Gå til innhold
Hundesonen.no

UHP


Huldra

Recommended Posts

Dette var piece of cake! :D Tulla kan nå titulere seg AD Choco Dots Cassandra. :lol:

Hun var rett og slett dritflink! Vel, hun hadde kanskje misforstått og trodde vi skulle starte på barmarksløp (som etterhvert ble gjørmeløp), for hun trakk meg hele forbaska veien! Til første pause mistet jeg nesten alt av bremser bak, til pause to hadde jeg mistet alt av bremser bak, pluss endel foran, og til siste pause/slutt, hadde jeg knapt bremser igjen.. :blink: Hun var helt RÅ, hun gav alt, til tross for regn og søle og det som verre var (hun har litt problemer med å konsentrere seg når det er schäfere rundt henne, siden hun har blitt angrepet av en sånn temmelig stygt). Men når Tulla er på jobb - ja, da ER hun vitterligen på JOBB! Så da kan hun koble ut "teite" (i Tullas øyne i alle fall) schäferdyr og konsentrere seg om oppgaven.

Men overtrent var hun! :D Hun var ikke andpusten en eneste gang faktisk (!), og potene var det heller ingenting å si på. Dommeren syntes hun var veldig kvikk og rask i refleksene, som han så fint sa.. :o Vi er i alle fall superfornøyd - og jeg er stolt over å ha et slikt arbeidsjern av en hund - det var det neimen ikke mange andre som ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! :D Det var veldig morsomt å prøve noe helt nytt, og når man sykler litt til vanlig; hvorfor ikke starte på en prøve? :getlost:

Gratulerer, høres ut som det gikk supert! Det testen kunne jeg også tenkt meg og ta :rolleyes2:

Gratulerer! :blink: Har tenkt på å ta den jeg også, men jeg eeeer jo så pysete på ting jeg ikke kan. :P

Hva er det du ikke kan - å sykle? :D

Det var ikke så vanskelig, faktisk var det enklere enn jeg trodde. De var ikke så nazi på fart, men siden vi har trent på å holde den farten som står i reglementet, så ville jo Tulla løpe så fort. Så vi måtte sykle forbi den bakerste gjengen, hihi. :o Det er jo ikke noe krav om at de skal trekke, det er bare noe Tulla har funnet på at er smart (og jeg er enig i det, da slipper jo jeg å trø)! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikke kan - å sykle? :rolleyes2:

Det var ikke så vanskelig, faktisk var det enklere enn jeg trodde. De var ikke så nazi på fart, men siden vi har trent på å holde den farten som står i reglementet, så ville jo Tulla løpe så fort. Så vi måtte sykle forbi den bakerste gjengen, hihi. :getlost: Det er jo ikke noe krav om at de skal trekke, det er bare noe Tulla har funnet på at er smart (og jeg er enig i det, da slipper jo jeg å trø)! :blink:

Haha, regna med den kom. :P Joda, kan jo forsåvidt sykle, men likevel. Og med alle de spørsmålene du hadde på forhånd så trooor jeg kanskje at du skjønner hva jeg mener. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, regna med den kom. :getlost: Joda, kan jo forsåvidt sykle, men likevel. Og med alle de spørsmålene du hadde på forhånd så trooor jeg kanskje at du skjønner hva jeg mener. *ler*

Okei, jeg hadde mange spørsmål. Men se på det slik: nå er mange besvart, og da vet du jo hva som kreves! :rolleyes2: Men jeg skjønner nå hvorfor Gråtass sa slapp av - for det er virkelig ikke noen "big deal" noe av dette. Det er en av de mest uhøytidelige konkurransene jeg har vært på, og det var slett ingenting å være nervøs for! Så langt ifra rakettforskning som dette, kommer man ikke med noe annet hundleri tror jeg.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk! Har aldri hørt om UHP en gang jeg!

Er det noe ala sånn?

:)

Omtrent sånn ja! :aww:

Oi, gratulerer! ! Moro!

Kan du ikke gi en UHP-for dummiesbeskrivelse? Høres morsomt ut nemlig. :icon_redface:

Here goes:

UHP står for utholdenhetsprøve. Prøven går ut på at man skal sykle to mil mens hunden skal trave ved siden av (eller foran, slik Tulla gjorde). Prøven kan ikke avholdes dersom tempen viser over 22 grader. Underveis tar man en pause etter 8km, deretter etter ytterligere 7km. I pausene skal hundene sjekkes av dommeren, for å se at hunden takler påkjennelsen. Bla sjekkes potene; de bør ikke slites for mye. Hunder som er "overdrevent" sliten eller viser andre tegn på å ikke tåle det, blir tatt ut av testen og får ikke fortsette. Under testen skal man holde en gjennomsnittsfart på 12-15km/t, men det var de ikke strenge på her i alle fall. Jeg har måler på sykkelen, og den kunne like gjerne ligge på 9km/t uten at det gjorde noe.

Egentlig skal dommer følge med hundene, men her satt dommer igjen på "basen", og han sjekket hundene kun i siste pause, men var forsåvidt ute og kikket på oss i første pause. På denne prøven ble alle sendt ut samtidig, men andre steder kan de sende ut hunder hvert 30. sekund f eks. Det står ganske mye i tråden min som heter UHP i bruksforumet - jeg har lurt på litt av hvert som jeg har fått svar på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Blir eiere som er overdrevent slitne tatt ut av prøven også, eller? :icon_redface::)

Hehe! Nei, det står ingenting i reglementet om eiere, men det skulle det kanskje gjort..! :aww: Da vi tok prøven, regnet det, og fy og fisj for et vær! Vi var gjennomvåte hele gjengen, hendene var stivfrosne og føttene kjentes knapt. Akkurat da fristet det verken til gjentakelse eller fortsettelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...