Gå til innhold
Hundesonen.no

Begrepsspørsmål


Midas

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp her...

Jeg tenker at positiv forsterkning er ifb med hundetrening at man gir hunden noe den vil ha når hunden gir oss den atferden vi vil ha. Så er jeg usikker...

Det er positiv forsterkning, positiv straff, negativ forsterkning og negativ straff...

Positiv straff er vel å tilføre hunden ubehag fordi den ikke utfører den atferden vi ønsker? Negativ forsterkning er å ta vekk noe som hunden vil ha ved at den ikke utfører ønsket atferd?

Er jeg helt på jordet? Fint om noen kan rette opp i dette rotet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ser jeg, men hva er forskjellen mellom å fjerne noe individet liker og noe dumt for individet?

I mine øyne er det dumt for hundeindividet hvis en godbit blir fjernet... Så kan du nevne eks på hva forskjellen er på positiv straff og negativ forsterkning?

Mulig jeg tar det treigt, men jeg har vært i diskusjon med ped lærer om dette, og jeg fatter ikke helt greia med forskjellen på "straffen"...... Eller dvs, begrepene... Jeg innbildte meg at den ene straff "metoden" gikk ut på å fjerne noe individet vil ha, det være seg skryt, godbit etc, mens den andre gikk ut på å tilføre individet noe den gjerne ville unngå som f.eks fysisk straff... Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å svare, selvom jeg ikke helt skjønte hva du mente :whistle:

Ja, den ser jeg, men hva er forskjellen mellom å fjerne noe individet liker og noe dumt for individet?

I mine øyne er det dumt for hundeindividet hvis en godbit blir fjernet... Så kan du nevne eks på hva forskjellen er på positiv straff og negativ forsterkning?

Mulig jeg tar det treigt, men jeg har vært i diskusjon med ped lærer om dette, og jeg fatter ikke helt greia med forskjellen på "straffen"...... Eller dvs, begrepene... Jeg innbildte meg at den ene straff "metoden" gikk ut på å fjerne noe individet vil ha, det være seg skryt, godbit etc, mens den andre gikk ut på å tilføre individet noe den gjerne ville unngå som f.eks fysisk straff... Stemmer det?

Vanligvis bruker man positiv og negativ om hverandre, å tilføre noe og å fjerne noe. Det er da man får fremgang i treningen. Hvis man bruker godbit, men samtidig straffer når hunden gjør noe galt, vil hunden være mer opptatt av å unngå strafferen enn å få godbiten. Man får dermed samme virkning som hvis man ikke ga godbiten, og det heter negativ forsterkning og positiv straff.

Klikkertrenere mener at treningen er mer motiverende og morsom hvis hunden jobber for å få noe ønsket, istedenfor å unngå noe uønsket.

Det ser ut til at du har tenkt rett.

Forsterkning er noe dyret vil ha, straff er noe den ikke vil ha. Da får treneren velge om man skal gjøre sånn at hunden unngår noe, eller prøver å oppnå noe.

Positiv forsterkning er at hunden får noe den liker (tilfører forsterkning) når den er flink. Negativ forsterkning er at hunden ikke blir straffet (fravær av straff) når den er flink. Hunden liker begge.

Positiv straff er at hunden får kjeft eller blir straffet fysisk (tilfører straff) når den gjør galt. Negativ straff er at hunden ikke får det den vil ha (fravær av forsterkning) når den gjør feil.

Skjønte du nå? Sorry hvis jeg ikke svarte på det du lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv forsterkning - tilføre et gode som får atferden til å øke i frekvens (eks hunden får godbit for å gå ned fra sofaen på kommando. Da er det større sannsynlighet for at hunden også vil gå ned fra sofaen neste gang den får samme kommando. Atferden øker i frekvens.)

Negativ forsterkning - fjerne et ubehag som får atferden til å øke i frekvens (eks hunden slipper å bli kjeftet på dersom den går ned fra sofaen på kommando)

Positiv straff - tilføre et ubehag som får en atferd til å minske i frekvens (eks hunden får kjeft dersom den hopper opp på bordet. Sannsynligheten for at hunden vil hoppe opp igjen minskes. Atferden minsker i frekvens)

Negativ straff - fjerne et gode som får en atferd til å minske i frekvens (eks hunden hopper opp på eieren for å få oppmerksomhet. Eieren snur da ryggen til og overser hunden. Goden (altså oppmerksomhet) fjernes og atferden vil minske i frekvens (hoppe opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv forsterkning - tilføre et gode som får atferden til å øke i frekvens (eks hunden får godbit for å gå ned fra sofaen på kommando. Da er det større sannsynlighet for at hunden også vil gå ned fra sofaen neste gang den får samme kommando. Atferden øker i frekvens.)

Negativ forsterkning - fjerne et ubehag som får atferden til å øke i frekvens (eks hunden slipper å bli kjeftet på dersom den går ned fra sofaen på kommando)

Positiv straff - tilføre et ubehag som får en atferd til å minske i frekvens (eks hunden får kjeft dersom den hopper opp på bordet. Sannsynligheten for at hunden vil hoppe opp igjen minskes. Atferden minsker i frekvens)

Negativ straff - fjerne et gode som får en atferd til å minske i frekvens (eks hunden hopper opp på eieren for å få oppmerksomhet. Eieren snur da ryggen til og overser hunden. Goden (altså oppmerksomhet) fjernes og atferden vil minske i frekvens (hoppe opp)

Det enkle er ofte det beste :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...