Gå til innhold
Hundesonen.no

Sannsynligvis ganske dumt spørsmål om id-merking.


Strylle

Recommended Posts

Vi kjøpte hund fra Sverige for circa tre uker siden. Da var han undersøkt av veterinær og chip-merket, og alt ser egentlig ut til å være i sin skjønneste orden. Det eneste jeg er litt usikker på er som følger: I det "kortet" hvor strekkoden han er registrert med er klistret inn, står det kun navn på veterinæren som chip-merket ham, mens ingenting er ført opp på feltene for eier. Er det mulig at de bare har satt inn chipen uten å registrere noe eiernavn, i og med at det hele fant sted dagen før vi skulle hente han, sånn at vi er fri til å registrere han på oss nå, eller blir de uansett registrert på et navn når de blir chipet?

Jeg bare lurer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde kull registrerte jeg valpene på meg først, for oppdretteren vil bli spurt hvem som skal stå som eier når de setter i chippen. Da eierene kom for å hentet valpene fikk de med seg et eierskifte skjema av meg som de sendte inn til dyreidentitet selskapet.

Du må nesten høre med oppdretter hva de har gjort, om de ikke hadde oversikt over hvem som skulle overta valpene når de ble chippet er det godt mulig at de er registrert på oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe annerledes system i Sverige enn i Norge, og jeg kjenner ikke alle detaljene rundt det.

Det jeg derimot vet, er at hunden din bør registreres i norske Dyreidentitet. Det hjelper ingenting om hunden din er ID-merket, forsvinner i skogen, blir funnet - når de som søker i Dyreidentitet ikke får opp noe resultat.

Når du omregistrerer hunden din i Norsk Kennel Klub blir dens ID-merking også automatisk registrert i Dyreidentitet, slik at du får begge deler til en pris. Jeg ville derfor gjort dette fortest mulig, uten registrering i en database er ID-merkingen verdiløs. Og det er den norske databasen som vil bli undersøkt, om hunden blir mistet og funnet i Norge.

Det er bare å spørre om jeg snakket gresk nå, og du vil vite mer om omregistrering til NKK!

Edit: Så at du har petit brabancon/chihuauha, betyr det at du har en av hver eller en blanding? Er det en blandingshund, kan du registrere chip'en direkte i Dyreidentitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en blandingshund må du gå til veterinæren din snarest. Den avleser chipen og fyller ut et skjema for deg som de henter ut fra dyreidentitet.no

Så fort de leverer inn dette og dyreidentitet registrerer det vil du få en giro på knappe 400,- i posten. Når denne er registrert betalt hos dyreidentitet vil alle dine data bli søkbare og dermed er du og din hund registrert i databasen.

Jeg har ofte gjort dette på jobben, og det funker fint på blandingshunder. Om du derimot har en registrert hund må alt skje gjennom NKK nå ved omregistrering, og om du har rasehund bør du få den omregistrert til NKK så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...