Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreklinikk overså 20 råtne tenner!

Recommended Posts

Farmoren til Blondie, Fia, er fast kunde hos en av Norges beste klinikker.. Hun har nå blitt 7 år, bor hos forvert, og forverten tar Fia med til denne klinikken en gang i måneden på helsekontroll... I går var Fia til klinikken for å trekke to tenner.. Da de hentet henne hadde veterinæren trukket 20 tenner!! Hvordan er det mulig at en hund som er på månedlig helsesjekk går med 20 råtne tenner i munnen?? Og da saken ble tatt opp med veterinærene der, så tok de ingen ansvar, og ikke en beklagelse engang..

Hva ville dere gjort i denne saken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å rette opp informasjon (akuurat snakket med oppdretteren nå) Fia hadde så massiv tannsten på tennene at hun hadde fått kraftig tannkjøttbtennelse og tennene hadde løsnet fra kjevebenet.. de var altså ikke råtne...

Men dog... Burde ikke veterinærene sett dette på de månedlige kontrollene før tennene løsnet i munnen hennes??

Går hun til helsesjekk hver måned??! :innocent: Og ja, det er jo helt sprøtt at de kan overse 20 råtne tenner..! :)

ja det en en pensjonist som eier Fia nå, og siden Fia har fått allergi, så liker hun å følge henne opp hver måned for å sjekke at alt er som det skal være med henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min er rimelig forbanna på dyreklinikken ja.. Fia's eier ligger på sykehuset nå, og Fia er derfor hos henne for tiden. .det var hun som oppdaget tannproblemene på Fia og bestilte time til trekking.. Hun kjeftet klinikken opp og ned og ba om å få en beklagelse, men de bare trakk på skuldrene og sa at det var synd at hun følte det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele historien her høres merkelig ut, synes jeg.. Månedlig helsesjkk på en frisk hund? Eller har hunden en eller annen tilstand som blir sjekket så ofte, som også kan ha sammenheng med tennene?

Men jo, det kan gå skikkelig fort at tenner går fra å være "okey" til løse pga pyrea, eller visse medisiner. Litt spesielt med under en måned, kanskje. Men når de vel begynner å løsne så...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Men i all verden, det er vel ikke noe å forsvare at man går til dyrlegen en gang i måneden, det kan man vel om man vil!! Problemet er jo at dyreklinikken ikke har gjort jobben sin, sikkert pga. at "noen" der også har tenkt at "alt er i orden"... så ofte som hun kommer. Eller så er det vel forvert sin feil, som ikke har bedt de å sjekke opp tennene. *blåse barten* ...faktisk :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Men i all verden, det er vel ikke noe å forsvare at man går til dyrlegen en gang i måneden, det kan man vel om man vil! Problemet er jo at dyreklinikken ikke har gjort jobben sin, sikkert pga. at "noen" der også har tenkt at "alt er i orden"... så ofte som hun kommer. Eller så er det vel forvert sin feil, som ikke har bedt de å sjekke opp tennene. *blåse barten* ...faktisk :lol:

Forverten (eller.. Hun er vel faktisk blitt eier nå, men det er jo ikke hovedpoenget.. :lol: ) er meget pertentlig med hunden sin, og hadde noen sagt til henne at Fia trengte tannrens, ja så hadde hun gjort det! Det er jo derfor hun er så ofte hos veterinæren fordi Fia er det kjæreste hun har, og hun vil ikke at noe skal være feil med henne.. Så jeg tviler på at hun har bedt de om å ikke kontrollere tennene hennes... og jeg regnet med at det var standard prosedyre når en 7 år gammel miniatyr hund kommer inn til kontroll at man tar et overblikk over tennene... Særlig når det er en eldre dame som eier hunden.. (er vel et kjent fenomen at eldre kanskje er er like strenge på at hunden ikke får noe ekstra utenom maten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forverten (eller.. Hun er vel faktisk blitt eier nå, men det er jo ikke hovedpoenget.. :lol: ) er meget pertentlig med hunden sin, og hadde noen sagt til henne at Fia trengte tannrens, ja så hadde hun gjort det! Det er jo derfor hun er så ofte hos veterinæren fordi Fia er det kjæreste hun har, og hun vil ikke at noe skal være feil med henne.. Så jeg tviler på at hun har bedt de om å ikke kontrollere tennene hennes... og jeg regnet med at det var standard prosedyre når en 7 år gammel miniatyr hund kommer inn til kontroll at man tar et overblikk over tennene... Særlig når det er en eldre dame som eier hunden.. (er vel et kjent fenomen at eldre kanskje er er like strenge på at hunden ikke får noe ekstra utenom maten)

Tja... om hunden er der hver måned for sjekk pga allergi, så er kanskje ikke tenner det man sjekker liksom... Jeg tviler vel på om de tar en fullsjekk på hunden HVER måned når hun er der - og nettopp fordi hun er der så ofte, så sjekkes ikke tennene hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en dv.schnauzer er vel ingen "miniatyrhund" i så måte så jeg vil anta at neppe sjekker tenner på den den er inne til kontoll for noe annet 12 ganger i året.

Har selv vært med på slike tannrens-"operasjoner", og det er nok ikke helt utrolig at det oppdages at det står værre til der når hunden vel ligger der dopet ned. Men tyve tenner er likevel ekstremt! Annenhver tann, liksom...

Hvis et sto SÅ dårlig til der inne burde jo vært tydelig å se for både eier oppdretter og veterinær - selv på en våken hund.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier man ikke å sjekke tennene på hunden sin selv? Kanskje oppdretter burde lært den snille damen det? Dessuten burde kanskje klinikken satt en stopper for månedlige helsesjekker som er aldeles unødvendige? Så vidt jeg vet koster slike sjekker ganske mye penger og uansett hvor glad du er i hunden din, er det bare tøys å fly til dyrlegen i et eneste kjør, hvis den ikke trenger det. Hva har allergi med tenner å gjøre, liksom? Mine hunder er til helsesjekk i forbindelse med vaksiner èn gang i året. Da viser jeg tennene og peker eventuellt på tannstein jeg selv har oppdaget. Nå har det ikke vært noe å bry seg om, så jeg har igrunnen skrapt bort det jeg har sett selv. Kanskje denne klinikken også sjekket denne hundens tenner èn gang i året. Hvis den da i mellomtiden fikk en tannkjøttsykdom, ville det kanskje vært lurt om denne damen hadde lært å selv utføre tannsjekk, slik at hun ved den neste månedlige kontrollen kunne ha best om en dyrleges vurdering. Slik kunne det blitt oppdaget før og tennene kunne kanskje vært reddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet 6 mnd på dyreklinikk selv jeg, og i alle tilfeller hvor vi fikk inn hunder til kontroll så tok vi da en kjapp titt på tennene.. Det tar to sekunder liksom! Så nei.. Når en gammel dame som er fast kunde kommer for å kontrollere hunden sin hver måned så synes jeg det er altfor sløvt at de ikke kontrollerer tennene også...

Edit: Oppdretter tok affære med en gang hun fikk hunden i sine hender å bestilte time... jeg kjenner ikke hun som har Fia privat.. Vet bare at hun er en gammel dame, og er syk .. Det er også en av grunnene til at Fia er så ofte hos veterinæren, som jeg har prøvd å få frem over her...

Men uansett... Poenget er vel at når et menneske kommer med hunden sin til kontroll, så bør tennene også bli tittet på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de burde sjekke tennene også når de tar helsesjekk. Det tar ikke lange tida å se det hvis det er MYE tannstein..

Men kan jo hende det ble vane at hun kom inn med hunden hver måned, slik at de etterhvert glemte eller rett og slett ikke gadd å kikke over tennene hver gang..

Det er ikke uvanlig at dyrlegen finner en god del tenner mer enn planlagt når man først titter på tennene, eller skal trekke et par.. Hvertfall på en litt eldre hund.

Men jeg også synes at i dette tilfelle så burde klinikken oppdaget dette lenge før det ble så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det slo meg, hvorfor har ikke forvert funnet ut av dette før? Det må jo ha luktet dritt av den munnen. Så her er det svikt fra flere kanter spør du meg.

Men altså, når damen har gått til veterinæren med hunden for helsesjekk hver måned, så skal hun vel normalt sett ikke "trenge" å sjekke hunden selv?

Jeg hadde blitt temmelig sjokkert, forbannet og misfornøyd om jeg hadde oppdaget dette i kjeften på min hund om jeg gikk til veterinæren 1 g pr måned. Da er det faktisk ganske imponerende at de ikke har oppdaget det mener jeg.

Her ser de på tenner samtidig som de ser på ører og øyne som rutine når dyrene havner på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå VAR hunden hos en veterinær for å trekke "et par" tenner, da. Vil anta og tro at vet'en har sett at det ikke sto bra til i munnen hennes..

De gangene jeg har vært hos en vet. for å "rense opp" slik har de aldri på forhånd kunnet garantere hvor mange tenner som er så løse at de må fjernes. (Det gjør nemlig veldig vondt å skrape trykke og sjekke slikt på en ikke-dopet hund med tannkjøttproblemer)

Her var det vel mest selve antallet tenner som var sjokkerende høyt. Og det er jeg forsåvidt enig i. Men, dersom munnen var SÅ ille bør det kunne sees og (ikke minst) luktes på god avstand.

Og merkelig at vet'en ikke forstår at eier blir sjokkert over et SÅ stort og omfattende tannlegebesøk.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var IKKE hennes faste klinikk som rettet opp i tennene hennes.. Oppdrettere ringte sin egen veterinær da hun fikk henne i pensjon, og det var denne klinikken som rettet opp i tannproblemet.. Og da oppdretter ringte til Fia's faste klinikk så fikk hun altså ikke en beklagelse engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...