Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem passer malinoisen til?


Artemis

Recommended Posts

Malinois er en rase jeg synes er kjempeflott, men som jeg ikke en gang tar opp til vurdering som fremtidig hund, fordi jeg har inntrykk av at man skal ha minimum 30 års erfaring med brukshunder før man skaffer seg en slik hund. Vil dog gjerne lære mer om den.

Det var vel en litt lignende tråd her for en stund siden, men kunne ikke finne den i farten.

-Hva slags erfaring bør man ha før man i det hele tatt vurderer malle?

-Hva slags hundesport bør man drive med/ha ambisjoner innen for å skaffe seg en malle? Antar at det bør strekke seg utover ønsket om en turkamerat...

-Hvorfor velger man malinois fremfor f.eks. en tervueren?

-Hva skiller en malle fra en langhårsbelger, annet enn utseendet?

-Hva gjør en malle mer krevende enn f.eks. en border collie(eller aussie, skal man tro de senere diskusjonene her)?

-Er det store kjønnsmessige forskjeller innen rasen? Gemytt og skarphet tenker jeg da på.

-Hvordan er det med hannhundaggresjon innen rasen?

-Hvordan passer en malinois sammen med barn?

Hadde vært fint om noen med personlig erfaring med rasen, gjerne eiere av rasen, kunne svare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malinois er en rase jeg synes er kjempeflott, men som jeg ikke en gang tar opp til vurdering som fremtidig hund, fordi jeg har inntrykk av at man skal ha minimum 30 års erfaring med brukshunder før man skaffer seg en slik hund. Vil dog gjerne lære mer om den.

Det var vel en litt lignende tråd her for en stund siden, men kunne ikke finne den i farten.

-Hva slags erfaring bør man ha før man i det hele tatt vurderer malle?

-Hva slags hundesport bør man drive med/ha ambisjoner innen for å skaffe seg en malle? Antar at det bør strekke seg utover ønsket om en turkamerat...

-Hvorfor velger man malinois fremfor f.eks. en tervueren?

-Hva skiller en malle fra en langhårsbelger, annet enn utseendet?

-Hva gjør en malle mer krevende enn f.eks. en border collie(eller aussie, skal man tro de senere diskusjonene her)?

-Er det store kjønnsmessige forskjeller innen rasen? Gemytt og skarphet tenker jeg da på.

-Hvordan er det med hannhundaggresjon innen rasen?

-Hvordan passer en malinois sammen med barn?

Hadde vært fint om noen med personlig erfaring med rasen, gjerne eiere av rasen, kunne svare. :)

Godt spørsmål! Har tenkt litt på det samme som deg her, så håper noen svarer.

Og *fnis*, må le litt av aussie komentaren din. tjihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Malinois er en rase jeg synes er kjempeflott, men som jeg ikke en gang tar opp til vurdering som fremtidig hund, fordi jeg har inntrykk av at man skal ha minimum 30 års erfaring med brukshunder før man skaffer seg en slik hund. Vil dog gjerne lære mer om den.

Det var vel en litt lignende tråd her for en stund siden, men kunne ikke finne den i farten.

-Hva slags erfaring bør man ha før man i det hele tatt vurderer malle?

-Hva slags hundesport bør man drive med/ha ambisjoner innen for å skaffe seg en malle? Antar at det bør strekke seg utover ønsket om en turkamerat...

-Hvorfor velger man malinois fremfor f.eks. en tervueren?

-Hva skiller en malle fra en langhårsbelger, annet enn utseendet?

-Hva gjør en malle mer krevende enn f.eks. en border collie(eller aussie, skal man tro de senere diskusjonene her)?

-Er det store kjønnsmessige forskjeller innen rasen? Gemytt og skarphet tenker jeg da på.

-Hvordan er det med hannhundaggresjon innen rasen?

-Hvordan passer en malinois sammen med barn?

Hadde vært fint om noen med personlig erfaring med rasen, gjerne eiere av rasen, kunne svare. :lol:

Nå har ikke jeg noen stor personlig erfaring med rasen, men kan alltids prøve å svare litt siden ingen andre har svart :lol:

Tror mange velger å fremstille mallen som en hund man bare kan skaffe seg om man har 30 års erfaring med ekstreme hunder, men sånn trenger det nok ikke nødvendigvis være. Tror mange overdriver litt for å få folk til å tenke seg litt ekstra godt om, iom at dette er en hunderase med mye drifter som kan bli en veldig vanskelig hund om den ikke får utløp for energien sin. Man burde så klart ha erfaring med hund, men så lenge man vet hva man går til tror jeg det i de fleste tilfeller går greit. Vet om flere som har skaffet seg malle som hund nr 2 osv, og det går helt fint(man burde så klart se ann linjene litt) :ahappy:

Det inntrykket jeg har fått er at man burde bruke hunden hovedsaklig til bruksarbeid. Lp ol vil i de fleste tilfeller ikke være nok til å slite ut en malle. Så hovedsaklig bruks, med lp el ved siden av. Men nå finnes det jo maller som bare blir brukt til ag/lp, så det er vel mulig det også. (Dette sier jeg utifra det andre jeg har pratet med har fortalt meg, så fint om noen andre kan rette på det jeg sier her :lol:)

Mallen har vell en del mer drifter enn terven? Så om man sikter mot IPO el så ville en malle egnet seg mye bedre enn en terv. Om man ser på avlen innenfor de to rasene så har jeg fått inntrykk av at malleavlen er mer bruksrettet enn tervavlen(finnes så klart unntak på begge sider). Så om jeg ville hatt en brukshund hadde jeg helt klart gått for mallen. (Det har vel noe med at jeg ikke er så glad i terven i utgangspunktet å gjøre.. For terven er jo en god brukshund det også) Mallen er mer ekstrem, på alle områder? Var visst ikke så enkelt å svare på dette :hmm:

Det som gjør mallen mer krevende enn bc ol er at det de har mye mer drifter som må holdes styr på. De er vel også en del "hardere".

Hann/tispe forskjeller skal jeg vel egentlig ikke svare så mye på, men det inntrykket jeg har fått er at hannhundene er en del mer krevende enn tispene. Men sånn er det vel i de fleste raser, at hannhundene ofte er litt "hardere" enn tispene.. Tror jeg stopper her jeg, så jeg ikke beveger meg ut på altfor tynn is :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen forskjell helsemessig mellom mallen og de langhårede belgerne? Er noen av dem mer plaget av enkelte lidelser enn andre? Hvordan er helsen på rasen generelt?

ooooo interresant spørsmål :lol:

*venter spent på svar*

Bare å slenge inn noen spørsmål om det er noe du lurer på også :ahappy:

Nå har ikke jeg noen stor personlig erfaring med rasen, men kan alltids prøve å svare litt siden ingen andre har svart :hmm:

Kjekt å høre om erfaringer fra alle som en. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke malle, men terv, men jeg kan forsøke å svare på noe av det trådstarter spør om.

Jeg vil presisere at jeg svarer genererelt, fordi det finnes langhårsbelgere som er dugelige brukshunder.

Generelt vil jeg si at det som skiller mallen fra langhårsbelgere er at det er mer av "alt", mer "futt", mere drifter. Mere "hund", hvis du skjønner hva jeg mener...

Mallen er avlet til bruks (det finne utstillingslinjer, men etter det jeg har fått med meg finnes det kun noen få individer fra utstillingslinjer her i Norge), mens langhårsbelgeren i større grad er avlet for utstilling. Med andre ord, ikke like mye fokus på bruksegenskaper/arbeidsegenskaper i avlen på langhårsvariantene som i avl på malle.

Min oppfatning av maller er at de ikke nødvendigvis er hardere og striere enn langhårsvariantene, de kan være veldig myke og førerorienterte, men siden det er mere drifter i mallen er den på mange måter heftigere. Det er generel mer jaktinstinkt, mer mot, mer forsvar og større atbeidskapasitet/"motor" i mallen enn i langhårsvariantene. Etter min mening gjelder dette også hvis du sammenligner mallen med en del andre raser som defineres som bruksraser, men jeg har ikke nok kjennskap til for eksempel aussien til å si noe mer om dette. Jeg har også inntrykk av at mallen er mindre lydfølsom enn langhårsvariantene av belger.

Malle er ikke noe man skaffer seg for å gå kun turer i parken, men akkurat det kan sies om mange bruksraser. Jeg tror ikke det er så viktig akkurat hva du bruker den til, men brukes, det må den. Akkurat dette bør nok malleeiere svare mer detaljert på.

Det er ingenting i veien for at maller kan være gode familiehunder. De spiser nok ikke barn til frokost.... :ahappy: Maller som får brukt både hode og kropp, slik at de er fornøyde, bør fungere greit som familiehunder. Det jeg forsøker å si er at man trenger nok ikke være en enslig og bo for seg selv på et øde sted for å ha malle. Det man bør være bevisst på i denne sammenhengen er egenskaper som vokting og forsvar. Det er ikke hunden som bør få lov til å være mottakelseskomite ute i gangen, i første rekke, når det kommer besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...