Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på HD A og B

Recommended Posts

Skrevet

Hva er forskjellen på HD A og HD B? Begge blir regnet som fri, har jeg skjønt. Men hva utgjør forskjellen på en hund som for resultat A og en som får resultat B?

Skrevet

En måler og ser etter det samme som når en skal se etter forskjell på B og C eller D og E - det er en skala fra A til E (noen opererer med F, men de hundene når ikke røntgenalder i så fall), og to bokstaver er innenfor fri-området, de tre andre er ikke. En hund som er fri har ikke forkalkninger, ellers er det hoftekule og hofteskålas utvikling og hvor godt de sitter sammen som måles.

Skrevet
En måler og ser etter det samme som når en skal se etter forskjell på B og C eller D og E - det er en skala fra A til E (noen opererer med F, men de hundene når ikke røntgenalder i så fall), og to bokstaver er innenfor fri-området, de tre andre er ikke. En hund som er fri har ikke forkalkninger, ellers er det hoftekule og hofteskålas utvikling og hvor godt de sitter sammen som måles.

Jeg skjønner noe av det du sier, men samtidig så skjønner jeg ikke :ahappy:

Det jeg ikke skjønner er at både A og B er fri, men sånn jeg tenker ser er man enten fri eller så har man en grad av HD. Hvorfor regnes da både A og B som HD? Hva har en HD B hund som en HD A hund ikke har?

Kanskje jeg spør litt rotete, men jeg håper dere forstår.

Skrevet
Jeg skjønner noe av det du sier, men samtidig så skjønner jeg ikke :ahappy:

Det jeg ikke skjønner er at både A og B er fri, men sånn jeg tenker ser er man enten fri eller så har man en grad av HD. Hvorfor regnes da både A og B som HD? Hva har en HD B hund som en HD A hund ikke har?

Kanskje jeg spør litt rotete, men jeg håper dere forstår.

Det er ikke så lett å forklare på en annen måte - hunden er litt mindre perfekt om den får diagnose B, men det er fremdeles innenfor de verdiene som er definert som HD-fritt. Du kan ikke tenke på HD som enten eller, du må tenke på det som grader på en skala. Hva er forskjellen på en Sg og en Mg+ i norsk? Veldig lite, og fremdeles to veldig gode karakterer.

Før ble HD i Norge kategorisert som fri, svak, middels og sterk. Men det kom en endring da en internasjonalt ønsket en samkjøring fordi det ble operert med flere skalaer. Dermed ble B innført. I Tyskland bruker de for eksempel en skala med syv verdier, i England og Australia bruker de en tallskala fra 0 til 106. Så en ble enig om hva en australsk grad skulle bety i Norden, hva en amerikansk grad tilsvarer i Tyskland, også videre.

Skrevet
Det er ikke så lett å forklare på en annen måte - hunden er litt mindre perfekt om den får diagnose B, men det er fremdeles innenfor de verdiene som er definert som HD-fritt. Du kan ikke tenke på HD som enten eller, du må tenke på det som grader på en skala. Hva er forskjellen på en Sg og en Mg+ i norsk? Veldig lite, og fremdeles to veldig gode karakterer.

Før ble HD i Norge kategorisert som fri, svak, middels og sterk. Men det kom en endring da en internasjonalt ønsket en samkjøring fordi det ble operert med flere skalaer. Dermed ble B innført. I Tyskland bruker de for eksempel en skala med syv verdier, i England og Australia bruker de en tallskala fra 0 til 106. Så en ble enig om hva en australsk grad skulle bety i Norden, hva en amerikansk grad tilsvarer i Tyskland, også videre.

Takk for svar :ahappy: Da tror jeg at jeg skjønner det bedre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Forumet har dalt i takt med Facebook, og veldig lite nyrekruttering. I tillegg litt uenighet om hva som er greit og ikke på forumet, og noen som mistrivdes og meldte seg ut. I tillegg har de "gamle" brukerene blitt eldre, opptatt av andre ting, eller bare ikke føler behov for nettsamfunnet lengre. For yngre som leter er det lettere å finne grupper på Facebook.  Jeg vet en håndfull titter innom nå og da, men det er jo litt slik at aktivitet skaper aktivitet, så når få poster blir det også mindre respons. Det har vært diskutert å legge ned forumet, men det blir en stund til ihvertfall.
    • Det kommer an på hund/pels, bil og værforhold. Og ikke minst varighet. Om det ikke er sol er det lite problem om det er 20 grader. Om det er sol bør man være obs fra det er 18+ grader i luften tenker jeg, det kan fort bli varmt i bilen med direkte sollys. Kan bilen stå i skygge? (pass på at skygge ikke flytter seg) Vi har hatt hundene i bil midtsommers, men da med reflekterende duk over bilen, vifte på inne i bilen og bagasjerom og vinduer på gløtt. Sjekk inn minimum en gang i timen. Men stort sett ville vi sjelden hatt hundene med i bilen om vi skulle noe så lenge uten å faktisk ha dem med. Det har såklart vært ventetid på kurs og sånt, men da har vi stort sett hatt hele bilen stående åpen.
    • Jeg var medlem for lenge siden med ett annet brukernavn. Er det veldig stille her nå? Hvor er det blitt av de andre brukerne? Synd det. 
    • Når er det for varmt å ha hund ventende i bilen? Nå er det 10 grader ute på det varmeste her jeg bor. Hvis det hadde vært 15 grader så hadde det vært helt uaktuelt. Det blir kun lufting fem cm øverst i alle vinduer. Prøver å parkere i skyggen men redd det plutselig ikke blir skygge mere. Har en hund med normal kort pels og ikke tykk huskey pels.
    • Det er det vi sliter med også. Han sover nå på natten fra 23-06:30 og så sover han litt av og på i valpebingen mens vi er på jobb 07:45-12 og så fra 13-15. fra vi kommer hjem fra jobb til kveldsmat i 20:30 tiden klarer han ikke å slappe av. Vi har prøvd det meste, bur, binge, eget rom. Teppe over buret, musikk. Slite han ut på tur eller med søk og apport. Både mer og mindre aktivitet. Men ingen ting fungerer. men ellers lik i oppførsel som før. Selv om han nå sover mer på natten
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...