Gå til innhold
Hundesonen.no

finner ikke "kontaktpunktet"

mixew

Recommended Posts

Hei :)

Har en forholdsvis stor og sterk hund som utaggerer mot andre hunder når han er i bånd.

Vi trener litt hver dag i forhold til sosialisering,litt lydighet og til tider litt spor. Er også med i hundeklubb med treff og trening en gang for uken.

Er han løs er han stort sett real å ha med å gjøre, Kommer på innkalling, kan avbryte både lek og "kattejakt" med en lyd, men tvert båndet kommer på forandrer han personlighet. Problemet er at han blokkerer totalt hvis vi møter annen hund på tur, klarer ikke å finne noe som gjør at han bryter adferden. Har prøvd det meste føles det som, men tydeligvis ikke nok :o

Håper nå at det kanskje er noen her som har noen konkrete tips å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at halsbåndet gir han negativ assosiasjoner. Enten at han har fått ubehag med båndet på, iforbindelse med andre hunder, eller at han har hatt en negativ opplevelse med hunder når han har vært i bånd.

Mange har en tendens å stramme båndet når andre hunder kommer, og da kan dette fungere som en PÅknapp og hunden utagerer. Jeg har også en hund som er skeptisk til andre hunder når hun er i bånd, men så lenge jeg har et slakt bånd og ingen press på halsen, går det mye bedre. Da blir det ingen spenning i båndet.

Hvis du bruker strupelenke kan også dette ha gitt ubehag, eller at straffen man gir ved rykking, kan ha gjort saken værre.

Så du kan jo prøve å bytte halsbånd type, eller ta på sele. Hvis hunden er veldig sterk, bruk grime. Da får du vekk presset på halsen, og du kan prøve å trene på passering osv.

Har hunden negativ opplevelse i bånd (at den har slosst i bånd eller blitt skremt) så begynn fra starten og tren med snille, rolige hunder og gå turer med dem og gi godbiter, lek og bygg en god assosiasjon med turen i bånd, sammen med andre hunder. Her gjelder det også å ikke ha press på båndet, men ha det litt løst, samtidig som du har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Har ikke hatt noen negative opplevelser i bånd i forbindelse med andre hunder, men har nok til tider brukt strup...

Har prøvd å gå med båndet slakt og selv vært avslappet, men han gjennomskuer meg sikkert :)

Går stort sett med vanlig halsbånd, grime har vi ikke hatt noe effekt av, men sele kan kanskje være en løsning...har du noen å anbefale?

Han går stort sett godt sammen med andre hunder når han er løs, en og annen hannhund i riktig alder kan nok være vanskelig, men han er stort sett real til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...