Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til og fete opp tispa mi

ninipia

Recommended Posts

Hei alle sammen :whistle:

Jeg har en blandingstispe på 2 år, hun en stort sett alaskan malamute, men har litt akita i seg også.

I det siste han hun blitt ganske tynn, ribbena og hoftekulene synes. Hun har bestanding spist lite, men plutselig har hun rast ned i vekt.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan feite henne litt opp?

- Trine og Nini

kmxlc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kjerringråd for å få en hund opp i vekt - men jeg ville forsøkt å finne ut hvorfor hun har rast ned i vekt også.

Har hun spist mye mindre enn før, er det en naturlig forklaring til vektreduksjonen? Har aktivitetsnivået økt? Kan hun ha orm?

Har hun vært hos veterinær?

Det hjelper ikke å fete henne opp, om det er noe feil som gjør at hun går ned i vekt. Og om du finner noe feil og får fikset det, trenger du neppe gjøre så mye for å fete henne opp igjen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midten av august ble hun syk, vi fikk henne til vet som sa at hun hadde fått et sjokk. etter det gikk hun ned i vekt, men nå vil hun ikke legge på seg igjen. Det er ikke sånn at hun blir tynnere for hvær dag som går, hun holder den vekten hun har. Men jeg vil så veldig gjerne at hun skal legge på seg litt:) Dyrlegen mente at enkelte av den rasen var magre. men jeg liker ikke å kunne se ribbena og hoftekulene hennes:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner!

Du sier ikke noe om hva hun fôres på, men om hun går på et standard tørrfôr kan du for eksempel bytte til høyaktivitetsversjonen, da det skal ha høyere fettprosent og er beregnet på hunder som trenger mer energi. Da får hun i seg mer, uten å spise mer fôr i mengde, jeg får inntrykk av at hun er småspist? Slik at det ikke hjelper bare å øke fôrmengden?

Noen anbefaler også å gi våtfôr, for eksempel vom og hundemat, da det er et fôr som mange hunder liker og spiser mer av.

Andre tips for å få henne opp i vekt er tilleggsfôring - gi annen mat i tillegg til ordinær fôring, for eksempel middagsrester, en brødskive med leverpostei, smeltet smør over maten og andre rene fettkilder, også videre. Utfordringen er at du kan få en bortskjemt hund som blir matlei, og stadig vil ha variasjon - det må du som kjenner din hund vurdere og avgjøre.

Er hunden vanskelig å få i mat, er fôring gjennom lek også et alternativ - få henne til å jobbe for maten, at det skjer noe så morsomt at hun ikke tenker på det som fôring. For eksempel godbitsøk, gjemme mat hun må finne, fylle kong med snadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er veldig småspist.

Hun får proplan, performance tror jeg det var. Også vom og hundemat innimellom, og middagsrester får hun også immimellom. Men så mye vil hun ikke spise, Jeg skal prøve de tipsene du ga meg. Hørtes ganske smart ut :whistle:

Men hun er også besatt av å slikke, slikker os på bena, på hendene. Tror du det kan ha noe med saken å gjøre, eller liker hun bare den salte smaken kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått ei tispe som var i overkant tynn. Her har vi kjørt overforing og valpeforing.

Hun står på minst det dobbelte av tørrforet (800 gr) + 1 kg v&h. Fordelt over 4-5 måltider pr dag. Dette er hoved, utenom har hun fått egg, kefir og mattrester + godbiter. Hun å var småspist, men når vi delte opp maten hennes i små deler og ga det utover dagen og ga ett stort måltid på kvelden så spiste hun. Nå er hun ett matvrak blitt :ahappy:

Så slik så foringsdagen til Juta ut:

kl 0730: halvt dl mål med tørrfor + 1/4 pøsle v/h

kl 1030: det samme som over, bare med egg/kefir/matrester

kl 1330: samme som over

kl 1630: samme som over

kl 1930: en liter tørrfor, 1/2 pølse med v/h

Nå er hun i normal form og jeg er nede på morgen og kveldsmåltidet + ett lite måltid til lunsj, og så klart gobiter. Det har tatt ca 6 uker før jeg ble fornøyd.

Det viktigste er små smaksterke måltider. Altså som hunden din liker (men som er "sundt). Avslutte dagen med ett godt måltid da man ikke forbrenner så mye når man sover og slapper av :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...