Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreklinikk overså 20 råtne tenner!


Recommended Posts

Farmoren til Blondie, Fia, er fast kunde hos en av Norges beste klinikker.. Hun har nå blitt 7 år, bor hos forvert, og forverten tar Fia med til denne klinikken en gang i måneden på helsekontroll... I går var Fia til klinikken for å trekke to tenner.. Da de hentet henne hadde veterinæren trukket 20 tenner!! Hvordan er det mulig at en hund som er på månedlig helsesjekk går med 20 råtne tenner i munnen?? Og da saken ble tatt opp med veterinærene der, så tok de ingen ansvar, og ikke en beklagelse engang..

Hva ville dere gjort i denne saken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å rette opp informasjon (akuurat snakket med oppdretteren nå) Fia hadde så massiv tannsten på tennene at hun hadde fått kraftig tannkjøttbtennelse og tennene hadde løsnet fra kjevebenet.. de var altså ikke råtne...

Men dog... Burde ikke veterinærene sett dette på de månedlige kontrollene før tennene løsnet i munnen hennes??

Går hun til helsesjekk hver måned??! :innocent: Og ja, det er jo helt sprøtt at de kan overse 20 råtne tenner..! :)

ja det en en pensjonist som eier Fia nå, og siden Fia har fått allergi, så liker hun å følge henne opp hver måned for å sjekke at alt er som det skal være med henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min er rimelig forbanna på dyreklinikken ja.. Fia's eier ligger på sykehuset nå, og Fia er derfor hos henne for tiden. .det var hun som oppdaget tannproblemene på Fia og bestilte time til trekking.. Hun kjeftet klinikken opp og ned og ba om å få en beklagelse, men de bare trakk på skuldrene og sa at det var synd at hun følte det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele historien her høres merkelig ut, synes jeg.. Månedlig helsesjkk på en frisk hund? Eller har hunden en eller annen tilstand som blir sjekket så ofte, som også kan ha sammenheng med tennene?

Men jo, det kan gå skikkelig fort at tenner går fra å være "okey" til løse pga pyrea, eller visse medisiner. Litt spesielt med under en måned, kanskje. Men når de vel begynner å løsne så...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Men i all verden, det er vel ikke noe å forsvare at man går til dyrlegen en gang i måneden, det kan man vel om man vil!! Problemet er jo at dyreklinikken ikke har gjort jobben sin, sikkert pga. at "noen" der også har tenkt at "alt er i orden"... så ofte som hun kommer. Eller så er det vel forvert sin feil, som ikke har bedt de å sjekke opp tennene. *blåse barten* ...faktisk :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Men i all verden, det er vel ikke noe å forsvare at man går til dyrlegen en gang i måneden, det kan man vel om man vil! Problemet er jo at dyreklinikken ikke har gjort jobben sin, sikkert pga. at "noen" der også har tenkt at "alt er i orden"... så ofte som hun kommer. Eller så er det vel forvert sin feil, som ikke har bedt de å sjekke opp tennene. *blåse barten* ...faktisk :lol:

Forverten (eller.. Hun er vel faktisk blitt eier nå, men det er jo ikke hovedpoenget.. :lol: ) er meget pertentlig med hunden sin, og hadde noen sagt til henne at Fia trengte tannrens, ja så hadde hun gjort det! Det er jo derfor hun er så ofte hos veterinæren fordi Fia er det kjæreste hun har, og hun vil ikke at noe skal være feil med henne.. Så jeg tviler på at hun har bedt de om å ikke kontrollere tennene hennes... og jeg regnet med at det var standard prosedyre når en 7 år gammel miniatyr hund kommer inn til kontroll at man tar et overblikk over tennene... Særlig når det er en eldre dame som eier hunden.. (er vel et kjent fenomen at eldre kanskje er er like strenge på at hunden ikke får noe ekstra utenom maten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forverten (eller.. Hun er vel faktisk blitt eier nå, men det er jo ikke hovedpoenget.. :lol: ) er meget pertentlig med hunden sin, og hadde noen sagt til henne at Fia trengte tannrens, ja så hadde hun gjort det! Det er jo derfor hun er så ofte hos veterinæren fordi Fia er det kjæreste hun har, og hun vil ikke at noe skal være feil med henne.. Så jeg tviler på at hun har bedt de om å ikke kontrollere tennene hennes... og jeg regnet med at det var standard prosedyre når en 7 år gammel miniatyr hund kommer inn til kontroll at man tar et overblikk over tennene... Særlig når det er en eldre dame som eier hunden.. (er vel et kjent fenomen at eldre kanskje er er like strenge på at hunden ikke får noe ekstra utenom maten)

Tja... om hunden er der hver måned for sjekk pga allergi, så er kanskje ikke tenner det man sjekker liksom... Jeg tviler vel på om de tar en fullsjekk på hunden HVER måned når hun er der - og nettopp fordi hun er der så ofte, så sjekkes ikke tennene hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en dv.schnauzer er vel ingen "miniatyrhund" i så måte så jeg vil anta at neppe sjekker tenner på den den er inne til kontoll for noe annet 12 ganger i året.

Har selv vært med på slike tannrens-"operasjoner", og det er nok ikke helt utrolig at det oppdages at det står værre til der når hunden vel ligger der dopet ned. Men tyve tenner er likevel ekstremt! Annenhver tann, liksom...

Hvis et sto SÅ dårlig til der inne burde jo vært tydelig å se for både eier oppdretter og veterinær - selv på en våken hund.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier man ikke å sjekke tennene på hunden sin selv? Kanskje oppdretter burde lært den snille damen det? Dessuten burde kanskje klinikken satt en stopper for månedlige helsesjekker som er aldeles unødvendige? Så vidt jeg vet koster slike sjekker ganske mye penger og uansett hvor glad du er i hunden din, er det bare tøys å fly til dyrlegen i et eneste kjør, hvis den ikke trenger det. Hva har allergi med tenner å gjøre, liksom? Mine hunder er til helsesjekk i forbindelse med vaksiner èn gang i året. Da viser jeg tennene og peker eventuellt på tannstein jeg selv har oppdaget. Nå har det ikke vært noe å bry seg om, så jeg har igrunnen skrapt bort det jeg har sett selv. Kanskje denne klinikken også sjekket denne hundens tenner èn gang i året. Hvis den da i mellomtiden fikk en tannkjøttsykdom, ville det kanskje vært lurt om denne damen hadde lært å selv utføre tannsjekk, slik at hun ved den neste månedlige kontrollen kunne ha best om en dyrleges vurdering. Slik kunne det blitt oppdaget før og tennene kunne kanskje vært reddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet 6 mnd på dyreklinikk selv jeg, og i alle tilfeller hvor vi fikk inn hunder til kontroll så tok vi da en kjapp titt på tennene.. Det tar to sekunder liksom! Så nei.. Når en gammel dame som er fast kunde kommer for å kontrollere hunden sin hver måned så synes jeg det er altfor sløvt at de ikke kontrollerer tennene også...

Edit: Oppdretter tok affære med en gang hun fikk hunden i sine hender å bestilte time... jeg kjenner ikke hun som har Fia privat.. Vet bare at hun er en gammel dame, og er syk .. Det er også en av grunnene til at Fia er så ofte hos veterinæren, som jeg har prøvd å få frem over her...

Men uansett... Poenget er vel at når et menneske kommer med hunden sin til kontroll, så bør tennene også bli tittet på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de burde sjekke tennene også når de tar helsesjekk. Det tar ikke lange tida å se det hvis det er MYE tannstein..

Men kan jo hende det ble vane at hun kom inn med hunden hver måned, slik at de etterhvert glemte eller rett og slett ikke gadd å kikke over tennene hver gang..

Det er ikke uvanlig at dyrlegen finner en god del tenner mer enn planlagt når man først titter på tennene, eller skal trekke et par.. Hvertfall på en litt eldre hund.

Men jeg også synes at i dette tilfelle så burde klinikken oppdaget dette lenge før det ble så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det slo meg, hvorfor har ikke forvert funnet ut av dette før? Det må jo ha luktet dritt av den munnen. Så her er det svikt fra flere kanter spør du meg.

Men altså, når damen har gått til veterinæren med hunden for helsesjekk hver måned, så skal hun vel normalt sett ikke "trenge" å sjekke hunden selv?

Jeg hadde blitt temmelig sjokkert, forbannet og misfornøyd om jeg hadde oppdaget dette i kjeften på min hund om jeg gikk til veterinæren 1 g pr måned. Da er det faktisk ganske imponerende at de ikke har oppdaget det mener jeg.

Her ser de på tenner samtidig som de ser på ører og øyne som rutine når dyrene havner på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå VAR hunden hos en veterinær for å trekke "et par" tenner, da. Vil anta og tro at vet'en har sett at det ikke sto bra til i munnen hennes..

De gangene jeg har vært hos en vet. for å "rense opp" slik har de aldri på forhånd kunnet garantere hvor mange tenner som er så løse at de må fjernes. (Det gjør nemlig veldig vondt å skrape trykke og sjekke slikt på en ikke-dopet hund med tannkjøttproblemer)

Her var det vel mest selve antallet tenner som var sjokkerende høyt. Og det er jeg forsåvidt enig i. Men, dersom munnen var SÅ ille bør det kunne sees og (ikke minst) luktes på god avstand.

Og merkelig at vet'en ikke forstår at eier blir sjokkert over et SÅ stort og omfattende tannlegebesøk.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var IKKE hennes faste klinikk som rettet opp i tennene hennes.. Oppdrettere ringte sin egen veterinær da hun fikk henne i pensjon, og det var denne klinikken som rettet opp i tannproblemet.. Og da oppdretter ringte til Fia's faste klinikk så fikk hun altså ikke en beklagelse engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...