Gå til innhold
Hundesonen.no

allt for FEIT hest..


Ross

Recommended Posts

Har fått en islandshest til en billig penge pga den er grusomt FEIT, og det er ikke normelt feit men mega stor. Hesten har hatt dårlig oppfølging av en eier som ikke kunne hest, og endte med at eier ble redd hesten og hesten har siden da (2år tilbake) stått på fri tilgang på silo på vinter og beite på sommeren, dette har pågått 2 år uten noe som helst bruk. Hesten er virkelig feit og han forhørt meg litt med vetrinær.. men selvsagt andres erfaringer er også godt å høre.

Ønsker kun svar av de som vet eller har fakta opplysninger om opptrening og ikke de som tror.

Ønsker selvfølgelig og unngå mer slitasje på bein, eller overbalastning av rygg osv ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som har slanket og trent en slik hest. Jeg kan ta kontakt med henne for tips evt.

Det er iallefall veldig viktig å ikke slanke hesten for fort med tanke på foring, da hester og særlig ponnier kan få noe som heter fettlever. Dvs at pga mindre mat frigjøres fett fra vevet og lagres i leveren. Men pga overvekten skilles det ut for mye fett og leveren blir overbelastet.

Så ta alt veldig gradvis. Hva slags tilstand er høvene i? Jeg lurer pga faren for forfangenhet ved overvekt, og særlig når det er snakk om isis. Spør av nysgjerrighet altså, for det er virkelig bra om dette ikke har gått ut over høvene!

Lykke til med prosjektet, håper hesten blir fin i formen igjen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede fått svar fra min bekjente som jeg limer inn her :whistle:

Hun var mildt sagt enorm da hun kom til meg, og hadde endel andre issues også, som "Donald"-høver med oppoverbuet tå og mye råte og sopp(barfothest uten oppfølgning den siste tiden), låsninger flere plasser, en stygg skiveutglidning i en nakkevirvel og tannspiser som hadde vokst seg inn i tannkjøttet og måtte skjæres løs...

Forholdsvis mye å nøste opp i, med andre ord...

(Det er viktig at du vet at forrige eier ikke var slem med henne, eller neglisjerte henne... men hun hadde ikke kunnskapene til å ha "denne" typen hest... Hun var fryktelig glad i henne, og gjorde en flott jobb med henne på andre måter.)

Dersom hesten er både utrent og overvektig, er det fare for både forfangenhet, mage/fordøyelsesproblemer, led(ikke minst!) og sener, og andre innvendige problemer...

Hesten bør taes av kraftfor pronto, og få gode mengder (gjerne fri tillgang) på et mindre kraftig grovfor (evt høy i flere mindre måltider, gjerne bløtlagt en times tid før for å skylle bort overflødig sukkerinnhold og økt vanninntak, og fri tilgang til halm preparert for hest, evt frøhøy). Dette fordi det er viktig (!) at magen og fordøyelsen får noe å jobbe med hele veien... Fortsett med vitaminer og evt salt, så hesten får i seg nok vann.

Dersom hesten har fettrand på nakken, er det ofte stor fare for forfangenhet, noe som kan "triggest" frem ved store for-skifter om det allerede ligger latent...

Derfor mye grovfor som ikke er for sterkt (Ikke H1,H2)!

Ikke gulrøtter, epler ol til å begynne med... Dette er det sukker i, og om den har påbegynnende forfangenhet, er det noe en må være obs på.

Når det kommer til trening, så er det viktig å huske på at hesten har mer enn nok med å bære sin egen vekt...så den bør ikke få rytter før den har gått ned en god del.

Vær også forsiktig med underlaget i begynnelsen, varier mellom hardt og myk for både ledd og sener...

Om den kan få gå sammen med andre hester som herjer litt ute, uten at det blir for voldsomt, så er det et pluss.

Og det er også en fordel å ta den med som håndhest den første stunden... så den får beveget seg mye, uten for hard belastning på leddene. Leieturer, leieturer, leieturer :) Og hold den unna bratte bakker, spesielt nedover (Igjen, med tanke på den ekstra belastningen på ledd og da spesielt knær) i begynnelsen...

Heller ikke gå for sterkt ut med treningen, det eneste en da sørger for er å ta knekken på all treningsvilje fordi hesten nødvendigvis vil være rimelig støl etter de første dagene med trening, og igjen... det kan fort bli for hard belastning på ledd og sener.

Legg opp et treningsopplegg som tar hensyn til at den får strekke ut, skritte godt, spesielt dagen etter en joggetur feks. Det er bedre enn å la den få fri, siden den da bare vil forbli stiv...

Det er adskillig mer arbeid enn en er klar over i begynnelsen... så du får ønske dem lykke til med prosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finmaskede høynett :whistle: Altså høynett med små hull. Da bruker hesten myye lenger tid på å spise høyet.

Dette er selvfølgelig ikke nok til å kurere hesten i seg selv, men det kan kanskje være til hjelp :)

Du kan kontakte Lene Jensen på [email protected] eller tlf: 33051422 / 93803906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått leie tur med hun i dag og det gikk veldig bra.. hun er jo så glad og fornøyd.. posetiv til livet og hun syntes det var gøy å komme seg ut. Har desverre ikke mulighet til å ha hun med som leile hest siden jeg kjøpte hun så hun kunne gå med min andre som det.. siden han er gammel og ikke kan ris mer. Men men nå går jeg med begge. Har satt av ihvertfall et år til slaking og håper det går smertefritt. Fått gode råd av dyrlege om å fore med havre halm, høy og vitaminer.. ikke noe annet. Halm skulle være magefyll men uten energi så hun legger ikke på seg av det, høy for å få i seg noe næring og vitaminer er jo alltid greit.. :ahappy:

Skal måle hun rundt megen og sjekke at det går riktig vei;)

Takker for fornuftige svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Islandshest engang og som hadde stått i flere år og spist seg trillrund. Lille dyret på 130 høy hadde en salgjord på 120 cm på ytterste hakk på en sal med lange stropper - sier seg vel selv at han var i fare for å trille i nedoverbakker.

Slanket den på en vinter ned til normalhold og omlag 40 cm ned i livvidde.

Siden Islandshesten er enormt nøysomme så gikk min mest bare på høy. Fikk ca 5 kg om dagen samt en neve kraftfor og noe mineraltilskudd over vinteren - når han kom ned i normalhold så satt jeg på litt mer kraftfor etter hvor mye jeg brukte den.

Første månedene turte jeg ikke ri den - så leide tur og hadde den etterpå med som leiehest. Gikk og å leide den opp og ned mye bratte bakker i sakte tempo så den skulle forbrenne mest mulig og mygge ryggmuskler. I løpet av 3-4 måneder var den i god kondisjon og ridbar - og begynte da å øke turene. Red mye sakte i tungt terreng over hele vinteren for å bygge muskel og hindre belastningsskader. Ble helt fin den. Da dyrlegen tok bøyeprøver på den 3 år etter (da var den 14) så hadde han aldri tidligere opplevd at en 14 årig hest ikke hadde noe utslag overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finmaskede høynett :ahappy: Altså høynett med små hull. Da bruker hesten myye lenger tid på å spise høyet.

Dette er selvfølgelig ikke nok til å kurere hesten i seg selv, men det kan kanskje være til hjelp :ahappy:

Du kan kontakte Lene Jensen på [email protected] eller tlf: 33051422 / 93803906

Dette med høynett skal man være veldig forsiktig med.

Ellers syns jeg du har fått mange gode tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med høynett skal man være veldig forsiktig med.

Å si slike ting uten å begrunne er kort og godt forkastelig. Høynett er kanskje ikke ideelt, men når man skal gi hesten ganske lite mat, er det en super forbegrenser, om man får tak i ett med små hull i.

Ellers ville jeg startet med å gå tur, som andre har nevnt. gå og gå, i variert terreng, og gi hesten mer og mer oppgaver på tur. Du kan på tur også legge inn mye lydighet. varier gjerne med tømkjøring. Hvis du har kunnskap om lange tøyler ville jeg etterhvert lagt inn dfet for å bygge muskler. og lett longe. Dvs økt graden av arbeid, på bakke. Men lange effektive turer er gull. Det er vel for mye og håpe på at tassen er innkjørt. Ikke ri den før dne har minket endel i vekt, og har fått endel muskler til å bære deg med

Lykke til !! Synes veterinærens råd hørtes fornuftig ut , altfor mange gir *en neve kraftfor* , men det er faktisk snakk om endel kalorier .) SÅ hold deg unna det. Om andre hester på stallen får endel og spise, så gi heller litt gulrøtter sammen vitaminene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktoria;

Har brukt høynett 2 år til den andre hesten min pga han griser høyet rundt i hele boksen, ordentlig rotete hest. Men med høynett spiser han saktere og får i seg maten før den er tråkket rundt.. men selvsagt det er jo en fare for å henge seg oppi det.. så planlegger og kjøpe høyhekk til vinteren når jeg får stall hjemme og kan henge opp ting på veggen uten t noen bryr seg;)

Kayza;

Desverre er ikke hesten innkjørt men tenkte å lære hun det så blir tømmekjøring fremover, men først må hun bli mer sikker på bråk bak seg så er masse jobb fremover med slaking, trening og slikt.. men er jo spennende med ny hest;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktoria;

Har brukt høynett 2 år til den andre hesten min pga han griser høyet rundt i hele boksen, ordentlig rotete hest. Men med høynett spiser han saktere og får i seg maten før den er tråkket rundt.. men selvsagt det er jo en fare for å henge seg oppi det.. så planlegger og kjøpe høyhekk til vinteren når jeg får stall hjemme og kan henge opp ting på veggen uten t noen bryr seg;)

Ja, og så lenge man henger det riktig så går det nok som regel bra(selvom jeg vet om et tilfelle der høynette hang høyt nok osv, men det var en tispe som hadde stått i ro veldig lenge, og som var alt annet enn rolig i boksen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er lett at hester henger seg opp i det. Jeg sier ikke man ikke skal bruke det, bare være forsiktig, særlig hvis man ikke har ansvar for å henge det opp selv. ;)Vet om flere hester som har blitt avlivet pga av feil med høynett

Det er farlig å kjøre bil, også. Det farligste med høynett er vel at hvis man ikke knyter dem skikkelig opp, så kan hesten tråkke i det å bli gående med ett nett rundt hoven og dermed stå i fare for å snuble og skade seg. Hvordan skal hesten kunne henge seg i et finmasket nett som er hengt opp forsvarlig, er meg en gåte. Med nett får hesten spise naturlig (littegrann hele tiden), uten at den overspiser. Hvis den samtidig blir mosjonert moderat, er det vel mulig å slanke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å kjøre bil, også. Det farligste med høynett er vel at hvis man ikke knyter dem skikkelig opp, så kan hesten tråkke i det å bli gående med ett nett rundt hoven og dermed stå i fare for å snuble og skade seg. Hvordan skal hesten kunne henge seg i et finmasket nett som er hengt opp forsvarlig, er meg en gåte. Med nett får hesten spise naturlig (littegrann hele tiden), uten at den overspiser. Hvis den samtidig blir mosjonert moderat, er det vel mulig å slanke den.

Men det er jo akkuratt det jeg har sagt..

Sa man måtte være forsiktig hvis man f.eks ikke har ansvar for å henge opp dette selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo akkuratt det jeg har sagt..

Sa man måtte være forsiktig hvis man f.eks ikke har ansvar for å henge opp dette selv!

Ja, jeg skjønte det, men sånn er det jo med alt. Vi henger høynettene i trær til utegangshestene (ikke nå om sommeren, da) og da er det alltid litt om å gjøre å finne høye nok greiner og ha lange nok armer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...