Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørre poter

SaraS

Recommended Posts

Selma har tørre poter. Skikkelig sandpapir.

Hun har alltid hatt det, og jeg vet ikke engang om det er et "problem"? Er det noen hunder som rett og slett bare har tørre poter, og sånn er det bare? Eller betyr det at hun mangler noe i kostholdet eller lignende?

Jeg har prøvd å smøre potene med potesalve i lange perioder, men potene er like "sandpapir" fordet.

Kan det være en ide å smøre labbene inn i noe annet, som for eksempel Helosan (er det det det heter? Ohh det ble mange DET etter hverandre :) )

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brumle hadde det, men så tok jeg litt baby olje på bomull, og smuurte godt inn, og voila myke fine poter ;)

Gjør dette en gang i uken eller så, funker supert!

Funker det ikke med olivenolje da?

Jeg synes det er greit at de lager olje av oliven liksom...men helst ikke sånn som den olja du brukte.. :):) *barabimmm* Skulla vært stand up komiker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peico har alltid slitt med tørre poter, det er noen sprekker der også.

Vi har forsøkt olje, potesalve, olje i maten, forbytte osv. Men det er ikke noen kjempe forskjeller.

Men da han gikk på vom og hudemat var potene betydelig bedre, men magen tålte ikke det...

Så nå får han olje i maten og jeg skal prøve babyolje tipset. Han er ikke spesielt plaget av det, er mest jeg som syes tørre poter er litt ekkelt. Jeg tror noen hunder sliter med det som andre hunder sliter med andre ting. Neglene er harde og sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jord og skitt tørker ut huden, det vet jeg som liker hagearbeid alt om! Min hund har hatt skikkelig tørre tredeputer sånn at de fikk sprekker. Gjør det til en vane hver dag å vaske labbene i grønnsåpevann og tørke godt etterpå. Det fungerer! Litt krem etterpå er sikkert bra. Det hjelper også med biotin-tilskudd, biotin er en type B-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er forskjellig - mennesker har også ulik hud.

Hva slags underlag de går på vil også påvirke. X'en hadde mer sprukne tredeputer da hun gikk oftere på asfalt enn hun gjør nå (vi reiste kollektivt og gikk til og fra holdeplassene, nå kjører vi bil).

Om du vil gjøre noe med det, kan spenol være fint - jeg har gode erfaringer med det. Ble mye mykere og tettere, og det er verken dyrt eller farlig å slikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...