Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund til Norge fra utlandet

Mari

Recommended Posts

Når man tar inn en hund fra utlandet så skal den fra de fleste land ha fått ormekur mot Echinococcose innen ti dager før innreise. Denne ormekuren skal jo gjentas når hunden kommer til Norge, noen som vet hva slikt koster? Man må vel til veterinæren slik at det kommer inn i passet og alt er i skjønneste orden. Eller hvordan fungerer dette i praksis?

Og så lurer jeg i mitt stille sinn på hvor mange som faktisk følger opp dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar inn en hund fra utlandet så skal den fra de fleste land ha fått ormekur mot Echinococcose innen ti dager før innreise. Denne ormekuren skal jo gjentas når hunden kommer til Norge, noen som vet hva slikt koster? Man må vel til veterinæren slik at det kommer inn i passet og alt er i skjønneste orden. Eller hvordan fungerer dette i praksis?

Og så lurer jeg i mitt stille sinn på hvor mange som faktisk følger opp dette...?

Inn til Norge, fra alle land unntagen Sverige, skal du gå/kjøre på rødt hos tollvesenet. Tollvesenet skjekker, er det feil (evt veterinær ikke ført inn behandling)kontaktes mattilsynet/grenseveterinær. I værste fall kan hunden havne i karaktene..

Hva mattilsynet gjør med oppfølging vet jeg ikke (10 dager etter innreise). Men det er fryktelig dumt å få denne ormen i Norge da den også går på folk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn til Norge, fra alle land unntagen Sverige, skal du gå/kjøre på rødt hos tollvesenet. Tollvesenet skjekker, er det feil (evt veterinær ikke ført inn behandling)kontaktes mattilsynet/grenseveterinær. I værste fall kan hunden havne i karaktene..

Joda, jeg vet den biten. :ahappy: Jeg tenker ikke på ormekuren som gir før innreise, men den som skal tas innen 7 dager etter innreise. Hunden skal jo behandles for Echinococcose både før og etter innreise til Norge.

Hva er rutinen der og hvor mye koster det å få satt denne ormekuren hos en veterinær og få stempel i passet?

Hva mattilsynet gjør med oppfølging vet jeg ikke (10 dager etter innreise).

Tror ikke det er noen oppfølging, jeg har iallefall aldri hørt om det. Virker som det går på goodwill, og det er derfor jeg lurte litt på hvor mange som egentlig tar denne oppfølgingskuren. :lol:

Men det er fryktelig dumt å få denne ormen i Norge da den også går på folk :D

Det er klart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg vet den biten. :ahappy: Jeg tenker ikke på ormekuren som gir før innreise, men den som skal tas innen 7 dager etter innreise. Hunden skal jo behandles for Echinococcose både før og etter innreise til Norge.

Hva er rutinen der og hvor mye koster det å få satt denne ormekuren hos en veterinær og få stempel i passet?

Tror ikke det er noen oppfølging, jeg har iallefall aldri hørt om det. Virker som det går på goodwill, og det er derfor jeg lurte litt på hvor mange som egentlig tar denne oppfølgingskuren. :lol:

Det er klart. :D

Mamma tippet rundt 500 kr for begge, inkl. veterinærbesøk og stempel. Kan jo variere veldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma tippet rundt 500 kr for begge, inkl. veterinærbesøk og stempel. Kan jo variere veldig. :)

Det er sikkert enda litt dyrere i Oslo kanskje. Sure penger for noe som sikkert tar hele 5 minutt liksom. :ahappy:

Takk for svar! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen oppfølging, jeg har iallefall aldri hørt om det. Virker som det går på goodwill, og det er derfor jeg lurte litt på hvor mange som egentlig tar denne oppfølgingskuren. :ahappy:

Jeg tror faktisk det blir dårligere. Nå må du jo ha resept på den, om jeg ikke husker feil så kunne den også kjøpes uten resept før?

Du må jo ikke dra til veterinær for å gi oppfølgingen, så lenge du har pillen. Det tror jeg faktisk gjør at mange følger det opp.

Men jeg tror mange ikke tar det så seriøst som dem burde, om den kommer til landet så er det mye vanskeligere å få bukt på enn feks ett rabies tilfelle som fort vil bli isolert. Risikoen for smitte og spredning av Echinococcose er "værre" i mine øyne enn ett tilfelle av rabies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det blir dårligere. Nå må du jo ha resept på den, om jeg ikke husker feil så kunne den også kjøpes uten resept før?

Vet du hva medikamentet heter? Er det Droncit eller Drontal som brukes? Jeg sjekket kjapt på Banminth og Panacur, men de tok ikke Echinococcose såvidt jeg kunne se.

Får man kjøpt ormekur mot Echinococcose reseptfritt i Sverige forresten?

Men jeg tror mange ikke tar det så seriøst som dem burde

Det har du nok helt rett i. :ahappy:

Takk for svar du og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gidder så kan du jo reise litt utafor Oslo for da får du mye rimerligere priser. Oslo tipper jeg det vil ligge på 6-800,- med tanke på mine tidligere betalinger. Men jeg har funnet ut ved å kjøre 2km lengre slipper jeg unna med litt over 400,- :ahappy: Det er ikke mye oppsjekking rundt det, men om du reiser forbi tollen engang og de ser at hunden kun har fått ormekur ved innreise men ikke etterkant så kan de finne på sette hunden i karantene *erfart på vondt hvis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må få stempel fra dyrlege på siste bahandlig også :ahappy: Droncit, milbemax eller drontal comp. til hund kan brukes. Det kan du kjøpe før du drar til dyrlegen og får stempel.

Mener du at det går an å ta med egne medisiner til veterinæren og så stempler de når de ser at hunden får de i seg? Altså at man kan kjøpe pillene i Sverige f.eks og ta de med til vetten? Eller misforstod jeg nå?

Om du gidder så kan du jo reise litt utafor Oslo for da får du mye rimerligere priser. Oslo tipper jeg det vil ligge på 6-800,- med tanke på mine tidligere betalinger. Men jeg har funnet ut ved å kjøre 2km lengre slipper jeg unna med litt over 400,- :lol: Det er ikke mye oppsjekking rundt det, men om du reiser forbi tollen engang og de ser at hunden kun har fått ormekur ved innreise men ikke etterkant så kan de finne på sette hunden i karantene *erfart på vondt hvis*

Hvor er det du drar? Jeg brukte Fetsund for endel år siden, og de var ganske rimelige.

Misunner deg ikke opplevelsen av å få hunden satt i karantene for det der gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy:

Casper har tre stempler i passet på det der... skulle vært fire gitt.

Men, jeg gjorde det skikkelig første gangen, ved importering. Greit å ha alt det der i orden, i tilfelle musefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det går an å ta med egne medisiner til veterinæren og så stempler de når de ser at hunden får de i seg? Altså at man kan kjøpe pillene i Sverige f.eks og ta de med til vetten? Eller misforstod jeg nå?

Det var det mamma sa til venninna mi når de skulle til Danmark. De fikk ormekur på resept hos mamma og tok med seg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg gjorde det skikkelig første gangen, ved importering. Greit å ha alt det der i orden, i tilfelle musefelle.

Det er vel ikke mer skikkelig den første gangen kontra de andre? Hunden har jo blitt utsatt for den samme potensielle smitten uansett. Disse ormekurene er jo ikke preventive liksom.

Hvor mye betalte du, og hadde du med egne medisiner?

Det var det mamma sa til venninna mi når de skulle til Danmark. De fikk ormekur på resept hos mamma og tok med seg :ahappy:

Beautiful. Thnx. :lol:

Noen som vet om en slik ormekur er reseptbelagt i Sverige? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mer skikkelig den første gangen kontra de andre? Hunden har jo blitt utsatt for den samme potensielle smitten uansett. Disse ormekurene er jo ikke preventive liksom.

Hvor mye betalte du, og hadde du med egne medisiner?

Neida, men jeg mener bare at jeg ville gjøre alt etter boken da jeg innførte ham, bare for å ha alt i orden, også for min og hans del selvsagt. Ormekur før innreise og etter innreise.

Sist gang jeg var i utlandet så var det snakk om 4 dager, hvor han fikk ormekur 2 dager før vi reiste til Norge igjen, og da synes jeg det er litt drøyt å gi to kurer på en uke egentlig. Altså ikke så mye pga pengene, men tiltak å dra til vet for slike ting, og tviler på at det er kjernesunt. Men det var litt på siden.

Skal vi seee... husker ikke helt, men i danmark var det iallefall rundt 200 kr, og i Norge var det noe av det samme. Så kanskje 500 for to kurer da. Hadde ikke med egne medisiner nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt ormekur mot Echinococcose reseptfritt i Sverige forresten?

Ja, ifølge dem jeg snakket med i helgen da vi var i Danmark, kunne denne kuren fortsatt kjøpes reseptfritt i Sverige.

Da jeg reiste ut nå for 14 dager siden, fikk jeg med medisiner fra min veterinær som jeg da hadde med på reisen. Medisinene ble gitt nå i helgen før vi skulle reise tilbake inn i Norge (under overvåkning av veterinær i Danmark som da stemplet passet). Det kostet 230 DKK.

Hos min forrige veterinær var det gratis å få stemplet for ormekur etter hjemkomst fordi hun mente det var en så viktig behandling. Den gangen hadde jeg med tabletter jeg selv hadde kjøpt, og slik er det nok helt sikkert nå også (altså at det er greit at du har med medisin til veterinæren selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men jeg mener bare at jeg ville gjøre alt etter boken da jeg innførte ham, bare for å ha alt i orden, også for min og hans del selvsagt. Ormekur før innreise og etter innreise.

Sist gang jeg var i utlandet så var det snakk om 4 dager, hvor han fikk ormekur 2 dager før vi reiste til Norge igjen, og da synes jeg det er litt drøyt å gi to kurer på en uke egentlig. Altså ikke så mye pga pengene, men tiltak å dra til vet for slike ting, og tviler på at det er kjernesunt. Men det var litt på siden.

Skal vi seee... husker ikke helt, men i danmark var det iallefall rundt 200 kr, og i Norge var det noe av det samme. Så kanskje 500 for to kurer da. Hadde ikke med egne medisiner nei.

Mamma nevnte også noe om at det var på spesielle stadium i ormenes utviklig at giften fungerte, så for å være sikker ga man to ganger :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer helt sikkert Paws, men jeg tok nå sjansen jeg. Hadde egentlig tenkt å gjøre det, men vips var det gått 10 dager...

Kanskje det er greit å få fikset det nå eller noe, slik at tassen din ikke plutselig havner i karantene slik Bambi opplevde. :ahappy:

Med mindre du har vært og utenlandsflakset i mellomtiden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er greit å få fikset det nå eller noe, slik at tassen din ikke plutselig havner i karantene slik Bambi opplevde. :ahappy:

Med mindre du har vært og utenlandsflakset i mellomtiden da.

Men er det ikke for sent nå uansett da? Er jo laaangt over 10 dager etter innreise nå, var jo i påsken.

Shit, karantene! :lol: *panikk*

Har ikke flakset med hund på slep siden nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom tilbake fra Nederland med hund sist, fikk jeg en toller som gikk gjennom hele passet. Han sjekket også at det tidligere var gitt ormekur i Norge etter reise, så jeg hadde ikke turt å la være å gi det.

Jeg brukte vetrinæren på Lindeberg senter i Oslo, har ikke vært der før. Betalte ca 150 og da var pilla innkludert. Veldig fornøyd med den prisen. Jeg putta pilla inn og damen skrev og stemplet i passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte vetrinæren på Lindeberg senter i Oslo, har ikke vært der før. Betalte ca 150 og da var pilla innkludert. Veldig fornøyd med den prisen. Jeg putta pilla inn og damen skrev og stemplet i passet.

Coolio! Det noteres bak øret! Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...