Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebilhjelp


Huldra

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en "ny" bil, men ifølge naboer med peiling på bil, så virker det visstnok helt håpløst å finne en bil etter mine kriterier.. Det har jeg ingen tro på, og mener selv det må finnes ganske mange som kan passe. Men siden jeg har lite oversikt over hvilke biler som fins, trenger jeg hjelp til å komme på gode forslag..

Siden Margrete fikk så god hjelp her, tenkte jeg også å prøve. Kriteriene er at det skal være plass til tre hunder (to middels + en liten), i tillegg til utstyr og en del baggasje (bagasjerom i liter sier meg forresten ingenting). Det skal ikke være en varebil med gitter/stengsel bak framsetene, fordi jeg vil ha muligheten til å legge ned passasjersetet slik at man kan sove i det under lange bilturer, og generelt sitte behagelig. Ellers trenger jeg ikke baksetene, men det er ikke noe minus om det er flere seter der; kanskje en bil hvor man kan ta ut seter man ikke trenger? Den bør, men det er ikke noe krav, kunne trekke campingvogn av middels liten størrelse. Pris; alt fra 30 000 til 80 000, årsmodell er uten betydning; det kan godt være en gammel bil men da må den være kjent for å være en som holder. Den må holde i minst tre år (prisen bør gjenspeile holdbarheten). Drivstoff er uten betydning, bortsett fra at den ikke bør gå på kun gass eller kun strøm, men det er vel uaktuelt i det prissjiktet uansett.. :)

Jeg vil ikke ha caravelle eller tilsvarende, jeg trenger ikke 4-hjulstrekk og har ikke behov for terrengbil. Den må ikke være dyr i drift; dvs ikke servicer på 8000kr og fire dekk til 10 000kr. :aww:

Forslag? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke håpløse krav. Du må ha merkelige naboer :rolleyes2:

Det finns jo mange vanlige stasjonsvogner som har mulighet til å legge ned baksetet så gulvet blir helt flatt.

Da har du tilnærmet varebilplass, og til og med brukbar lengde å sove i med mindre du er 3 meter høy.

Kanskje ikke like behagelig som fullpensjon på hotell, men det duger til nød.

da tenker jeg på biler som Audi A6, VW Passat, Volvo V70, Toyota Avensis, Subaru Legacy osv...

Ulempen med disse bilene, er at takhøyden er litt lav, hvis du for eksempel vil ha plass til litt utstyr under buret.

Hva med VW Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra? som egentlig er samme bil. Disse har litt mer høyde og har mulighet til å ta ut seter etter behov. Finnes med alt fra 2 til 7 seter, og det er brukbart utvalg i din prisklasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva som ligger av brukte biler innen Sköda.. men ta en titt! Dette er et supert merke, og det virker som om det er blitt til en gang Sköda, alltid Sköda. Foreldrene mine kjøpte seg en for to år siden og er kjempefornøyd med den, og har overtalt flere i etterkant til å kjøpe dette merket, som igjen har blitt kjempefornøyd.

Det er i praksis en Volkswagen, da den produseres hos dem osv., men den er litt, eller en god del billigere. Prisen på en Sköda Octavia (stasjonsvogn) ligger innenfor din prisklasse hvis du ser på biler rundt 2001-2 modeller.

Vet ikke helt hvordan du skal ha hundene men antar at du mener i bur, og med baksetet liggende nede? For da er det absolutt plass.

Foreldrene mine dro nå i sommer på langtur til Nord-Norge med bagasje og utstyr (og 2 sykler) til 3-4 uker på ferie der med både fjellturer, sykkelturer løping osv. Og selvfølgelig hunden i tillegg, og telt også (for mye av sovingen ble i telt).

Det er ihvertfall veldig mye bil for pengene!

Dette gjelder altså alle Sköda'er, ikke bare Octavia. Som finnes i 4-hjulstrekk (hvis du plutselig skulle ombestemme deg der). Burde forresten kunne trekke campingvogn, uten at jeg skal si noe sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke håpløse krav. Du må ha merkelige naboer :rolleyes2:

Det finns jo mange vanlige stasjonsvogner som har mulighet til å legge ned baksetet så gulvet blir helt flatt.

Da har du tilnærmet varebilplass, og til og med brukbar lengde å sove i med mindre du er 3 meter høy.

Kanskje ikke like behagelig som fullpensjon på hotell, men det duger til nød.

da tenker jeg på biler som Audi A6, VW Passat, Volvo V70, Toyota Avensis, Subaru Legacy osv...

Ulempen med disse bilene, er at takhøyden er litt lav, hvis du for eksempel vil ha plass til litt utstyr under buret.

Hva med VW Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra? som egentlig er samme bil. Disse har litt mer høyde og har mulighet til å ta ut seter etter behov. Finnes med alt fra 2 til 7 seter, og det er brukbart utvalg i din prisklasse...

Juhu - håpet du ville svare! :getlost:

Førstnevnte biler er vel ikke heeelt i min prisklasse, men da jeg satt på finn i går kom jeg over de sistnevnte, og synes de virker helt okei! Og det er et stort pluss at man kan sove i den, selv om man har campingvogn. Jeg har også sett litt på Citroën Evasion og Peugot 806. Men som du nevner så bør man enten kunne ta ut noen/alle baksetene, eller så bør de kunne legges slik at gulvet blir flatt (og man kan lene framsetet tilbake).

Men siden vi nå har campingvogn (lurer på om den kanskje kan være på litt under et tonn?), hvilke av disse bilene (eller andre tilsvarende) ville du anbefalt da? Jeg er forresten ikke så opptatt av å ha veldig mye utstyr oppå burene, men pris er viktig.

Nå vet jeg ikke helt hva som ligger av brukte biler innen Sköda.. men ta en titt! Dette er et supert merke, og det virker som om det er blitt til en gang Sköda, alltid Sköda. Foreldrene mine kjøpte seg en for to år siden og er kjempefornøyd med den, og har overtalt flere i etterkant til å kjøpe dette merket, som igjen har blitt kjempefornøyd.

Det er i praksis en Volkswagen, da den produseres hos dem osv., men den er litt, eller en god del billigere. Prisen på en Sköda Octavia (stasjonsvogn) ligger innenfor din prisklasse hvis du ser på biler rundt 2001-2 modeller.

Vet ikke helt hvordan du skal ha hundene men antar at du mener i bur, og med baksetet liggende nede? For da er det absolutt plass.

Foreldrene mine dro nå i sommer på langtur til Nord-Norge med bagasje og utstyr (og 2 sykler) til 3-4 uker på ferie der med både fjellturer, sykkelturer løping osv. Og selvfølgelig hunden i tillegg, og telt også (for mye av sovingen ble i telt).

Det er ihvertfall veldig mye bil for pengene!

Dette gjelder altså alle Sköda'er, ikke bare Octavia. Som finnes i 4-hjulstrekk (hvis du plutselig skulle ombestemme deg der). Burde forresten kunne trekke campingvogn, uten at jeg skal si noe sikkert.

Octavia har vel blitt kåret til noe av det beste innen trekk av campingvogn tror jeg, hvis jeg ikke husker helt feil? Og det med at det er det samme som VW og Audi vet jeg, da typen jobbet hos en Skodaforhandler en gang. :blink: Men er det så god plass i de da? Er det ikke bare en vanlig stasjonsvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia har vel blitt kåret til noe av det beste innen trekk av campingvogn tror jeg, hvis jeg ikke husker helt feil? Og det med at det er det samme som VW og Audi vet jeg, da typen jobbet hos en Skodaforhandler en gang. :rolleyes2: Men er det så god plass i de da? Er det ikke bare en vanlig stasjonsvogn?

Det er vanlig stasjonsvogn. Men det er stort bagasjerom. Men som sagt så kommer den an på hvordan du tenker å pakke. Hvis du skal ha tre bur (to store og et lite), en del bagasje og 5 seter så går det riktignok ikke. Det er jo dog bare å dra innom en forhandler å titte på den, men selv syntes jeg ihvertfall det er veldig mye plass bak. (ihvertfall hvis man tar ned baksetene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Octavia er omtrent på størrelse med Passat. De er bygd på samme plattform.

Fine biler det også. Når det gjelder Sharan/Galaxy/Alhambra kjenner jeg ikke så mye til Ford Versjonen.

Men VW og Seat er ihvertfall like biler. Det er desidert flest av Sharan, så utvalget er endel bedre der.

Og stort sett alle har 1.9 TDI motoren.

En stor utgift på disse er bytte av registerreim. Mener intervallet er på hver 90.0000 km.

Så det lønner seg å prøve å finne en hvor dette nettopp er gjort. Og sjekk for all del at det faktisk har blitt gjort!

Ellers kan det være lurt å få en NAF test når du finner en bil som frister. Disse testene avdekker endel skjulte og kommende feil,

så da er det bare å forlange enten avslag eller at selger utbedrer feilene før levering av bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha tre bur eller et stort til alle tre sammen ?

Jeg har i 6 år hatt en Opel Vectra stasjonsvogn.

Dette er en bil som er god å kjøre, man får en del utstyr inkl i bilen - som regel mye bil for pengene. ( selv om mange synes dette er en "gubbe" bil ). Man tenker ikke på det nå, men det er veldig deilig med AirCondtion, kjørekomputer og at bilen er god å kjøre.

Vectra har stor bagasjeplass, men 3 enkeltbur får du ikke bak uten å slå ned setene.

Jeg har vært på mye jakt turer med få/flere hunder og det er utrolig hva man får plass til. Om du eks har et stort fellesbur bak, kan man sette bagasjen i baksetene ( sånn gjorde jeg ). Når du slår ned setene blir de helt rette ( jeg har slått ned setene og stablet flere hundebur bak - man må nesten ha seter som blir flate når man legger de ned ).

Men ikke kjøp 1,6 liter om du skal trekke campingvogn

Du må ha 1,8 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha tre bur eller et stort til alle tre sammen ?

Jeg har i 6 år hatt en Opel Vectra stasjonsvogn.

Dette er en bil som er god å kjøre, man får en del utstyr inkl i bilen - som regel mye bil for pengene. ( selv om mange synes dette er en "gubbe" bil ). Man tenker ikke på det nå, men det er veldig deilig med AirCondtion, kjørekomputer og at bilen er god å kjøre.

Vectra har stor bagasjeplass, men 3 enkeltbur får du ikke bak uten å slå ned setene.

Jeg har vært på mye jakt turer med få/flere hunder og det er utrolig hva man får plass til. Om du eks har et stort fellesbur bak, kan man sette bagasjen i baksetene ( sånn gjorde jeg ). Når du slår ned setene blir de helt rette ( jeg har slått ned setene og stablet flere hundebur bak - man må nesten ha seter som blir flate når man legger de ned ).

Men ikke kjøp 1,6 liter om du skal trekke campingvogn

Du må ha 1,8 liter

Vi er nok nødt å ha hundene i tre bur ja. Årsaken er i hovedsak fordi bilen ofte bare vil bli brukt til to, og ergo må ett stort bur ut og inn i en annen bil, og det er enklere/billigere å flytte buret enn å ha bur i to biler siden dette vil gjelde for flere uker om gangen. En annen grunn er sikkerheten; jeg innbiller meg at hvis det først blir en ulykke, så er det ikke gunstig å ha flere hunder i samme bur (tenker på panikk osv, og at de kanskje kan komme til å skade hverandre i en slik situasjon..?). Jeg regner med å måtte slå ned/ta ut seter for å få plass til dette, så det er ikke noe problem. Aller helst vil jeg at setene skal kunne tas ut, for jeg vil ha muligheten til å bestemme hvor det skal være seter, og hvor det skal være bur.

Akkurat nå heller jeg mest mot Peugeot 806, i andre rekke Citroen Evasion (samme bil visstnok, men Peugeot sies å være billigere i drift). Har noen synspunkter eller erfaringer med disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært borti 2 stk Peugeot 806, og begge hadde defekt toppakkning.

Men det kan ha vært tilfeldig, og trenger ikke være representativt for en hel bilmodell.

Og et pluss ved de om jeg ikke husker helt feil, er at de har endel karosseriplater i plast,

så rust er sjeldent noe problem...

Jeg vil også nevne Mitsubishi Space Wagon. Ingen direkte vakker bil :wub: Men både praktisk og driftsikker.

De har også blitt produsert siden tidlig 80-tall og finnes i alle prisklasser.

Tror ikke de eldste har seter til å løfte ut,

men fra 90-tallet engang mener jeg de har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært borti 2 stk Peugeot 806, og begge hadde defekt toppakkning.

Men det kan ha vært tilfeldig, og trenger ikke være representativt for en hel bilmodell.

Og et pluss ved de om jeg ikke husker helt feil, er at de har endel karosseriplater i plast,

så rust er sjeldent noe problem...

Jeg vil også nevne Mitsubishi Space Wagon. Ingen direkte vakker bil :D Men både praktisk og driftsikker.

De har også blitt produsert siden tidlig 80-tall og finnes i alle prisklasser.

Tror ikke de eldste har seter til å løfte ut,

men fra 90-tallet engang mener jeg de har det...

Hva er en defekt toppakning, og er det dyrt eller noe som kan fikses lett? :D

Gjør ingenting om bilen ikke er pen - syns ikke Evasion er spesielt pen heller, i alle fall ikke de litt eldre typene! :P Og Space Wagon har vi vært borti før, foreldrene mine hadde det, så kan snakke litt med de om den. Men disse bilene kan trekke en campingvogn eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke merker og sånn skal jeg ikke komme inn på, men du nevner og sove i bilen.

Jeg kjenner ei som har bygd opp burene litt, sånn at hun har utstyret under burene i stedet for oppå. Dette gjør også at når hun legger ned setene så kan de ligge to stykker i bilen, for da har de føttene under burene i stedet for utstyret, altså de ligger i bilens lengderetning med føttene bakover og hodet framover. Hun syntes dette var genial utnytting av plassen, samt at hundene kom litt opp. Mener det var en handyman som lagde plattingen som burene sto på. Denne var festet i bilens ankringspunkter og stroppet fast oppe om jeg ikke tar helt feil. Husker ikke hvilken bil hun hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av toppakning er en litt større operasjon som koster endel. Det er noe som kan hende med alle biler, men som sagt kan det ha vært tilfeldig at jeg har sett den feilen på 2 Peugeot 806. Når det gjelder trekking av campingvogn, er jo størst mulig motorkapasitet tingen. Nå vet ikke jeg hva campingvogna du har veier, men du bør ihvertfall styre unna alt som har mindre enn 1.8 liter motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke merker og sånn skal jeg ikke komme inn på, men du nevner og sove i bilen.

Jeg kjenner ei som har bygd opp burene litt, sånn at hun har utstyret under burene i stedet for oppå. Dette gjør også at når hun legger ned setene så kan de ligge to stykker i bilen, for da har de føttene under burene i stedet for utstyret, altså de ligger i bilens lengderetning med føttene bakover og hodet framover. Hun syntes dette var genial utnytting av plassen, samt at hundene kom litt opp. Mener det var en handyman som lagde plattingen som burene sto på. Denne var festet i bilens ankringspunkter og stroppet fast oppe om jeg ikke tar helt feil. Husker ikke hvilken bil hun hadde.

Høres smart ut! :hmm:

Bytte av toppakning er en litt større operasjon som koster endel. Det er noe som kan hende med alle biler, men som sagt kan det ha vært tilfeldig at jeg har sett den feilen på 2 Peugeot 806. Når det gjelder trekking av campingvogn, er jo størst mulig motorkapasitet tingen. Nå vet ikke jeg hva campingvogna du har veier, men du bør ihvertfall styre unna alt som har mindre enn 1.8 liter motor.

Må finne ut litt mer om det da. :| Men hvordan kan man evt sjekke om toppakningen er i orden eller ikke, eller om den snart blir "ødelagt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må finne ut litt mer om det da. :hmm: Men hvordan kan man evt sjekke om toppakningen er i orden eller ikke, eller om den snart blir "ødelagt"?

Første tegn på toppakningsproblemer, er om motoren bruker vann. I utgangspunktet er jo ikke det sånt man merker under en prøvekjøring, men det kan være kjekt å spørre selgeren om det ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tegn på toppakningsproblemer, er om motoren bruker vann. I utgangspunktet er jo ikke det sånt man merker under en prøvekjøring, men det kan være kjekt å spørre selgeren om det ihvertfall...

Takker for all hjelp og delt kunnskap! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...