Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløe ved øret...


TonjeRA

Recommended Posts

Legger ved et bilde av øret til Ailo...det har vært ordentlig stygt i over 3 uker nå...sist vi var hos vet'n sa ho det kunne være stikk, allergi eller muligens våteksem...

I og med at det har vært sånn i 3 uker nå er stikk utelukket, samme med våt eksem siden det ikke sprer seg...allergi vet jeg ikke da, men rart om det kun utarter seg på et lite område ved øret...? Demodex trodde hun ikke det var, for det hadde hun sett flere ganger, og det så ikke sånn ut...

Til å begynne med hadde han liknende klumper på halsen også, bare at disse ikke var hårløse...men disse ble borte få dager etter at vi begynte behandlingen...

Etter anbefaling fra vet'n har vi til nå prøvd 14 dagers antibiotika kur, 3 uker med prednisolon mot kløe, selamectin dråper mot parasitter, eurax og hydrokortison...har også fått anbefalt honningsalve, så det har vi smurt en gang med tidligere i dag...Skal søren ikke være lett...Nå har jeg satt på han selvklebende bandasje rundt det venstre bakbeinet for å unngå at han skal klø hull på det nok en gang...kommer til å bli skikkelig betent detta her dersom ikke vet'n kommer med noe smart snart!!

Stakkars gutten min har det ikke godt!! Noen av dere som vet hva dette kan være???

Blir nok en ny telefon til vet'n på mandan!

srettilAilo2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter anbefaling fra vet'n har vi til nå prøvd 14 dagers antibiotika kur, 3 uker med prednisolon mot kløe, selamectin dråper mot parasitter, eurax og hydrokortison.. har også fått anbefalt honningsalve, så det har vi smurt en gang med tidligere i dag...

Alt dette i løpet av tre uker? Høres ut som litt overkill. Har han gått med skjerm siden han fikk dette, det ser jo ut som han har fått klødd endel på det, noe som har gjort det så illle som det er. Dess mer han klør, dess verre klør det, og det blir fort en ond sirkel som holder ved like et problem som kunne vært borte forlengst.

Hvilket merke antibiotika gikk han på? Hva slags dose Prednisolon? Er det tatt et bakteriedyrk av såret? Er det puss inni der, eller er det tørt under skorpene?

Det er jo ikke helt uhørt at dette er demodex da, litt rart at vetten ikke tok et skrap/hårnapp. Tross alt så mye enklere enn å behandle med et dusin forskjellige ting samtidig. Han ser hårløs ut rundt det affekterte området. Har han flere hårløse flekker? Hvordan startet dette, ble han hårløs og så kom de små nuppene, eller var det omvendt? Hvor gammel er han, type kjønnsmodningsalder? Ikke uvanlig at det dukker opp hudting i den alderen altså.

Demodex florerer på staffen, men det trenger ikke være noen stor issue heldigvis. (Men burde tas mye mer på alvor i avlen en det gjør!)

Sett på'n skjerm iallefall, det burde ha blitt gjort for lenge siden i min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde av øret til Ailo...det har vært ordentlig stygt i over 3 uker nå...sist vi var hos vet'n sa ho det kunne være stikk, allergi eller muligens våteksem...

I og med at det har vært sånn i 3 uker nå er stikk utelukket, samme med våt eksem siden det ikke sprer seg...allergi vet jeg ikke da, men rart om det kun utarter seg på et lite område ved øret...? Demodex trodde hun ikke det var, for det hadde hun sett flere ganger, og det så ikke sånn ut...

Til å begynne med hadde han liknende klumper på halsen også, bare at disse ikke var hårløse...men disse ble borte få dager etter at vi begynte behandlingen...

Etter anbefaling fra vet'n har vi til nå prøvd 14 dagers antibiotika kur, 3 uker med prednisolon mot kløe, selamectin dråper mot parasitter, eurax og hydrokortison...har også fått anbefalt honningsalve, så det har vi smurt en gang med tidligere i dag...Skal søren ikke være lett...Nå har jeg satt på han selvklebende bandasje rundt det venstre bakbeinet for å unngå at han skal klø hull på det nok en gang...kommer til å bli skikkelig betent detta her dersom ikke vet'n kommer med noe smart snart!

Stakkars gutten min har det ikke godt! Noen av dere som vet hva dette kan være???

Blir nok en ny telefon til vet'n på mandan!

srettilAilo2.jpg

Det er slettes ikke sikkert at dette stemmer med din hund, men

Sånn klør min amstaff seg hvis han får noe han ikke tåler.

Som feks. korn(tørrfor, brød, kjeks olign.), fisk(fiskeolje), mye svinekjøtt og kjøttboller brukt som godbiter over flere dager.

Det begynner hos ham som regel under haka og i halsbåndområdet. (Han tåler heller ikke nikkel i halsbåndet, det gir væskende sår). Hvis jeg da ikke er obs og kutter ut det han ikke tåler klør han småsår ved øret og rett bak framføttene( i "armhulen").

Han gikk på 3 antibiotikakurer i løpet av ett halvt år, og var "bra" så lenge han var på kuren og ett par uker etter kuren.

Etter ett par uker var det på'n igjen, med kløe og sår.

Han ble sjekket for allergi med den vanlige veterinærtesten som sendes til Baddaky, og iflg den testen reagerte han svakt på lagermidd (som finnes i alt av tørrfor) og husstøvmidd, men ingenting annet.

Den "lure" veterinæren jeg var hos ønsket at han skulle gå på et allergitørrfor ("for det er så bra for hunder som er allergiske mot lagermidd" :) )

Min hund fores nå med Vom & Hundemat nr. 33, får rå ribben av ku, og en blåbærtabelett hver dag (skal vistnok hjelpe imunsystemet iflg Hundehomeopatene). Han får også gulerot, pære og annen frukt.

Han klør veldig sjelden, kun når noen har vært "snille" og gitt ham noe han ikke tåler. Er ikke bestandig så enkelt å få folk til å forstå at en liten kjeks faktisk kan føre til intens kløe, og at det da ikke er så snilt å gi ham den. Selv om han sitter der med "Sad Sam" øyne, og inntrukne kinn, som tilsier at han aldri får mat.

Når det gjelder sårene, så brukte jeg Blåspray på de. Det desinfiserer og tørker ut, og ikke minst, det er billig. Fås kjøpt på Felleskjøpet og brukes stort sett til hest og ku, men det fungerte fint på min. Huden der du sprayer blir jo blå/lilla, men det går vekk i løpet av ett par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette i løpet av tre uker? Høres ut som litt overkill. Har han gått med skjerm siden han fikk dette, det ser jo ut som han har fått klødd endel på det, noe som har gjort det så illle som det er. Dess mer han klør, dess verre klør det, og det blir fort en ond sirkel som holder ved like et problem som kunne vært borte forlengst.

Hvilket merke antibiotika gikk han på? Hva slags dose Prednisolon? Er det tatt et bakteriedyrk av såret? Er det puss inni der, eller er det tørt under skorpene?

Det er jo ikke helt uhørt at dette er demodex da, litt rart at vetten ikke tok et skrap/hårnapp. Tross alt så mye enklere enn å behandle med et dusin forskjellige ting samtidig. Han ser hårløs ut rundt det affekterte området. Har han flere hårløse flekker? Hvordan startet dette, ble han hårløs og så kom de små nuppene, eller var det omvendt? Hvor gammel er han, type kjønnsmodningsalder? Ikke uvanlig at det dukker opp hudting i den alderen altså.

Demodex florerer på staffen, men det trenger ikke være noen stor issue heldigvis. (Men burde tas mye mer på alvor i avlen en det gjør!)

Sett på'n skjerm iallefall, det burde ha blitt gjort for lenge siden i min mening.

Jeg også reagerte på at vi skulle prøve så mye på kort tid...Har blitt noen telefoner til vet'n i løpet av denne tiden for å si det sånn...Han har periodevis klødd endel ja, men veet'n anbefalte ikke skjer siden det ofte førte til mer fuktighet rundt sårene!?

Akkurat hva antibiotikaen het husker jeg desverre ikke akkurat nå...Prednisolon dosen var 15 mg per dag i tre dager, deretter trappet vi ned 1/2 tablett hver andre dag...det er ikke noe særlig puss, og sårene er tørre...

Jeg også reagerte på at vet'n sa det ikke var demodex...synes nemlig det likner litt etter å ha søkt opp endel bilder. vet at dentte er et stort problem for staffen... men han har kun denne ene hårløse flekken...området ble først litt "knudrete", deretter forsvant pelsen...men det kan jo kanskje komme av at han har klødd seg? han er nøyaktig 6mnd, så han er nok i rette alderen.

Tusen takk for svar Mari...Nå trur jeg det blir skjerm på gutten! :)

Det er slettes ikke sikkert at dette stemmer med din hund, men

Sånn klør min amstaff seg hvis han får noe han ikke tåler.

Som feks. korn(tørrfor, brød, kjeks olign.), fisk(fiskeolje), mye svinekjøtt og kjøttboller brukt som godbiter over flere dager.

Det begynner hos ham som regel under haka og i halsbåndområdet. (Han tåler heller ikke nikkel i halsbåndet, det gir væskende sår). Hvis jeg da ikke er obs og kutter ut det han ikke tåler klør han småsår ved øret og rett bak framføttene( i "armhulen").

Han gikk på 3 antibiotikakurer i løpet av ett halvt år, og var "bra" så lenge han var på kuren og ett par uker etter kuren.

Etter ett par uker var det på'n igjen, med kløe og sår.

Han ble sjekket for allergi med den vanlige veterinærtesten som sendes til Baddaky, og iflg den testen reagerte han svakt på lagermidd (som finnes i alt av tørrfor) og husstøvmidd, men ingenting annet.

Den "lure" veterinæren jeg var hos ønsket at han skulle gå på et allergitørrfor ("for det er så bra for hunder som er allergiske mot lagermidd" :) )

Min hund fores nå med Vom & Hundemat nr. 33, får rå ribben av ku, og en blåbærtabelett hver dag (skal vistnok hjelpe imunsystemet iflg Hundehomeopatene). Han får også gulerot, pære og annen frukt.

Han klør veldig sjelden, kun når noen har vært "snille" og gitt ham noe han ikke tåler. Er ikke bestandig så enkelt å få folk til å forstå at en liten kjeks faktisk kan føre til intens kløe, og at det da ikke er så snilt å gi ham den. Selv om han sitter der med "Sad Sam" øyne, og inntrukne kinn, som tilsier at han aldri får mat.

Når det gjelder sårene, så brukte jeg Blåspray på de. Det desinfiserer og tørker ut, og ikke minst, det er billig. Fås kjøpt på Felleskjøpet og brukes stort sett til hest og ku, men det fungerte fint på min. Huden der du sprayer blir jo blå/lilla, men det går vekk i løpet av ett par dager.

Tanken på for allergi har også slått meg siden det ikke er så lenge siden vi byttet fra RC til Hills...men i mine tanker ville han da klødd flere steder enn bare ved øret??? Han hadde jo samme greiene på halsen, men det ble borte noen dager etter vi begynte med behandling...ikke har det kommet tilbake heller...Uff, blir så usikker...hudproblemer er desverre noe jeg ikke har særlig peiling på...

Regner med jeg ber vet'n sjekke både for demodex og allergi...så håper jeg vi kan begynne å se litt bedring snart!!

Takk for godt svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hva antibiotikaen het husker jeg desverre ikke akkurat nå...

Om jeg sier Synulox eller Kelfex, ringer det en bjelle? Var pakken gul og rosa, eller hvit med litt sort og rødt?

Prednisolon dosen var 15 mg per dag i tre dager, deretter trappet vi ned 1/2 tablett hver andre dag...det er ikke noe særlig puss, og sårene er tørre...

Det var ganske mye kortison på en så liten hund. Kortison i seg selv gjør hunden mer utsatt infeksjoner, så det er viktig at de går på antibiotika samtidig. Men han gjorde vel det har jeg inntrykk av. Dere er ferdig med kortisonen nå?

Har han blitt bedre av noe av denne behandlingen forresten?

Jeg også reagerte på at vet'n sa det ikke var demodex...synes nemlig det likner litt etter å ha søkt opp endel bilder. vet at dentte er et stort problem for staffen... men han har kun denne ene hårløse flekken...området ble først litt "knudrete", deretter forsvant pelsen...men det kan jo kanskje komme av at han har klødd seg? han er nøyaktig 6mnd, så han er nok i rette alderen.

Ja, jeg tipper at kløen er en stor del av problemet her. Mye er nok gjort med skjerm og jevnlig stell. Hold det rent og tørt. Blir det ikke bedre etter et par uker så kan det hende han trenger en ny antibiotikakur. Spør isåfall veterinæren om Keflex, den er veldig bra på hudinfeksjoner. Mulig han bør gå det litt lengre da, en måned kanskje. Det er viktig at de går på antibiotikakuren lenge nok når de først blir satt på det.

Regner med jeg ber vet'n sjekke både for demodex og allergi...så håper jeg vi kan begynne å se litt bedring snart!

Det er nok ikke noe vits i å teste for allergi på en så ung hund. Om om det er allergi, og siden det er kun på et spesifikt sted uten å spre seg, er det muligens grunnet kontaktallergi isåfall. Altså noe han har vært i kontakt med. Ville jeg tippet da. Du kan jo vrenge hjernen og tenke igjennom om det er noe han kan ha vært borti.

Jeg hadde som Mika kuttet ut tørrfôr og satt ham på rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg sier Synulox eller Kelfex, ringer det en bjelle? Var pakken gul og rosa, eller hvit med litt sort og rødt?

Tablettene var hvertfall helt rosa...mener esken var rosa og gul også, men har desverre kastet den...

Det var ganske mye kortison på en så liten hund. Kortison i seg selv gjør hunden mer utsatt infeksjoner, så det er viktig at de går på antibiotika samtidig. Men han gjorde vel det har jeg inntrykk av. Dere er ferdig med kortisonen nå?

Har han blitt bedre av noe av denne behandlingen forresten?

Han gikk på antibiotika samtidig ja...Har desverre ikke blitt noe bedre etter disse kurene, snarere tvert imot...

Ja, jeg tipper at kløen er en stor del av problemet her. Mye er nok gjort med skjerm og jevnlig stell. Hold det rent og tørt. Blir det ikke bedre etter et par uker så kan det hende han trenger en ny antibiotikakur. Spør isåfall veterinæren om Keflex, den er veldig bra på hudinfeksjoner. Mulig han bør gå det litt lengre da, en måned kanskje. Det er viktig at de går på antibiotikakuren lenge nok når de først blir satt på det.

Han har nå fått skjerm, og det ble tatt tester hos dyrlegen på tirsdag...Får svar på de til uka...Heldigvis går han med skjermen uten å prøve å dra den av...Såret er tørt, men har blitt ennå mer hovent de siste dagene...Noe også dyrlegen har lagt merke til..fram til vi får svar på prøvene skal vi bare holde det rent og tørt, så får vi vurdere videre behandling til uka...Skal huske på det du skrev om Keflex...:)

Det er nok ikke noe vits i å teste for allergi på en så ung hund. Om om det er allergi, og siden det er kun på et spesifikt sted uten å spre seg, er det muligens grunnet kontaktallergi isåfall. Altså noe han har vært i kontakt med. Ville jeg tippet da. Du kan jo vrenge hjernen og tenke igjennom om det er noe han kan ha vært borti.

Allergitest ble ikke tatt...Har tenkt tanken ang. kontakt allergi, og utslettet kom samme dag som vi var på hundesonen treff...da brukte han et halsbånd med nikkelpynt på, men det bruker vi ikke lenger nå...ellers så badet han i et vann der vi var, men da burde han jo reagert andre steder enn ved øret også...? Han hadde noen "klumper" på brystet/halsen også, men de ble borte få dager etter vi begynte første behandlingen...

Jeg hadde som Mika kuttet ut tørrfôr og satt ham på rått.

Vet'n anbefalte å bytte til sensetive fòr...Så vi har kjøpt inn en liten sekk med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk svar på prøvene til Ailo i dag!!

viser seg at han har gule stafylokokker i øret...disse er kjøttetende og antibiotika resistente, så er jo ikke rart såret ikke har blitt bedre!! Men nå har vi fått øredråper som han skal ha morgen og kveld i 14 dager, så da satser vi på at det hjelper! Dyrlegen garanterte hvertfall at han kom til å bli helt frisk igjen!! Heldigvis!!!

Er utrolig glad det er noe han blir kvitt!! Allergi, eksem, demodex osv har liksom surra litt i bakhue de siste ukene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! At han blir frisk altså, og så dumt at bakteriene var resistente, men det blir nok bare mer og mer vanlig dessverre.. :wub: God bedring!

Takk, det var en stor lettelse å finne ut av dette her!

For hyppig bruk av antibiotika har lett for å føre med seg problemer med at bakteriene blir mer og mer motstandsdyktige...desverre... :wub:

Så bra han blir frisk jah :wub:

Fikk du pm min btw?

Ja, det er utrolig godt å vite!!

Fikk PM'n vettu, men er ikke medlem på FB, men skal titte på bildene sammen med Tina en dag ho er her...:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...