Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan oppdra en dominant valp?


In-grid

Recommended Posts

Har fått meg en blandingsvalp (mest buhund og bordercollie og bittelitt elghund). Han er veldig tillitsfull og uredd og blir kjempeglad og vil hilse på alle som går forbi. Siden han også ser veldig søt og fin ut så er han blitt vant til å få masse oppmerksomhet fra fremmede. Når han er hjemme og "kjeder seg" blir han veldig rampete og skal bite og gnage på alt han ikke får lov til (sikkert helt vanelig valpeoppførsel) men når jeg kjefter på han, drar han bort fra det eller tar han litt i øret (prøvd litt forskjellig) blir han bare veldig sint og prøver å bite, eller forsvare seg og løper rett bort til der han var og fortsetter. Han har også prøvd å "jokke på/hoppe opp på ryggen på/dominere?) voksene hunder han har møtt ute, uten å være aggresiv eller no, for han syns det er veldig gøy å leke med dem. I dag løp han også på bena mine og knurret og bet da jeg prøvde å løpe litt med han i bånd. (holdt armen ut med litt stramt bånd ned til han når jeg løp så jeg ikke skulle tråkke på han før han gjorde dette)

Er dette tegn på at han kan bli en ganske dominant hund? og hvordan skal jeg da oppdra han best mulig og si ifra når han gjør noe galt?

Han er nå 11 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke valper er dominant jeg, hvertfall ikke når han er så liten som det han er.. (11 uker, da er han jo bare en liten baby enom han biter på noe han ikke skal bite på, prøv å led oppmerksomheten hans bort fra det... gi han en leke eller et tyggeben steden. Når han gjør noe du ikke vil, bare fjern han fra det han gjør, stille og rolig, og gi han noe annet å holde på med :whistle:

Og så tror jeg det kan være lurt å melde seg på valpekurs, så får du også mye hjelp der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste valper er sånn, så tror ikke du trenger å være urolig for at han kommer til å bli dominant og vanskelig.

Hvis du vil og orker kan du lese denne artikkelen :whistle:

Det er lurt å ha en leke mellom deg og hunden, så han ikke så lett får bitt på deg.

Når han biter kan du hyle til så han lærer at du får vondt, og så leker du ikke med han / overser han / setter han inn på et eget rom en liten stund før han får en ny sjanse. Etterhvert vil han forhåpentligvis lære at det morsomme slutter når han er for rampete, men at det er kjempemorsomt når han er flink :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :whistle:

Han skal på valpekurs om 2 uker og har tenkt å begynne å trene agility med han når han blir større.

Det med bitingen når jeg tar han vekk fra det han vil lekebite på er at han da flekker tenner og biter hardere som att "ikke rør meg jeg SKAL bite på den stolen!" men merker ihvertfall at jeg ikke kan gi han fysisk straf, som å ta i øret eller holde fast, for da forsterkes denne adferden, så må nok bli det å ta han rolig vekk og finne på noe annet ja :)

Prøver å legge ved bilde, men det var litt vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er igrunnen aldri noen god idè å bruk fysisk avstraffelse. Jeg foreslår at du leser noen gode bøker om hvordan man oppfører seg mot valper. Dessuten kan du bytte. Når han biter på noe du ikke ønsker at han skal bite på, bytter du med noe det er greit at han biter på. Ros ham hver gang han biter på noe "lovlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror ikke du skal bekymre deg for at han er dominant, som Marie og Ellie skrev, så har nok de fleste valper en sånn periode. Tjorven var et monster til tider når hun var valp, men hun har roet seg veldig etterhvert som hun ble eldre og nå er hun så veloppdragen så :ahappy: Så selv om det kan være frustrerende, så blir det bedre :ahappy:

Du kan prøve å avbryt leken umiddelbart hvis han begynner med uønsket adferd, og blir han helt umulig og ikke tar hintet, så kan du lukke han inne på et rom i et halvt minutt eller så (øk tiden hvis han ikke roer seg med en gang) så han får roet seg ned. Hvis dere er ute kan du binde båndet fast til et tre eller noe, og så gå litt vekk fra han uten å gi han oppmerksomhet.

Bytting til en annen tyggegjenstand når han tygger på ting han ikke skal er også et godt råd. Men hvis han har en del border collie i seg kan det være kjedsomhet som gjør at han får litt destruktiv adferd, kanskje han ikke får brukt all energien sin, og litt hjernetrim kanskje kunne roe han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mye sant i det dere skriver her ja. Funnet litt mer ut om hvordan jeg skal oppdra han nå, ta han rolig vekk og finne på noe annet, overse han og sånt :ahappy: når jeg orker prøver jeg å slite han ut ute så han er rolig og trøtt inne. Lar han hilse på og leke med de fleste hundene vi møter på tur (fin måte å bli kjent med naboene også) :lol: hadde en hund før han her som døde i sommer, grunnen til at vi fikk oss ny hund. Han var ganske annerledes, mye mer "forsiktig" og redd, så nok det som var litt uvant kanskje, mens forrige hunden syns det var dritskummelt å bli vaska og bade, takler han her det kjempefint. Så er nok mest det at han er så uredd, og det har jo mange positive sider!

Veldig mye bra som stod på denne Linken som stod litt lenger opp :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mye sant i det dere skriver her ja. Funnet litt mer ut om hvordan jeg skal oppdra han nå, ta han rolig vekk og finne på noe annet, overse han og sånt :ahappy: når jeg orker prøver jeg å slite han ut ute så han er rolig og trøtt inne. Lar han hilse på og leke med de fleste hundene vi møter på tur (fin måte å bli kjent med naboene også) :lol: hadde en hund før han her som døde i sommer, grunnen til at vi fikk oss ny hund. Han var ganske annerledes, mye mer "forsiktig" og redd, så nok det som var litt uvant kanskje, mens forrige hunden syns det var dritskummelt å bli vaska og bade, takler han her det kjempefint. Så er nok mest det at han er så uredd, og det har jo mange positive sider!

Veldig mye bra som stod på denne Linken som stod litt lenger opp :ahappy:

Veldig glad for å høre dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...