Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebilhjelp


Huldra

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en "ny" bil, men ifølge naboer med peiling på bil, så virker det visstnok helt håpløst å finne en bil etter mine kriterier.. Det har jeg ingen tro på, og mener selv det må finnes ganske mange som kan passe. Men siden jeg har lite oversikt over hvilke biler som fins, trenger jeg hjelp til å komme på gode forslag..

Siden Margrete fikk så god hjelp her, tenkte jeg også å prøve. Kriteriene er at det skal være plass til tre hunder (to middels + en liten), i tillegg til utstyr og en del baggasje (bagasjerom i liter sier meg forresten ingenting). Det skal ikke være en varebil med gitter/stengsel bak framsetene, fordi jeg vil ha muligheten til å legge ned passasjersetet slik at man kan sove i det under lange bilturer, og generelt sitte behagelig. Ellers trenger jeg ikke baksetene, men det er ikke noe minus om det er flere seter der; kanskje en bil hvor man kan ta ut seter man ikke trenger? Den bør, men det er ikke noe krav, kunne trekke campingvogn av middels liten størrelse. Pris; alt fra 30 000 til 80 000, årsmodell er uten betydning; det kan godt være en gammel bil men da må den være kjent for å være en som holder. Den må holde i minst tre år (prisen bør gjenspeile holdbarheten). Drivstoff er uten betydning, bortsett fra at den ikke bør gå på kun gass eller kun strøm, men det er vel uaktuelt i det prissjiktet uansett.. :)

Jeg vil ikke ha caravelle eller tilsvarende, jeg trenger ikke 4-hjulstrekk og har ikke behov for terrengbil. Den må ikke være dyr i drift; dvs ikke servicer på 8000kr og fire dekk til 10 000kr. :aww:

Forslag? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke håpløse krav. Du må ha merkelige naboer :rolleyes2:

Det finns jo mange vanlige stasjonsvogner som har mulighet til å legge ned baksetet så gulvet blir helt flatt.

Da har du tilnærmet varebilplass, og til og med brukbar lengde å sove i med mindre du er 3 meter høy.

Kanskje ikke like behagelig som fullpensjon på hotell, men det duger til nød.

da tenker jeg på biler som Audi A6, VW Passat, Volvo V70, Toyota Avensis, Subaru Legacy osv...

Ulempen med disse bilene, er at takhøyden er litt lav, hvis du for eksempel vil ha plass til litt utstyr under buret.

Hva med VW Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra? som egentlig er samme bil. Disse har litt mer høyde og har mulighet til å ta ut seter etter behov. Finnes med alt fra 2 til 7 seter, og det er brukbart utvalg i din prisklasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva som ligger av brukte biler innen Sköda.. men ta en titt! Dette er et supert merke, og det virker som om det er blitt til en gang Sköda, alltid Sköda. Foreldrene mine kjøpte seg en for to år siden og er kjempefornøyd med den, og har overtalt flere i etterkant til å kjøpe dette merket, som igjen har blitt kjempefornøyd.

Det er i praksis en Volkswagen, da den produseres hos dem osv., men den er litt, eller en god del billigere. Prisen på en Sköda Octavia (stasjonsvogn) ligger innenfor din prisklasse hvis du ser på biler rundt 2001-2 modeller.

Vet ikke helt hvordan du skal ha hundene men antar at du mener i bur, og med baksetet liggende nede? For da er det absolutt plass.

Foreldrene mine dro nå i sommer på langtur til Nord-Norge med bagasje og utstyr (og 2 sykler) til 3-4 uker på ferie der med både fjellturer, sykkelturer løping osv. Og selvfølgelig hunden i tillegg, og telt også (for mye av sovingen ble i telt).

Det er ihvertfall veldig mye bil for pengene!

Dette gjelder altså alle Sköda'er, ikke bare Octavia. Som finnes i 4-hjulstrekk (hvis du plutselig skulle ombestemme deg der). Burde forresten kunne trekke campingvogn, uten at jeg skal si noe sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke håpløse krav. Du må ha merkelige naboer :rolleyes2:

Det finns jo mange vanlige stasjonsvogner som har mulighet til å legge ned baksetet så gulvet blir helt flatt.

Da har du tilnærmet varebilplass, og til og med brukbar lengde å sove i med mindre du er 3 meter høy.

Kanskje ikke like behagelig som fullpensjon på hotell, men det duger til nød.

da tenker jeg på biler som Audi A6, VW Passat, Volvo V70, Toyota Avensis, Subaru Legacy osv...

Ulempen med disse bilene, er at takhøyden er litt lav, hvis du for eksempel vil ha plass til litt utstyr under buret.

Hva med VW Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra? som egentlig er samme bil. Disse har litt mer høyde og har mulighet til å ta ut seter etter behov. Finnes med alt fra 2 til 7 seter, og det er brukbart utvalg i din prisklasse...

Juhu - håpet du ville svare! :getlost:

Førstnevnte biler er vel ikke heeelt i min prisklasse, men da jeg satt på finn i går kom jeg over de sistnevnte, og synes de virker helt okei! Og det er et stort pluss at man kan sove i den, selv om man har campingvogn. Jeg har også sett litt på Citroën Evasion og Peugot 806. Men som du nevner så bør man enten kunne ta ut noen/alle baksetene, eller så bør de kunne legges slik at gulvet blir flatt (og man kan lene framsetet tilbake).

Men siden vi nå har campingvogn (lurer på om den kanskje kan være på litt under et tonn?), hvilke av disse bilene (eller andre tilsvarende) ville du anbefalt da? Jeg er forresten ikke så opptatt av å ha veldig mye utstyr oppå burene, men pris er viktig.

Nå vet jeg ikke helt hva som ligger av brukte biler innen Sköda.. men ta en titt! Dette er et supert merke, og det virker som om det er blitt til en gang Sköda, alltid Sköda. Foreldrene mine kjøpte seg en for to år siden og er kjempefornøyd med den, og har overtalt flere i etterkant til å kjøpe dette merket, som igjen har blitt kjempefornøyd.

Det er i praksis en Volkswagen, da den produseres hos dem osv., men den er litt, eller en god del billigere. Prisen på en Sköda Octavia (stasjonsvogn) ligger innenfor din prisklasse hvis du ser på biler rundt 2001-2 modeller.

Vet ikke helt hvordan du skal ha hundene men antar at du mener i bur, og med baksetet liggende nede? For da er det absolutt plass.

Foreldrene mine dro nå i sommer på langtur til Nord-Norge med bagasje og utstyr (og 2 sykler) til 3-4 uker på ferie der med både fjellturer, sykkelturer løping osv. Og selvfølgelig hunden i tillegg, og telt også (for mye av sovingen ble i telt).

Det er ihvertfall veldig mye bil for pengene!

Dette gjelder altså alle Sköda'er, ikke bare Octavia. Som finnes i 4-hjulstrekk (hvis du plutselig skulle ombestemme deg der). Burde forresten kunne trekke campingvogn, uten at jeg skal si noe sikkert.

Octavia har vel blitt kåret til noe av det beste innen trekk av campingvogn tror jeg, hvis jeg ikke husker helt feil? Og det med at det er det samme som VW og Audi vet jeg, da typen jobbet hos en Skodaforhandler en gang. :blink: Men er det så god plass i de da? Er det ikke bare en vanlig stasjonsvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia har vel blitt kåret til noe av det beste innen trekk av campingvogn tror jeg, hvis jeg ikke husker helt feil? Og det med at det er det samme som VW og Audi vet jeg, da typen jobbet hos en Skodaforhandler en gang. :rolleyes2: Men er det så god plass i de da? Er det ikke bare en vanlig stasjonsvogn?

Det er vanlig stasjonsvogn. Men det er stort bagasjerom. Men som sagt så kommer den an på hvordan du tenker å pakke. Hvis du skal ha tre bur (to store og et lite), en del bagasje og 5 seter så går det riktignok ikke. Det er jo dog bare å dra innom en forhandler å titte på den, men selv syntes jeg ihvertfall det er veldig mye plass bak. (ihvertfall hvis man tar ned baksetene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Octavia er omtrent på størrelse med Passat. De er bygd på samme plattform.

Fine biler det også. Når det gjelder Sharan/Galaxy/Alhambra kjenner jeg ikke så mye til Ford Versjonen.

Men VW og Seat er ihvertfall like biler. Det er desidert flest av Sharan, så utvalget er endel bedre der.

Og stort sett alle har 1.9 TDI motoren.

En stor utgift på disse er bytte av registerreim. Mener intervallet er på hver 90.0000 km.

Så det lønner seg å prøve å finne en hvor dette nettopp er gjort. Og sjekk for all del at det faktisk har blitt gjort!

Ellers kan det være lurt å få en NAF test når du finner en bil som frister. Disse testene avdekker endel skjulte og kommende feil,

så da er det bare å forlange enten avslag eller at selger utbedrer feilene før levering av bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha tre bur eller et stort til alle tre sammen ?

Jeg har i 6 år hatt en Opel Vectra stasjonsvogn.

Dette er en bil som er god å kjøre, man får en del utstyr inkl i bilen - som regel mye bil for pengene. ( selv om mange synes dette er en "gubbe" bil ). Man tenker ikke på det nå, men det er veldig deilig med AirCondtion, kjørekomputer og at bilen er god å kjøre.

Vectra har stor bagasjeplass, men 3 enkeltbur får du ikke bak uten å slå ned setene.

Jeg har vært på mye jakt turer med få/flere hunder og det er utrolig hva man får plass til. Om du eks har et stort fellesbur bak, kan man sette bagasjen i baksetene ( sånn gjorde jeg ). Når du slår ned setene blir de helt rette ( jeg har slått ned setene og stablet flere hundebur bak - man må nesten ha seter som blir flate når man legger de ned ).

Men ikke kjøp 1,6 liter om du skal trekke campingvogn

Du må ha 1,8 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha tre bur eller et stort til alle tre sammen ?

Jeg har i 6 år hatt en Opel Vectra stasjonsvogn.

Dette er en bil som er god å kjøre, man får en del utstyr inkl i bilen - som regel mye bil for pengene. ( selv om mange synes dette er en "gubbe" bil ). Man tenker ikke på det nå, men det er veldig deilig med AirCondtion, kjørekomputer og at bilen er god å kjøre.

Vectra har stor bagasjeplass, men 3 enkeltbur får du ikke bak uten å slå ned setene.

Jeg har vært på mye jakt turer med få/flere hunder og det er utrolig hva man får plass til. Om du eks har et stort fellesbur bak, kan man sette bagasjen i baksetene ( sånn gjorde jeg ). Når du slår ned setene blir de helt rette ( jeg har slått ned setene og stablet flere hundebur bak - man må nesten ha seter som blir flate når man legger de ned ).

Men ikke kjøp 1,6 liter om du skal trekke campingvogn

Du må ha 1,8 liter

Vi er nok nødt å ha hundene i tre bur ja. Årsaken er i hovedsak fordi bilen ofte bare vil bli brukt til to, og ergo må ett stort bur ut og inn i en annen bil, og det er enklere/billigere å flytte buret enn å ha bur i to biler siden dette vil gjelde for flere uker om gangen. En annen grunn er sikkerheten; jeg innbiller meg at hvis det først blir en ulykke, så er det ikke gunstig å ha flere hunder i samme bur (tenker på panikk osv, og at de kanskje kan komme til å skade hverandre i en slik situasjon..?). Jeg regner med å måtte slå ned/ta ut seter for å få plass til dette, så det er ikke noe problem. Aller helst vil jeg at setene skal kunne tas ut, for jeg vil ha muligheten til å bestemme hvor det skal være seter, og hvor det skal være bur.

Akkurat nå heller jeg mest mot Peugeot 806, i andre rekke Citroen Evasion (samme bil visstnok, men Peugeot sies å være billigere i drift). Har noen synspunkter eller erfaringer med disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært borti 2 stk Peugeot 806, og begge hadde defekt toppakkning.

Men det kan ha vært tilfeldig, og trenger ikke være representativt for en hel bilmodell.

Og et pluss ved de om jeg ikke husker helt feil, er at de har endel karosseriplater i plast,

så rust er sjeldent noe problem...

Jeg vil også nevne Mitsubishi Space Wagon. Ingen direkte vakker bil :wub: Men både praktisk og driftsikker.

De har også blitt produsert siden tidlig 80-tall og finnes i alle prisklasser.

Tror ikke de eldste har seter til å løfte ut,

men fra 90-tallet engang mener jeg de har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært borti 2 stk Peugeot 806, og begge hadde defekt toppakkning.

Men det kan ha vært tilfeldig, og trenger ikke være representativt for en hel bilmodell.

Og et pluss ved de om jeg ikke husker helt feil, er at de har endel karosseriplater i plast,

så rust er sjeldent noe problem...

Jeg vil også nevne Mitsubishi Space Wagon. Ingen direkte vakker bil :D Men både praktisk og driftsikker.

De har også blitt produsert siden tidlig 80-tall og finnes i alle prisklasser.

Tror ikke de eldste har seter til å løfte ut,

men fra 90-tallet engang mener jeg de har det...

Hva er en defekt toppakning, og er det dyrt eller noe som kan fikses lett? :D

Gjør ingenting om bilen ikke er pen - syns ikke Evasion er spesielt pen heller, i alle fall ikke de litt eldre typene! :P Og Space Wagon har vi vært borti før, foreldrene mine hadde det, så kan snakke litt med de om den. Men disse bilene kan trekke en campingvogn eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke merker og sånn skal jeg ikke komme inn på, men du nevner og sove i bilen.

Jeg kjenner ei som har bygd opp burene litt, sånn at hun har utstyret under burene i stedet for oppå. Dette gjør også at når hun legger ned setene så kan de ligge to stykker i bilen, for da har de føttene under burene i stedet for utstyret, altså de ligger i bilens lengderetning med føttene bakover og hodet framover. Hun syntes dette var genial utnytting av plassen, samt at hundene kom litt opp. Mener det var en handyman som lagde plattingen som burene sto på. Denne var festet i bilens ankringspunkter og stroppet fast oppe om jeg ikke tar helt feil. Husker ikke hvilken bil hun hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av toppakning er en litt større operasjon som koster endel. Det er noe som kan hende med alle biler, men som sagt kan det ha vært tilfeldig at jeg har sett den feilen på 2 Peugeot 806. Når det gjelder trekking av campingvogn, er jo størst mulig motorkapasitet tingen. Nå vet ikke jeg hva campingvogna du har veier, men du bør ihvertfall styre unna alt som har mindre enn 1.8 liter motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke merker og sånn skal jeg ikke komme inn på, men du nevner og sove i bilen.

Jeg kjenner ei som har bygd opp burene litt, sånn at hun har utstyret under burene i stedet for oppå. Dette gjør også at når hun legger ned setene så kan de ligge to stykker i bilen, for da har de føttene under burene i stedet for utstyret, altså de ligger i bilens lengderetning med føttene bakover og hodet framover. Hun syntes dette var genial utnytting av plassen, samt at hundene kom litt opp. Mener det var en handyman som lagde plattingen som burene sto på. Denne var festet i bilens ankringspunkter og stroppet fast oppe om jeg ikke tar helt feil. Husker ikke hvilken bil hun hadde.

Høres smart ut! :hmm:

Bytte av toppakning er en litt større operasjon som koster endel. Det er noe som kan hende med alle biler, men som sagt kan det ha vært tilfeldig at jeg har sett den feilen på 2 Peugeot 806. Når det gjelder trekking av campingvogn, er jo størst mulig motorkapasitet tingen. Nå vet ikke jeg hva campingvogna du har veier, men du bør ihvertfall styre unna alt som har mindre enn 1.8 liter motor.

Må finne ut litt mer om det da. :| Men hvordan kan man evt sjekke om toppakningen er i orden eller ikke, eller om den snart blir "ødelagt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må finne ut litt mer om det da. :hmm: Men hvordan kan man evt sjekke om toppakningen er i orden eller ikke, eller om den snart blir "ødelagt"?

Første tegn på toppakningsproblemer, er om motoren bruker vann. I utgangspunktet er jo ikke det sånt man merker under en prøvekjøring, men det kan være kjekt å spørre selgeren om det ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tegn på toppakningsproblemer, er om motoren bruker vann. I utgangspunktet er jo ikke det sånt man merker under en prøvekjøring, men det kan være kjekt å spørre selgeren om det ihvertfall...

Takker for all hjelp og delt kunnskap! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...