Gå til innhold
Hundesonen.no

Neseprøve

Bjørg Eva

Recommended Posts

Jeg ser nå at jeg har belønnet hunden min for å finne riktig neseprøve litt for lenge. Det som nå har skjedd er at han tror øvelsen er over når han har funnet riktig og det er ikke noe i hodet hans som sier han skal tilbake til meg med den. Jeg må bruke en kommando for å få han tilbake til meg.

Jeg har fått tips om å trene den som apporten, men er da redd han tar øvelsen som en apport-øvelse og ikke søk (hadde det problemet tidligere, derfor så mye fokus på søket og å finne riktig) Jeg kan som sagt kommandere han tilbake, jeg kan springe fra han og han kommer jo, jeg kan dra frem en leke og han kommer... men alt dette er vel i grunn det han står der så fint og venter på. Venter jeg han ut så blir han usikker og slipper pinnen for å søke på nytt.

Jeg trener og prøver å vente lenger og lenger før jeg kaller på han, håper det vil løsne på sikt.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sette han på oppsiden av neseprøvene, gå tilbake til utgangspunktet, si "finne pinnen" kommandoen, og se hva han gjør? Da jobber du med riktig "bilde" :lol: Jo lengre du stiller deg fra neseprøvene, jo mer sug får han nok inn mot deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du prøver å baklengskjede? Begynne å belønne han for at han holder pinnen i utgangsstilling bare. Deretter gi han pinnen når han er på vei inn, og belønn når han kommer inn i utgangsstilling. Deretter kan du prøve å sette han fra deg foran alle neseprøvene, og se om han "tar hintet", søker opp riktig neseprøve og husker kjeden?

Det jeg har gjort litt med Cita (dårlig fart inn etter neseprøven siden jeg har terpet sånn at på at hun skal være rolig) er at en medhjelper holdt henne foran neseprøvene, mens jeg løp og gjemte meg bak en haug. Nå er hun såpass sikker på at hun skal søke da, så hun søkte og kom så i full fart inn. Kanskje ikke aktuelt for deg dersom du sliter med å få han til å søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sette han på oppsiden av neseprøvene, gå tilbake til utgangspunktet, si "finne pinnen" kommandoen, og se hva han gjør? Da jobber du med riktig "bilde" :lol: Jo lengre du stiller deg fra neseprøvene, jo mer sug får han nok inn mot deg ;)

Ja, det hadde jeg faktisk tenkt til å prøve. Det var noe lignende jeg måtte gjøre med den forhatte metallen, skape avstand. Av alt jeg har tenkt på så langt så virker akkurat det med å sette han igjen der og lage stor avstand som det mest fornuftige :) Skal prøve dette en stund.

Tar alikvell gjerne imot flere tips om noen har noen :lol:

Hva om du prøver å baklengskjede? Begynne å belønne han for at han holder pinnen i utgangsstilling bare. Deretter gi han pinnen når han er på vei inn, og belønn når han kommer inn i utgangsstilling. Deretter kan du prøve å sette han fra deg foran alle neseprøvene, og se om han "tar hintet", søker opp riktig neseprøve og husker kjeden?

Det jeg har gjort litt med Cita (dårlig fart inn etter neseprøven siden jeg har terpet sånn at på at hun skal være rolig) er at en medhjelper holdt henne foran neseprøvene, mens jeg løp og gjemte meg bak en haug. Nå er hun såpass sikker på at hun skal søke da, så hun søkte og kom så i full fart inn. Kanskje ikke aktuelt for deg dersom du sliter med å få han til å søke?

Søket i seg selv går strålende nå ;) Apportering generelt er baklengskjedet, men har vært redd for at han da skal tenke apport på en måte siden han jo har gjort det før. Jeg har også løpt avgårde ut av treningsbanen osv, han kommer jo da i full fart etter med en pinne. Problemet er at han igjen er treg når jeg står stille... "spring da" liksom...

Men absolutt verdt ett forsøk å baklengskjede sitte å holde - springe tilbake osv :lol:

Edit: Var akkurat ute å prøvde å sette ha på oppsiden av neseprøvene og gå ifra. Han søkte flott på kommando og kom som ei kule tilbake, da var det ikke tvil i hans hode om hva det var han skulle. Prøvde først på ca 30 meter og etterpå på ca 15 meter og til slutt ca 10 som jo er riktig avstand. Han hadde like bra fart alle tre gangene, kom som han ville gjort på innkalling. Det ser ut til at det kan fungere på denne måten :) Får prøve det en stund før jeg kan si om det gir resultater.

Takk for hjelpen til dere begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ha kun en neseprøve når du trener fart inn. Dvs den kan godt legges slik at hunden må bruke nesa for å finne den, men med en pinne eleminerer du muligheten for at hunden blir usikker og prøver en annen pinne.

Jeg hadde lignende utfordring på feltsøket. Jeg flyttet rosen/forsterkningen fra ute i feltet og inn til utgangsstiling. Effekten av dette blir på en måte samme som ved baklengskjeding som det også er forslått her.

Se link hva jeg gjorde mht feltsøket(innlegg pr 9. sept-09): http://borderzorro.blogspot.com/search/label/Felts%C3%B8k

Jeg ville vært litt forsiktig med for mye påvirkninger(springe i fra osv) pga hjelpeavhengighet, men heller økt avstanden/strekningen og rose i det sekundet hunden øker farten inn til deg av seg selv. Etterhvert må hunden "jobbe seg inn" for at den skal få ros/forsterkning og til slutt finnes rosen/forsterkningen kun i utgangsstilling hos deg :lol: .

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ha kun en neseprøve når du trener fart inn. Dvs den kan godt legges slik at hunden må bruke nesa for å finne den, men med en pinne eleminerer du muligheten for at hunden blir usikker og prøver en annen pinne.

Støttes, du jobber med farten og da er det ikke nødvendig og rote inn selve søket ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...