Gå til innhold
Hundesonen.no

Blondie har fått epilepsi :(


Recommended Posts

Uff så trist med valpeplanene. :rolleyes2:

Men forhåpentligvis holder hun seg frisk nå. Vår gamle hund var sterilisert og levde i mange gode år uten at vi merket noe forsjell på henne. Blir hun din hund nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist med valpeplanene. :rolleyes2:

Men forhåpentligvis holder hun seg frisk nå. Vår gamle hund var sterilisert og levde i mange gode år uten at vi merket noe forsjell på henne. Blir hun din hund nå da?

Ja nå blir hun ført over på meg.. Vi skal bare få sterilisert henne først,slik at vi ikke blir nødt til å bytte eier på forsikringene og sånn.. Kan fort bli krøll....

Hvor mange anfall har hun hatt?

Ett eller kanskje to... En gang da hun var rundt 6 mnd så hadde hun en merkelig oppførsel.. Hun hoppet opp i senga mi flere ganger til tross for at hun ble beordret ned.. Tilslutt ble jeg ordentlig sint på denne og dyttet henne ned fra senga, og da ble hun sittende i skjelve litt mens hun hadde problemer med å holde balansen,falt liksom litt over på siden, og hun bøyde hodet oppover i en merkelig stilling.. men hun hadde ingen kramper.. men etter å ha tenkt over det så tror jeg det var anfall nr 1, og at hun søkte opp i senga mi fordi det var et trygt sted å få anfall på.. Og hvis jeg husker riktig, så var det rundt hennes første løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar Blondie! Og stakkars deg og, må ha vært en grusom opplevelse! Godt det ikke var svulst da. Kjipt med valpeplanene altså... men du får fortsette å kose deg med utstilling iallefall ;)

Det var helt JÆ***** :rolleyes2: Da anfallet var over, så lå hun heeelt stille og øynene begynte å gli igjen, og hun pustet saaakte. Det var da jeg tenkte at NÅ dør hun fra meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig jeg, hvordan kan man få diagnosen idiopatisk epilepsi etter ett, kanskje to anfall? Og hvorfor kalles det idiopatisk (som betyr at de ikke vet den bakenforliggende årsaken) om de mener det er løpetidsrelatert? Og hvor vanlig er det at tisper får epilepsi i forbindelse med løpetid da? :rolleyes2: Jeg hadde blitt kjempeforvirra om det var meg og min hund, jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig jeg, hvordan kan man få diagnosen idiopatisk epilepsi etter ett, kanskje to anfall? Og hvorfor kalles det idiopatisk (som betyr at de ikke vet den bakenforliggende årsaken) om de mener det er løpetidsrelatert? Og hvor vanlig er det at tisper får epilepsi i forbindelse med løpetid da? :rolleyes2: Jeg hadde blitt kjempeforvirra om det var meg og min hund, jeg..

Spør du meg, så spør jeg deg.... :P men på ervervet epilepsi, så kan man se forkalkninger og skadet vev inni hjernen.. Ervervet epilepsi er den typen man kan få etter ulykker, vold eller betennelseslignende sykdommer i hjernen.. Ideopatisk epilepsi er den "uforklarlige" epilepsien.. Den kan også være arvelig.. Kanskje hun ikke HAR epilepsi, men når hunden har hatt et så kraftig anfall at veterinæren kan se spor etter det på MR (hun hadde en liten væskesamling, som mest sannsynlig kom etter anfallet på lørdag) på ER det noe galt med hunden. .Og da lar vi heller tvilen komme til gode. .Og sterilisere hunden min er ikke det verste jeg kan gjøre... :)

Edit: De har jo bare to typer.. Og så lenge det ikke er fysiske skader i hjernen (altså ervervet epilepsi) Så må de vel kalle det ideopatisk da?? ;)

Edit2: Eksakt HVOR vanlig det er er jeg ikke sikker på, men det er vist ganske så vanlig med løpetidsrelatert epilepsi etter hva jeg har googlet meg frem til ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig jeg, hvordan kan man få diagnosen idiopatisk epilepsi etter ett, kanskje to anfall? Og hvorfor kalles det idiopatisk (som betyr at de ikke vet den bakenforliggende årsaken) om de mener det er løpetidsrelatert? Og hvor vanlig er det at tisper får epilepsi i forbindelse med løpetid da? :rolleyes2: Jeg hadde blitt kjempeforvirra om det var meg og min hund, jeg..

Dette spurte jeg mamma om og hun sa noe sånt: Når tispene har løpetid produserer de ett hormon som heter østrogen, og på Blondie gjør østrogenen at terskelen for epilesi anfall senkes. Hun har epilesi hele tiden, men rundt løpetid senkes terskelen for anfall :) Alle tisper som har epilepsi har ofte større sjanse for å få anfall når produksjonen av hormonet østrogen økes.

Edit:

Edit: De har jo bare to typer.. Og så lenge det ikke er fysiske skader i hjernen (altså ervervet epilepsi) Så må de vel kalle det ideopatisk da?? icon_confused.gif

Epilepsi er ett ord for krampe, og det er bare ett symptom på forskjellige hjernelidelser. Ideopatisk epilepsi er visst bare en form for epilepsi som man ikke finner årsakene til symptomene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest meg opp det det jeg også. Men jeg har alltid trodd at epilepsi var en vanskelig diagnose å stille, og at det var noe de gjorde etter å ha prøvd å funnet ut alt annet det ikke er.. Så egentlig er jeg litt imponert over at veterinæren klarte å stille en sånn diagnose basert på ett, kanskje to anfall, samt at det er løpetidsrelatert når tispa løper hva var det igjen? Hver fjerde måned? Hun må jo ha hatt 3 løpetider til nå? Og hatt ett, kanskje to anfall? Han må jo være veldig flink, han veterinæren din? :)

Jeg hadde vel også vært nysgjerrig på om det ikke kunne være sånn at det var den lille væskeansamlinga som ga henne anfall, og ikke omvendt.. Men det spurte du sikkert om, epilepsi er jo en grusom diagnose å få på hunden, så man spør vel kanskje om det ikke kan være noe annet en 396 ganger eller noe :rolleyes2: Vi får krysse fingrene for at hun ikke plages stort fremover ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal selvfølgelig ta blodprøve av henne også hos vår faste veterinær for å fastslå at det ikke er noe andre ting som plager henne.. Veterinæren som utførte MR'n heter Haldor Skålnes.. Og utifra hva jeg har hørt skal han være en dyktig veterinær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt JÆ***** :rolleyes2: Da anfallet var over, så lå hun heeelt stille og øynene begynte å gli igjen, og hun pustet saaakte. Det var da jeg tenkte at NÅ dør hun fra meg! ;)

Isj, får tårer i øynene av å bare forestille meg det jeg altså :P

Hadde en hund i familen før, han hadde nok mild epelepsi, for han hadde akkurat samme oppførsel som du beskriver skjedde da Blondie var valp. Hodet stivt oppover, og balanseproblemer. Men ble aldri noe mer enn det, kanskje hadde det blitt verre etterhvert, men han ble dessverre bare 6 år pga. uviss sykdom...

epelepsi er skremmende greier rett og slett, så det er bra det går ann å gjøre noe i de fleste tilfeller :P Blondie blir nok en gammel dame skal du se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epilepsi er ett ord for krampe, og det er bare ett symptom på forskjellige hjernelidelser. Ideopatisk epilepsi er visst bare en form for epilepsi som man ikke finner årsakene til symptomene på.

Jeg har hatt epilepsi i 15 år, er heldigvis friskmeldt nå :rolleyes2:

Må bare komme med en liten rettelse:

Epilipsi er ikke et ord for krampe. Det er et syndrom som betegner unormal elektrisk hjerneaktivitet,

som kan utarte seg i forskjellige former for anfall, både med og uten kramper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt epilepsi i 15 år, er heldigvis friskmeldt nå :)

Må bare komme med en liten rettelse:

Epilipsi er ikke et ord for krampe. Det er et syndrom som betegner unormal elektrisk hjerneaktivitet,

som kan utarte seg i forskjellige former for anfall, både med og uten kramper.

Sorry, jeg skrev bare det mamma sa :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde å få snakket med veterinæren om det i dag, men det var litt hektisk der nede, så hun skulle ringe sin faste veterinær på mandagen og snakke med han ang det... Så jeg vet ikke enda...

Hehe... er veldig hektisk om dagen dernede punktum. jeg var der på tirsdagen og skulle få tlf idag.. ikke kommet.. ringt ned selv.. og det er travelt.. så det er bare å stålsette seg med god tid i det tilfelle :)

Vi skal selvfølgelig ta blodprøve av henne også hos vår faste veterinær for å fastslå at det ikke er noe andre ting som plager henne.. Veterinæren som utførte MR'n heter Haldor Skålnes.. Og utifra hva jeg har hørt skal han være en dyktig veterinær..

Han er veldig flink.! Adolof, Ruth Anne og Vibecke er også veldig flinke i mine øyne :)

God bedring og håper at ting ordner seg sli kat til tross for null valper at hun har ett fullverdig liv og masse kjærliget  :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at det ble slik. men godt at hun har fått en god prognose da av dyrelegen :whistle: God bedring til lille voffsen!

Min italienske mynde hadde et par anfall hvert år, men siden de kom så sjelden så ble hun ikke videre utredet. Det mente ikke dyrlegen vår var nødvendig. Pga han mente siden dem kom så sjeldent ville medisiner osv ikke ha noe for seg alikavel. Så når jeg tenker meg om kanskje de var i forbindelse med løpetiden? hm.... Men så hadde hun ikke så kraftige anfall heller, hun sjanglet og ramlet om og skalv( ikke skikkelig krampe aktig, men skjelving) 5-20 sek. noen ganger med oppkast og litt forvirrelse var etterpå. innen en 30 min var hun samme gammle igjen...

Men fy det var like skummelt hver gang det skjedde :) Hun ble avlivet i fjor vinter som 9 åring , men av en hel del andre grunner da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilstand som kan forveksles med epilepsi er larynx spasmer. Hunden besvimer og er borte noen sekunder, våkner opp og er litt slapp - men er kvikt tilbake til det normale igjen. Dette er kramper i luftrøret - noe som forårsaker for dårlig oksygenopptak, derav besvimelsen.

Bare nevner det - tror tilstanden er forholdsvis sjelden og noen ganger må en "hjelpe" veterinæren litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...