Gå til innhold
Hundesonen.no

Drikker du melk?

Wilma

Drikker du egentlig melk?  

106 stemmer

1. 1.

• Hver dag
      31
    • Noen ganger i uka
      18
    • Av og til
      19
    • Aldri
      38
  2. 2.

• Ja
      53
    • Litt
      17
    • Ikke så veldig
      13
    • Nei
      23

Recommended Posts

Skrevet
Da vil jo dette kun være snakk om tilfeldigheter. Det er like strenge regler ift renhold og behandling av dyrene, men strengere krav der dyrene skal få være mer ute, gå fritt hver eneste dag året rundt, ha større inneareal osv. I tillegg får de selvfølgelig spise mat uten sprøytemidler.

Vårt øko-fjøs er nytt i år 2000, rent, så og si lukt-fritt (lukter litt ku, men ikke møkk) og tørt og fint i liggebåsene som har myke madrasser med masse sagflis på. Jeg har faktisk sovet der selv, to netter i sommer (en ku var syk), og det var behagelig og koselig.

Jeg har sett flere øko-fjøs som er minst like fine. Har også sett konvensjonelle fjøs som er like fine. Det om kuene er øko-kuer eller ikke har nok ingen direkte forbindelse med hvor fint fjøset er.

Jeg håper du har rett, for de økologiske fjøsene jeg har hatt befatning med har vært sjokkerende dårlige :lol:

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Melk er ufattelig godt, men da skal det helst være av den ekstra lette varianten.. Syns H-melk er så tjukt på smak :lol:

Jeg drikker gjerne ekstra lett melk, synes hel melk smaker fløte. *blæ smaily*

Pasteurisert. :lol: Jeg har prøvd sånn melk, det var pjuk.

All mek som har vært på meieri er vel pasteurisert?

Skrevet

Drikker ikke kjøpemelk, så ble slutt på melkedrikking når jeg flyttet hjemmefra...

"Ekstra Lett Melk" = vann med hvitfarge... Smaker ikke melk... Gjør forøvrig ikke Helmelk heller...

Ingenting av det som kommer fra butikken smaker MELK i sin sanne form.

Skrevet
Jeg drikker gjerne ekstra lett melk, synes hel melk smaker fløte. *blæ smaily*

All mek som har vært på meieri er vel pasteurisert?

Jepp!

Pasteurisering er det samme som varmebehandling av melk. Det primære målet med varmebehandling/pasteurisering er å ødelegge eventuelle sykdomsfremkallende bakterier/mikroorganismer. Når vi benytter en varmebehandling som dreper de sykdomsfremkallende bakteriene, snakker vi om pasteurisering. (melk.no) Altså blir ikke melka steril (kokt slikt at alle bakterier dør).

Homogenisering gjøres også med all melken. Da fortynnes fettpartiklene i melka, slik at partiklene holder seg jevnt fordelt i melken. (Prosessen foregår ved at man presser melken raskt gjennom en smal dyse ved høyt trykk).

Skrevet

Drikker et glass nå og da, i perioder får jeg noen tak hvor jeg bare MÅ ha melk ved frokost eller kveldsmat. Men jeg er litt sær på melken da, og det skal ingenting til før jeg tømmer ut glasset og heller tar noe annet. Den MÅ være iskald, nummeret før den fryser, den kan ikke være for nært utløpsdato, unntak kan gjøres for melk som ikke har vært åpnet - da kan den bli godkjent. :lol:

Må ha melk ved grøt da, ikke snakk om at det går an å drikke noe annet! Det er vel i de eneste tilfellene at jeg bare må ha melk. Ellers står den stort sett og blir dårlig i vårt kjøleskap (det som ikke brukes i matlaging da selvsagt).

Skrevet

Jeg elsker melk. Det er noe av det beste jeg vet om! (utenom Cola :lol: ) Men... Har ikke drukket en dråpte melk på over 3 år. Er nemlig blitt laktoseintolerant og melk + meg = magekramper. Heldigvis har jeg funnet ut at soyamelk er ganske godt det å så hver frokost er det et glass soyamelk (med nesquick) til maten, og til lunsj har jeg soyamelk i havregryna. :lol: Namme...

Skrevet
Jeg elsker melk. Det er noe av det beste jeg vet om! (utenom Cola :) ) Men... Har ikke drukket en dråpte melk på over 3 år. Er nemlig blitt laktoseintolerant og melk + meg = magekramper. Heldigvis har jeg funnet ut at soyamelk er ganske godt det å så hver frokost er det et glass soyamelk (med nesquick) til maten, og til lunsj har jeg soyamelk i havregryna. :lol: Namme...

Hva med Tines laktosereduserte melk? Den drikker broren min :) Den smaker litt søtere, men man vender seg til det :lol:

Skrevet

Skulle ønske jeg likte melk jeg, men jeg synes bare ikke at det er godt. Hvis jeg drikker melk(som skjer ca hvert tredje år eller noe), så drikkes det skummet melk. Ellers så synes jeg i motsetning til Aya at alt av andre melkeprodukter er kjempegodt. :lol:

Jeg elsker melk. Det er noe av det beste jeg vet om! (utenom Cola :) ) Men... Har ikke drukket en dråpte melk på over 3 år. Er nemlig blitt laktoseintolerant og melk + meg = magekramper. Heldigvis har jeg funnet ut at soyamelk er ganske godt det å så hver frokost er det et glass soyamelk (med nesquick) til maten, og til lunsj har jeg soyamelk i havregryna. :lol: Namme...

Jeg ser de selger sånn laktoseredusert melk i butikkene. Kan du drikke slik uten å bli dårlig?

Edit: Hehe. Jeg ser at bcAmira var før meg :)

Skrevet
Jepp!

Pasteurisering er det samme som varmebehandling av melk. Det primære målet med varmebehandling/pasteurisering er å ødelegge eventuelle sykdomsfremkallende bakterier/mikroorganismer. Når vi benytter en varmebehandling som dreper de sykdomsfremkallende bakteriene, snakker vi om pasteurisering. (melk.no) Altså blir ikke melka steril (kokt slikt at alle bakterier dør).

Homogenisering gjøres også med all melken. Da fortynnes fettpartiklene i melka, slik at partiklene holder seg jevnt fordelt i melken. (Prosessen foregår ved at man presser melken raskt gjennom en smal dyse ved høyt trykk).

Mamma fortalete det også til meg :whistle:

Jeg vet jo det da. Jeg snakket om butikkmelk i den første setningen og fjøsmelk i den andre. :hug:

Åja, trodde ikke du visste det :whistle:

Skrevet

Veldig veldig sjelden jeg drikker melk. Kanskje til veldig god sjokoladelake - men jeg er kresen på kakene også. Før drakk jeg mye varm melk med oboy i - men nå tåler jeg kun melk i veldig små mengder - så da utgår det, den lille mengden jeg tåler vil jeg gjerne ha til kaffendrikken min (sjokokaffen til nescaffe) og matlaging. Kjørelærern min sa at man nå får kjøpt laktosefri melk på enkelte butikker med godt utvalg - den laktosereduserte har jeg ikke testa selv om jeg sikkert burde.

Skrevet

Drakk mye mere melk før, drikker kanskje noen ganger i mnd nå. Nå drikker nesten bare vann :whistle: Men til småkaker MÅ jeg ha melk!

Skrevet
Hva med Tines laktosereduserte melk? Den drikker broren min :lol: Den smaker litt søtere, men man vender seg til det :whistle:

Jeg ser de selger sånn laktoseredusert melk i butikkene. Kan du drikke slik uten å bli dårlig?

Edit: Hehe. Jeg ser at bcAmira var før meg :hug:

Hehe... Jeg har prøvd den, ja... Like ille som vanlig melk. :whistle: Men soyamelk er ikke ille det altså! Helt sant. :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...