Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyreligiøsitet

HHC

Recommended Posts

Skrevet

Sitter her med en refleksjonsoppgave i religion og etikk foran meg. Med kommende 60årslag for far og utstilling på lørdag - samt europatur på mandag så er det litt mye for tiden. Derfor lurte jeg på om noen soniser kunne delt noen tanker/forslag til hva jeg kunne skrive rundt denne oppgaven;

"Hva legger du i begrepet ’nyreligiøsitet’? Hva kan forklare framveksten av denne type religiøsitet i Norge?"

Jeg takker og bukker for ALLE svar :ahappy:

Skrevet

Vi holdt på i noe som føltes som to evigheter med New Age, så her tenkte jeg å komme med veldig hjelpende råd, men da jeg fant fram religionsinnleveringa (ja, vi hadde bare innleveringer fordi alle elevene da leverte alt fra to uker før til fire uker etter fristen, så religionslæreren slapp å rette alt på en gang, slik hun måtte ha gjort hvis vi hadde prøver :hug: ) fra den perioden, handlet den om akupunktur og alternativbevegelsen. Neida, så.

Men på den andre delen av oppgaven kan du ta med elementer som at kirka blir av mange sett på som konservativ og lite nyskapende, samtidig som man kanskje får litt følelsen av at det er organisasjonen "kirka" og ikke det kristne som står i sentrum. Fordi vi har statskirke og så mange er medlem av kirka, er det veldig mange inaktive medlemmer som bryr seg veldig lite om det religiøse, samtidig som kirka stadig vekk må uttale seg i saker om homofili, ekteskap også videre, noe som kanskje "forstyrrer" fokuset på det religiøse?

I tillegg er det vel en del som føler "samtidas kjas og mas" (det er lov å bruke litt mindre klisjéfylte ord altså :lol: ) og ønsker å trekke seg litt tilbake til det spirituelle og religiøse for å skape indre ro og blablabla. Mange kan dessuten føle at det å ha noe å tro på er en god "trøst" i en verden med stadig flere kyniske konflikter.

Derfor er det kanskje naturlig at mange søker mot nye religioner og spirituelle retninger. Med stadig økende innvandring fra 1970-tallet av, har vi også fått større innblikk i andre kulturer og religioner, og det blir derfor lettere å bli påvirket av disse.

Kanskje er folk også opptatte av å leve et mer harmonisk, økologisk, bærekraftig og naturlig liv i en tid med klimakriser og stadig mer press og stress, og søker derfor mot livsstilen som ofte forbindes med New Age.

Uhm, ja. Når det gjelder hva du legger i begrepet nyreligiøsitet, må du jo selvfølgelig finne ut av det på egen hånd, men et tips kan kanskje være å reflektere litt rundt om det betyr at religion på nytt blir relevant, nærmest en gjenfødelse av f.eks. kristendommen. Allikevel er det vel nokså gitt at nyreligiøsitet handler om de nye religiøse bevegelsene som oppstod fra 1970-tallet ca. Men min erfaring er at religionslærere liker det når man kommer med nye ideer og refleksjoner, selv om ikke alle henger like mye på grep alltid. :ahappy: Og siden det er så tidlig i skoleåret, skader det ikke å være litt "ekstrem" og prøve ut hva religionslæreren ønsker i en besvarelse. Syns vedkommende at du bare skriver svada, vet du i alle fall hva h*n ønsker neste gang. :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...