Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til og fete opp tispa mi

ninipia

Recommended Posts

Hei alle sammen :whistle:

Jeg har en blandingstispe på 2 år, hun en stort sett alaskan malamute, men har litt akita i seg også.

I det siste han hun blitt ganske tynn, ribbena og hoftekulene synes. Hun har bestanding spist lite, men plutselig har hun rast ned i vekt.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan feite henne litt opp?

- Trine og Nini

kmxlc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kjerringråd for å få en hund opp i vekt - men jeg ville forsøkt å finne ut hvorfor hun har rast ned i vekt også.

Har hun spist mye mindre enn før, er det en naturlig forklaring til vektreduksjonen? Har aktivitetsnivået økt? Kan hun ha orm?

Har hun vært hos veterinær?

Det hjelper ikke å fete henne opp, om det er noe feil som gjør at hun går ned i vekt. Og om du finner noe feil og får fikset det, trenger du neppe gjøre så mye for å fete henne opp igjen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midten av august ble hun syk, vi fikk henne til vet som sa at hun hadde fått et sjokk. etter det gikk hun ned i vekt, men nå vil hun ikke legge på seg igjen. Det er ikke sånn at hun blir tynnere for hvær dag som går, hun holder den vekten hun har. Men jeg vil så veldig gjerne at hun skal legge på seg litt:) Dyrlegen mente at enkelte av den rasen var magre. men jeg liker ikke å kunne se ribbena og hoftekulene hennes:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner!

Du sier ikke noe om hva hun fôres på, men om hun går på et standard tørrfôr kan du for eksempel bytte til høyaktivitetsversjonen, da det skal ha høyere fettprosent og er beregnet på hunder som trenger mer energi. Da får hun i seg mer, uten å spise mer fôr i mengde, jeg får inntrykk av at hun er småspist? Slik at det ikke hjelper bare å øke fôrmengden?

Noen anbefaler også å gi våtfôr, for eksempel vom og hundemat, da det er et fôr som mange hunder liker og spiser mer av.

Andre tips for å få henne opp i vekt er tilleggsfôring - gi annen mat i tillegg til ordinær fôring, for eksempel middagsrester, en brødskive med leverpostei, smeltet smør over maten og andre rene fettkilder, også videre. Utfordringen er at du kan få en bortskjemt hund som blir matlei, og stadig vil ha variasjon - det må du som kjenner din hund vurdere og avgjøre.

Er hunden vanskelig å få i mat, er fôring gjennom lek også et alternativ - få henne til å jobbe for maten, at det skjer noe så morsomt at hun ikke tenker på det som fôring. For eksempel godbitsøk, gjemme mat hun må finne, fylle kong med snadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er veldig småspist.

Hun får proplan, performance tror jeg det var. Også vom og hundemat innimellom, og middagsrester får hun også immimellom. Men så mye vil hun ikke spise, Jeg skal prøve de tipsene du ga meg. Hørtes ganske smart ut :whistle:

Men hun er også besatt av å slikke, slikker os på bena, på hendene. Tror du det kan ha noe med saken å gjøre, eller liker hun bare den salte smaken kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått ei tispe som var i overkant tynn. Her har vi kjørt overforing og valpeforing.

Hun står på minst det dobbelte av tørrforet (800 gr) + 1 kg v&h. Fordelt over 4-5 måltider pr dag. Dette er hoved, utenom har hun fått egg, kefir og mattrester + godbiter. Hun å var småspist, men når vi delte opp maten hennes i små deler og ga det utover dagen og ga ett stort måltid på kvelden så spiste hun. Nå er hun ett matvrak blitt :ahappy:

Så slik så foringsdagen til Juta ut:

kl 0730: halvt dl mål med tørrfor + 1/4 pøsle v/h

kl 1030: det samme som over, bare med egg/kefir/matrester

kl 1330: samme som over

kl 1630: samme som over

kl 1930: en liter tørrfor, 1/2 pølse med v/h

Nå er hun i normal form og jeg er nede på morgen og kveldsmåltidet + ett lite måltid til lunsj, og så klart gobiter. Det har tatt ca 6 uker før jeg ble fornøyd.

Det viktigste er små smaksterke måltider. Altså som hunden din liker (men som er "sundt). Avslutte dagen med ett godt måltid da man ikke forbrenner så mye når man sover og slapper av :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...