Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen som vet litt om hva de forskjellige premieringene (?) schäferhunder har?


SiriogDiego

Recommended Posts

SchH3 betyr at hunden har bestått Schützhund i klasse 3, som er øverste klasse. Den består av spor, lydighetet og forsvarsarbeid. SchH er schäferhundeklubbens program, mens IPO er FCI sitt program, men de er vel identiske...

Regelverket finner du her. RIK er forøvrig for alle raser.

Kkl1 betyr at hunden er avlskåret i klasse 1 (beste klasse) etter tysk mønster. Dårligste klasse er da Kkl2. De avviker noe fra norsk avlskåring, med bla noe bitearbeid også. Avlskåringer etter norsk mønster er da AKKL1 (beste), AKKL2 og avlsgodkjent. Det er diverse krav om HD status, meritering mm for å bestå de forskjellige klassene. Står sikkert mer på hjemmesiden til schäferhundklubben. Dette er kun for schäferhunden da.

Andre titler du kan støte på i en stamtavle til en schäferhund, er BHP (1-3), som er vel det danske programmet tilsvarende IPO (korrekt meg noen om jeg tar feil).

HGH er gjeterhundpremiering (er vel bare Tyskland som har den, og meg bekjent er det kun importert to hunder til Norge med den tittelen, begge fra kennel Kirschental). Vil tru at HGH også kun er for schäferhunder, selv om jeg ikke skal si noe bastant der. Men disse gjeterhundprøvene er veldig forskjellig fra de som man stiller med en BC på (forståelig nok, det er to forskjellige raser og arbeidsområder).

Du kan lese om HD-index her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SchH3 betyr at hunden har bestått Schützhund i klasse 3, som er øverste klasse. Den består av spor, lydighetet og forsvarsarbeid. SchH er schäferhundeklubbens program, mens IPO er FCI sitt program, men de er vel identiske...

Regelverket finner du her. RIK er forøvrig for alle raser.

Kkl1 betyr at hunden er avlskåret i klasse 1 (beste klasse) etter tysk mønster. Dårligste klasse er da Kkl2. De avviker noe fra norsk avlskåring, med bla noe bitearbeid også. Avlskåringer etter norsk mønster er da AKKL1 (beste), AKKL2 og avlsgodkjent. Det er diverse krav om HD status, meritering mm for å bestå de forskjellige klassene. Står sikkert mer på hjemmesiden til schäferhundklubben. Dette er kun for schäferhunden da.

Andre titler du kan støte på i en stamtavle til en schäferhund, er BHP (1-3), som er vel det danske programmet tilsvarende IPO (korrekt meg noen om jeg tar feil).

HGH er gjeterhundpremiering (er vel bare Tyskland som har den, og meg bekjent er det kun importert to hunder til Norge med den tittelen, begge fra kennel Kirschental). Vil tru at HGH også kun er for schäferhunder, selv om jeg ikke skal si noe bastant der. Men disse gjeterhundprøvene er veldig forskjellig fra de som man stiller med en BC på (forståelig nok, det er to forskjellige raser og arbeidsområder).

Du kan lese om HD-index her.

Takk for utfyllende svar :) Da ble jeg litt klokere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at en godkjent avlshund, må minimum ha godkjent hd/aa status, rødt på utstilling og en BH (tidligere holdt det med k-test). Så kan jeg ta flere avlskrav på henne, og da kan jeg få opprykk til kl. C i bruks og få en AKKL1.

Holder på å avls-godkjenne en tispe, derfor er jeg litt inne i dette nå :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at en godkjent avlshund, må minimum ha godkjent hd/aa status, rødt på utstilling og en BH (tidligere holdt det med k-test). Så kan jeg ta flere avlskrav på henne, og da kan jeg få opprykk til kl. C i bruks og få en AKKL1.

Holder på å avls-godkjenne en tispe, derfor er jeg litt inne i dette nå :)

Takk for svar :aww: Foreldrene mine skal ha schäfer igjen, og i og med at det er er 13-14 år siden sist de kjøpte valp er det ikke så lett å skjønne alt som står. Hva bør man sjekke opp når man ser etter schäfer? HD/AA status får jeg sjekket på dogweb, men er det noe mer vi bør/må sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at en godkjent avlshund, må minimum ha godkjent hd/aa status, rødt på utstilling og en BH (tidligere holdt det med k-test). Så kan jeg ta flere avlskrav på henne, og da kan jeg få opprykk til kl. C i bruks og få en AKKL1.

Holder på å avls-godkjenne en tispe, derfor er jeg litt inne i dette nå :)

:aww: Holder det ikke lenger å ha blått (eller bedre) for avlsgodkjenning, enn om ikke i den aller øverste klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:aww: Holder det ikke lenger å ha blått (eller bedre) for avlsgodkjenning, enn om ikke i den aller øverste klassen?

jo... min feil, er liksom over blått jeg nå som jeg har pen hund :);) . Altså blått, BH og hd/aa status. Etter hva jeg har fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo... min feil, er liksom over blått jeg nå som jeg har pen hund :aww::) . Altså blått, BH og hd/aa status. Etter hva jeg har fått beskjed om.

Det stemmer. Men en kan ta funksjonsanalyse i stede for BH. FA og BH er likestilt. Men dette er kun for avelsgodkjenning som ikke ska forveksles med avelskåring. For å bli avelskåra må en ha en bruksmeritt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig forskjellen?

En schäferhund er en brukshund og målet er at alle skal ha en bruksmeritt før de settes i avl. Avlsgodkjenning sier at hunden ikke er bruksmerrittert på noen måte...altså egentlig dårligere enn en kåring. Målet for raseklubben er at alle schäferhunder skal ha en kåring før de settes i avl. I rasens hjemland kan ikke en schäferhund settes i avl uten bruksmeritttering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En schäferhund er en brukshund og målet er at alle skal ha en bruksmeritt før de settes i avl. Avlsgodkjenning sier at hunden ikke er bruksmerrittert på noen måte...altså egentlig dårligere enn en kåring. Målet for raseklubben er at alle schäferhunder skal ha en kåring før de settes i avl. I rasens hjemland kan ikke en schäferhund settes i avl uten bruksmeritttering

Ah takk! Så om jeg nå får Juta til C (bruks) så vil hun bli avlskåret? For man har da virkelig en plan om det!

Sorry TS, nå skal du snart få tilbake tråden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah takk! Så om jeg nå får Juta til C (bruks) så vil hun bli avlskåret? For man har da virkelig en plan om det!

Sorry TS, nå skal du snart få tilbake tråden din.

Jepp, det stemmer. :aww:

Det som er godkjent av bruksmeritter for å få en norsk avlskåring er: opprykk c bruks spor eller rundering, opprykk til RSP/RRP 2, bestått SL 1, bestått SchH/IPO 1, godkjent redningshund, godkjent tjenestehund politiet...tror også HV og litt mere usikker på om FH 1 er godkjent i farta, men kan sjekke det ut om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det stemmer. :aww:

Det som er godkjent av bruksmeritter for å få en norsk avlskåring er: opprykk c bruks spor eller rundering, opprykk til RSP/RRP 2, bestått SL 1, bestått SchH/IPO 1, godkjent redningshund, godkjent tjenestehund politiet...tror også HV og litt mere usikker på om FH 1 er godkjent i farta, men kan sjekke det ut om det er av interesse.

Takk, men tror Juta klarer seg med opprykk til C spor *ler* Den lille grå kan vi satse på mer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En schäferhund er en brukshund og målet er at alle skal ha en bruksmeritt før de settes i avl. Avlsgodkjenning sier at hunden ikke er bruksmerrittert på noen måte...altså egentlig dårligere enn en kåring. Målet for raseklubben er at alle schäferhunder skal ha en kåring før de settes i avl. I rasens hjemland kan ikke en schäferhund settes i avl uten bruksmeritttering

Så når man ser på et kull bør man spørre om begge foreldrene er avlskåret?

Ah takk! Så om jeg nå får Juta til C (bruks) så vil hun bli avlskåret? For man har da virkelig en plan om det!

Sorry TS, nå skal du snart få tilbake tråden din.

Det er bare å spørre i vei :aww: Jeg lærer mye av det selv.

Har schäferhundene noen valpeformidler? Siden valpelisten deres ikke fungerer for tiden hadde det vært fint med noen man kan ta kontakt med.

Hvordan ser man forresten på Hd/Aa statestikk på utenlandske foreldre? Jeg har ikke skjønt den pedigree siden helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når man ser på et kull bør man spørre om begge foreldrene er avlskåret?

Det kommer jo helt an på hva som er viktig for deg eller foreldrene dine... I mine øyne bør en schäferhund ha bruksmeritter og/eller en mentaltest. At en hund har vist at den kan noe i en eller annen brukshundsport forteller en jo at den hunden i alle fall har noen drifter og egenskaper som gjør at den er dresserbar...så mye mer sier det jo egentlig ikke.

Jeg tror også det er vanskelig å finne kull hvor begge foreldre er avlskåret...stort sett er tispene kun avlsgodkjent.

Har schäferhundene noen valpeformidler? Siden valpelisten deres ikke fungerer for tiden hadde det vært fint med noen man kan ta kontakt med.

Så vidt jeg vet er det ingen valpeformidler dessverre. Men om du finner kull kan du spørre om kullet er godkjent i Norsk schäferhundklubb i alle fall. En del lokale schäferhund avdelinger har også valpelister på sine hjemmesider. Som her feks:

http://www.team-nordenfjeldske.com/oversikt/Valper.htm

Alle kull på den lista er godkjente i forhold til klubbens avlskrav. Men om alle er bra av den grunn kan jeg ikke garrantere for jeg kjenner ikke til alle kull og oppdrettere.

Hvordan ser man forresten på Hd/Aa statestikk på utenlandske foreldre? Jeg har ikke skjønt den pedigree siden helt.

Det er vanskelig å finne statistikker på det om man ikke har en avelsdatabase som man kan kjøpe. Men man ser mye på HD index. Alle Tyske hunder skal ha HD index. Den er litt ulik den Norske og alle tall under 100 er forbedring av gjennomsnittet for rasen. Men en hund som nedarver bra på HD med tysk index bør i alle fall ligge på rundt 80.

Tysk HD index kan man finne her: http://www.schaeferhund.org./site/index.php?id=688 Da må man søke enten på hunde navn eller regn nr ( SZ nr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva som er viktig for deg eller foreldrene dine... I mine øyne bør en schäferhund ha bruksmeritter og/eller en mentaltest. At en hund har vist at den kan noe i en eller annen brukshundsport forteller en jo at den hunden i alle fall har noen drifter og egenskaper som gjør at den er dresserbar...så mye mer sier det jo egentlig ikke.

Jeg tror også det er vanskelig å finne kull hvor begge foreldre er avlskåret...stort sett er tispene kun avlsgodkjent.

Så vidt jeg vet er det ingen valpeformidler dessverre. Men om du finner kull kan du spørre om kullet er godkjent i Norsk schäferhundklubb i alle fall. En del lokale schäferhund avdelinger har også valpelister på sine hjemmesider. Som her feks:

http://www.team-nordenfjeldske.com/oversikt/Valper.htm

Alle kull på den lista er godkjente i forhold til klubbens avlskrav. Men om alle er bra av den grunn kan jeg ikke garrantere for jeg kjenner ikke til alle kull og oppdrettere.

Det er vanskelig å finne statistikker på det om man ikke har en avelsdatabase som man kan kjøpe. Men man ser mye på HD index. Alle Tyske hunder skal ha HD index. Den er litt ulik den Norske og alle tall under 100 er forbedring av gjennomsnittet for rasen. Men en hund som nedarver bra på HD med tysk index bør i alle fall ligge på rundt 80.

Tysk HD index kan man finne her: http://www.schaeferhund.org./site/index.php?id=688 Da må man søke enten på hunde navn eller regn nr ( SZ nr)

De skal bruke hunden i bruks eller lydighet. Så for deres del er de egenskapene viktig.

Da kan vi sjekke ut de forskjellige schäferavdelingene. Det er så mange oppdrettere, så er ikke så lett å finne ut hvem som passer eller avler på det man er ute etter når man ikke lengre er kjent med hva de forskjellige oppdretterne vektlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne statistikker på det om man ikke har en avelsdatabase som man kan kjøpe. Men man ser mye på HD index. Alle Tyske hunder skal ha HD index. Den er litt ulik den Norske og alle tall under 100 er forbedring av gjennomsnittet for rasen. Men en hund som nedarver bra på HD med tysk index bør i alle fall ligge på rundt 80.

Tysk HD index kan man finne her: http://www.schaeferhund.org./site/index.php?id=688 Da må man søke enten på hunde navn eller regn nr ( SZ nr)

Hvor ser jeg HD indexen på tyske hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig regnet som en bra verdi på den tyske indexen?

Det kommer jo selvfølgelig helt an på øyet som ser... De beste HD indexene jeg har sett ligger på 64 -65, men jeg vil si alt opp mot 80 er akseptabelt ( i mine øyne og det kommer også selvfølgelig an på hvordan tispelinje man har) Selv har den hannhunden jeg har brukt som har hatt dårligst index hatt 82...jeg syntes egentlig indexen var for dårlig, men ved nøye gjennomgang av avkom etter han så jeg at han hadde blitt brukt på mange tisper med dårlig index og at det var der HD avkommene hans lå. Og med normalt gode tisper var det veldig lite HD etter han, i og med at han hadde så mange bra kvalliteter valgte jeg å gå for den hanhunden. Noe som i ettertid viste seg å være en bra avgjørelse og kullet ble 100 % fritt. for HD.

En HD index på 100 tilsvarer gjenomsnittet på rasen, dvs at en hund med index på 100 vil gi ca 65 % fri avkom etter seg. Om indexen på mor og far tilsammen blir 200 kan man regne med at dette kullet blir som gjenomsnittet av rasen og at avkommene vil få 35 % HD.

Andre ting en kan se på og følge med på er om HD indexen på en hannhund stiger eller synker etterhvert som den får røntgede avkom...dette sier ofte mye om hvor god HD nedarver den er. Som feks den siste hannhunden jeg brukte startet med en index på over 70 og ligger nå på 64...etter en slik hanhund kan man regne med det blir mer eller mindre null HD også med tisper som nedarver mye HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker at en hund som er så ukomfortabel med håndtering at den knurrer bør slippe det. Den er uansett da ikke noe godt avlsemne, og bør slippe belastningen det er både å mengdetrene på det og bli tvunget til det i en litt masete situasjon som utstilling er. Det beste dere kan gjøre er å jobbe med tryggheten i ulike situasjoner, generell hverdagslydighet, jobbe i ulike miljøer og jobbe med trygghet rundt mennesker generelt. Hun har enda en god stund igjen av tenåringsfasen og mye som skal formes, og jeg ville utsatt alle eventuelle utstillingsplaner til hun har modnet en del og kanskje blitt tryggere. Hvis hun ikke blir tryggere med alderen og jobbing så ville jeg utelukket avl.
    • 1-årig tispe må stilles ut for å godkjennes ift avl. Mye egne meninger,men snill og god som familiehund. Hun liker IKKE at andre enn familie skal kjenne på kroppen. Se tenner går oftere bedre nå,men helst ikke. Godtar mer hvis folk tar seg litt tid til å bli litt kjent,og gir godbit først. Knurrer ved trening på å kjenne på kroppen/se på tenner,og det begrenser seg noe med mengdetrening på grunn av at knurring skremmer folk. Naturlig nok. Og det har hun erfart også,at da slipper hun,og folk trekker seg. Hvordan få trent på dette slik at hun kan få en vurdering av dommer uten å bli kastet ut?
    • Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...