Gå til innhold
Hundesonen.no

B-vitamin for å få pels til å vokse raskere?


carinasin

Recommended Posts

Jeg har fått høre av noen at det kan hjelpe å gi b-vitamin i noen dager for å prøve å få pelsen til å vokse raskere på hunden. Jeg sliter med Hamar-utstillinga og pelsen på Lea som ble nappet ned litt for sent og har slutta å vokse så fort jeg ville at den skulle, haha :)

Om ikke b-vitamin, har andre noen tips? Hviske fine ord til pelsen så den kanskje blir litt medgjørlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve med eggeplommer og ølgjær. Hvor mye?

Noen andre som har erfaring med nattlysoljekapsler? Tør ikke prøve noe før jeg vet det ikke skader eller ikke er vits i..

Til DS? To eggeplommer om dagen, og ølgjær ca 1/2 teskje. Les på boksen hva som er maksdose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en shiba som nesten blir skallete når han røyter.

Styrte vodlsomt for å finne et B-vitamin produkt til hund med noen virkning, men fant fint lite...

De siste to røyteperiodene har jeg gitt K1 fra Jean Peau.

http://www.jeanpeau.cz/engl_food_supplements.htm

Og disse kapslene virker, de skal gies som en kur ved stort håravfall eller hudproblemer.

Litt vanskelig å få tak i, da de ikke sender til Norge.

Mine bestilte jeg poste restante til Sverige og henta de der.

Gikk fort og greit.

Til daglig gir jeg Omega3, samt 1 egg daglig.

Råforer et måltid daglig, og da passer egg bra.

For Linus hjelper det ikke bare med egg, men det gir pen pels, og hundene liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har erfaring med nattlysoljekapsler? Tør ikke prøve noe før jeg vet det ikke skader eller ikke er vits i..

Vel - jeg juger ikke ...

Det er naturligvis frivillig om en vil ta imot gode råd eller ikke - men nattlysolje gjør underverk med pels, og i forhold til erfaringer - jeg har holdt på i 30 år med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - jeg juger ikke ...

Det er naturligvis frivillig om en vil ta imot gode råd eller ikke - men nattlysolje gjør underverk med pels, og i forhold til erfaringer - jeg har holdt på i 30 år med hund.

Mente ikke du jugde heller da vel :sint_01:

Men hvordan får jeg i henne slike kapsler? Gir jeg henne hele kapsler innsmurt i noe godt? Dvergschnauzer på 7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Vel - jeg juger ikke ...

Det er naturligvis frivillig om en vil ta imot gode råd eller ikke - men nattlysolje gjør underverk med pels, og i forhold til erfaringer - jeg har holdt på i 30 år med hund.

Ja, det er veldig lurt å ta i mot alle råd på nettet fra folk man ikke vet hvem er uten å tenke gjennom dem og sjekke ut andre steder før man putter i dyret ting man ikke vet hva er. Ja, jeg er sarkastisk for jeg mener at selv om dette helt sikkert er et godt råd, og du ikke juger (hehe nå er jeg ikke sarkastisk), så vil jeg si det er en veldig sund holdning å ikke ville putte i bikkja ting man ikke vet noe om uten å undersøke det nøyere. Så jeg kan ikke forstå horfor du tar det trådstarter svarte negativt til deg :getlost: Og hvordan kan trådstarter vite at du har 30-års erfaring (i den grad det er et ubetinga kvalitetsstempel) og at du ikke akkurat hørte noe om noe nattlysolje fra naboen og har din første hund du fant tilfeldig gjennom en finn-annonse fordi den var så søøt. Nei, skjekk alltid ut sånne tips man får på nettet. Det er bare sundt. Jeg har ikke noe erfaring med nattlysolje altså, så dette var ikke noe negativt til tipset, jeg syns bare det er en veldig positivt ting å ville sjekke flere steder og flere personers erfaringer når vi snakker om noe som står på nett.

forresten når det gjelder b-vitamin for å få pelsen til å vokse raskere vil jeg heller anbefalle å bare gi en eggeplumme hver dag istedenfor å gi kunstig tilskudd av b-vit. Eggeplummen inneholder alle de 8 forskjellige b-vitaminene og i tillegg A,D,E og K-vitamin og masse fine proteiner. Om du klarer å få pelsen til å vokse noe raskere med b-vitamin vet jeg ikke, men det er ihvertfall positivt for pelskvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg starta med litt ølgjær og egg hvertfall. Og Lea elska det :getlost:

..Men nå hører jeg så mye fram og tilbake om de eggene også, noen sier man ikke kan gi mer enn èn gang i uka - imens andre gir hver dag. Er det "farlig" med for mye egg? OG, skal jeg droppe eggehviten?

Nattlysoljekapslene var så himla dyre, så jeg drøya den litt gitt.

+ et hundemenneske påsto at jeg burde smøre hele pelsen inn med olje. Noen som har hørt om dette? Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg starta med litt ølgjær og egg hvertfall. Og Lea elska det :wub:

..Men nå hører jeg så mye fram og tilbake om de eggene også, noen sier man ikke kan gi mer enn èn gang i uka - imens andre gir hver dag. Er det "farlig" med for mye egg? OG, skal jeg droppe eggehviten?

Du skal ikke gi eggehviten, kun plomma. Jeg forer med 1 egg hver dag. Det er ikke noe problem. :wub:

For å si det sånn en av de større råforingsexpertene jeg vet om forer med 1 egg hverdag. :wub:

edit: la til ett ord so forsvant i farten :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som er bra for pelsen:

-omega 3 osv (rapsolje, fiskeolje, selolje)

-b-vitaminer (ølgjær eller i tabletter)

-egg (jeg gir hele egg, og jeg kan gi et eller flere egg hver dag i perioder hvor vi har egg i kjøleskapet. Hundene digger det!)

-sink er også bra for pelsen, og hjelper bla mot misfarging (flytende sink har best effekt, kjøpes hos helsekost.)

-diverse "piller"/helsekost:

hårkontroll - kjøpes hos frisør, er ganske dyrt men består av en blanding vitaminer og mineraler som er bra for hud, hår og negler. Gi halv dose eller mindre til liten hund.

-silicea - samme opplegg som hårkontroll, men kjøpes hos helsekost

-diverse tilskudd for pels - søk på nettet (selv kunne jeg tenke meg å prøve ProPet)

Ellers er det bra å stimulere pelsveksten med å kamme pelsen (eller rake ull som noen foreslår). Du kan også massere for å øke blodsirkulasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd. Nå er jeg nesten desperat etter å prøve det som prøves kan her, innenfor rimelighetens grenser såklart. Utstillinga er bare 2 uker unna og jeg har så innmari lyst til å kunne stille henne. Er det helt krise hvis pelsen ikke er helt grodd ut, hva mener folk? Kanskje litt spesielt for dvergschnauzeren også - og det er vel forskjell på dommere. Men er kjedelig å ha meldt på, betalt, reiser helt opp dit og betaler hotellrom - for så å ikke få lov til å kose oss i ringen .. og det GJØR vi jo, Lea synes jo det er kjempekjekt og hun er RÅflink på det .. Så det hadde nesten vært gøy bare å gjøre det for opplevelsen også. Uff, nå klør utstillingsnervene, flere måneder uten sist!

Det vil ikke skade om jeg gir 2 egg en dag heller? Vil det hjelpe noe mer å gi MER av egg/ølgjær, eller kommer det ikke an på mengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok MYE til for at pelsen skal være perfekt innen to uker. Ting som dette tar tid, ofte lang tid.. (snakker av erfaring). Det skader ikke å gi to egg noen dager, men om det har noen effekt innen to uker er vel heller tvilsomt. Om du likevel "kan" stille DS skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner til rasen på dèt punktet i alle fall. Mulig du kun får trekk for pelsen, mulig dommeren ser bort fra dette - kommer helt an på dommeren! Men pels er en viktig del av utstilling, og jeg vet om flere enn bare meg som har fått trekk for lignende (nedrøytet, feil klippet/nappet, osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er bra med nattlysolje er at det en av veldig få planteoljer som gir essensielle omega 6 fettsyrer, dvs at de virker direkte uten at hunden må omdanne de selv først. Det er kun nattlysolje, solbær olje og borage (agurkurt?) olje som inneholder essensielle omega 6 oljer :)

Andre planteoljer inneholder også omega 6 men de er uessensielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd. Nå er jeg nesten desperat etter å prøve det som prøves kan her, innenfor rimelighetens grenser såklart. Utstillinga er bare 2 uker unna og jeg har så innmari lyst til å kunne stille henne. Er det helt krise hvis pelsen ikke er helt grodd ut, hva mener folk? Kanskje litt spesielt for dvergschnauzeren også - og det er vel forskjell på dommere. Men er kjedelig å ha meldt på, betalt, reiser helt opp dit og betaler hotellrom - for så å ikke få lov til å kose oss i ringen .. og det GJØR vi jo, Lea synes jo det er kjempekjekt og hun er RÅflink på det .. Så det hadde nesten vært gøy bare å gjøre det for opplevelsen også. Uff, nå klør utstillingsnervene, flere måneder uten sist!

Det vil ikke skade om jeg gir 2 egg en dag heller? Vil det hjelpe noe mer å gi MER av egg/ølgjær, eller kommer det ikke an på mengden?

Om pelsen er litt kort så er ikke det krise, men den bør være over centimeteren i det minste. Det kan hende dommeren trekker for det lell, men er den kortere enn det vil dommer mest sannsynlig helt sikkert trekke en premiegrad. Hvor lang er den nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pelsen er litt kort så er ikke det krise, men den bør være over centimeteren i det minste. Det kan hende dommeren trekker for det lell, men er den kortere enn det vil dommer mest sannsynlig helt sikkert trekke en premiegrad. Hvor lang er den nå?

En premiegrad.. Som i at vi får blå istedet for rød? Gulp.

Prøvde å måle så godt jeg kunne med linjal nå, haha. Og det meste av den er jo hvertfall centimeteren - men greia med den er at det for det meste er ull. Ull som dekker hele kroppen, og den er jo ikke direkte kullsvart. Dekkhår som stikker opp innimellom som er like lange som det lengste av ulla. Dekkpelsen vil liksom ikke vokse! Og Lea har jo ikke den strieste pelsen fra før av.. MEN, jeg bruker den fantastiske terriersjampon til KW som gjør pelsen striere enn den noen gang har vært før, heh, så jeg bader vel med den rett før vi drar tenker jeg. Prøve meg litt fram i ukene som kommer nå!

Nå går vi på 1-2 egg om dagen, ølgjær, sink og lakseolje (salmopet) i sensitiv-foret. Så får vi se om det hjelper! Blir det ikke bedre pels nå, så er det vel ikke "meant to be" .. :) Men jeg håper for harde livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...