Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen som vet litt om hva de forskjellige premieringene (?) schäferhunder har?


SiriogDiego

Recommended Posts

SchH3 betyr at hunden har bestått Schützhund i klasse 3, som er øverste klasse. Den består av spor, lydighetet og forsvarsarbeid. SchH er schäferhundeklubbens program, mens IPO er FCI sitt program, men de er vel identiske...

Regelverket finner du her. RIK er forøvrig for alle raser.

Kkl1 betyr at hunden er avlskåret i klasse 1 (beste klasse) etter tysk mønster. Dårligste klasse er da Kkl2. De avviker noe fra norsk avlskåring, med bla noe bitearbeid også. Avlskåringer etter norsk mønster er da AKKL1 (beste), AKKL2 og avlsgodkjent. Det er diverse krav om HD status, meritering mm for å bestå de forskjellige klassene. Står sikkert mer på hjemmesiden til schäferhundklubben. Dette er kun for schäferhunden da.

Andre titler du kan støte på i en stamtavle til en schäferhund, er BHP (1-3), som er vel det danske programmet tilsvarende IPO (korrekt meg noen om jeg tar feil).

HGH er gjeterhundpremiering (er vel bare Tyskland som har den, og meg bekjent er det kun importert to hunder til Norge med den tittelen, begge fra kennel Kirschental). Vil tru at HGH også kun er for schäferhunder, selv om jeg ikke skal si noe bastant der. Men disse gjeterhundprøvene er veldig forskjellig fra de som man stiller med en BC på (forståelig nok, det er to forskjellige raser og arbeidsområder).

Du kan lese om HD-index her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SchH3 betyr at hunden har bestått Schützhund i klasse 3, som er øverste klasse. Den består av spor, lydighetet og forsvarsarbeid. SchH er schäferhundeklubbens program, mens IPO er FCI sitt program, men de er vel identiske...

Regelverket finner du her. RIK er forøvrig for alle raser.

Kkl1 betyr at hunden er avlskåret i klasse 1 (beste klasse) etter tysk mønster. Dårligste klasse er da Kkl2. De avviker noe fra norsk avlskåring, med bla noe bitearbeid også. Avlskåringer etter norsk mønster er da AKKL1 (beste), AKKL2 og avlsgodkjent. Det er diverse krav om HD status, meritering mm for å bestå de forskjellige klassene. Står sikkert mer på hjemmesiden til schäferhundklubben. Dette er kun for schäferhunden da.

Andre titler du kan støte på i en stamtavle til en schäferhund, er BHP (1-3), som er vel det danske programmet tilsvarende IPO (korrekt meg noen om jeg tar feil).

HGH er gjeterhundpremiering (er vel bare Tyskland som har den, og meg bekjent er det kun importert to hunder til Norge med den tittelen, begge fra kennel Kirschental). Vil tru at HGH også kun er for schäferhunder, selv om jeg ikke skal si noe bastant der. Men disse gjeterhundprøvene er veldig forskjellig fra de som man stiller med en BC på (forståelig nok, det er to forskjellige raser og arbeidsområder).

Du kan lese om HD-index her.

Takk for utfyllende svar :) Da ble jeg litt klokere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at en godkjent avlshund, må minimum ha godkjent hd/aa status, rødt på utstilling og en BH (tidligere holdt det med k-test). Så kan jeg ta flere avlskrav på henne, og da kan jeg få opprykk til kl. C i bruks og få en AKKL1.

Holder på å avls-godkjenne en tispe, derfor er jeg litt inne i dette nå :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at en godkjent avlshund, må minimum ha godkjent hd/aa status, rødt på utstilling og en BH (tidligere holdt det med k-test). Så kan jeg ta flere avlskrav på henne, og da kan jeg få opprykk til kl. C i bruks og få en AKKL1.

Holder på å avls-godkjenne en tispe, derfor er jeg litt inne i dette nå :)

Takk for svar :aww: Foreldrene mine skal ha schäfer igjen, og i og med at det er er 13-14 år siden sist de kjøpte valp er det ikke så lett å skjønne alt som står. Hva bør man sjekke opp når man ser etter schäfer? HD/AA status får jeg sjekket på dogweb, men er det noe mer vi bør/må sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at en godkjent avlshund, må minimum ha godkjent hd/aa status, rødt på utstilling og en BH (tidligere holdt det med k-test). Så kan jeg ta flere avlskrav på henne, og da kan jeg få opprykk til kl. C i bruks og få en AKKL1.

Holder på å avls-godkjenne en tispe, derfor er jeg litt inne i dette nå :)

:aww: Holder det ikke lenger å ha blått (eller bedre) for avlsgodkjenning, enn om ikke i den aller øverste klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:aww: Holder det ikke lenger å ha blått (eller bedre) for avlsgodkjenning, enn om ikke i den aller øverste klassen?

jo... min feil, er liksom over blått jeg nå som jeg har pen hund :);) . Altså blått, BH og hd/aa status. Etter hva jeg har fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo... min feil, er liksom over blått jeg nå som jeg har pen hund :aww::) . Altså blått, BH og hd/aa status. Etter hva jeg har fått beskjed om.

Det stemmer. Men en kan ta funksjonsanalyse i stede for BH. FA og BH er likestilt. Men dette er kun for avelsgodkjenning som ikke ska forveksles med avelskåring. For å bli avelskåra må en ha en bruksmeritt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig forskjellen?

En schäferhund er en brukshund og målet er at alle skal ha en bruksmeritt før de settes i avl. Avlsgodkjenning sier at hunden ikke er bruksmerrittert på noen måte...altså egentlig dårligere enn en kåring. Målet for raseklubben er at alle schäferhunder skal ha en kåring før de settes i avl. I rasens hjemland kan ikke en schäferhund settes i avl uten bruksmeritttering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En schäferhund er en brukshund og målet er at alle skal ha en bruksmeritt før de settes i avl. Avlsgodkjenning sier at hunden ikke er bruksmerrittert på noen måte...altså egentlig dårligere enn en kåring. Målet for raseklubben er at alle schäferhunder skal ha en kåring før de settes i avl. I rasens hjemland kan ikke en schäferhund settes i avl uten bruksmeritttering

Ah takk! Så om jeg nå får Juta til C (bruks) så vil hun bli avlskåret? For man har da virkelig en plan om det!

Sorry TS, nå skal du snart få tilbake tråden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah takk! Så om jeg nå får Juta til C (bruks) så vil hun bli avlskåret? For man har da virkelig en plan om det!

Sorry TS, nå skal du snart få tilbake tråden din.

Jepp, det stemmer. :aww:

Det som er godkjent av bruksmeritter for å få en norsk avlskåring er: opprykk c bruks spor eller rundering, opprykk til RSP/RRP 2, bestått SL 1, bestått SchH/IPO 1, godkjent redningshund, godkjent tjenestehund politiet...tror også HV og litt mere usikker på om FH 1 er godkjent i farta, men kan sjekke det ut om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det stemmer. :aww:

Det som er godkjent av bruksmeritter for å få en norsk avlskåring er: opprykk c bruks spor eller rundering, opprykk til RSP/RRP 2, bestått SL 1, bestått SchH/IPO 1, godkjent redningshund, godkjent tjenestehund politiet...tror også HV og litt mere usikker på om FH 1 er godkjent i farta, men kan sjekke det ut om det er av interesse.

Takk, men tror Juta klarer seg med opprykk til C spor *ler* Den lille grå kan vi satse på mer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En schäferhund er en brukshund og målet er at alle skal ha en bruksmeritt før de settes i avl. Avlsgodkjenning sier at hunden ikke er bruksmerrittert på noen måte...altså egentlig dårligere enn en kåring. Målet for raseklubben er at alle schäferhunder skal ha en kåring før de settes i avl. I rasens hjemland kan ikke en schäferhund settes i avl uten bruksmeritttering

Så når man ser på et kull bør man spørre om begge foreldrene er avlskåret?

Ah takk! Så om jeg nå får Juta til C (bruks) så vil hun bli avlskåret? For man har da virkelig en plan om det!

Sorry TS, nå skal du snart få tilbake tråden din.

Det er bare å spørre i vei :aww: Jeg lærer mye av det selv.

Har schäferhundene noen valpeformidler? Siden valpelisten deres ikke fungerer for tiden hadde det vært fint med noen man kan ta kontakt med.

Hvordan ser man forresten på Hd/Aa statestikk på utenlandske foreldre? Jeg har ikke skjønt den pedigree siden helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når man ser på et kull bør man spørre om begge foreldrene er avlskåret?

Det kommer jo helt an på hva som er viktig for deg eller foreldrene dine... I mine øyne bør en schäferhund ha bruksmeritter og/eller en mentaltest. At en hund har vist at den kan noe i en eller annen brukshundsport forteller en jo at den hunden i alle fall har noen drifter og egenskaper som gjør at den er dresserbar...så mye mer sier det jo egentlig ikke.

Jeg tror også det er vanskelig å finne kull hvor begge foreldre er avlskåret...stort sett er tispene kun avlsgodkjent.

Har schäferhundene noen valpeformidler? Siden valpelisten deres ikke fungerer for tiden hadde det vært fint med noen man kan ta kontakt med.

Så vidt jeg vet er det ingen valpeformidler dessverre. Men om du finner kull kan du spørre om kullet er godkjent i Norsk schäferhundklubb i alle fall. En del lokale schäferhund avdelinger har også valpelister på sine hjemmesider. Som her feks:

http://www.team-nordenfjeldske.com/oversikt/Valper.htm

Alle kull på den lista er godkjente i forhold til klubbens avlskrav. Men om alle er bra av den grunn kan jeg ikke garrantere for jeg kjenner ikke til alle kull og oppdrettere.

Hvordan ser man forresten på Hd/Aa statestikk på utenlandske foreldre? Jeg har ikke skjønt den pedigree siden helt.

Det er vanskelig å finne statistikker på det om man ikke har en avelsdatabase som man kan kjøpe. Men man ser mye på HD index. Alle Tyske hunder skal ha HD index. Den er litt ulik den Norske og alle tall under 100 er forbedring av gjennomsnittet for rasen. Men en hund som nedarver bra på HD med tysk index bør i alle fall ligge på rundt 80.

Tysk HD index kan man finne her: http://www.schaeferhund.org./site/index.php?id=688 Da må man søke enten på hunde navn eller regn nr ( SZ nr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva som er viktig for deg eller foreldrene dine... I mine øyne bør en schäferhund ha bruksmeritter og/eller en mentaltest. At en hund har vist at den kan noe i en eller annen brukshundsport forteller en jo at den hunden i alle fall har noen drifter og egenskaper som gjør at den er dresserbar...så mye mer sier det jo egentlig ikke.

Jeg tror også det er vanskelig å finne kull hvor begge foreldre er avlskåret...stort sett er tispene kun avlsgodkjent.

Så vidt jeg vet er det ingen valpeformidler dessverre. Men om du finner kull kan du spørre om kullet er godkjent i Norsk schäferhundklubb i alle fall. En del lokale schäferhund avdelinger har også valpelister på sine hjemmesider. Som her feks:

http://www.team-nordenfjeldske.com/oversikt/Valper.htm

Alle kull på den lista er godkjente i forhold til klubbens avlskrav. Men om alle er bra av den grunn kan jeg ikke garrantere for jeg kjenner ikke til alle kull og oppdrettere.

Det er vanskelig å finne statistikker på det om man ikke har en avelsdatabase som man kan kjøpe. Men man ser mye på HD index. Alle Tyske hunder skal ha HD index. Den er litt ulik den Norske og alle tall under 100 er forbedring av gjennomsnittet for rasen. Men en hund som nedarver bra på HD med tysk index bør i alle fall ligge på rundt 80.

Tysk HD index kan man finne her: http://www.schaeferhund.org./site/index.php?id=688 Da må man søke enten på hunde navn eller regn nr ( SZ nr)

De skal bruke hunden i bruks eller lydighet. Så for deres del er de egenskapene viktig.

Da kan vi sjekke ut de forskjellige schäferavdelingene. Det er så mange oppdrettere, så er ikke så lett å finne ut hvem som passer eller avler på det man er ute etter når man ikke lengre er kjent med hva de forskjellige oppdretterne vektlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne statistikker på det om man ikke har en avelsdatabase som man kan kjøpe. Men man ser mye på HD index. Alle Tyske hunder skal ha HD index. Den er litt ulik den Norske og alle tall under 100 er forbedring av gjennomsnittet for rasen. Men en hund som nedarver bra på HD med tysk index bør i alle fall ligge på rundt 80.

Tysk HD index kan man finne her: http://www.schaeferhund.org./site/index.php?id=688 Da må man søke enten på hunde navn eller regn nr ( SZ nr)

Hvor ser jeg HD indexen på tyske hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig regnet som en bra verdi på den tyske indexen?

Det kommer jo selvfølgelig helt an på øyet som ser... De beste HD indexene jeg har sett ligger på 64 -65, men jeg vil si alt opp mot 80 er akseptabelt ( i mine øyne og det kommer også selvfølgelig an på hvordan tispelinje man har) Selv har den hannhunden jeg har brukt som har hatt dårligst index hatt 82...jeg syntes egentlig indexen var for dårlig, men ved nøye gjennomgang av avkom etter han så jeg at han hadde blitt brukt på mange tisper med dårlig index og at det var der HD avkommene hans lå. Og med normalt gode tisper var det veldig lite HD etter han, i og med at han hadde så mange bra kvalliteter valgte jeg å gå for den hanhunden. Noe som i ettertid viste seg å være en bra avgjørelse og kullet ble 100 % fritt. for HD.

En HD index på 100 tilsvarer gjenomsnittet på rasen, dvs at en hund med index på 100 vil gi ca 65 % fri avkom etter seg. Om indexen på mor og far tilsammen blir 200 kan man regne med at dette kullet blir som gjenomsnittet av rasen og at avkommene vil få 35 % HD.

Andre ting en kan se på og følge med på er om HD indexen på en hannhund stiger eller synker etterhvert som den får røntgede avkom...dette sier ofte mye om hvor god HD nedarver den er. Som feks den siste hannhunden jeg brukte startet med en index på over 70 og ligger nå på 64...etter en slik hanhund kan man regne med det blir mer eller mindre null HD også med tisper som nedarver mye HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...