Gå til innhold
Hundesonen.no

Lovbrudd, dømt, sonet ferdig


KarpeSkrotum

Avstemming  

34 stemmer

  1. 1.

    • Ja, det er rett å straffe mer
      4
    • Nei, ferdig sonet har han gjort opp for seg
      7
    • Vet ikke
      4
    • Nei, når man er ferdig med soning, så er man ferdig. Men der det er fare for gjentagelse, så skal da systemet ha verktøy for å sørge for at dette blir så å si umulig å gjøre igjen
      19


Recommended Posts

Situasjon:

Noen gjør et lovbrudd, blir tatt, dømt, og soner sin dom. Denne personen gjør det aldri mer.

Spørsmål:

Er det rett å straffe denne etter soning der han ikke gjør dette igjen?

Foruten avstemming, så syns jeg det er interessant hvorfor dere mener det dere gjør, så skriv gjerne noen ord hvis du har tid og lyst også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjon:

Noen gjør et lovbrudd, blir tatt, dømt, og soner sin dom. Denne personen gjør det aldri mer.

Spørsmål:

Er det rett å straffe denne etter soning der han ikke gjør dette igjen?

Nå spørs det jo litt på hva du mener med straffe da. Om det er stygge blikk, baksnakking, ingen jobb og den kanten eller helt utstøtt osv.

Altså det er visse ting her i livet som ikke er tilgivbart for meg ihvertfall. Og mange tilfeller er dommen som er sonet altfor kort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er visse ting her i livet som ikke er tilgivbart for meg ihvertfall. Og mange tilfeller er dommen som er sonet altfor kort! 

Straff i den henseende at dette påvirker personen i det daglige. (blikk er vanskelig å styre, så dette er ikke bestandig med forsett, så den havner utenfor tror jeg)

Skjønner hva du mener, men er det rett å straffe noen for at du er uenig med systemet og utførelsen av dette? Er det den personens skyld liksom - blir litt feil syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt ann på hva den dømte har gjort da... Sitter den inne for å ha kjørt for fort eller sitter den inne for å ha drept et barn liksom.... Et menneske som har voldtatt, mishandlet eller drept barn vil aldri kunne bli uskyldig i mine øyne i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare noe eksakt på dette. Hva slags lovbrudd har vedkommende gjort, og hva slags garanti har man for at vedkommende aldri gjentar forbrytelsen er jo rimelig essensielt, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tilgi nei, men skal samfunnet(folk) fortsette å straffe når det er sonet ferdig

2ne: skal man straffe for at det kan skje igjen?

Alle de som kan gjøre det første gang da?

Alle er vel kapabel til å gjøre ting egentlig (kan klikke for alle). Men der det er gjentagelsesfare bør jo systemet fange opp og overvåke syns nå jeg - ikke ola og kari som skal straffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff i den henseende at dette påvirker personen i det daglige. (blikk er vanskelig å styre, så dette er ikke bestandig med forsett, så den havner utenfor tror jeg)

Skjønner hva du mener, men er det rett å straffe noen for at du er uenig med systemet og utførelsen av dette? Er det den personens skyld liksom - blir litt feil syns nå jeg.

Er det rettferdig at jeg skal sitte her idag uten barnet jeg hadde i magen min(7mnd på vei) for noen år tilbake, fordi barnefaren ikke ville ha det? Og at han skal gå etter 2 år bare??? Det synes ikke jeg er rettferdig... Jeg vil aldri tilgi og jeg vil nok alltid ha ett nag til denne mannen, fordi etter dette har jeg heller ikke kunnet få barn og jeg er "dømt" til barnløshet.  jeg vet ikke jeg... synes du DET er rettferdig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Rettsvesenet vårt er basert på at man har sonet sin straff når man er ferdig med det som retten mente var en passende straff med allmenn preventiv effekt, i forhold til den forbrytelsen som er utført. Det er en selvfølge mener jeg, at den dagen man slipper ut i samfunnet igjen etter endt soning, uansett hvor grusom forbrytelsen er, så er man da ferdig med sin straff. Det at pedofilidømte ikke lenger får jobbe i nærheten av barn, at dyremishandlere ikke får ha dyr, er en del av deres straffeutmåling og ikke en straff i ettertid. Det er en straff som er idømt dem, som en konsekvens av deres forbrytelse. Noe jeg anser er helt naturlig. Akkurat som enkelte arbeidsgivere krever vandelsattest, ikke for å straffe, men for å forebygge. To vidt forskjellige sider av en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambi: Strafferammen kan jo diskuteres, det er mye feil med den. Skjønner godt du har nag - høres forferdelig ut. Fikk en tåre i øyet for deg nå.... uff lite hyggelig og føler virkelig med deg. Mange strafferammer jeg syns er helt feil (på trynet er kanskje rettere ord), men jeg mener fortsatt at kari og ola ikke skal straffe de som har sonet ferdig. At personer som er i en gitt situasjon hater og vil straffe i sin personlige sak forstår jeg godt - det blir på kroppen og man føler seg selv straffet for livet, så full forståelse for at du syns det er urettferdig.

Gråtass: bra du får frem poengene - jeg er ikke så god på akkurat det ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rettferdig at jeg skal sitte her idag uten barnet jeg hadde i magen min(7mnd på vei) for noen år tilbake, fordi barnefaren ikke ville ha det? Og at han skal gå etter 2 år bare??? Det synes ikke jeg er rettferdig... Jeg vil aldri tilgi og jeg vil nok alltid ha ett nag til denne mannen, fordi etter dette har jeg heller ikke kunnet få barn og jeg er "dømt" til barnløshet.  jeg vet ikke jeg... synes du DET er rettferdig???

Uffda Bambi.. Nå kjenner jeg at jeg blir skikkelig , skikkelig trist på dine vegne her.. Det må ha vært et mareritt... :sint_01::icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambi: Strafferammen kan jo diskuteres, det er mye feil med den. Skjønner godt du har nag - høres forferdelig ut. Fikk en tåre i øyet for deg nå.... uff lite hyggelig og føler virkelig med deg. Mange strafferammer jeg syns er helt feil (på trynet er kanskje rettere ord), men jeg mener fortsatt at kari og ola ikke skal straffe de som har sonet ferdig. At personer som er i en gitt situasjon hater og vil straffe i sin personlige sak forstår jeg godt - det blir på kroppen og man føler seg selv straffet for livet, så full forståelse for at du syns det er urettferdig.

Gråtass: bra du får frem poengene - jeg er ikke så god på akkurat det ^^

Altså til mer eller mindre det meste er jeg enig i det du sier, men det er visse ting som kan være veldig vanskelig å ikke vise forståelse for til andre. Å ikke glo, å ikke dømme osv. Intet menneske er perfekt og jeg prøver så godt jeg kan. Men vi mennesker baserer oss i noen tilfeller desverre ikke bare på fornuft.. disse dumme følelsene har en tendens til å dukke opp de å.

edit: forandret ett ord til noe bedre.

Karpe; Det er mange strafferammer som er feil og det er også derfor det er lett å bli en del av den "gjengen/mengden/folket" som fordømmer en person. Altså min bror har vært i fengsel, så jeg vet hvordan det er "up-close" også, men det er altså forskjeller på hva man har gjort. og da er det enhver hjertesak som har med fordømmelse, folkestraffing og osv. om du forstår hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettsvesenet vårt er basert på at man har sonet sin straff når man er ferdig med det som retten mente var en passende straff med allmenn preventiv effekt, i forhold til den forbrytelsen som er utført. Det er en selvfølge mener jeg, at den dagen man slipper ut i samfunnet igjen etter endt soning, uansett hvor grusom forbrytelsen er, så er man da ferdig med sin straff. Det at pedofilidømte ikke lenger får jobbe i nærheten av barn, at dyremishandlere ikke får ha dyr, er en del av deres straffeutmåling og ikke en straff i ettertid. Det er en straff som er idømt dem, som en konsekvens av deres forbrytelse. Noe jeg anser er helt naturlig. Akkurat som enkelte arbeidsgivere krever vandelsattest, ikke for å straffe, men for å forebygge. To vidt forskjellige sider av en sak.

Enig.

Det er ikke vår jobb å straffe i ettertid. At vi ikke er fornøyde med straffen som blir utdelt - det er noe vi eventuelt må ta opp med de rette instanser.

Bambi: Huff, høres helt grusomt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kommer helt an på hva vedkommende har gjort. Så du burde lagt til et alternativ til....

Ellers er vel problemet med pedofile feks at selv om vedkommende har sonet (den sannsynligvis alt for korte) straffen så er sannsynligheten for gjentagelse stor. Det ligger vel i menneskeheten (ellers hadde vi ikke overlevd) å ønske å ta vare på barna våre og de vi er glade i så visse ting er faktisk utilgivelig.... I utgangspunktet kan man si at når en person er ferdig med å sone straffen sin så er alt ferdig og h*n starter med rene ark og nye fargestifter, men i realiteten kan man vel si at dette fullstendig avhenger av om samfunnet (og spesielt de som var "i andre enden" for det vedkommende hadde gjort i og blitt straffet for) synes straffen sto i forhold til forbrytelsen. Kjørt i fylla = 21 dager med pallespikring og 3 år uten førerkort. Ferdig med det = jeg har ikke et problem med å la livet gå videre så sant vedkommende faktisk ikke gjør det igjen (og jeg synes fyllekjøring er en virkelig forbrytelse! Mange dør pga sånne!). Misbrukt egen datter i 7 år = 7mnd fengsel og ut igjen. Ferdig sonet = ingen tilgivelse for min del. Forbrytelse og straff står ikke til hverandre!

Så spørsmålet ditt blir igrunnen umulig å svare på... men jeg skjønner jo hvor du vil... Er bare at verden fungerer ikke sånn i virkeligheten! Jeg er på ingen måte for det amerikanske straffesystemet og jeg er ikke for dødstraff, men jeg synes at ofte står faktisk forbrytelse og straff mer til hverandre der. Har du voldtatt og drept 10 småbarn så er ikke 21 års fengsel (hvor du slipper ut etter 16!) passende! Da bør du sitte inne i 542 år, mao du slipper ALDRI ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carma har ett godt poeng. Norges strafferamme per idag ihnt til noen forbrytelser er rett og slett altfor dårlig! Det er jo ikke riktig at (tar carma's eksempel) en fyllekjører (som bare har fyllekjørt og ikke skadet andre vel og merke)skal ha større/verre straff enn det en som har voldtatt, mishandlet e.l. ett barn/tenåring/voksen menneske. 

Jeg reagerer på dette og det er det mange andre gjør og derfor igjen er det enkelt og lett å straffe vedkommende når den er ute i samfunnet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Helt enig med det du sier. Det er følelser i sving og folks rettsoppfatning. Det er ikke akkurat bare en gang folk reagerer på rammene osv... dømmes lavt f.eks i forhold til hva de har gjort og sannelig må de bare sone brøkdeler av dette igjen. Ikke noe rart folk reagerer. Har full forståelse for det, men mener fortsatt det blir feil å straffe med hensikt - slik er nå systemet bygd opp og praktisert - er vi uenige så bør man angripe systemet, ellers blir det for mye hat og elendighet - samt kan gå over til verre ting hvis det først får skikkelig tak. Vi er alle tjent med å gjøre ting sivilisert.

Men presiserer igjen at personlige saker der man føler at man selv er/blir straffet mer enn den som ble dømt, så skjønner jeg det så utrolig godt - tror selv jeg har gjort det samme - ikke alltid man klarer å kontrollere seg, eller vil det

Carma: Ja, skulle hatt et valg til, alla ...

Nei, når man er ferdig med soning, så er man ferdig. Men der det er fare for gjentagelse, så skal da systemet ha verktøy for å sørge for at dette blir så å si umulig å gjøre igjen.

edit: la til den nå, etter at 7 har stemt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men Carma og Bambi: Dette er jo egentlig ikke en del av denne diskusjonen. Strafferammer er jo noe helt annet enn om folk som har sonet skal være ferdig med straffen sin.

Jeg syns dette er en prinsipell intressant diskusjon, så jeg syns det er synd at den blir personifisert ved konkrete tilfeller, for da vil ikke det være like enkelt å uttrykke sine meninger, i frykt for å støte enkelt-debattanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på.. Ofte er det jo sånn at den dømte kommer ut lenge før tiden, sånn i tillegg til at et fengselsår er kun 9 mnd.. :icon_cry: Jeg synes også at strafferammene for en del ting er helt på trynet, og det kan nok gjøre sitt til at man føler at den som har gjort noe galt, egentlig ikke har sonet seg "ferdig".

Samtidig så har man jo den dømtes side av saken.. han/hun skal tilbake til et normalt liv etterhvert, om det så er snakk om etter tre mnd eller etter tjue år. Og det å komme tilbake til et samfunn som fremdeles dømmer, selv om man har sonet ferdig den idømte straff, kan umulig være lett? Det kan nok i noen tilfeller være enklere å gå tilbake til gamle vaner dersom man føler seg utstøtt og uglesett av samfunnet.

Likevel er jeg på offerets side; jeg har mye mer medfølelse og forståelse for offeret, enn for gjerningsmannen. Tenker på denne Wiik-saken nå nylig; de pårørende av drepte får beskjed hver gang Wiik får permisjon (noe som har vært ca 3 ganger i året!) - hvordan må det ikke føles å få "rippet opp" i en slik stygg sak så ofte? Kan man noen gang komme over noe sånt? Og den frykten de kanskje må føle når han er ute, jeg fatter ikke at det kan være lov.. Selv har jeg opplevd noe så vanlig som en trafikkulykke. Men når jeg ser folk som går med klær med logo fra bilbutikken til han som kjørte på og drepte bestemoren min og kvestet faren min, så er det ingen god følelse akkurat. Jeg har aldri møtt han som gjorde det, såvidt jeg vet i alle fall, jeg vet ikke hvordan han ser ut. Men jeg vet at han drev/eide en visst bilbutikk, og når jeg ser folk derfra ... kanskje kommer de inn på butikken jeg jobber på og jeg må smile og være blid og imøtekommende.. Det er ikke lett! Og dette var selvsagt ikke med viten og vilje, det var en ulykke (som han hadde skyld i). Jeg håper jeg aldri får møte han som gjorde det..

Sammenhengen til Wiik-saken blir sånn; til vanlig tenker jeg ikke så mye på ulykken, men det stikker i meg hver gang jeg ser logoen til bilbutikken, hver gang jeg kjører forbi, hver gang jeg ser folk med slike klær på butikken, hver gang jeg ser en bil med logoen påklistret. Hvor ille må det da ikke være for barna til hun som Wiik drepte? Som har blitt minnet på dette minst tre ganger hvert år? Som det sikkert "stikker i" når de leser om drap andre steder, om mødre som er døde, og folk eller steder som heter noe med Wiik, eller Vik, eller.. Hver gang de kjører forbi stedet de bodde da det skjedde, hver gang de må innom St.Olavs for å besøke noen, for en undersøkelse, for en fødsel, hver jul.. Det er 10 år siden faren min ble skadet og bestemoren min ble drept. Det er ikke mye lengre siden Wiik ble dømt. Sårene deres kan umulig ha grodd til nå, slik som det rippes opp i de hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Carma og Bambi: Dette er jo egentlig ikke en del av denne diskusjonen. Strafferammer er jo noe helt annet enn om folk som har sonet skal være ferdig med straffen sin.

Jeg syns dette er en prinsipell intressant diskusjon, så jeg syns det er synd at den blir personifisert ved konkrete tilfeller, for da vil ikke det være like enkelt å uttrykke sine meninger, i frykt for å støte enkelt-debattanter.

Jamen det er jo der du da tydeligvis missforstår.. For mange har mye lettere for å dømme pga. strafferammen slik den er per idag. Der mange har lettere for å dømme har ofte med at saken også har fått en kort straff, en kort sonet straff. Om en morder bare hadde fått 3 år og gått fri etter det, så har mange vanskeligheter med å forstå det uten at følelser, avsky og osv blir innblandet. 

edit: strafferamme og ferdig sonet straff har desverre om du vil eller ikke en sammenheng for en mengde med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carma: Ja, skulle hatt et valg til, alla ...

Nei, når man er ferdig med soning, så er man ferdig. Men der det er fare for gjentagelse, så skal da systemet ha verktøy for å sørge for at dette blir så å si umulig å gjøre igjen.

Det høres ut som et utopi det der, dessverre ikke mulig er jeg redd... Hva med et alternativ om... uff nei, vettikkehelt... I utgangspunktet så mener jeg jo at man er ferdig med å sone når man er ferdig med å sone. Problemet er bare det jeg har sagt med sammenheng mellom forbrytelse og straff, om man som offer eller bare medmenneske føler at forbryteren faktisk HAR sonet straffen sin (og da mener jeg ikke "straff utmålt av rettsvesenet", men "rettferdig straff". De to tingene burde være ca det samme, men det viser seg jo ofte at det er det ikke... og det er jo egentlig en diskusjon som ikke har noe med denne avstemmingen å gjøre! Dessverre er det vanskelig å se bort fra det poenget for min del iallefall....).

Jamen det er jo der du da tydeligvis missforstår.. For mange har mye lettere for å dømme pga. strafferammen slik den er per idag. Der mange har lettere for å dømme har ofte med at saken også har fått en kort straff, en kort sonet straff. Om en morder bare hadde fått 3 år og gått fri etter det, så har mange vanskeligheter med å forstå det uten at følelser, avsky og osv blir innblandet. 

edit: strafferamme og ferdig sonet straff har desverre om du vil eller ikke en sammenheng for en mengde med mennesker.

Uhum, jeg er enig der... Og jeg tror kanskje at både forbryter og offer kunne være tjent med at dommene var mer "rettferdige" (og der mener jeg spesielt at om du har begått en ugjerning som du har holdt på med over mange år så bør straffen iallefall ikke være kortere enn det antall år du har begått ugjerningen!). Det hadde helt sikkert vært lettere for en forbryter å komme ut i samfunnet igjen om samfunnet var helt enige i at denne hadde gjort opp for seg. Ikke alltid sikkert at lengre straff = mer rettferdighet heller. Mye samfunnstjeneste og andre ting som kan føles mer rettferdig enn at vedkommende sitter inne og koser seg med tven feks. Har noen gått bananas en lørdagskveld og knust alle rutene i Karl Johan så er det en mye bedre straff (for samfunnet) at vedkommende må plukke glasskår og rydde og ordne opp selv istedenfor å sitte en dag eller to på glattcelle og så bli sluppet ut med bot og prikk på rullebladet... Og mindre sjanse for gjentagelse vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Mye samfunnstjeneste og andre ting som kan føles mer rettferdig enn at vedkommende sitter inne og koser seg med tven feks. Har noen gått bananas en lørdagskveld og knust alle rutene i Karl Johan så er det en mye bedre straff (for samfunnet) at vedkommende må plukke glasskår og rydde og ordne opp selv istedenfor å sitte en dag eller to på glattcelle og så bli sluppet ut med bot og prikk på rullebladet... Og mindre sjanse for gjentagelse vil jeg tro...

Ja, det er jo noe bedre mener jeg. Å Rydde opp etter seg der de kan gjøre det. På den måten vil man jo i mange tilfeller få mindre overfylte fengsler å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst vi snur litt på det da. Visst dere satt med en bedrift og skulle ansette en person, det kommer inn en søknad med cv, dere leser og så går det opp et lys. Han der ble dømt for voldtekt og fikk eks antal mnd/år.

Ville du da ha ansatt han visst han hadde en meget god cv++.

Ville dere ha syns det var ok at en som var med på et væpnet ran ble fotballtrener til din sønn/datter?

Er ikke så lett å bare tenke at du har sonet dommen din, så OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med dagens straffenivå, soningskøer og permisjonsordninger så kommer man ikke unna å bli dømt så lenge folk kjenner din historie. Dersom straffeutmålingen og gjennomføringen av straffen hadde vært mer i samsvar med folkets rettsoppfatning så tror jeg at det hadde blitt mindre dømming i etterkant, fordi folk i større grad hadde følt at vedkommende som hadde gjort noe lovstridig hadde fått en riktig straff for det.

Selvfølgelig kommer det også an på hva man er dømt for, men jeg mener at ved svært alvorlige lovbrudd så fortjener man faktisk å måtte betale for det resten av livet. Man har tross alt ødelagt noen annens.. Drapsmennene fra Baneheiasaken, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med dagens straffenivå, soningskøer og permisjonsordninger så kommer man ikke unna å bli dømt så lenge folk kjenner din historie. Dersom straffeutmålingen og gjennomføringen av straffen hadde vært mer i samsvar med folkets rettsoppfatning så tror jeg at det hadde blitt mindre dømming i etterkant, fordi folk i større grad hadde følt at vedkommende som hadde gjort noe lovstridig hadde fått en riktig straff for det.

Selvfølgelig kommer det også an på hva man er dømt for, men jeg mener at ved svært alvorlige lovbrudd så fortjener man faktisk å måtte betale for det resten av livet. Man har tross alt ødelagt noen annens.. Drapsmennene fra Baneheiasaken, f.eks.

Det synes jeg også. Som man reder så ligger man (eller noe sånt :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...