffes igjen så jeg tenkte det skulle gå greit siden hun kjenne min søster men det var vel litt for tidelig..

Men jeg er bare redd hun skal fortsette slik, akkurat som den andre hunden min gjorde.. Så jeg føler virkelig det er jeg som gjør noe galt.. :blink:

Men takk for tips :-) Vi får trene litt på det etterhvert :-)

Er forresten ikke en Cavalier men en King Charles :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...