Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsmiljøet for din rase...


TonjeRA

Recommended Posts

Jeg med "labbetusshunder" ser stadig vekk villtflyvende unger og voksne, som klapper, koser og tar på mine hunder - selv mens de ligger og blir børstet på trimmebordet. Uten skrupler, spørsmål om de får hilse på den eller noe.

Dagligdagse "problem" for meg på en utstilling (men hundene mine setter stooooor pris på det, uansett!)

Susanne

Og DER var det en voksen som følte seg truffet i akkurat dette spesifikke tilfellet :)

*men de er jo så søte og hyggelige hundene dine og jeg bare måtte og så lurte jeg veldig på hvorfor jeg fikk børsten i bakhue da jeg gikk :) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar
Nei, det er ikke helt greit å glefse til svar, men les gjennom tråden igjen, særlig svaret Emma fikk av blant annet deg. Det forventes tydeligvis at "vi erfarne" skal være en serviceinstutisjon for newbies rundt utstillingsringen (eller LP-ringen eller på brukskonkurranser, for den saks skyld), og det er fortsatt ikke derfor jeg drar på utstilling - for å være støttekontakt for ferskinger.

*sukk* Jeg kan virkelig ikke se at jeg har skrevet det til Emma, jeg har vel prøvd å forklare ca. 70 ganger nå at hvis du ikke har tid/lyst/gidda til å prate med folk, så er det jo mulig å si det på en ordentlig måte?? Det må dere vel skjønne??

Jeg har aldri sagt at det er derfor du drar på utstilling, men hvis alle skulle ha det synet som du tydeligvis har, så ville man jo aldri blitt kjent med andre folk som har rasen??

Jeg begynner jo å skjønne hvorfor jeg trives best i bruksmiljøet liksom, der snakker faktisk folk med hverandre nettopp fordi de deler en interesse. Det betyr ikke at alle blir bestevenner, men man oppfører seg som folk på stevnene iallefall.

Det ER lov å sette seg litt inn i ting man er fersk i på egenhånd. At man ikke klapper andres hunder uten å spørre eieren først, burde være barnelærdom, særlig når man drar med ungene på utstilling. Jeg har ingen problemer med at folk både snakker med meg eller hilser på hundene mine, jeg - men det er fortsatt ikke først og fremst derfor jeg drar, og jeg vil ha meg frabedt å bli påtvunget å være sosial med folk jeg ikke kjenner. Da får folk tåle at man får et nei, uten at man skal fremstille et helt og svært mangfoldig miljø som klikkete og ekskluderende..

Igjen - jeg har aldri sagt noe på at man sier nei, jeg har sagt noe om MÅTEN man sier nei på.

Høflighet eller ikke... Jeg tror ikke ett sekund at det et DET de fleste mener her. Dvs at "bare man er hyggelig kan man avvise hvemsomhelst-nårsomhelst".

Det ER jo forventet at man skal ta seg tid å snakke med de "nye", de som manner seg opp og tør nærme seg "proffene", de som ønsker å lære mer om rasen, hilse på foreldredyrene til hunden sin, vurderer å kjøpe fra en annen oppdretter neste gang, tenker på å bruke sin egen hund i avl, etc. Det er vel ingen tvil om dèt?

Det var jeg mente, jeg hadde ikke svart i denne tråden i det hele tatt før det innlegget av Emma kom. At ikke absolutt alle gidder å svare på absolutt alt må vel være greit, men jeg foretrekker selvsagt de som gidder å ta seg litt av nye folk.

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å svare på noen spørsmål hvis du likevel sitter der og det er et par timer til det er din tur å gå i ringen. Hvis folk kommer med masse spørsmål når du er stresset så går det faktisk an å avvise dem på en høflig måte. Eller enda bedre, be dem om å komme tilbake senere.

Heldigvis finnes det folk som har litt tålmodighet med en fersking, selv i utstillingsmiljøet, og glad er jeg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEnne måtte jeg bare kommentere! for å se hvordan dere oppfører dere rundt ringen er veldig koselig å se, hopper, spretter, heier, klapper osv! :)

Så gøy at du har lagt merke til det! Det er jo positvit at andre også SER at man kan ha det kjempegøy sammen selv om vi er konkurrenter i ringen.

Vanligvis spøker vi litt med at det er den som har kortest vei hjem som skal få bli BIR, slik at de som har langt å kjøre slipper å bli på utstillingen hele dagen. Dessverre er ikke alltid dommeren enig i det. Hahaha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Jeg kan virkelig ikke se at jeg har skrevet det til Emma, jeg har vel prøvd å forklare ca. 70 ganger nå at hvis du ikke har tid/lyst/gidda til å prate med folk, så er det jo mulig å si det på en ordentlig måte?? Det må dere vel skjønne??

Jeg har aldri sagt at det er derfor du drar på utstilling, men hvis alle skulle ha det synet som du tydeligvis har, så ville man jo aldri blitt kjent med andre folk som har rasen??

Jeg begynner jo å skjønne hvorfor jeg trives best i bruksmiljøet liksom, der snakker faktisk folk med hverandre nettopp fordi de deler en interesse. Det betyr ikke at alle blir bestevenner, men man oppfører seg som folk på stevnene iallefall.

Jeg tror ikke jeg helt gidder å kommentere det som "tydeligvis" er mitt syn på saken jeg, så vidt jeg husker har vi vært på en eneste utstilling samtidig.

Det var ikke det å svare høflig eller ikke som var greia mi, greia var at det forventes at de gamle traverene skal fange opp enhver newbie som ramler innom en utstilling med samme rase som en sjøl. At vi skal stille oss til disposisjon, og om vi skulle være så frekke at vi er konsentrerte og fokuserte, så har man ikke folkeskikk og burde være hyggelig og imøtekommende samme pokker.. Jeg har full forståelse for at Emma blir litt bisk når noen begynner å klappe bikkja hennes i det hun er på vei inn i ringen jeg, selv om hun i følge denne tråden burde bedt ungen dratt til ******* på en så hyggelig måte at han gleda seg til turen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høflighet. Synes ikke en bensinstasjon kan sammenlignes med utstilling, man går gjerne ikke for å møte nye mennesker på en slik plass, for å komme inn i "bensin-miljøet"...

Nå har ikke jeg lest alt, men datt over denne kommentaren og lo godt :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg helt gidder å kommentere det som "tydeligvis" er mitt syn på saken jeg, så vidt jeg husker har vi vært på en eneste utstilling samtidig.

Alle diskusjoner er jo folk som forteller sitt syn på saken, det er ingen vits i å bli fornærma av det. :)

Det var ikke det å svare høflig eller ikke som var greia mi

Men det var mi greie, det var kun derfor jeg skrev mine første svar til Emma. Så hvis det ikke var det du var interessert i å diskutere så skjønner jeg ikke hvorfor du quotet meg og laget en diskusjon av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle diskusjoner er jo folk som forteller sitt syn på saken, det er ingen vits i å bli fornærma av det. :)

Jeg er ikke fornærma, jeg mener fortsatt at jeg har rett til å bestemme selv hvem jeg vil omgås med på utstilling. Og at du som føler deg bedre mottatt i bruksmiljøet enn ved utstillingsringen illustrerer noe av poenget mitt - man kan være så høflig og hyggelig man orker, det er alltids noen som ikke syns det er nok uansett :)

Men det var mi greie, det var kun derfor jeg skrev mine første svar til Emma. Så hvis det ikke var det du var interessert i å diskutere så skjønner jeg ikke hvorfor du quotet meg og laget en diskusjon av det.

Tja.. Dette var det jeg quotet av det du skreiv:

Nå sier du jo noe helt annet enn du sa i første innlegget da? :)

Hvorpå jeg svarer:

Sier ikke du fra til unger (eller voksne, for den saks skyld) som piller på hundene dine uten å ha spurt eller hilst på deg først?

Jeg kan ikke se at jeg skrev noe om at man måtte være uhøflig her? Jeg spurte deg om du ikke sa fra når folk plukka på bikkja di - også fortsatte vi vel med at du sa at du ikke gjorde det, og jeg sa at jeg syns det er uhøflig av folk å pille på bikkjene til folk de ikke kjenner uten å spørre om lov, at høflighet går begge veier, og at folk bør tåle å få et ikke overstrømmende vennlig svar når de gjør sånt to sekunder før man skal inn i ringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at du som føler deg bedre mottatt i bruksmiljøet enn ved utstillingsringen illustrerer noe av poenget mitt - man kan være så høflig og hyggelig man orker, det er alltids noen som ikke syns det er nok uansett :)

Beklager, men jeg skjønte ikke hva du mente her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har en fot innenfor 2 raser varierer dette veldig.

Når det gjelder shibaen synes jeg jevnt over at miljøet her nord er bra.

De fleste kjenner hverandre, og det er jo hyggelig å møte kjente på utstilling.

Synes jevnt over det er god tone mellom shibafolket også når vi stiller andre steder.

Selvfølgelig liker ikke alle alle, men man kan da omgåes likevel.

Utstillingsmiljøet for DSG er ikke stort her nord.

Jeg er veldig nøye med å være åpen og inkluderende når det kommer nye utstillere, da jeg ønsker større miljø.

For meg er det mer avslappende med hyggelig småprat enn å stå utenfor ringen og være stressa alene liksom.

Og de som begynner å bli gjengangere er jo alltid hyggelig se igjen.

Når vi stiller i sør ( Trondheim og sørover ) er jeg vel litt på siden av miljøet.

Finnes mange hyggelige gårdisfolk, meeeen merker vel at ikke alle har like stor evne til å glede seg over andres medgang.

Så jeg må vel si at jeg etter noen utstillinger i sør, desverre har begynt å holde litt avstand i den forstand at jeg nok ike parkerer bur og stol midt i gjengen av gårdisfolk.

Men jeg prater gjerne, for meg er det å bli kjent en stor del av det å stille hund.

Når det gjelder DSG er nok miljøet i Sverige mer åpent for oss fra nord...

Og på utstillinga i Danmark i sommer, ble vi jo nesten løpt over ende av andre gårdisfolk som ville gratulere med det nordiske championatet, og slå av en prat.

Veldig hyggelig!

Jeg synes vel ikke det at man stresser på utstilling er noen grunn til å glemme manerer og frese til folk.

Jeg er både stressa og nervøs, spesielt når jeg stiller hund for championat.

Men jeg synes uansett at man kan være normalt høflig, og avvise folk på en ordentlig måte om det passer dårlig med en prat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg helt gidder å kommentere det som "tydeligvis" er mitt syn på saken jeg, så vidt jeg husker har vi vært på en eneste utstilling samtidig.

Leste igjennom her en gang til og må bare ordne opp i denne. Når jeg snakker om ditt syn på saken, så mener jeg jo selvsagt det du har skrevet her i denne tråden. Jeg skrev vel lengre opp at jeg personlig har følt meg godt mottatt av deg i alle sammenhenger, så det har langt i fra noe med det å gjøre liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle unger burde ha lært seg det, men når de ikke har det så er det vel strengt tatt ikke deres feil? Det er ikke alltid lett for et barn å tenke på den måten, de ser en fin hund og vil bort og klappe den, jeg tror ikke de vet selv at det ikke nødvendigvis er positivt hvis de aldri har lært det? Og da et det mulig å være bestemt, men høflig.

Men hvor skal de lære det da? Tror du foreldrene setter seg ned med ungene på slutten av dagen og spør om de har klappet på noen hunder uten å spørre om lov, eller gjort noe annet som ikke er helt bra?

Kan du være så snill å peke på meg hvor jeg er uhøflig i denne setningen:

"Du MÅ spørre om lov først, før du hilser på fremmede hunder!".

Og er det ikke bestemt også, som du etterlyser?

Hvis det er såpass mange bernere på en utstilling, så tviler jeg på at alle sammen absolutt skal klå på X'en.

Den der er så usaklig at det er trist - fordi det er mange bernere påmeldt skal jeg akseptere at fremmede hiver seg over bikkja mi, det er jo så mange bernere at vi kan dele, da blir det ikke så mange på hver?

Ja, det gjør du. For du sier selv at du hadde nok vært mer imøtekommende på et annet tidspunkt, det virker som du er fullstendig klar over at du ikke er fullt så blid når du skal inn i ringen, jeg tror ikke det bare har med andres oppfattelse å gjøre. Er det noen som har sagt det til deg kanskje? Hvordan vet du hvordan de oppfatter deg med mindre de har sagt det eller du vet selv at du kanskje er litt krass?

Nei, det er ingen som har sagt direkte til meg at jeg er uhøflig eller lite imøtekommende, men takk for omtanken, din bekymring er rørende.

Jeg vet ingenting om hvordan alle andre oppfatter meg - men jeg har såpass innsikt i hvordan folk fungerer at jeg tar det som en selvfølge at ikke alle oppfatter meg på samme måte. Derav min innledende oppramsing, som du har hengt deg opp i, om de ulike måtene jeg garantert kan oppfattes på. Jeg er overbevist om at ti forskjellige personer vil oppleve meg på ti forskjellige måter, selv om det er samme setting, kontekst og dialog.

Og synes du det er urimelig at en person er mer imøtekommende når den har fått satt seg ned i stolen sin, åpnet en flaske cola, senket skuldrene og er ferdig med en konkurranse en stadig forbereder seg til for å gjøre et best mulig resultat? Synes du det er rart at en føler seg mer sosial og inkluderende når en er avslappet og ikke har noe å gjøre, enn når en har litt nerver, litt stress og er sekunder fra å skulle få til å prestere?

At du ikke ønsker å være høflig på utstilling er jo ditt valg, jeg synes det dumt for de som kanskje kommer på en utstilling og er litt nervøse for å ta kontakt med bernereiere, også blir de mottatt på den måten. Det var også hele mitt poeng med innleggene mine. Som jeg skrev tidligere i tråden, det er jo tydeligvis flere miljøer som klarer fint å ta i mot nye folk, for det er jo flere her i tråden som har sagt at de har følt seg veldig velkommen i sine rasemiljøer (for nei 2ne, jeg siktet ikke til bruksfolket da jeg skrev det om det var det du trodde, selv om jeg ikke kjenner meg igjen i dine beskrivelser - jeg har ALLTID blitt godt mottatt blant bruksfolk, både her og på østlandet).

Slutt å legge ord i munnen på meg.

Jeg sier ikke ett sted at jeg ØNSKER å være UHØFLIG, derimot mener jeg at det er min rett til å få fokusere på meg og hunden rett før vi skal inn i ringen, det er derfor jeg har betalt flere hundrelapper og reist kanskje langt. Hvis noen oppfatter meg som uhøflig kan jeg bare beklage det, men jeg må få lov til å gjøre mine forberedelser. Det er umulig for meg å anlegge et ansiktsuttrykk, legge meg på et toneleie og bruke ord som gjør at alle skjønner meg og oppfatter meg som imøtendekommende avvisende. Hvis folk ikke tåler å høre et "kan vi snakkes når jeg er ferdig i ringen?" eller føler seg usynliggjort om jeg går rett forbi dem fordi jeg blir ropt inn i ringen, da er det ikke jeg som har sosiale tilpasningsproblemer...

For, jeg finner det fascinerende at du dømmer og beskriver og kritiserer meg - uten å ha truffet meg en eneste gang, uten å vite hvordan jeg oppfører meg, hva jeg sier, hva slags kroppspråk jeg bruker, hvordan jeg er å treffe. Du antar en hel masse om meg etter at jeg har gitt ett eneste eksempel på hva jeg har gjort i for meg pressede situasjoner. Og DET synes jeg er uhøflig, så da formoder jeg at du også intenderte å være uhøflig, sant?

Jeg synes heller ikke man skal bli furten hvis "barnevakttanten" ikke har tid? Men jeg skjønner godt at man blir litt forundret hvis man får et surt svar slengt i trynet. Som jeg har sagt sikkert 1000 ganger nå, jeg skjønner godt at man sier i fra at man har det travelt/det passer dårlig/whatever, men det fortsatt mange måter å si det på.

Ja, det er mange måter å si noe på, og det er du som går ut fra at ting sies på en sur måte.

Ja, men igjen - det er ikke alle unger som skjønner dette helt av seg selv, naturlig nok. Og jeg mener fortsatt at det ikke er deres feil og at det ER mulig å si det på en ordentlig måte, men allikevel slik at de forstår det. Jeg opplever veldig få (ingen?) voksne som bare kommer bort og overfaller hundene mine.

Nå innbiller jeg meg at jeg er på noen flere utstillinger enn deg, og jeg har nå i hvert fall mange opplevelser av voksne som brøyter seg fram for å kose på den søte st. bernhardshunden, på Båtsmann, på Labbetuss (!), drar med seg ungene for å klø på hunden, eller som hiver seg over en berner fordi nabo'n hadde sånn for femten år siden.

Jaja, jeg skjønner jo at vi ikke blir enige her. Jeg mener fortsatt at begge parter skal prøve å være høflige, det jeg "sliter" med her er at noen har bestemt seg på forhånd for at de ikke gidder å være det, og for meg blir det feil. Alle er uhøflige uten å mene det innimellom, men dette var liksom noe annet.

Jeg ser ikke en eneste i denne diskusjonen som har bestemt seg for å være uhøflig. Vi er noen som mener at vi har lov og rett til å fokusere på konkurranselementene når vi har betalt for å være der, men det er faktisk ikke hele dagen. Det er snakk om kanskje et kvarter - er det et urimelig krav?

Og, for the sake of the freaking argument, kan noen være så snill å gi meg en entydig og uttømmende definisjon av hva det vil si å være høflig - så kan vi jo få en slutt på dette, da kan vi jo måle opp mot fasiten om jeg, 2ne, SusanneL, Belgerguri, Gråtass og andre som har svart her er uhøflig eller ikke?

Det er jo synd at det behøver å være sånn, men dere som har svart her at det er helt greit å glefse til folk er vel blant de mest direkte her på dette forumet, så da kan man jo håpe at det ikke er representativt for flertallet nå som jeg etterhvert blir å finne mer rundt utstillingsringen.

Mulig det høres verre ut enn det er, jeg kjenner jo den ene av dere litt og har følt meg veldig velkommen på den kanten, alltid. :getlost:

Jeg må gjerne quotes på hvor jeg sier at jeg glefser etter folk, og at det er helt greit...

*sukk* Jeg kan virkelig ikke se at jeg har skrevet det til Emma, jeg har vel prøvd å forklare ca. 70 ganger nå at hvis du ikke har tid/lyst/gidda til å prate med folk, så er det jo mulig å si det på en ordentlig måte?? Det må dere vel skjønne??

Igjen - jeg har aldri sagt noe på at man sier nei, jeg har sagt noe om MÅTEN man sier nei på.

Det du har sagt til meg, er nå i hvert fall slik jeg ser det en hel haug med antagelser om hvordan jeg er - du har beskrevet meg som sur, som uhøflig, som glefsende, som at jeg på forhånd har bestemt meg for å være uhøflig, at jeg synes det er greit å være uhøflig. Ber om tillatelse til å bli litt fornærmet!

Du antar at det sies på verst mulige måte, hvorfor er du så sortmalende og fordømmende? Har du fordommer mot utstillingsmiljøet, kanskje?

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å svare på noen spørsmål hvis du likevel sitter der og det er et par timer til det er din tur å gå i ringen. Hvis folk kommer med masse spørsmål når du er stresset så går det faktisk an å avvise dem på en høflig måte. Eller enda bedre, be dem om å komme tilbake senere.

Det er vel heller ingen som har sagt at de ikke kan skravle to timer før de skal i ringen? Nå vet jeg om enkelte raser med ekstremt mye pelsstell, så de kan bruke en time eller mer på utstillingsplassen. Men de fleste raser krever ikke to timer, så kom gjerne og snakk med meg da. Men jeg synes vitterligen ikke at det er lov til å buse på uten å spørre uansett hvor lenge det er til hunden skal i ringen. Om ikke annet burde folk tenke på at noen hunder på utstilling er redde og/eller aggressive, søte hunder er ikke nødvendigvis snillere enn "stygge" hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig hyggelig å treffe dere i Tollarp! :getlost:

Håper vi sees på utstilling igjen om ikke så lenge! :lol:

Takk det samme.

Vi sees kanskje på Lillestrøm?

Blir sesongavslutning for oss i år det, om vi ikke reiser til Stockholm i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg kjeftet på gutten for å klappe på fremmede hunder uten å spørre om lov, stilte meg mellom ham og hunden, var sikkert meggete og gikk fra ham.

Men hvor skal de lære det da? Tror du foreldrene setter seg ned med ungene på slutten av dagen og spør om de har klappet på noen hunder uten å spørre om lov, eller gjort noe annet som ikke er helt bra?

Kan du være så snill å peke på meg hvor jeg er uhøflig i denne setningen:

"Du MÅ spørre om lov først, før du hilser på fremmede hunder!".

Og er det ikke bestemt også, som du etterlyser?

Jeg synes du har moderert deg kraftig fra ditt første innlegg. Jeg påpekte egentlig bare at jeg syntes det var unødvendig å kjefte og være meggete, og det står jeg fortsatt på. Og hvor ungene skal lære å være høflige hen? Vel, egentlig hjemme. Men om de ikke har lært det, så er det ikke deres feil når de er såpass unge. Da er det unødvendig å kjefte på de for å få sagt det en vil.

Jeg vet ingenting om hvordan alle andre oppfatter meg - men jeg har såpass innsikt i hvordan folk fungerer at jeg tar det som en selvfølge at ikke alle oppfatter meg på samme måte. Derav min innledende oppramsing, som du har hengt deg opp i, om de ulike måtene jeg garantert kan oppfattes på. Jeg er overbevist om at ti forskjellige personer vil oppleve meg på ti forskjellige måter, selv om det er samme setting, kontekst og dialog.

Som jeg har hengt meg opp i? Du diskuterer enda du og, gjør du ikke?

Og synes du det er urimelig at en person er mer imøtekommende når den har fått satt seg ned i stolen sin, åpnet en flaske cola, senket skuldrene og er ferdig med en konkurranse en stadig forbereder seg til for å gjøre et best mulig resultat? Synes du det er rart at en føler seg mer sosial og inkluderende når en er avslappet og ikke har noe å gjøre, enn når en har litt nerver, litt stress og er sekunder fra å skulle få til å prestere?

Nope, overhodet ikke. Jeg reagerte kun på måten det ble gjort på i ditt eget eksempel.

Hvis folk ikke tåler å høre et "kan vi snakkes når jeg er ferdig i ringen?" eller føler seg usynliggjort om jeg går rett forbi dem fordi jeg blir ropt inn i ringen, da er det ikke jeg som har sosiale tilpasningsproblemer...

Hvor har jeg skrevet at folk ikke skal tåle det?

For, jeg finner det fascinerende at du dømmer og beskriver og kritiserer meg - uten å ha truffet meg en eneste gang, uten å vite hvordan jeg oppfører meg, hva jeg sier, hva slags kroppspråk jeg bruker, hvordan jeg er å treffe. Du antar en hel masse om meg etter at jeg har gitt ett eneste eksempel på hva jeg har gjort i for meg pressede situasjoner. Og DET synes jeg er uhøflig, så da formoder jeg at du også intenderte å være uhøflig, sant?

Jeg dømmer ikke deg, jeg syntes bare ikke noe om måten du avviste den ungen på. Hvis du ikke tåler at folk sier noe på det du selv skriver om at du kjeftet på en gutt som ville hilse på hunden din, oppførte deg meggete og forsvant, så burde du kanskje ikke fortelle om det i en diskusjonstråd? :getlost:

Ja, det er mange måter å si noe på, og det er du som går ut fra at ting sies på en sur måte.

Ehm ja, jeg har jo bare ditt innlegg å forholde meg til, så naturlig nok skriver jeg ut i fra det?

Det du har sagt til meg, er nå i hvert fall slik jeg ser det en hel haug med antagelser om hvordan jeg er - du har beskrevet meg som sur, som uhøflig, som glefsende, som at jeg på forhånd har bestemt meg for å være uhøflig, at jeg synes det er greit å være uhøflig. Ber om tillatelse til å bli litt fornærmet!

Nei, DU har beskrevet deg som en som kjefter og oppfører seg meggete på ustilling - jeg reagerer kun på det du beskriver selv, som sagt.

Du antar at det sies på verst mulige måte, hvorfor er du så sortmalende og fordømmende? Har du fordommer mot utstillingsmiljøet, kanskje?

Nå gjentar jeg meg til det kjedsommelige her, men igjen. Jeg behøver ikke anta når du selv skriver hvordan du var. Og jeg er ikke sortmalende og fordømmende og har ingen fordommer mot utstillingsmiljøet, da hadde jeg ikke giddet å bry meg om utseende på Zoffis.

Det er vel heller ingen som har sagt at de ikke kan skravle to timer før de skal i ringen? Nå vet jeg om enkelte raser med ekstremt mye pelsstell, så de kan bruke en time eller mer på utstillingsplassen. Men de fleste raser krever ikke to timer, så kom gjerne og snakk med meg da. Men jeg synes vitterligen ikke at det er lov til å buse på uten å spørre uansett hvor lenge det er til hunden skal i ringen. Om ikke annet burde folk tenke på at noen hunder på utstilling er redde og/eller aggressive, søte hunder er ikke nødvendigvis snillere enn "stygge" hunder.

Helt enig med deg. Men man kan si det på en ordentlig måte til dem det måtte gjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har moderert deg kraftig fra ditt første innlegg. Jeg påpekte egentlig bare at jeg syntes det var unødvendig å kjefte og være meggete, og det står jeg fortsatt på. Og hvor ungene skal lære å være høflige hen? Vel, egentlig hjemme. Men om de ikke har lært det, så er det ikke deres feil når de er såpass unge. Da er det unødvendig å kjefte på de for å få sagt det en vil.

OK, forumets forbannelse når jeg skriver med litt humor eller sarkasme, når en blir misforstått og alt det der:

JEG synes ikke at jeg kjeftet på gutten, det var uheldig ordvalg, jeg irettesatte ham, avbrøt ham, jeg fortalte ham en setning - take a pick, jeg skulle valgt et bedre ord der.

Og jeg skriver at jeg sikkert var meggete, jeg skriver ikke at jeg synes jeg var det - men jeg vet om de som synes en skal dulle og bomullsinnpakke barn så til de grader, så jeg vet at jeg kan bli sett på som en megge når jeg snakker rett fram til barn i et voksent toneleie og med voksne ord. JEG synes det er greit, jeg tar høyde for at andre gjør andre ting, og ser ingen grunn til at jeg skal endre meg av den grunn. Mulig jeg skulle sagt noe mer i retningen av "hør nå her lille venn, du skjønner at jeg skal snart inn i ringen og konkurrere, så jeg trenger å konsentrere meg litt om det, og jeg ville satt pris på om hunden min også kunne få ro til å fokusere på meg, så vi kan være klar og gjøre det best mulig i denne konkurransen. Det er veldig koselig at du ville klø på vofsen, men kanskje du kan komme tilbake etterpå, jeg sitter der borte, eller her er mobilnummeret mitt"? Men da hadde tannvisningen vært overstått allerede...

Som jeg har hengt meg opp i? Du diskuterer enda du og, gjør du ikke?

Du bruker det jo hele tiden mot meg, uten tilsynelatende å ta til deg det jeg flere ganger har sagt om at det ikke er min karakteristikk av meg selv. Jeg føler du angriper meg, og så lenge du fortsetter med føler jeg for å forsvare meg og nyansere de påstandene du kommer med.

Nope, overhodet ikke. Jeg reagerte kun på måten det ble gjort på i ditt eget eksempel.

Jeg skjønner at du reagerer på din framstilling av hva som skjedde i mitt eksempel - gad vite hvordan du hadde reagert om du faktisk var der?

Hvor har jeg skrevet at folk ikke skal tåle det?

At du ikke ønsker å være høflig på utstilling er jo ditt valg, jeg synes det dumt for de som kanskje kommer på en utstilling og er litt nervøse for å ta kontakt med bernereiere, også blir de mottatt på den måten.

Du sier jo rett ut at folk ikke skal måtte tåle å bli mottatt på den måten, og den måten må jo være måten jeg tar imot nye folk på, og det virker jo som om du tror at jeg tar imot folk på en annen måte enn jeg selv føler at jeg gjør. Jeg gir eksempler på hva jeg kan si til voksne mennesker, og mener at de bør tåle det, mens du fremdeles snakker om glefsing, sure kommentarer og uhøflig opptreden.

Jeg dømmer ikke deg, jeg syntes bare ikke noe om måten du avviste den ungen på. Hvis du ikke tåler at folk sier noe på det du selv skriver om at du kjeftet på en gutt som ville hilse på hunden din, oppførte deg meggete og forsvant, så burde du kanskje ikke fortelle om det i en diskusjonstråd? :getlost:

Og hadde jeg trodd at folk skulle bruke et slikt eksempel mot meg på den måten, hadde jeg brukt en halvtimes tid på noen velformulerte setninger som beskrev med pinlig nøyaktig hva som skjedde, framfor en kjapp skildring med noen flåsete ordvalg - jeg har gjengitt setningen jeg sa til gutten tre-fire ganger her inne og utbrodert eksempelet, og hvis du synes det er å kjefte skjønner jeg at vi aldri noen sinne kan komme til å snakke samme språk.

For øvrig er det smålig å bruke ett eksempel som beskrivelse av hvordan jeg generelt er på utstillinger og stevner.

Ehm ja, jeg har jo bare ditt innlegg å forholde meg til, så naturlig nok skriver jeg ut i fra det?

Jeg hadde satt pris på om du da i denne diskusjonen ville være så grei å forholde deg til mer enn bare startinnlegget, siden jeg som sagt har utdypet eksempelet når jeg ser at folk har misforstått det.

Nei, DU har beskrevet deg som en som kjefter og oppfører seg meggete på ustilling - jeg reagerer kun på det du beskriver selv, som sagt.

Jeg når ikke inn til deg, jeg? Du har bestemt deg, du? Jeg sier igjen, trolig for siste gang: Jeg beskriver hvordan ANDRE kan komme til å se meg, fordi folk har ulike forventninger og tolkninger av en situasjon. Tilsvarende er det personer jeg opplever som kranglete og konfliktsøkende, men som jeg hører andre beskrive som koselige. Hvem har rett?

Nå gjentar jeg meg til det kjedsommelige her, men igjen. Jeg behøver ikke anta når du selv skriver hvordan du var. Og jeg er ikke sortmalende og fordømmende og har ingen fordommer mot utstillingsmiljøet, da hadde jeg ikke giddet å bry meg om utseende på Zoffis.

Ja, det er kjedelig å måtte gjenta seg, jeg kjenner til det...

I mine øyne er du sortmalende, når du tolker og vrenger i verste mening, og hvis du tror at din beskrivelse av meg er representativ for utstillingsmiljøet er du fordømmende, og jeg vet inderlig vel at ambisjoner kan gi nerver.

Helt enig med deg. Men man kan si det på en ordentlig måte til dem det måtte gjelde.

Og da spør jeg som jeg spurte i stad: Hva er en høflig, ordentlig måte? Kan du komme med en definisjon som alle er enig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, forumets forbannelse når jeg skriver med litt humor eller sarkasme, når en blir misforstått og alt det der:

JEG synes ikke at jeg kjeftet på gutten, det var uheldig ordvalg, jeg irettesatte ham, avbrøt ham, jeg fortalte ham en setning - take a pick, jeg skulle valgt et bedre ord der.

Og jeg skriver at jeg sikkert var meggete, jeg skriver ikke at jeg synes jeg var det - men jeg vet om de som synes en skal dulle og bomullsinnpakke barn så til de grader, så jeg vet at jeg kan bli sett på som en megge når jeg snakker rett fram til barn i et voksent toneleie og med voksne ord. JEG synes det er greit, jeg tar høyde for at andre gjør andre ting, og ser ingen grunn til at jeg skal endre meg av den grunn.

Er litt vanskelig å skjønne hva som er humor og sarkasme når ting blir skrevet så det høres ut som det er fullt alvor, det er jo nettopp fordi jeg ikke kjenner deg at det antageligvis hørtes mye verre ut enn det var. Jeg var jo langt i fra den eneste som reagerte på formuleringen din. :getlost:

Men da er det jo greit da, du kjeftet ikke og var ikke meggete, så da er det jo ingen diskusjon lenger. :lol:

Og da spør jeg som jeg spurte i stad: Hva er en høflig, ordentlig måte? Kan du komme med en definisjon som alle er enig i?

Det tviler jeg på at jeg kan, finne noe som alle er enige i, men Margrete kom jo med et eksempel tidligere:

Men Emma, går det ikke å an å si høflig i fra at det passer ikke så godt nå? Og så fortsette med ditt? Jeg har å nerver og jeg har å startet og fått unger omtrent i fanget før start, men klarer da å være høflig mot ungen, folk vet da ikke at jeg stresser, ergo ikke dems feil at de kom på feil tidspunkt. Så ett høflig svar som at "jeg er opptatt nå, men vi kan ta en prat senere i dag kanskje?"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...