Gå til innhold
Hundesonen.no

UHP

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Dette var piece of cake! :D Tulla kan nå titulere seg AD Choco Dots Cassandra. :lol:

Hun var rett og slett dritflink! Vel, hun hadde kanskje misforstått og trodde vi skulle starte på barmarksløp (som etterhvert ble gjørmeløp), for hun trakk meg hele forbaska veien! Til første pause mistet jeg nesten alt av bremser bak, til pause to hadde jeg mistet alt av bremser bak, pluss endel foran, og til siste pause/slutt, hadde jeg knapt bremser igjen.. :blink: Hun var helt RÅ, hun gav alt, til tross for regn og søle og det som verre var (hun har litt problemer med å konsentrere seg når det er schäfere rundt henne, siden hun har blitt angrepet av en sånn temmelig stygt). Men når Tulla er på jobb - ja, da ER hun vitterligen på JOBB! Så da kan hun koble ut "teite" (i Tullas øyne i alle fall) schäferdyr og konsentrere seg om oppgaven.

Men overtrent var hun! :D Hun var ikke andpusten en eneste gang faktisk (!), og potene var det heller ingenting å si på. Dommeren syntes hun var veldig kvikk og rask i refleksene, som han så fint sa.. :o Vi er i alle fall superfornøyd - og jeg er stolt over å ha et slikt arbeidsjern av en hund - det var det neimen ikke mange andre som ha! :)

Skrevet

Takk, takk! :D Det var veldig morsomt å prøve noe helt nytt, og når man sykler litt til vanlig; hvorfor ikke starte på en prøve? :getlost:

Gratulerer, høres ut som det gikk supert! Det testen kunne jeg også tenkt meg og ta :rolleyes2:

Gratulerer! :blink: Har tenkt på å ta den jeg også, men jeg eeeer jo så pysete på ting jeg ikke kan. :P

Hva er det du ikke kan - å sykle? :D

Det var ikke så vanskelig, faktisk var det enklere enn jeg trodde. De var ikke så nazi på fart, men siden vi har trent på å holde den farten som står i reglementet, så ville jo Tulla løpe så fort. Så vi måtte sykle forbi den bakerste gjengen, hihi. :o Det er jo ikke noe krav om at de skal trekke, det er bare noe Tulla har funnet på at er smart (og jeg er enig i det, da slipper jo jeg å trø)! :D

Skrevet
Hva er det du ikke kan - å sykle? :rolleyes2:

Det var ikke så vanskelig, faktisk var det enklere enn jeg trodde. De var ikke så nazi på fart, men siden vi har trent på å holde den farten som står i reglementet, så ville jo Tulla løpe så fort. Så vi måtte sykle forbi den bakerste gjengen, hihi. :getlost: Det er jo ikke noe krav om at de skal trekke, det er bare noe Tulla har funnet på at er smart (og jeg er enig i det, da slipper jo jeg å trø)! :blink:

Haha, regna med den kom. :P Joda, kan jo forsåvidt sykle, men likevel. Og med alle de spørsmålene du hadde på forhånd så trooor jeg kanskje at du skjønner hva jeg mener. *ler*

Skrevet
Haha, regna med den kom. :getlost: Joda, kan jo forsåvidt sykle, men likevel. Og med alle de spørsmålene du hadde på forhånd så trooor jeg kanskje at du skjønner hva jeg mener. *ler*

Okei, jeg hadde mange spørsmål. Men se på det slik: nå er mange besvart, og da vet du jo hva som kreves! :rolleyes2: Men jeg skjønner nå hvorfor Gråtass sa slapp av - for det er virkelig ikke noen "big deal" noe av dette. Det er en av de mest uhøytidelige konkurransene jeg har vært på, og det var slett ingenting å være nervøs for! Så langt ifra rakettforskning som dette, kommer man ikke med noe annet hundleri tror jeg.. :blink:

Skrevet
Oi, gratulerer! ! Moro!

Kan du ikke gi en UHP-for dummiesbeskrivelse? Høres morsomt ut nemlig. :icon_redface:

Ja takk! Har aldri hørt om UHP en gang jeg!

Er det noe ala sånn?

:)

Skrevet
Ja takk! Har aldri hørt om UHP en gang jeg!

Er det noe ala sånn?

:)

Omtrent sånn ja! :aww:

Oi, gratulerer! ! Moro!

Kan du ikke gi en UHP-for dummiesbeskrivelse? Høres morsomt ut nemlig. :icon_redface:

Here goes:

UHP står for utholdenhetsprøve. Prøven går ut på at man skal sykle to mil mens hunden skal trave ved siden av (eller foran, slik Tulla gjorde). Prøven kan ikke avholdes dersom tempen viser over 22 grader. Underveis tar man en pause etter 8km, deretter etter ytterligere 7km. I pausene skal hundene sjekkes av dommeren, for å se at hunden takler påkjennelsen. Bla sjekkes potene; de bør ikke slites for mye. Hunder som er "overdrevent" sliten eller viser andre tegn på å ikke tåle det, blir tatt ut av testen og får ikke fortsette. Under testen skal man holde en gjennomsnittsfart på 12-15km/t, men det var de ikke strenge på her i alle fall. Jeg har måler på sykkelen, og den kunne like gjerne ligge på 9km/t uten at det gjorde noe.

Egentlig skal dommer følge med hundene, men her satt dommer igjen på "basen", og han sjekket hundene kun i siste pause, men var forsåvidt ute og kikket på oss i første pause. På denne prøven ble alle sendt ut samtidig, men andre steder kan de sende ut hunder hvert 30. sekund f eks. Det står ganske mye i tråden min som heter UHP i bruksforumet - jeg har lurt på litt av hvert som jeg har fått svar på! :)

Skrevet
Gratulerer! Blir eiere som er overdrevent slitne tatt ut av prøven også, eller? :icon_redface::)

Hehe! Nei, det står ingenting i reglementet om eiere, men det skulle det kanskje gjort..! :aww: Da vi tok prøven, regnet det, og fy og fisj for et vær! Vi var gjennomvåte hele gjengen, hendene var stivfrosne og føttene kjentes knapt. Akkurat da fristet det verken til gjentakelse eller fortsettelse. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...