Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden jager og biter katten:(

Wednesday

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått en liten kattunge i hus, og tenkte det ville gå greit selv om jeg har en 10 mnd gammel hund (for det pleier jo å gå bra). De kan være gode venner innimellom og begge sover i senga mi, men ofte er det fullt kaos her! Hunden jager katten rundt, og når han kommer nærme nok biter han! Han har ikke bitt skikkelig, men er redd for at det kan skje. Katten freser og slår, men han er nok for liten til å få det skikkelig til enda... Så, hva skal jeg gjøre?? Pusen har bare vært her i tre dager, og jeg regner nok med at dette går seg til. Og i mellomtiden passer jeg nøye på. Men jeg føler at jeg kjefter på stakkars hunden hele tiden... Uff. Men jeg roser også veldig mye når han klarer å være rolig sammen med katten. Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, høres ut som både hund og pus er litt skeptiske her. Vi er ofte krisehjem for katter fra Dyrebeskyttelsen, så knerten her har blitt godt drillet i oppførsel mot katter (selvom kattene ofte aldri har sett en hund før når de kommer hit). Det vi gjør er å kjøpe en grind (barnegrind, egensnekret treramme med hønsenetting etc), poenget er at vi deler av leiligheten, enten ved at katten får sitt eget rom som er adskilt med grind de første dagene, eller ved at vi deler av en større del. Lett for oss mennesker å bare tråkke over grinda er det også. Gjennom grinda kan de hilse og snuse så mye de vil, men samtidig kan pus trekke seg unna om vofsen blir for pågående uten at det blir slossing av det :getlost: Det funker hver gang hos oss! Når de da får gå fritt sammen etter noen dager har de samtidig lært seg nogenlunde å trekke seg unna hvis den andre blir for pågående :whistle:

Kom også til å tenke på at kanskje hunden er litt småsjalu? Plutselig kommer det en annen liten krabat og krever oppmerksomhet...

Lykke til :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at pus har masse steder å komme seg unna! Ellers tror jeg jeg ville prøvd meg på time-out på hunden, jeg. Slem mot pusen = fjernet (gang/bur/bånd/hva som passer best). Siden jage pus ofte er en litt "aktiv" ting og det kan være vaskelig å få tak i både pus og hund i sånne tilfeller så ville jeg vel kanskje valgt å ha et bånd hengende etter hunden ei stund også sånn at det ble lettere å stoppe den fort. Vil tro at om du er konsekvent på slem = kjedelig så skjønner hunden det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd :) Pusen klatrer opp på møblene når hunden er dum. Og jeg bruker allerede buret som timeout. Men det at hunden kan være sjalu, har slått meg også... Så jeg prøver å skjemme han bort litt ekstra (når jeg ikke kjefter da :lol: ) Grind var en god ide, men jeg har hengt på et bånd på hunden nå og prøver det først. Uff, dette er mer slitsomt enn jeg så for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja enkelte ting er slitsomme! Vi hadde en valp som niiiibjeffet en periode! Det er tungt å reise seg opp for å putte bikkja i time-out når man endelig har plassert rumpa i sofaen for x'te gang, men hold ut! Det går over! Og jo mer konsekvent du greier å være, jo fortere går det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold katt og hund mer adskilt til hund lar være å spise på katt... Enkelt og greit. Pus trenger tid til å ikke være redd hund, og når pus da er roligere, vil det ikke være så spennende å jakte på pus heller.

Bruk grinder i mellom rom osv. Eller hold hund i bånd mens katt er løs, slik at du kan stoppe hund.

Her fikk ikke Bridie gå løs sammen med kattungene før hun lærte å la dem være i fred, enten ved å tenke selv, eller ved første kremt fra meg. Passet på å la henne tusle rundt mens kattene sov trygt i høyden, fortsatte med å la Bridie ligge ved beina mine (i bånd i begynnelsen, så under kommando senere) mens kattene fikk tusle fritt. Nå går det veldig bra med Sitri, mens Iblis fortsatt er Hr Fres og Kves når han kommer nær Bridie. Men det er gått såpass lang tid nå at Bridie vet at hun bør gå vekk i slike situsjoner.

IKKE la hund herje med katt. Det vil bare forlenge tiden før dem faktisk går overens. Og hvorfor skremme livskiten av en liten kattunge kun 3 dager etter den kom i hus?

Her får fortsatt ikke kattunger og bikkje gå ubevoktet rundt, og nå har kattene vært her i 6 uker i morra....

(nå hører det vel til historien her at disse kattungene langt fra var tamme når de kom i hus da. De freste på alt som beveget seg. Men storebror er blitt en tøffing, mens lille Iblis er redd enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som katten blir fort trygg iallefall. Når hunden er rolig, er han ofte borte og snuser og koser på han. Men når pusen leker, eller bare rusler rundt, er hunden etter for å tygge på. Nå har jeg bånd på han hele tida. Men han blir stressa av det! Han blir sint på meg og på pusen og på alt. Han er jo inni en litt vanskelig periode nå også. Isj... Vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...