Gå til innhold
Hundesonen.no

allt for FEIT hest..


Ross

Recommended Posts

Har fått en islandshest til en billig penge pga den er grusomt FEIT, og det er ikke normelt feit men mega stor. Hesten har hatt dårlig oppfølging av en eier som ikke kunne hest, og endte med at eier ble redd hesten og hesten har siden da (2år tilbake) stått på fri tilgang på silo på vinter og beite på sommeren, dette har pågått 2 år uten noe som helst bruk. Hesten er virkelig feit og han forhørt meg litt med vetrinær.. men selvsagt andres erfaringer er også godt å høre.

Ønsker kun svar av de som vet eller har fakta opplysninger om opptrening og ikke de som tror.

Ønsker selvfølgelig og unngå mer slitasje på bein, eller overbalastning av rygg osv ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som har slanket og trent en slik hest. Jeg kan ta kontakt med henne for tips evt.

Det er iallefall veldig viktig å ikke slanke hesten for fort med tanke på foring, da hester og særlig ponnier kan få noe som heter fettlever. Dvs at pga mindre mat frigjøres fett fra vevet og lagres i leveren. Men pga overvekten skilles det ut for mye fett og leveren blir overbelastet.

Så ta alt veldig gradvis. Hva slags tilstand er høvene i? Jeg lurer pga faren for forfangenhet ved overvekt, og særlig når det er snakk om isis. Spør av nysgjerrighet altså, for det er virkelig bra om dette ikke har gått ut over høvene!

Lykke til med prosjektet, håper hesten blir fin i formen igjen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede fått svar fra min bekjente som jeg limer inn her :whistle:

Hun var mildt sagt enorm da hun kom til meg, og hadde endel andre issues også, som "Donald"-høver med oppoverbuet tå og mye råte og sopp(barfothest uten oppfølgning den siste tiden), låsninger flere plasser, en stygg skiveutglidning i en nakkevirvel og tannspiser som hadde vokst seg inn i tannkjøttet og måtte skjæres løs...

Forholdsvis mye å nøste opp i, med andre ord...

(Det er viktig at du vet at forrige eier ikke var slem med henne, eller neglisjerte henne... men hun hadde ikke kunnskapene til å ha "denne" typen hest... Hun var fryktelig glad i henne, og gjorde en flott jobb med henne på andre måter.)

Dersom hesten er både utrent og overvektig, er det fare for både forfangenhet, mage/fordøyelsesproblemer, led(ikke minst!) og sener, og andre innvendige problemer...

Hesten bør taes av kraftfor pronto, og få gode mengder (gjerne fri tillgang) på et mindre kraftig grovfor (evt høy i flere mindre måltider, gjerne bløtlagt en times tid før for å skylle bort overflødig sukkerinnhold og økt vanninntak, og fri tilgang til halm preparert for hest, evt frøhøy). Dette fordi det er viktig (!) at magen og fordøyelsen får noe å jobbe med hele veien... Fortsett med vitaminer og evt salt, så hesten får i seg nok vann.

Dersom hesten har fettrand på nakken, er det ofte stor fare for forfangenhet, noe som kan "triggest" frem ved store for-skifter om det allerede ligger latent...

Derfor mye grovfor som ikke er for sterkt (Ikke H1,H2)!

Ikke gulrøtter, epler ol til å begynne med... Dette er det sukker i, og om den har påbegynnende forfangenhet, er det noe en må være obs på.

Når det kommer til trening, så er det viktig å huske på at hesten har mer enn nok med å bære sin egen vekt...så den bør ikke få rytter før den har gått ned en god del.

Vær også forsiktig med underlaget i begynnelsen, varier mellom hardt og myk for både ledd og sener...

Om den kan få gå sammen med andre hester som herjer litt ute, uten at det blir for voldsomt, så er det et pluss.

Og det er også en fordel å ta den med som håndhest den første stunden... så den får beveget seg mye, uten for hard belastning på leddene. Leieturer, leieturer, leieturer :) Og hold den unna bratte bakker, spesielt nedover (Igjen, med tanke på den ekstra belastningen på ledd og da spesielt knær) i begynnelsen...

Heller ikke gå for sterkt ut med treningen, det eneste en da sørger for er å ta knekken på all treningsvilje fordi hesten nødvendigvis vil være rimelig støl etter de første dagene med trening, og igjen... det kan fort bli for hard belastning på ledd og sener.

Legg opp et treningsopplegg som tar hensyn til at den får strekke ut, skritte godt, spesielt dagen etter en joggetur feks. Det er bedre enn å la den få fri, siden den da bare vil forbli stiv...

Det er adskillig mer arbeid enn en er klar over i begynnelsen... så du får ønske dem lykke til med prosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finmaskede høynett :whistle: Altså høynett med små hull. Da bruker hesten myye lenger tid på å spise høyet.

Dette er selvfølgelig ikke nok til å kurere hesten i seg selv, men det kan kanskje være til hjelp :)

Du kan kontakte Lene Jensen på [email protected] eller tlf: 33051422 / 93803906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått leie tur med hun i dag og det gikk veldig bra.. hun er jo så glad og fornøyd.. posetiv til livet og hun syntes det var gøy å komme seg ut. Har desverre ikke mulighet til å ha hun med som leile hest siden jeg kjøpte hun så hun kunne gå med min andre som det.. siden han er gammel og ikke kan ris mer. Men men nå går jeg med begge. Har satt av ihvertfall et år til slaking og håper det går smertefritt. Fått gode råd av dyrlege om å fore med havre halm, høy og vitaminer.. ikke noe annet. Halm skulle være magefyll men uten energi så hun legger ikke på seg av det, høy for å få i seg noe næring og vitaminer er jo alltid greit.. :ahappy:

Skal måle hun rundt megen og sjekke at det går riktig vei;)

Takker for fornuftige svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Islandshest engang og som hadde stått i flere år og spist seg trillrund. Lille dyret på 130 høy hadde en salgjord på 120 cm på ytterste hakk på en sal med lange stropper - sier seg vel selv at han var i fare for å trille i nedoverbakker.

Slanket den på en vinter ned til normalhold og omlag 40 cm ned i livvidde.

Siden Islandshesten er enormt nøysomme så gikk min mest bare på høy. Fikk ca 5 kg om dagen samt en neve kraftfor og noe mineraltilskudd over vinteren - når han kom ned i normalhold så satt jeg på litt mer kraftfor etter hvor mye jeg brukte den.

Første månedene turte jeg ikke ri den - så leide tur og hadde den etterpå med som leiehest. Gikk og å leide den opp og ned mye bratte bakker i sakte tempo så den skulle forbrenne mest mulig og mygge ryggmuskler. I løpet av 3-4 måneder var den i god kondisjon og ridbar - og begynte da å øke turene. Red mye sakte i tungt terreng over hele vinteren for å bygge muskel og hindre belastningsskader. Ble helt fin den. Da dyrlegen tok bøyeprøver på den 3 år etter (da var den 14) så hadde han aldri tidligere opplevd at en 14 årig hest ikke hadde noe utslag overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finmaskede høynett :ahappy: Altså høynett med små hull. Da bruker hesten myye lenger tid på å spise høyet.

Dette er selvfølgelig ikke nok til å kurere hesten i seg selv, men det kan kanskje være til hjelp :ahappy:

Du kan kontakte Lene Jensen på [email protected] eller tlf: 33051422 / 93803906

Dette med høynett skal man være veldig forsiktig med.

Ellers syns jeg du har fått mange gode tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med høynett skal man være veldig forsiktig med.

Å si slike ting uten å begrunne er kort og godt forkastelig. Høynett er kanskje ikke ideelt, men når man skal gi hesten ganske lite mat, er det en super forbegrenser, om man får tak i ett med små hull i.

Ellers ville jeg startet med å gå tur, som andre har nevnt. gå og gå, i variert terreng, og gi hesten mer og mer oppgaver på tur. Du kan på tur også legge inn mye lydighet. varier gjerne med tømkjøring. Hvis du har kunnskap om lange tøyler ville jeg etterhvert lagt inn dfet for å bygge muskler. og lett longe. Dvs økt graden av arbeid, på bakke. Men lange effektive turer er gull. Det er vel for mye og håpe på at tassen er innkjørt. Ikke ri den før dne har minket endel i vekt, og har fått endel muskler til å bære deg med

Lykke til !! Synes veterinærens råd hørtes fornuftig ut , altfor mange gir *en neve kraftfor* , men det er faktisk snakk om endel kalorier .) SÅ hold deg unna det. Om andre hester på stallen får endel og spise, så gi heller litt gulrøtter sammen vitaminene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktoria;

Har brukt høynett 2 år til den andre hesten min pga han griser høyet rundt i hele boksen, ordentlig rotete hest. Men med høynett spiser han saktere og får i seg maten før den er tråkket rundt.. men selvsagt det er jo en fare for å henge seg oppi det.. så planlegger og kjøpe høyhekk til vinteren når jeg får stall hjemme og kan henge opp ting på veggen uten t noen bryr seg;)

Kayza;

Desverre er ikke hesten innkjørt men tenkte å lære hun det så blir tømmekjøring fremover, men først må hun bli mer sikker på bråk bak seg så er masse jobb fremover med slaking, trening og slikt.. men er jo spennende med ny hest;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktoria;

Har brukt høynett 2 år til den andre hesten min pga han griser høyet rundt i hele boksen, ordentlig rotete hest. Men med høynett spiser han saktere og får i seg maten før den er tråkket rundt.. men selvsagt det er jo en fare for å henge seg oppi det.. så planlegger og kjøpe høyhekk til vinteren når jeg får stall hjemme og kan henge opp ting på veggen uten t noen bryr seg;)

Ja, og så lenge man henger det riktig så går det nok som regel bra(selvom jeg vet om et tilfelle der høynette hang høyt nok osv, men det var en tispe som hadde stått i ro veldig lenge, og som var alt annet enn rolig i boksen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er lett at hester henger seg opp i det. Jeg sier ikke man ikke skal bruke det, bare være forsiktig, særlig hvis man ikke har ansvar for å henge det opp selv. ;)Vet om flere hester som har blitt avlivet pga av feil med høynett

Det er farlig å kjøre bil, også. Det farligste med høynett er vel at hvis man ikke knyter dem skikkelig opp, så kan hesten tråkke i det å bli gående med ett nett rundt hoven og dermed stå i fare for å snuble og skade seg. Hvordan skal hesten kunne henge seg i et finmasket nett som er hengt opp forsvarlig, er meg en gåte. Med nett får hesten spise naturlig (littegrann hele tiden), uten at den overspiser. Hvis den samtidig blir mosjonert moderat, er det vel mulig å slanke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å kjøre bil, også. Det farligste med høynett er vel at hvis man ikke knyter dem skikkelig opp, så kan hesten tråkke i det å bli gående med ett nett rundt hoven og dermed stå i fare for å snuble og skade seg. Hvordan skal hesten kunne henge seg i et finmasket nett som er hengt opp forsvarlig, er meg en gåte. Med nett får hesten spise naturlig (littegrann hele tiden), uten at den overspiser. Hvis den samtidig blir mosjonert moderat, er det vel mulig å slanke den.

Men det er jo akkuratt det jeg har sagt..

Sa man måtte være forsiktig hvis man f.eks ikke har ansvar for å henge opp dette selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo akkuratt det jeg har sagt..

Sa man måtte være forsiktig hvis man f.eks ikke har ansvar for å henge opp dette selv!

Ja, jeg skjønte det, men sånn er det jo med alt. Vi henger høynettene i trær til utegangshestene (ikke nå om sommeren, da) og da er det alltid litt om å gjøre å finne høye nok greiner og ha lange nok armer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...