Gå til innhold
Hundesonen.no

Feilmargin i trening etc.


tm100001

Recommended Posts

Det er jo ett kjent fenomen at man skal ha så lave kriterier at hunden lykkes 4/5 gang (80% regelen). Når vi har naturfag på skolen, får vi ikke eksprimentere uten å være 100% sikker på at vi vet hva vi gjør. Det kan bli farlig med kun èn feil når vi lærer om gasser og stoffer.

Hvordan ville en klikkertrener gjort dette hvis man ikke kunne forklare individet hva som er rett/galt?

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville tatt sjansen, hvis det var farlig om den man trente (som man ikke kunne forklare det til) gjorde en feil?

Ville isåfall antageligvis begynt med noe som lignet veldig uten å være farlig, og når jeg var helt sikker på at det gikk bra, ta det et steg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville tatt sjansen, hvis det var farlig om den man trente (som man ikke kunne forklare det til) gjorde en feil?

Ville isåfall antageligvis begynt med noe som lignet veldig uten å være farlig, og når jeg var helt sikker på at det gikk bra, ta det et steg videre.

Hmm... Har fundert på dette en stund, men glemt å lage tråd. Vet ikke helt hva jeg ville gjort. Vil individet lære noe når man har så lave kriterier at den gjør 5/5 forsøk rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på om den har tenkt seg fram til det også gjør rett, eller bare gjør rett helt tilfeldig? Du har ikke noe eksempel da, som det blir lettere å tenke rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på om den har tenkt seg fram til det også gjør rett, eller bare gjør rett helt tilfeldig? Du har ikke noe eksempel da, som det blir lettere å tenke rundt?

Eksempel. Hmm... En situasjon hvor individet ikke kan snakkes til, og hvor det er farlig å gjøre feil? :whistle: Å lære en hest galoppfatning med rytter kanskje, det kan jo være farlig hvis den tar en frivillig galopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel. Hmm... En situasjon hvor individet ikke kan snakkes til, og hvor det er farlig å gjøre feil? :whistle: Å lære en hest galoppfatning med rytter kanskje, det kan jo være farlig hvis den tar en frivillig galopp?

I forhold til hester er det som du er inne på viktig å legge opp treningen slik at det ikke blir farlig - risikoen er jo større fordi dyrene er større. I forhold til det konkrete du spør om, ville jeg lagt på verbal kommando fra bakken, overført den til ridning og deretter eventuelt byttet kommando til trykk dersom man ikke vil fortsette med verbal kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hester er det som du er inne på viktig å legge opp treningen slik at det ikke blir farlig - risikoen er jo større fordi dyrene er større. I forhold til det konkrete du spør om, ville jeg lagt på verbal kommando fra bakken, overført den til ridning og deretter eventuelt byttet kommando til trykk dersom man ikke vil fortsette med verbal kommando.

Hva med f. eks. stoffer og gasser i naturfag, som kan ekslodere hvis man gjør feil? :whistle: Finner ikke ett godt eksempel på hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f. eks. stoffer og gasser i naturfag, som kan ekslodere hvis man gjør feil? :whistle: Finner ikke ett godt eksempel på hva jeg mener :)

Du mener om jeg skulle klikkertrene deg til å utføre farlige kjemiske eksperimenter uten feilmargin? Da ville jeg satse på særdeles god flyt på de nødvendige grunnferdighetene samt en veldig gradvis innlæring av kjeden med så lave kriterier at jeg lå på 100% rett i stedet for 80%, for å overforenkle det litt. Man MÅ ikke ha 80%, men det gir best progresjon. Der risikoen er for stor, bør man gå for 100% og saktere progresjon. Håper jeg forsto deg rett og klarte å forklare meg greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener om jeg skulle klikkertrene deg til å utføre farlige kjemiske eksperimenter uten feilmargin? Da ville jeg satse på særdeles god flyt på de nødvendige grunnferdighetene samt en veldig gradvis innlæring av kjeden med så lave kriterier at jeg lå på 100% rett i stedet for 80%, for å overforenkle det litt. Man MÅ ikke ha 80%, men det gir best progresjon. Der risikoen er for stor, bør man gå for 100% og saktere progresjon. Håper jeg forsto deg rett og klarte å forklare meg greit.

Var dette jeg mente, ja. Læreren sa at vi ikke skulle gjøre noe før vi var 100% sikker på at det vi gjorde var rett. Tenkte at det kunne bli vanskelig å være 100% sikker når man er klikkertrent :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette jeg mente, ja. Læreren sa at vi ikke skulle gjøre noe før vi var 100% sikker på at det vi gjorde var rett. Tenkte at det kunne bli vanskelig å være 100% sikker når man er klikkertrent :whistle:

Det krever nok en solid dose kreativitet i forhold til treningsmetoder, solide grunnferdigheter, og kan være kjekt med en god positivt innlært stoppkommando, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har fundert på dette en stund, men glemt å lage tråd. Vet ikke helt hva jeg ville gjort. Vil individet lære noe når man har så lave kriterier at den gjør 5/5 forsøk rett?

Nå er ikke mitt eksempel farlig, men jeg måtte i innlæringen av stå under innkalling kjøre 100% suksess på Cita. Dette fordi hun nesten ble deprimert når jeg feilet henne, og dette er en øvelse som krever høy fart og raske reaksjoner. Feilet jeg henne èn gang måtte jeg gå tur med henne for å få henne optimistisk igjen, og trene på øvelsen uten at hun kjente den igjen (slitsomt). Derfor slet jeg mye med å aldri feile henne på denne innlæringen, og det er klart man kan ha fremgang selv om man ikke feiler. Jeg bare økte kriteriene veeldig forsiktig, heller for lite enn for mye, og brukte alt jeg kan om hunden min i treningen (etter så mange år begynner jeg å kjenne henne ganske godt og hvordan jeg kan legge kravene og hvordan hun vil reagere på dem).

Det skal sies at jeg slet utrolig mye med det. Spesielt under baklengskjeding av øvelsen, hvor hunden vil komme til en naturlig testfase, og jeg måtte klare å unngå denne (f.eks prøvde hun å ikke reagere på "stå"-kommandoen, men bare springe på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f. eks. stoffer og gasser i naturfag, som kan ekslodere hvis man gjør feil? :) Finner ikke ett godt eksempel på hva jeg mener :)

I klikkertreningen legger man ikke opp til at å feile kan få fatale konsekvenser. Eneste konsekvensen ved å "feile" blir at belønningen uteblir. Kriteriene er derfor en av de fire nøkkelpunkter for all læring. Når man er innenfor 80 prosent regelen så ligger det i sakens natur at hunden kan "feile" og derfor unngår man etter beste evne situsjoner som er farlige. For eksempel å gå med løs hund langs en sterkt traffikert vei om det innebærer fare for at hunden kan bli påkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klikkertreningen legger man ikke opp til at å feile kan få fatale konsekvenser. Eneste konsekvensen ved å "feile" blir at belønningen uteblir. Kriteriene er derfor en av de fire nøkkelpunkter for all læring. Når man er innenfor 80 prosent regelen så ligger det i sakens natur at hunden kan "feile" og derfor unngår man etter beste evne situsjoner som er farlige. For eksempel å gå med løs hund langs en sterkt traffikert vei om det innebærer fare for at hunden kan bli påkjørt.

Men hvordan lærer man en hund å løpe løs ved siden av en sterkt trafikkert vei? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan lærer man en hund å løpe løs ved siden av en sterkt trafikkert vei? :ahappy:

Hvorfor er det nødvendig? :blink:

Men for å svare på spørsmålet ditt litt: man begynner i alle fall ikke med å ha hunden løs ved en trafikkert vei, man begynner på et sted hvor det er trygt, man har oversikt, osv. Et spesifikt treningsopplegg vil jeg ikke gi, men du skjønner det sikkert litt selv? Når det kommer til kjemi og sånt, så kan man jo begynne med å blande rød og gul saft i riktig forhold og på riktig vis, få flyt på dette, før man begynner med de "skikkelige" stoffene. :aww: Man må først definere hvilken atferd man vil ha (helle noe fra ett reagensrør over i et annet, eller løpe løs ved siden av en sykkel for eksempel), deretter må man finne ut i hvike omgivelser og med hvilke "kriterier" / forstyrrelser man vil ha denne atferden i, som for eksempel at hunden skal kunne løpe løs ved siden av sykkelen i gradvis vanskeligere situasjoner (jeg tror at biler vil for mange hunder være en mindre forstyrrelse enn en katt), og til slutt tar man hunden med ut og tester under kontrollerte forhold.

Jeg kan gi deg et eksempel som kanskje er bedre å diskutere rundt: hvordan trener man opp en minehund? For en minehund kan aldri gjøre feil, feilen vil være fatal, hunden og den verdien/resurssen den representerer vil dø, folk vil dø, områder bli ødelagt, osv osv. En narkohund som gjør feil, er ikke så katastrofalt som en minehund som ikke gjør jobben sin. Men jeg har hørt om en vorsteh som var minehund, som løp foran et bilfølge samtidig som den søkte etter miner på veien (mener det var nedi "afghanistan eller nedi der". Nå husker ikke jeg hvor fort denne hunden løp i km/t, men det var full pinne i alle fall! Det er helt SYKT at det går an, spør du meg, men hunden var feilfri, treningen var jo da også tydeligvis feilfri. Denne var trent av HundCampus, og de vil nok ha noen kloke svar å gi deg. De færreste her holder på med sånt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det nødvendig? :lol:

Men for å svare på spørsmålet ditt litt: man begynner i alle fall ikke med å ha hunden løs ved en trafikkert vei, man begynner på et sted hvor det er trygt, man har oversikt, osv. Et spesifikt treningsopplegg vil jeg ikke gi, men du skjønner det sikkert litt selv? Når det kommer til kjemi og sånt, så kan man jo begynne med å blande rød og gul saft i riktig forhold og på riktig vis, få flyt på dette, før man begynner med de "skikkelige" stoffene. :ahappy: Man må først definere hvilken atferd man vil ha (helle noe fra ett reagensrør over i et annet, eller løpe løs ved siden av en sykkel for eksempel), deretter må man finne ut i hvike omgivelser og med hvilke "kriterier" / forstyrrelser man vil ha denne atferden i, som for eksempel at hunden skal kunne løpe løs ved siden av sykkelen i gradvis vanskeligere situasjoner (jeg tror at biler vil for mange hunder være en mindre forstyrrelse enn en katt), og til slutt tar man hunden med ut og tester under kontrollerte forhold.

Jeg kan gi deg et eksempel som kanskje er bedre å diskutere rundt: hvordan trener man opp en minehund? For en minehund kan aldri gjøre feil, feilen vil være fatal, hunden og den verdien/resurssen den representerer vil dø, folk vil dø, områder bli ødelagt, osv osv. En narkohund som gjør feil, er ikke så katastrofalt som en minehund som ikke gjør jobben sin. Men jeg har hørt om en vorsteh som var minehund, som løp foran et bilfølge samtidig som den søkte etter miner på veien (mener det var nedi "afghanistan eller nedi der". Nå husker ikke jeg hvor fort denne hunden løp i km/t, men det var full pinne i alle fall! Det er helt SYKT at det går an, spør du meg, men hunden var feilfri, treningen var jo da også tydeligvis feilfri. Denne var trent av HundCampus, og de vil nok ha noen kloke svar å gi deg. De færreste her holder på med sånt. :lol:

Jeg spurte hvordan det skulle gjøres for å bruke det som ett eksempel, men det ble lettere å tenke på minehunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg et eksempel som kanskje er bedre å diskutere rundt: hvordan trener man opp en minehund? For en minehund kan aldri gjøre feil, feilen vil være fatal, hunden og den verdien/resurssen den representerer vil dø, folk vil dø, områder bli ødelagt, osv osv. En narkohund som gjør feil, er ikke så katastrofalt som en minehund som ikke gjør jobben sin. Men jeg har hørt om en vorsteh som var minehund, som løp foran et bilfølge samtidig som den søkte etter miner på veien (mener det var nedi "afghanistan eller nedi der". Nå husker ikke jeg hvor fort denne hunden løp i km/t, men det var full pinne i alle fall! Det er helt SYKT at det går an, spør du meg, men hunden var feilfri, treningen var jo da også tydeligvis feilfri. Denne var trent av HundCampus, og de vil nok ha noen kloke svar å gi deg. De færreste her holder på med sånt. :ahappy:

Veldig spennende eksempel!

Hadde vært moro å finne ut av hvordan de legger opp denne treningen ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...