Gå til innhold
Hundesonen.no

Når jeg vet at h*n kan det...


LiLi

Recommended Posts

Jeg lurer litt på en ting..

Flere av dere som bruker såkalt positiv straff på hundene deres, eller "tar" dem.. Dere sier at dere gjør det bare når dere VET at hunden kan det, eller at hunden vet det..

Hvordan VET dere det?

Er spent på hvordan dere kommer dere inni hodene til hundene deres, for der skulle nemlig jeg likt å vært en tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på en ting..

Flere av dere som bruker såkalt positiv straff på hundene deres, eller "tar" dem.. Dere sier at dere gjør det bare når dere VET at hunden kan det, eller at hunden vet det..

Hvordan VET dere det?

Er spent på hvordan dere kommer dere inni hodene til hundene deres, for der skulle nemlig jeg likt å vært en tur...

Bra tema =D> For det har nemlig jeg også lurt på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at ask kan det når han tar minst 5 repetisjoner på samme øvelse prikkfritt og med den gang :) akkurat det samme med oss mennesker. ta gangetabbelen og ti-gangen for og gjøre det enkelt. du lærer deg den, og i utgangen av 7.klasse forventes det at du kan ramse opp hele greia :lol:

hunder kan ha dårlige dager, eller de kan være lei, og derfor ikke gidde 5 repitisjoner, men jeg vet nå med sikkerhet at ask kan de enkleste kommandoene våre: sitt, ligg, hei five, gi labb og versegod. andre kommandoer, som han er mer usikker på, som feks, på plass, må vi jobbe mer med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at ask kan det når han tar minst 5 repetisjoner på samme øvelse prikkfritt og med den gang :) akkurat det samme med oss mennesker. ta gangetabbelen og ti-gangen for og gjøre det enkelt. du lærer deg den, og i utgangen av 7.klasse forventes det at du kan ramse opp hele greia :lol:

hunder kan ha dårlige dager, eller de kan være lei, og derfor ikke gidde 5 repitisjoner, men jeg vet nå med sikkerhet at ask kan de enkleste kommandoene våre: sitt, ligg, hei five, gi labb og versegod. andre kommandoer, som han er mer usikker på, som feks, på plass, må vi jobbe mer med :lol:

Av en eller annen grunn så føler jeg at jeg ikke hadde blitt særlig stødig på gangetabellen hvis jeg visste at etter 7.klasse ville læreren stå og vente på fremføringen med pisken i hånda...

Jeg venter i alle fall ikke at hunden kan noe etter bare 5 repetisjoner, du må ha en sinnsykt rasktlærende hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :D ikke sånn jeg mente det da :lol: men når hunden har lært inn komando-ordet, og vet hva det betyr, og etter en del terping, så forventer jeg at han ufører 5 ligg prikkfritt :lol: feks nå da, det er ett år siden ask forstod sitt-komandoen, nå ett år senere, forventer, og vet jeg at han kan den. ikke sånn at når jeg får valpen, og etter at jeg har sagt sitt 5 ganger, så forventer jeg at den kan det! ta lili feks da, du vet vell med sikkerhet at hun vet hva hun skal gjøre når hun er i ringen? en hund som blir BIR på nesten hvært valpeshow, VET hva som ventes av den vettu :) :) er forresten mektig imponert over deg og lili! ikke mange som kan skilte med en slik resultat-liste etter så kort tid, med så ung valp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke helt sikkert da, men noen ganger så virker det som hun bare gjør ting på trass.

Eks. Jeg og Tjorven er på tur og hun begynner å hoppe rundt meg og glefse og bite etter armen min, jeg forandrer holnding med en gang og blir mørk i stemmen og advarer henne på en måte, om hun ikke slutter da, tar jeg henne for å vise at det har hun ikke lov til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke helt sikkert da, men noen ganger så virker det som hun bare gjør ting på trass.

Eks. Jeg og Tjorven er på tur og hun begynner å hoppe rundt meg og glefse og bite etter armen min, jeg forandrer holnding med en gang og blir mørk i stemmen og advarer henne på en måte, om hun ikke slutter da, tar jeg henne for å vise at det har hun ikke lov til...

OT: jeg ville tolket det som lekeatferd..ask gjør det samme, men hopper etter båndet, og ikke armen. i en slik situasjon, visst du vil ha henne til og slutte, er det bedre og avlede, eller sette deg ned og godsnakkes og kose(roe ned) enn og kjefte :lol: men det var mitt synspunkt da, hvet hvorr slitsomt det der er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :D ikke sånn jeg mente det da :lol: men når hunden har lært inn komando-ordet, og vet hva det betyr, og etter en del terping, så forventer jeg at han ufører 5 ligg prikkfritt :lol: feks nå da, det er ett år siden ask forstod sitt-komandoen, nå ett år senere, forventer, og vet jeg at han kan den. ikke sånn at når jeg får valpen, og etter at jeg har sagt sitt 5 ganger, så forventer jeg at den kan det! ta lili feks da, du vet vell med sikkerhet at hun vet hva hun skal gjøre når hun er i ringen? en hund som blir BIR på nesten hvært valpeshow, VET hva som ventes av den vettu :) :) er forresten mektig imponert over deg og lili! ikke mange som kan skilte med en slik resultat-liste etter så kort tid, med så ung valp! :D

Tusen takk skal du ha :D

Men jeg må inrømme at jeg vet slett ikke om hun vet hva hun skal gjøre i ringen. Vi trener på det stadig vekk, og hun kan ingen kommandoer som jeg kunne brukt i ringen. Hun jobber uten kommando der. Og aldri, aldri, aldri om jeg ville finne på å straffe henne fordi hun ikke lystret en kommando. Du aner ikke hvordan jeg jobber for å få henne til å jobbe i ringen! Hehe.. Hvis det er mange hunder med, så hun må gå mange ganger, er jeg helt pudding etterpå.. Det er jo selvfølgelig pga. presset også da :D Men allikevel.. Utfører ikke hunden det den blir bedt om så er det, i følge meg fordi den ikke har lært den godt nok, eller fordi den ikke ser noen grunn til å utføre den. Grunnen kan jo være enten for å oppnå noe eller for å unngå noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En øvelse jeg lærte for å finne ut om hunden kunne kommandoen var å stille seg i et hjørne med hendene i kryss, med ryggen mot hunden. Så sa du kommandoen og ser om hunden gjør det.

Når hunden er 2 år og har trent SITT siden hunden var 9 uker så burde hunden fint kunne SITT. :wink: Så hvis hunden ikke setter seg når jeg sier det og bare ser på meg, så får den et dask på rompa. Jeg bruker lang tid på å trene inn noe, og ser når det sitter. Jeg ser også når hunden tuller og ikke gidder og er ukonsentrert. Sier ikke da at jeg tar i hunden min fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En øvelse jeg lærte for å finne ut om hunden kunne kommandoen var å stille seg i et hjørne med hendene i kryss, med ryggen mot hunden. Så sa du kommandoen og ser om hunden gjør det.

Når hunden er 2 år og har trent SITT siden hunden var 9 uker så burde hunden fint kunne SITT. :wink: Så hvis hunden ikke setter seg når jeg sier det og bare ser på meg, så får den et dask på rompa. Jeg bruker lang tid på å trene inn noe, og ser når det sitter. Jeg ser også når hunden tuller og ikke gidder og er ukonsentrert. Sier ikke da at jeg tar i hunden min fordet.

Setter ikke hunden seg når du sier sitt, men bare står og ser på deg, så kan den ikke øvelsen...der og da. Det er faktisk det du må forholde deg til. Husk at når man lærer hunden sitt, for å bruke det eksempelet, så er det knyttet til plassen eller den settingen den er i der og da. Når hunden kan "sitt" på kjøkkengulvet, ja så kan det det på kjøkkengulvet. Det viser den ved å gjøre det. Tar du med hunden ut i hagen, så kan den ikke sitt der, for der har den ikke lært den det. Når du så har trent sitt der også og hunden kan det på kjøkkenet og i hagen, så prø¨v å ta den med ned på fotballplassen...der kan den ikke "sitt" for der er det ikke lært inn.. ennå. Slik må du trene plass for plass og setting for setting...helt til hunden begynner å generallisere. Da setter den seg når du sier sitt enten du er der eller der. Og skulle den da altså en gang ikke sette seg, så er det tilstede en eller annen påvirkning den ikke har lært det under, så da er det pån igjen. TTT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner at hunder må trenes på forskjellige steder. Legge godt merke til det hvis vi er å reiser, at hunden er treg. Og jeg må kommandre flere ganger. Det eksemplet jeg nevnte ovenfor, da jeg gir hunden en smekk over rompa er når hunden skal sette seg når vi går opp trappa i gangen hjemme hos oss. Det er en rutine vi har hatt helt siden begynnelsen. Hunden må sette seg før den får komme opp. Og vi går først opp. Her ser man godt at hunden ikke orker å sette seg, men setter seg halvveis og prøver seg. Dette mener er er fordi den ikke alltid gidder, ikke fordi den har glemt det. Tror mange hunder later som de ikke vet for å slippe unna. Men rart det der med streng stemme hvor fort de da skulle huske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner at hunder må trenes på forskjellige steder. Legge godt merke til det hvis vi er å reiser' date=' at hunden er treg. Og jeg må kommandre flere ganger. Det eksemplet jeg nevnte ovenfor, da jeg gir hunden en smekk over rompa er når hunden skal sette seg når vi går opp trappa i gangen hjemme hos oss. Det er en rutine vi har hatt helt siden begynnelsen. Hunden må sette seg før den får komme opp. Og vi går først opp. Her ser man godt at hunden ikke orker å sette seg, men setter seg halvveis og prøver seg. Dette mener er er fordi den ikke alltid gidder, ikke fordi den har glemt det. Tror mange hunder later som de ikke vet for å slippe unna. Men rart det der med streng stemme hvor fort de da skulle huske.....[/quote']

he he..Ja det er bra at du bare tror det. Du sier:"Tror mange hunder later som de ikke vet for å slippe unna." Det kan vi trygt konkludere med ikke er tilfelle. Hunder har ikke hjerne til å trekke konklusjoner på den måten vi har. Sagt med andre ord..de er helt elendige til å spille sjakk. Men dette med streng stemme ja.... da kommer pluttselig den negative forsterkningen fram...å unngå ubehag/straff. Det er en veldig effektiv læringsmetode fordi den overskygger helt belønningsdelen. Om straffesenteret i hundens hjerne blir stimulert, vil det dominere fordi det griper rett inn i overlevelsinstinktet. Det er derfor fysisk straff virker forsterkende på dem som bruker det...SE! nå kunne pluttselig hunden det allikevel. Det hjelper jo å straffe! På den måten belønner du seg selv til å fortsette å straffe. Dette er naturens mest brukte læringsfilosofi og den blir beholdt nettopp fordi den er effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva om hunder ikke hørte komandoen skikkelig, og derfor ikke utfører den? jeg går hos meg selv, før jeg "legger skylden" på hunden. var det noe jeg gjorde galt? men sier jeg komandoen høyt og tydelig (sitt) og han ikke utfører den, fører jeg hånden over hode hans, som i innlæringen av kommandoen, eller trykker lett på rompa hans :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på en ting..

Flere av dere som bruker såkalt positiv straff på hundene deres, eller "tar" dem.. Dere sier at dere gjør det bare når dere VET at hunden kan det, eller at hunden vet det..

Hvordan VET dere det?

Er spent på hvordan dere kommer dere inni hodene til hundene deres, for der skulle nemlig jeg likt å vært en tur...

etter en mengde med repetisjoner, og trening vet man rett og slett at hunden kan det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden KAN noe som f.ex "Sitt" så skal den kunne gjøre det i alle tenkelige situasjoner og ikke rikke seg før jeg sier den får lov til det.

Jeg skal kunne hoppe, hoie, danse, leke med ynglingsleken forran nesen på den. Jeg skal kunne gjøre alt mulig, men hunden skal sitte pal til jeg sier noe annet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden KAN noe som f.ex "Sitt" så skal den kunne gjøre det i alle tenkelige situasjoner og ikke rikke seg før jeg sier den får lov til det.

Jeg skal kunne hoppe, hoie, danse, leke med ynglingsleken forran nesen på den. Jeg skal kunne gjøre alt mulig, men hunden skal sitte pal til jeg sier noe annet. :wink:

Jeg skulle si noe av det samme, men du sa det for meg :) God beskrivelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det jeg prøvde og si vettu...flinkere med ord du enn jeg! hehe, skal jeg forklare en liten ting, blir det som regel et mega-innlegg :)

Skal man se filosofisk på det, så vet man aldri om hunden kan det.Vi vet f. eks ikke at solen står opp i morgen, men å vite det? Nei det gjør vi ikke før i ettertid. Nå vet jeg at solen sto opp i dag. Sannsynligvis står solen opp og sannsynligvis kan hunden det. Om vi vet at hunden kan ditt eller datt, så behøver f. eks. ikke vi å dra på lydighetskonkurranser. Da kan vi bare få poengene(10 på alle øvelser selvfølgelig) tilsendt i posten. Det eneste man vet er det som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...