Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man få svenske titler?


Huldra

Recommended Posts

Hvis man konkurrerer i Sverige med en norskregistrert hund, får man da de svenske titlene? Tenker på LP1 osv. Har det noe å si om man bor i Sverige eller ikke, og bør man omregistrere hunden til Sverige hvis man har tenkt å bo der for en periode, og har det noe å si for om man får tittelen registert? Svenske hunder får jo tittelen, så hvis man omregistrerer hunden, konkurrerer og får en slik tittel, kan man ta med seg tittelen når man registrerer tilbake til NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskregistrerte hunder får ikke de svenske LP-tittelene, nei. Hverken de eller Korad-tittlene er "godkjente" i Norge, så de blir ikke stambokførte på lik linje med andre uoffisielle titteler, så vidt jeg veit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal delta på konkurranse i Sverige, må hundens stamme legges inn i Hunddata, og der vil alle hundens resultat og titler også bli registrert.

De titlene som NKK godkjenner, vil også bli registrert i DogWeb. De registrerer for eksempel svensk utstillingschampion og svensk viltsporchampion, men ikke LP1 og KORAD.

Når tittelen er registrert i Sverige, melder du fra til NKK og de legger inn tittelen - de kan selv se på Hunddata, så de må bare ha en beskjed om at ny tittel er etablert.

Når det gjelder midlertidig bosetting i Sverige, må du høre med SKK. Nå skal hundens stamme legges inn uansett, men i motsetning til i Norge så gir SKK alle importer svenske registreringsnummer (i Norge beholder importer sine opprinnelige registreringsnummer). I Norge har det vært noen regler om midlertidig opphold, som ikke krever omregistrering - mulig de har tilsvarende i Sverige.

Du trenger dog ikke å omregistrere en norskfødt hund tilbake til NKK når du flytter tilbake, du benytter bare dens norske opprinnelige registreringsnummer, og melder adresseendring igjen om du gjorde det ved flytting til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal delta på konkurranse i Sverige, må hundens stamme legges inn i Hunddata, og der vil alle hundens resultat og titler også bli registrert.

De titlene som NKK godkjenner, vil også bli registrert i DogWeb. De registrerer for eksempel svensk utstillingschampion og svensk viltsporchampion, men ikke LP1 og KORAD.

Når tittelen er registrert i Sverige, melder du fra til NKK og de legger inn tittelen - de kan selv se på Hunddata, så de må bare ha en beskjed om at ny tittel er etablert.

Når det gjelder midlertidig bosetting i Sverige, må du høre med SKK. Nå skal hundens stamme legges inn uansett, men i motsetning til i Norge så gir SKK alle importer svenske registreringsnummer (i Norge beholder importer sine opprinnelige registreringsnummer). I Norge har det vært noen regler om midlertidig opphold, som ikke krever omregistrering - mulig de har tilsvarende i Sverige.

Du trenger dog ikke å omregistrere en norskfødt hund tilbake til NKK når du flytter tilbake, du benytter bare dens norske opprinnelige registreringsnummer, og melder adresseendring igjen om du gjorde det ved flytting til Sverige.

Hunden er opprinnelig svensk, om det gjør saken noe enklere? :)

Så konklusjonen er at selv om man oppnår en KORAD eller LP1 tittel i Sverige på en svensk hund, så får ikke denne med seg de titlene til Norge? Hva om det er en voksen hund fra Sverige som skal importeres med tanke på avl og allerede har en lang tittelrekke; mister den virkelig flere av titlene sine ved å flytte til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er opprinnelig svensk, om det gjør saken noe enklere? :)

Ja, da er det bare å melde på som vanlig, eventuelt oppgi eieropplysninger til SKK hvis det ikke er gjort.

Så konklusjonen er at selv om man oppnår en KORAD eller LP1 tittel i Sverige på en svensk hund, så får ikke denne med seg de titlene til Norge?

Nei, det gjør den ikke.

Hva om det er en voksen hund fra Sverige som skal importeres med tanke på avl og allerede har en lang tittelrekke; mister den virkelig flere av titlene sine ved å flytte til Norge?

Titlene er oppnådd, men er ikke ansett som gyldige i Norge, og vil ikke bli registrert.

Det er det samme som at jeg kunne tatt med meg X'en i fjor til en rekke europeiske land, og om hun vant juniorklasse med excellent to-fire ganger i hvert land ville hun fått juniorchampionat: Polsk juniorchampion, ungarsk juniorchampionat, latvisk juniorchampionat, også videre. Hun har vunnet titlene, de er gyldige i de landene - men ikke i Norge. For en tittelsanker med hjemmeside kan de jo brukes i egen markedsføring, men NKK vil ikke anerkjenne de, de ønsker en viss kvalitetssikring av titler. Derfor får jeg heller ikke registrert Rostocksieger -09 på henne (om hun hadde hatt den tittelen), som er tittel til BIR-vinner på en tysk internasjonal utstilling, som om en skulle fått tittelen Bjerkevinner om en ble BIR på Bjerke. NKK ønsker å begrense antall titler, kvalitetssikre og unngå inflasjon, og har derfor satt ned en oversikt over hvilke titler de godkjenner. Ved omregistrering vil kun anerkjente titler bli ført inn i NKKs database, titlene blir ikke mer gyldige av at hunden har hatt en svensk eller polsk eier først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan bruke titlene så lenge man bor i Sverige for eksempel? :) Hva om man har en sånn hund med titler ikke godkjent av NKK (si det er denne fiktive importerte voksne hunden), og man skal avle på den. Siden den kommer fra et annet land, og har gjort det bra i andre land, vil det ikke være en fordel å bruke de utenlandske titlene i markedsføring ved salg av valper? Kan man gjøre det uten at man bryter med normal moral og etikk for hunderi?

Takker for svar; du er en guru Emma! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan bruke titlene så lenge man bor i Sverige for eksempel? :) Hva om man har en sånn hund med titler ikke godkjent av NKK (si det er denne fiktive importerte voksne hunden), og man skal avle på den. Siden den kommer fra et annet land, og har gjort det bra i andre land, vil det ikke være en fordel å bruke de utenlandske titlene i markedsføring ved salg av valper? Kan man gjøre det uten at man bryter med normal moral og etikk for hunderi?

Takker for svar; du er en guru Emma! :)

Hvis tittelen er godkjent av SKK, er det ingen grunn til ikke å bruke den når du bor i Sverige.

Om jeg for eksempel skulle annonsert i den svenske raseklubbens medlemsblad for min avlshannhund, ville jeg kanskje brukt de svenske titlene også for å vise hva han kan - then again, LP1 er kanskje ikke så mye å skryte av, hvis den i Norge er N.Lch...

Hvis din norskeide hund har svenske titler og brukes i avl i Sverige, vil disse titlene komme på de svenske stamtavlene.

Hva fankern er normal moral og etikk for hundeeiere da? I avlssammenheng? Jeg har sett oppdrettere reklamere med at foreldredyrene er premiert, men så viser det seg at de har hver sin blå på utstilling. Det er jo premiering, stemmer det...

Jeg har sett flere hunder som markedsføres som avlshunder med juniorchampionat, for eksempel - og jeg lar meg ikke imponere av det. Jeg tenker "barnestjerne", jeg tenker at å vinne juniorklassen sin tre ganger er faktisk ikke så vanskelig. Jeg har sett altfor mange hunder som er ok som unge, gjør det greit som unge, men aldri blir noe som voksne. Jeg vil vite hva slags bragder hunden klarer å oppnå nå, i en alder av fire år og ferdig utviklet - ikke hva den flyter på fra da den var ettåring. Hjelper ikke med juniortitler, om den er en blåbikkje nå.

Når det er sagt, har min hund to juniorvinnertitler som jeg er stolt av og bruker i mange sammenhenger - men jeg forventer at hun får mer å skryte av etter hvert også.

Poenget mitt er at jeg lar meg ikke automatisk imponere av de som slenger ut titler og bokstaver og prestasjoner og resultat, jeg vil vite hva som ligger bak. Jeg er ikke imponert av en hund med fem cert, hvis den alltid er alene på utstilling, jeg er ikke imponert av en hund som er HD-fri hvis den er av en rase som veier fem kilo og aldri får HD. Skjønner du hva jeg mener? Skal det være noe å skryte av, får det være verdt noe, ellers virker det mot sin hensikt. Det blir i verste fall litt krampeaktig og oppskrytt. Men igjen - det kommer an på hva det er snakk om. Jeg synes for eksempel en BISS-tittel er mer verdt enn en LP1-tittel (BISS betyr BIS på spesial, og om en bernerimport har den tittelen vet jeg jo at den har blitt BIR/BIS på en diger rasespesial - tittelen vil ikke bli registrert av NKK, men jeg hadde brukt den på min hjemmeside for det - eventuelt skrevet det, i fall ikke alle vet hva BISS betyr).

En slags parallelldiskusjon er jo de som benytter seg av forkortelsene multiv og multich - multivinner og multichampion. NKK har sagt tydelig at slike forkortelser vil de ikke benytte seg av, alle titler skal skrives ut så en vet hva som er innbakt i multi. Unntak er nordisk champion, baltisk champion og internasjonal champion, som er definerte og gitte titler.

Hvor mange vinnertitler må en hund ha før den er multivinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for eksempel en BISS-tittel er mer verdt enn en LP1-tittel (BISS betyr BIS på spesial, og om en bernerimport har den tittelen vet jeg jo at den har blitt BIR/BIS på en diger rasespesial - tittelen vil ikke bli registrert av NKK, men jeg hadde brukt den på min hjemmeside for det - eventuelt skrevet det, i fall ikke alle vet hva BISS betyr).

Jeg er ikke mye inne på utstilling og regler, men jeg vet at i USA er BISS kjempestort, nesten bedre en champion. (Og poengreglene deres for å bli champion er til å bli tullerusk i huet av, har gitt opp å forstå mer enn grove trekk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem fleste svenske tittler som ikke inneholder champion blir slettet i Norge. Tittler som LP, Korad, Godkjent Gjeterhund, Tjh o.l. blir ikke reg i Norge lengre.

Personlig kommer jeg til å skrive Korad under tittlene til Talli på min egen hjemmeside om hun blir det. EN av grunnene til det er at dem Nordiske landene vet hva som skal til for å få den tittelen og da vil jeg gjerne vise det om hunden min oppnår dette.

Tittlene vil bli registrert i Sverige så lenge hunden er i systemet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskregistrerte hunder får ikke de svenske LP-tittelene, nei. Hverken de eller Korad-tittlene er "godkjente" i Norge, så de blir ikke stambokførte på lik linje med andre uoffisielle titteler, så vidt jeg veit. :)

Korad er en offisiell tittel som blir stambokført og kan fås som tittel på en norsk stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korad er en offisiell tittel som blir stambokført og kan fås som tittel på en norsk stamtavle.

Nå har dem faktisk begynnt å fjerne fra stamtavler den tittelen, på omregistrete hunder. F.eks fra stamtavlen fra begge hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...