Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen som vet litt om hva de forskjellige premieringene (?) schäferhunder har?


SiriogDiego

Recommended Posts

SchH3 betyr at hunden har bestått Schützhund i klasse 3, som er øverste klasse. Den består av spor, lydighetet og forsvarsarbeid. SchH er schäferhundeklubbens program, mens IPO er FCI sitt program, men de er vel identiske...

Regelverket finner du her. RIK er forøvrig for alle raser.

Kkl1 betyr at hunden er avlskåret i klasse 1 (beste klasse) etter tysk mønster. Dårligste klasse er da Kkl2. De avviker noe fra norsk avlskåring, med bla noe bitearbeid også. Avlskåringer etter norsk mønster er da AKKL1 (beste), AKKL2 og avlsgodkjent. Det er diverse krav om HD status, meritering mm for å bestå de forskjellige klassene. Står sikkert mer på hjemmesiden til schäferhundklubben. Dette er kun for schäferhunden da.

Andre titler du kan støte på i en stamtavle til en schäferhund, er BHP (1-3), som er vel det danske programmet tilsvarende IPO (korrekt meg noen om jeg tar feil).

HGH er gjeterhundpremiering (er vel bare Tyskland som har den, og meg bekjent er det kun importert to hunder til Norge med den tittelen, begge fra kennel Kirschental). Vil tru at HGH også kun er for schäferhunder, selv om jeg ikke skal si noe bastant der. Men disse gjeterhundprøvene er veldig forskjellig fra de som man stiller med en BC på (forståelig nok, det er to forskjellige raser og arbeidsområder).

Du kan lese om HD-index her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SchH3 betyr at hunden har bestått Schützhund i klasse 3, som er øverste klasse. Den består av spor, lydighetet og forsvarsarbeid. SchH er schäferhundeklubbens program, mens IPO er FCI sitt program, men de er vel identiske...

Regelverket finner du her. RIK er forøvrig for alle raser.

Kkl1 betyr at hunden er avlskåret i klasse 1 (beste klasse) etter tysk mønster. Dårligste klasse er da Kkl2. De avviker noe fra norsk avlskåring, med bla noe bitearbeid også. Avlskåringer etter norsk mønster er da AKKL1 (beste), AKKL2 og avlsgodkjent. Det er diverse krav om HD status, meritering mm for å bestå de forskjellige klassene. Står sikkert mer på hjemmesiden til schäferhundklubben. Dette er kun for schäferhunden da.

Andre titler du kan støte på i en stamtavle til en schäferhund, er BHP (1-3), som er vel det danske programmet tilsvarende IPO (korrekt meg noen om jeg tar feil).

HGH er gjeterhundpremiering (er vel bare Tyskland som har den, og meg bekjent er det kun importert to hunder til Norge med den tittelen, begge fra kennel Kirschental). Vil tru at HGH også kun er for schäferhunder, selv om jeg ikke skal si noe bastant der. Men disse gjeterhundprøvene er veldig forskjellig fra de som man stiller med en BC på (forståelig nok, det er to forskjellige raser og arbeidsområder).

Du kan lese om HD-index her.

Takk for utfyllende svar :) Da ble jeg litt klokere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at en godkjent avlshund, må minimum ha godkjent hd/aa status, rødt på utstilling og en BH (tidligere holdt det med k-test). Så kan jeg ta flere avlskrav på henne, og da kan jeg få opprykk til kl. C i bruks og få en AKKL1.

Holder på å avls-godkjenne en tispe, derfor er jeg litt inne i dette nå :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at en godkjent avlshund, må minimum ha godkjent hd/aa status, rødt på utstilling og en BH (tidligere holdt det med k-test). Så kan jeg ta flere avlskrav på henne, og da kan jeg få opprykk til kl. C i bruks og få en AKKL1.

Holder på å avls-godkjenne en tispe, derfor er jeg litt inne i dette nå :)

Takk for svar :aww: Foreldrene mine skal ha schäfer igjen, og i og med at det er er 13-14 år siden sist de kjøpte valp er det ikke så lett å skjønne alt som står. Hva bør man sjekke opp når man ser etter schäfer? HD/AA status får jeg sjekket på dogweb, men er det noe mer vi bør/må sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at en godkjent avlshund, må minimum ha godkjent hd/aa status, rødt på utstilling og en BH (tidligere holdt det med k-test). Så kan jeg ta flere avlskrav på henne, og da kan jeg få opprykk til kl. C i bruks og få en AKKL1.

Holder på å avls-godkjenne en tispe, derfor er jeg litt inne i dette nå :)

:aww: Holder det ikke lenger å ha blått (eller bedre) for avlsgodkjenning, enn om ikke i den aller øverste klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:aww: Holder det ikke lenger å ha blått (eller bedre) for avlsgodkjenning, enn om ikke i den aller øverste klassen?

jo... min feil, er liksom over blått jeg nå som jeg har pen hund :);) . Altså blått, BH og hd/aa status. Etter hva jeg har fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo... min feil, er liksom over blått jeg nå som jeg har pen hund :aww::) . Altså blått, BH og hd/aa status. Etter hva jeg har fått beskjed om.

Det stemmer. Men en kan ta funksjonsanalyse i stede for BH. FA og BH er likestilt. Men dette er kun for avelsgodkjenning som ikke ska forveksles med avelskåring. For å bli avelskåra må en ha en bruksmeritt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig forskjellen?

En schäferhund er en brukshund og målet er at alle skal ha en bruksmeritt før de settes i avl. Avlsgodkjenning sier at hunden ikke er bruksmerrittert på noen måte...altså egentlig dårligere enn en kåring. Målet for raseklubben er at alle schäferhunder skal ha en kåring før de settes i avl. I rasens hjemland kan ikke en schäferhund settes i avl uten bruksmeritttering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En schäferhund er en brukshund og målet er at alle skal ha en bruksmeritt før de settes i avl. Avlsgodkjenning sier at hunden ikke er bruksmerrittert på noen måte...altså egentlig dårligere enn en kåring. Målet for raseklubben er at alle schäferhunder skal ha en kåring før de settes i avl. I rasens hjemland kan ikke en schäferhund settes i avl uten bruksmeritttering

Ah takk! Så om jeg nå får Juta til C (bruks) så vil hun bli avlskåret? For man har da virkelig en plan om det!

Sorry TS, nå skal du snart få tilbake tråden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah takk! Så om jeg nå får Juta til C (bruks) så vil hun bli avlskåret? For man har da virkelig en plan om det!

Sorry TS, nå skal du snart få tilbake tråden din.

Jepp, det stemmer. :aww:

Det som er godkjent av bruksmeritter for å få en norsk avlskåring er: opprykk c bruks spor eller rundering, opprykk til RSP/RRP 2, bestått SL 1, bestått SchH/IPO 1, godkjent redningshund, godkjent tjenestehund politiet...tror også HV og litt mere usikker på om FH 1 er godkjent i farta, men kan sjekke det ut om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det stemmer. :aww:

Det som er godkjent av bruksmeritter for å få en norsk avlskåring er: opprykk c bruks spor eller rundering, opprykk til RSP/RRP 2, bestått SL 1, bestått SchH/IPO 1, godkjent redningshund, godkjent tjenestehund politiet...tror også HV og litt mere usikker på om FH 1 er godkjent i farta, men kan sjekke det ut om det er av interesse.

Takk, men tror Juta klarer seg med opprykk til C spor *ler* Den lille grå kan vi satse på mer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En schäferhund er en brukshund og målet er at alle skal ha en bruksmeritt før de settes i avl. Avlsgodkjenning sier at hunden ikke er bruksmerrittert på noen måte...altså egentlig dårligere enn en kåring. Målet for raseklubben er at alle schäferhunder skal ha en kåring før de settes i avl. I rasens hjemland kan ikke en schäferhund settes i avl uten bruksmeritttering

Så når man ser på et kull bør man spørre om begge foreldrene er avlskåret?

Ah takk! Så om jeg nå får Juta til C (bruks) så vil hun bli avlskåret? For man har da virkelig en plan om det!

Sorry TS, nå skal du snart få tilbake tråden din.

Det er bare å spørre i vei :aww: Jeg lærer mye av det selv.

Har schäferhundene noen valpeformidler? Siden valpelisten deres ikke fungerer for tiden hadde det vært fint med noen man kan ta kontakt med.

Hvordan ser man forresten på Hd/Aa statestikk på utenlandske foreldre? Jeg har ikke skjønt den pedigree siden helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når man ser på et kull bør man spørre om begge foreldrene er avlskåret?

Det kommer jo helt an på hva som er viktig for deg eller foreldrene dine... I mine øyne bør en schäferhund ha bruksmeritter og/eller en mentaltest. At en hund har vist at den kan noe i en eller annen brukshundsport forteller en jo at den hunden i alle fall har noen drifter og egenskaper som gjør at den er dresserbar...så mye mer sier det jo egentlig ikke.

Jeg tror også det er vanskelig å finne kull hvor begge foreldre er avlskåret...stort sett er tispene kun avlsgodkjent.

Har schäferhundene noen valpeformidler? Siden valpelisten deres ikke fungerer for tiden hadde det vært fint med noen man kan ta kontakt med.

Så vidt jeg vet er det ingen valpeformidler dessverre. Men om du finner kull kan du spørre om kullet er godkjent i Norsk schäferhundklubb i alle fall. En del lokale schäferhund avdelinger har også valpelister på sine hjemmesider. Som her feks:

http://www.team-nordenfjeldske.com/oversikt/Valper.htm

Alle kull på den lista er godkjente i forhold til klubbens avlskrav. Men om alle er bra av den grunn kan jeg ikke garrantere for jeg kjenner ikke til alle kull og oppdrettere.

Hvordan ser man forresten på Hd/Aa statestikk på utenlandske foreldre? Jeg har ikke skjønt den pedigree siden helt.

Det er vanskelig å finne statistikker på det om man ikke har en avelsdatabase som man kan kjøpe. Men man ser mye på HD index. Alle Tyske hunder skal ha HD index. Den er litt ulik den Norske og alle tall under 100 er forbedring av gjennomsnittet for rasen. Men en hund som nedarver bra på HD med tysk index bør i alle fall ligge på rundt 80.

Tysk HD index kan man finne her: http://www.schaeferhund.org./site/index.php?id=688 Da må man søke enten på hunde navn eller regn nr ( SZ nr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva som er viktig for deg eller foreldrene dine... I mine øyne bør en schäferhund ha bruksmeritter og/eller en mentaltest. At en hund har vist at den kan noe i en eller annen brukshundsport forteller en jo at den hunden i alle fall har noen drifter og egenskaper som gjør at den er dresserbar...så mye mer sier det jo egentlig ikke.

Jeg tror også det er vanskelig å finne kull hvor begge foreldre er avlskåret...stort sett er tispene kun avlsgodkjent.

Så vidt jeg vet er det ingen valpeformidler dessverre. Men om du finner kull kan du spørre om kullet er godkjent i Norsk schäferhundklubb i alle fall. En del lokale schäferhund avdelinger har også valpelister på sine hjemmesider. Som her feks:

http://www.team-nordenfjeldske.com/oversikt/Valper.htm

Alle kull på den lista er godkjente i forhold til klubbens avlskrav. Men om alle er bra av den grunn kan jeg ikke garrantere for jeg kjenner ikke til alle kull og oppdrettere.

Det er vanskelig å finne statistikker på det om man ikke har en avelsdatabase som man kan kjøpe. Men man ser mye på HD index. Alle Tyske hunder skal ha HD index. Den er litt ulik den Norske og alle tall under 100 er forbedring av gjennomsnittet for rasen. Men en hund som nedarver bra på HD med tysk index bør i alle fall ligge på rundt 80.

Tysk HD index kan man finne her: http://www.schaeferhund.org./site/index.php?id=688 Da må man søke enten på hunde navn eller regn nr ( SZ nr)

De skal bruke hunden i bruks eller lydighet. Så for deres del er de egenskapene viktig.

Da kan vi sjekke ut de forskjellige schäferavdelingene. Det er så mange oppdrettere, så er ikke så lett å finne ut hvem som passer eller avler på det man er ute etter når man ikke lengre er kjent med hva de forskjellige oppdretterne vektlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne statistikker på det om man ikke har en avelsdatabase som man kan kjøpe. Men man ser mye på HD index. Alle Tyske hunder skal ha HD index. Den er litt ulik den Norske og alle tall under 100 er forbedring av gjennomsnittet for rasen. Men en hund som nedarver bra på HD med tysk index bør i alle fall ligge på rundt 80.

Tysk HD index kan man finne her: http://www.schaeferhund.org./site/index.php?id=688 Da må man søke enten på hunde navn eller regn nr ( SZ nr)

Hvor ser jeg HD indexen på tyske hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig regnet som en bra verdi på den tyske indexen?

Det kommer jo selvfølgelig helt an på øyet som ser... De beste HD indexene jeg har sett ligger på 64 -65, men jeg vil si alt opp mot 80 er akseptabelt ( i mine øyne og det kommer også selvfølgelig an på hvordan tispelinje man har) Selv har den hannhunden jeg har brukt som har hatt dårligst index hatt 82...jeg syntes egentlig indexen var for dårlig, men ved nøye gjennomgang av avkom etter han så jeg at han hadde blitt brukt på mange tisper med dårlig index og at det var der HD avkommene hans lå. Og med normalt gode tisper var det veldig lite HD etter han, i og med at han hadde så mange bra kvalliteter valgte jeg å gå for den hanhunden. Noe som i ettertid viste seg å være en bra avgjørelse og kullet ble 100 % fritt. for HD.

En HD index på 100 tilsvarer gjenomsnittet på rasen, dvs at en hund med index på 100 vil gi ca 65 % fri avkom etter seg. Om indexen på mor og far tilsammen blir 200 kan man regne med at dette kullet blir som gjenomsnittet av rasen og at avkommene vil få 35 % HD.

Andre ting en kan se på og følge med på er om HD indexen på en hannhund stiger eller synker etterhvert som den får røntgede avkom...dette sier ofte mye om hvor god HD nedarver den er. Som feks den siste hannhunden jeg brukte startet med en index på over 70 og ligger nå på 64...etter en slik hanhund kan man regne med det blir mer eller mindre null HD også med tisper som nedarver mye HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...