Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebilhjelp


Huldra

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en "ny" bil, men ifølge naboer med peiling på bil, så virker det visstnok helt håpløst å finne en bil etter mine kriterier.. Det har jeg ingen tro på, og mener selv det må finnes ganske mange som kan passe. Men siden jeg har lite oversikt over hvilke biler som fins, trenger jeg hjelp til å komme på gode forslag..

Siden Margrete fikk så god hjelp her, tenkte jeg også å prøve. Kriteriene er at det skal være plass til tre hunder (to middels + en liten), i tillegg til utstyr og en del baggasje (bagasjerom i liter sier meg forresten ingenting). Det skal ikke være en varebil med gitter/stengsel bak framsetene, fordi jeg vil ha muligheten til å legge ned passasjersetet slik at man kan sove i det under lange bilturer, og generelt sitte behagelig. Ellers trenger jeg ikke baksetene, men det er ikke noe minus om det er flere seter der; kanskje en bil hvor man kan ta ut seter man ikke trenger? Den bør, men det er ikke noe krav, kunne trekke campingvogn av middels liten størrelse. Pris; alt fra 30 000 til 80 000, årsmodell er uten betydning; det kan godt være en gammel bil men da må den være kjent for å være en som holder. Den må holde i minst tre år (prisen bør gjenspeile holdbarheten). Drivstoff er uten betydning, bortsett fra at den ikke bør gå på kun gass eller kun strøm, men det er vel uaktuelt i det prissjiktet uansett.. :)

Jeg vil ikke ha caravelle eller tilsvarende, jeg trenger ikke 4-hjulstrekk og har ikke behov for terrengbil. Den må ikke være dyr i drift; dvs ikke servicer på 8000kr og fire dekk til 10 000kr. :aww:

Forslag? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke håpløse krav. Du må ha merkelige naboer :rolleyes2:

Det finns jo mange vanlige stasjonsvogner som har mulighet til å legge ned baksetet så gulvet blir helt flatt.

Da har du tilnærmet varebilplass, og til og med brukbar lengde å sove i med mindre du er 3 meter høy.

Kanskje ikke like behagelig som fullpensjon på hotell, men det duger til nød.

da tenker jeg på biler som Audi A6, VW Passat, Volvo V70, Toyota Avensis, Subaru Legacy osv...

Ulempen med disse bilene, er at takhøyden er litt lav, hvis du for eksempel vil ha plass til litt utstyr under buret.

Hva med VW Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra? som egentlig er samme bil. Disse har litt mer høyde og har mulighet til å ta ut seter etter behov. Finnes med alt fra 2 til 7 seter, og det er brukbart utvalg i din prisklasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva som ligger av brukte biler innen Sköda.. men ta en titt! Dette er et supert merke, og det virker som om det er blitt til en gang Sköda, alltid Sköda. Foreldrene mine kjøpte seg en for to år siden og er kjempefornøyd med den, og har overtalt flere i etterkant til å kjøpe dette merket, som igjen har blitt kjempefornøyd.

Det er i praksis en Volkswagen, da den produseres hos dem osv., men den er litt, eller en god del billigere. Prisen på en Sköda Octavia (stasjonsvogn) ligger innenfor din prisklasse hvis du ser på biler rundt 2001-2 modeller.

Vet ikke helt hvordan du skal ha hundene men antar at du mener i bur, og med baksetet liggende nede? For da er det absolutt plass.

Foreldrene mine dro nå i sommer på langtur til Nord-Norge med bagasje og utstyr (og 2 sykler) til 3-4 uker på ferie der med både fjellturer, sykkelturer løping osv. Og selvfølgelig hunden i tillegg, og telt også (for mye av sovingen ble i telt).

Det er ihvertfall veldig mye bil for pengene!

Dette gjelder altså alle Sköda'er, ikke bare Octavia. Som finnes i 4-hjulstrekk (hvis du plutselig skulle ombestemme deg der). Burde forresten kunne trekke campingvogn, uten at jeg skal si noe sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke håpløse krav. Du må ha merkelige naboer :rolleyes2:

Det finns jo mange vanlige stasjonsvogner som har mulighet til å legge ned baksetet så gulvet blir helt flatt.

Da har du tilnærmet varebilplass, og til og med brukbar lengde å sove i med mindre du er 3 meter høy.

Kanskje ikke like behagelig som fullpensjon på hotell, men det duger til nød.

da tenker jeg på biler som Audi A6, VW Passat, Volvo V70, Toyota Avensis, Subaru Legacy osv...

Ulempen med disse bilene, er at takhøyden er litt lav, hvis du for eksempel vil ha plass til litt utstyr under buret.

Hva med VW Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra? som egentlig er samme bil. Disse har litt mer høyde og har mulighet til å ta ut seter etter behov. Finnes med alt fra 2 til 7 seter, og det er brukbart utvalg i din prisklasse...

Juhu - håpet du ville svare! :getlost:

Førstnevnte biler er vel ikke heeelt i min prisklasse, men da jeg satt på finn i går kom jeg over de sistnevnte, og synes de virker helt okei! Og det er et stort pluss at man kan sove i den, selv om man har campingvogn. Jeg har også sett litt på Citroën Evasion og Peugot 806. Men som du nevner så bør man enten kunne ta ut noen/alle baksetene, eller så bør de kunne legges slik at gulvet blir flatt (og man kan lene framsetet tilbake).

Men siden vi nå har campingvogn (lurer på om den kanskje kan være på litt under et tonn?), hvilke av disse bilene (eller andre tilsvarende) ville du anbefalt da? Jeg er forresten ikke så opptatt av å ha veldig mye utstyr oppå burene, men pris er viktig.

Nå vet jeg ikke helt hva som ligger av brukte biler innen Sköda.. men ta en titt! Dette er et supert merke, og det virker som om det er blitt til en gang Sköda, alltid Sköda. Foreldrene mine kjøpte seg en for to år siden og er kjempefornøyd med den, og har overtalt flere i etterkant til å kjøpe dette merket, som igjen har blitt kjempefornøyd.

Det er i praksis en Volkswagen, da den produseres hos dem osv., men den er litt, eller en god del billigere. Prisen på en Sköda Octavia (stasjonsvogn) ligger innenfor din prisklasse hvis du ser på biler rundt 2001-2 modeller.

Vet ikke helt hvordan du skal ha hundene men antar at du mener i bur, og med baksetet liggende nede? For da er det absolutt plass.

Foreldrene mine dro nå i sommer på langtur til Nord-Norge med bagasje og utstyr (og 2 sykler) til 3-4 uker på ferie der med både fjellturer, sykkelturer løping osv. Og selvfølgelig hunden i tillegg, og telt også (for mye av sovingen ble i telt).

Det er ihvertfall veldig mye bil for pengene!

Dette gjelder altså alle Sköda'er, ikke bare Octavia. Som finnes i 4-hjulstrekk (hvis du plutselig skulle ombestemme deg der). Burde forresten kunne trekke campingvogn, uten at jeg skal si noe sikkert.

Octavia har vel blitt kåret til noe av det beste innen trekk av campingvogn tror jeg, hvis jeg ikke husker helt feil? Og det med at det er det samme som VW og Audi vet jeg, da typen jobbet hos en Skodaforhandler en gang. :blink: Men er det så god plass i de da? Er det ikke bare en vanlig stasjonsvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia har vel blitt kåret til noe av det beste innen trekk av campingvogn tror jeg, hvis jeg ikke husker helt feil? Og det med at det er det samme som VW og Audi vet jeg, da typen jobbet hos en Skodaforhandler en gang. :rolleyes2: Men er det så god plass i de da? Er det ikke bare en vanlig stasjonsvogn?

Det er vanlig stasjonsvogn. Men det er stort bagasjerom. Men som sagt så kommer den an på hvordan du tenker å pakke. Hvis du skal ha tre bur (to store og et lite), en del bagasje og 5 seter så går det riktignok ikke. Det er jo dog bare å dra innom en forhandler å titte på den, men selv syntes jeg ihvertfall det er veldig mye plass bak. (ihvertfall hvis man tar ned baksetene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Octavia er omtrent på størrelse med Passat. De er bygd på samme plattform.

Fine biler det også. Når det gjelder Sharan/Galaxy/Alhambra kjenner jeg ikke så mye til Ford Versjonen.

Men VW og Seat er ihvertfall like biler. Det er desidert flest av Sharan, så utvalget er endel bedre der.

Og stort sett alle har 1.9 TDI motoren.

En stor utgift på disse er bytte av registerreim. Mener intervallet er på hver 90.0000 km.

Så det lønner seg å prøve å finne en hvor dette nettopp er gjort. Og sjekk for all del at det faktisk har blitt gjort!

Ellers kan det være lurt å få en NAF test når du finner en bil som frister. Disse testene avdekker endel skjulte og kommende feil,

så da er det bare å forlange enten avslag eller at selger utbedrer feilene før levering av bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha tre bur eller et stort til alle tre sammen ?

Jeg har i 6 år hatt en Opel Vectra stasjonsvogn.

Dette er en bil som er god å kjøre, man får en del utstyr inkl i bilen - som regel mye bil for pengene. ( selv om mange synes dette er en "gubbe" bil ). Man tenker ikke på det nå, men det er veldig deilig med AirCondtion, kjørekomputer og at bilen er god å kjøre.

Vectra har stor bagasjeplass, men 3 enkeltbur får du ikke bak uten å slå ned setene.

Jeg har vært på mye jakt turer med få/flere hunder og det er utrolig hva man får plass til. Om du eks har et stort fellesbur bak, kan man sette bagasjen i baksetene ( sånn gjorde jeg ). Når du slår ned setene blir de helt rette ( jeg har slått ned setene og stablet flere hundebur bak - man må nesten ha seter som blir flate når man legger de ned ).

Men ikke kjøp 1,6 liter om du skal trekke campingvogn

Du må ha 1,8 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha tre bur eller et stort til alle tre sammen ?

Jeg har i 6 år hatt en Opel Vectra stasjonsvogn.

Dette er en bil som er god å kjøre, man får en del utstyr inkl i bilen - som regel mye bil for pengene. ( selv om mange synes dette er en "gubbe" bil ). Man tenker ikke på det nå, men det er veldig deilig med AirCondtion, kjørekomputer og at bilen er god å kjøre.

Vectra har stor bagasjeplass, men 3 enkeltbur får du ikke bak uten å slå ned setene.

Jeg har vært på mye jakt turer med få/flere hunder og det er utrolig hva man får plass til. Om du eks har et stort fellesbur bak, kan man sette bagasjen i baksetene ( sånn gjorde jeg ). Når du slår ned setene blir de helt rette ( jeg har slått ned setene og stablet flere hundebur bak - man må nesten ha seter som blir flate når man legger de ned ).

Men ikke kjøp 1,6 liter om du skal trekke campingvogn

Du må ha 1,8 liter

Vi er nok nødt å ha hundene i tre bur ja. Årsaken er i hovedsak fordi bilen ofte bare vil bli brukt til to, og ergo må ett stort bur ut og inn i en annen bil, og det er enklere/billigere å flytte buret enn å ha bur i to biler siden dette vil gjelde for flere uker om gangen. En annen grunn er sikkerheten; jeg innbiller meg at hvis det først blir en ulykke, så er det ikke gunstig å ha flere hunder i samme bur (tenker på panikk osv, og at de kanskje kan komme til å skade hverandre i en slik situasjon..?). Jeg regner med å måtte slå ned/ta ut seter for å få plass til dette, så det er ikke noe problem. Aller helst vil jeg at setene skal kunne tas ut, for jeg vil ha muligheten til å bestemme hvor det skal være seter, og hvor det skal være bur.

Akkurat nå heller jeg mest mot Peugeot 806, i andre rekke Citroen Evasion (samme bil visstnok, men Peugeot sies å være billigere i drift). Har noen synspunkter eller erfaringer med disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært borti 2 stk Peugeot 806, og begge hadde defekt toppakkning.

Men det kan ha vært tilfeldig, og trenger ikke være representativt for en hel bilmodell.

Og et pluss ved de om jeg ikke husker helt feil, er at de har endel karosseriplater i plast,

så rust er sjeldent noe problem...

Jeg vil også nevne Mitsubishi Space Wagon. Ingen direkte vakker bil :wub: Men både praktisk og driftsikker.

De har også blitt produsert siden tidlig 80-tall og finnes i alle prisklasser.

Tror ikke de eldste har seter til å løfte ut,

men fra 90-tallet engang mener jeg de har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært borti 2 stk Peugeot 806, og begge hadde defekt toppakkning.

Men det kan ha vært tilfeldig, og trenger ikke være representativt for en hel bilmodell.

Og et pluss ved de om jeg ikke husker helt feil, er at de har endel karosseriplater i plast,

så rust er sjeldent noe problem...

Jeg vil også nevne Mitsubishi Space Wagon. Ingen direkte vakker bil :D Men både praktisk og driftsikker.

De har også blitt produsert siden tidlig 80-tall og finnes i alle prisklasser.

Tror ikke de eldste har seter til å løfte ut,

men fra 90-tallet engang mener jeg de har det...

Hva er en defekt toppakning, og er det dyrt eller noe som kan fikses lett? :D

Gjør ingenting om bilen ikke er pen - syns ikke Evasion er spesielt pen heller, i alle fall ikke de litt eldre typene! :P Og Space Wagon har vi vært borti før, foreldrene mine hadde det, så kan snakke litt med de om den. Men disse bilene kan trekke en campingvogn eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke merker og sånn skal jeg ikke komme inn på, men du nevner og sove i bilen.

Jeg kjenner ei som har bygd opp burene litt, sånn at hun har utstyret under burene i stedet for oppå. Dette gjør også at når hun legger ned setene så kan de ligge to stykker i bilen, for da har de føttene under burene i stedet for utstyret, altså de ligger i bilens lengderetning med føttene bakover og hodet framover. Hun syntes dette var genial utnytting av plassen, samt at hundene kom litt opp. Mener det var en handyman som lagde plattingen som burene sto på. Denne var festet i bilens ankringspunkter og stroppet fast oppe om jeg ikke tar helt feil. Husker ikke hvilken bil hun hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av toppakning er en litt større operasjon som koster endel. Det er noe som kan hende med alle biler, men som sagt kan det ha vært tilfeldig at jeg har sett den feilen på 2 Peugeot 806. Når det gjelder trekking av campingvogn, er jo størst mulig motorkapasitet tingen. Nå vet ikke jeg hva campingvogna du har veier, men du bør ihvertfall styre unna alt som har mindre enn 1.8 liter motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke merker og sånn skal jeg ikke komme inn på, men du nevner og sove i bilen.

Jeg kjenner ei som har bygd opp burene litt, sånn at hun har utstyret under burene i stedet for oppå. Dette gjør også at når hun legger ned setene så kan de ligge to stykker i bilen, for da har de føttene under burene i stedet for utstyret, altså de ligger i bilens lengderetning med føttene bakover og hodet framover. Hun syntes dette var genial utnytting av plassen, samt at hundene kom litt opp. Mener det var en handyman som lagde plattingen som burene sto på. Denne var festet i bilens ankringspunkter og stroppet fast oppe om jeg ikke tar helt feil. Husker ikke hvilken bil hun hadde.

Høres smart ut! :hmm:

Bytte av toppakning er en litt større operasjon som koster endel. Det er noe som kan hende med alle biler, men som sagt kan det ha vært tilfeldig at jeg har sett den feilen på 2 Peugeot 806. Når det gjelder trekking av campingvogn, er jo størst mulig motorkapasitet tingen. Nå vet ikke jeg hva campingvogna du har veier, men du bør ihvertfall styre unna alt som har mindre enn 1.8 liter motor.

Må finne ut litt mer om det da. :| Men hvordan kan man evt sjekke om toppakningen er i orden eller ikke, eller om den snart blir "ødelagt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må finne ut litt mer om det da. :hmm: Men hvordan kan man evt sjekke om toppakningen er i orden eller ikke, eller om den snart blir "ødelagt"?

Første tegn på toppakningsproblemer, er om motoren bruker vann. I utgangspunktet er jo ikke det sånt man merker under en prøvekjøring, men det kan være kjekt å spørre selgeren om det ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tegn på toppakningsproblemer, er om motoren bruker vann. I utgangspunktet er jo ikke det sånt man merker under en prøvekjøring, men det kan være kjekt å spørre selgeren om det ihvertfall...

Takker for all hjelp og delt kunnskap! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...