Gå til innhold
Hundesonen.no

Drikker du melk?


Wilma

Drikker du egentlig melk?  

106 stemmer

  1. 1.

    • Hver dag
      31
    • Noen ganger i uka
      18
    • Av og til
      19
    • Aldri
      38
  2. 2.

    • Ja
      53
    • Litt
      17
    • Ikke så veldig
      13
    • Nei
      23


Recommended Posts

Da vil jo dette kun være snakk om tilfeldigheter. Det er like strenge regler ift renhold og behandling av dyrene, men strengere krav der dyrene skal få være mer ute, gå fritt hver eneste dag året rundt, ha større inneareal osv. I tillegg får de selvfølgelig spise mat uten sprøytemidler.

Vårt øko-fjøs er nytt i år 2000, rent, så og si lukt-fritt (lukter litt ku, men ikke møkk) og tørt og fint i liggebåsene som har myke madrasser med masse sagflis på. Jeg har faktisk sovet der selv, to netter i sommer (en ku var syk), og det var behagelig og koselig.

Jeg har sett flere øko-fjøs som er minst like fine. Har også sett konvensjonelle fjøs som er like fine. Det om kuene er øko-kuer eller ikke har nok ingen direkte forbindelse med hvor fint fjøset er.

Jeg håper du har rett, for de økologiske fjøsene jeg har hatt befatning med har vært sjokkerende dårlige :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Melk er ufattelig godt, men da skal det helst være av den ekstra lette varianten.. Syns H-melk er så tjukt på smak :lol:

Jeg drikker gjerne ekstra lett melk, synes hel melk smaker fløte. *blæ smaily*

Pasteurisert. :lol: Jeg har prøvd sånn melk, det var pjuk.

All mek som har vært på meieri er vel pasteurisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke kjøpemelk, så ble slutt på melkedrikking når jeg flyttet hjemmefra...

"Ekstra Lett Melk" = vann med hvitfarge... Smaker ikke melk... Gjør forøvrig ikke Helmelk heller...

Ingenting av det som kommer fra butikken smaker MELK i sin sanne form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker gjerne ekstra lett melk, synes hel melk smaker fløte. *blæ smaily*

All mek som har vært på meieri er vel pasteurisert?

Jepp!

Pasteurisering er det samme som varmebehandling av melk. Det primære målet med varmebehandling/pasteurisering er å ødelegge eventuelle sykdomsfremkallende bakterier/mikroorganismer. Når vi benytter en varmebehandling som dreper de sykdomsfremkallende bakteriene, snakker vi om pasteurisering. (melk.no) Altså blir ikke melka steril (kokt slikt at alle bakterier dør).

Homogenisering gjøres også med all melken. Da fortynnes fettpartiklene i melka, slik at partiklene holder seg jevnt fordelt i melken. (Prosessen foregår ved at man presser melken raskt gjennom en smal dyse ved høyt trykk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker et glass nå og da, i perioder får jeg noen tak hvor jeg bare MÅ ha melk ved frokost eller kveldsmat. Men jeg er litt sær på melken da, og det skal ingenting til før jeg tømmer ut glasset og heller tar noe annet. Den MÅ være iskald, nummeret før den fryser, den kan ikke være for nært utløpsdato, unntak kan gjøres for melk som ikke har vært åpnet - da kan den bli godkjent. :lol:

Må ha melk ved grøt da, ikke snakk om at det går an å drikke noe annet! Det er vel i de eneste tilfellene at jeg bare må ha melk. Ellers står den stort sett og blir dårlig i vårt kjøleskap (det som ikke brukes i matlaging da selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker melk. Det er noe av det beste jeg vet om! (utenom Cola :lol: ) Men... Har ikke drukket en dråpte melk på over 3 år. Er nemlig blitt laktoseintolerant og melk + meg = magekramper. Heldigvis har jeg funnet ut at soyamelk er ganske godt det å så hver frokost er det et glass soyamelk (med nesquick) til maten, og til lunsj har jeg soyamelk i havregryna. :lol: Namme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker melk. Det er noe av det beste jeg vet om! (utenom Cola :) ) Men... Har ikke drukket en dråpte melk på over 3 år. Er nemlig blitt laktoseintolerant og melk + meg = magekramper. Heldigvis har jeg funnet ut at soyamelk er ganske godt det å så hver frokost er det et glass soyamelk (med nesquick) til maten, og til lunsj har jeg soyamelk i havregryna. :lol: Namme...

Hva med Tines laktosereduserte melk? Den drikker broren min :) Den smaker litt søtere, men man vender seg til det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg likte melk jeg, men jeg synes bare ikke at det er godt. Hvis jeg drikker melk(som skjer ca hvert tredje år eller noe), så drikkes det skummet melk. Ellers så synes jeg i motsetning til Aya at alt av andre melkeprodukter er kjempegodt. :lol:

Jeg elsker melk. Det er noe av det beste jeg vet om! (utenom Cola :) ) Men... Har ikke drukket en dråpte melk på over 3 år. Er nemlig blitt laktoseintolerant og melk + meg = magekramper. Heldigvis har jeg funnet ut at soyamelk er ganske godt det å så hver frokost er det et glass soyamelk (med nesquick) til maten, og til lunsj har jeg soyamelk i havregryna. :lol: Namme...

Jeg ser de selger sånn laktoseredusert melk i butikkene. Kan du drikke slik uten å bli dårlig?

Edit: Hehe. Jeg ser at bcAmira var før meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Pasteurisering er det samme som varmebehandling av melk. Det primære målet med varmebehandling/pasteurisering er å ødelegge eventuelle sykdomsfremkallende bakterier/mikroorganismer. Når vi benytter en varmebehandling som dreper de sykdomsfremkallende bakteriene, snakker vi om pasteurisering. (melk.no) Altså blir ikke melka steril (kokt slikt at alle bakterier dør).

Homogenisering gjøres også med all melken. Da fortynnes fettpartiklene i melka, slik at partiklene holder seg jevnt fordelt i melken. (Prosessen foregår ved at man presser melken raskt gjennom en smal dyse ved høyt trykk).

Mamma fortalete det også til meg :whistle:

Jeg vet jo det da. Jeg snakket om butikkmelk i den første setningen og fjøsmelk i den andre. :hug:

Åja, trodde ikke du visste det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig sjelden jeg drikker melk. Kanskje til veldig god sjokoladelake - men jeg er kresen på kakene også. Før drakk jeg mye varm melk med oboy i - men nå tåler jeg kun melk i veldig små mengder - så da utgår det, den lille mengden jeg tåler vil jeg gjerne ha til kaffendrikken min (sjokokaffen til nescaffe) og matlaging. Kjørelærern min sa at man nå får kjøpt laktosefri melk på enkelte butikker med godt utvalg - den laktosereduserte har jeg ikke testa selv om jeg sikkert burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Tines laktosereduserte melk? Den drikker broren min :lol: Den smaker litt søtere, men man vender seg til det :whistle:

Jeg ser de selger sånn laktoseredusert melk i butikkene. Kan du drikke slik uten å bli dårlig?

Edit: Hehe. Jeg ser at bcAmira var før meg :hug:

Hehe... Jeg har prøvd den, ja... Like ille som vanlig melk. :whistle: Men soyamelk er ikke ille det altså! Helt sant. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...