Gå til innhold
Hundesonen.no

hest og snubling.


dyre elskeren

Recommended Posts

Guest Gråtass
Enig med Marie og Ellie, mange hester snubler mye pga feilskoing/trimming eller låsninger/skeivheter i kroppen.

Hvor har dere dette fra? Jeg vil gjerne se noe som underbygger disse påstandene.

(Det er omtrent like saklig som å si at hunder går i passgang fordi de ikke får løpe løs.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe foskning på at det er noe galt med hester som snubler. Finnes det vil jeg også gjerne vite om det / få lest om det. Jeg skrev at 'det kan være noe galt' fordi det desverre er min personlige erfaring.

Min hest snublet masse da han tidligere hadde mange låsninger og svære andeføtter til høver.

Nå som det er rettet opp i snubler han ikke lenger. Min venninnes importerte konkurransehest var helt fin under ordinær veterinærbesiktigelse før kjøp, men begynte etterhvert å snuble i varierende grad under ridning. Det ble tatt røntgen av høvene og hesten ble senere avlivet etter langtids prøving og feiling med behandling. Hun hadde ringhov såvidt jeg husker. Problemet satt iallefall i høvene og ble ikke oppdaget under den ordinære veterinærbesiktigelsen.

Tenkte bare at hvis trådstarter har en hest som snubler, kan det være greit å sjekke opp for sikkerhestskyld.

Mente ikke å mane til noen debatt utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men det er en intressant debatt, som jeg vil gjerne debattere på ett fornuftig grunnlag og ikke på bakgrunn av en erfaring som tanta til søstra til Hepstars hadde.. Jeg ser at hundefolket tar av i debatten om passgang(derfor egnet den seg som eksmpel), men at man ikke stiller like store "krav" til sannhetsvitnene i hestesporten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit :lol:

Men regner med at du ikke er helt uenig i at det kan skyldes fysiske problemer.

Jeg tror egentlig det finnes forskning på dette, det er bare det å finne frem til det. Snubling er iallefall beskrevet som symptomer ved forkalkninger i ledd, inflammasjoner, hovproblematikk og feks rundballesjuke. Skal se hva jeg finner hvis jeg orker å lete :(

Når det gjelder den passgangdiskusjonen så tenker jeg (nok en gang bare egne tanker -trenger forskning her også) at det er helt naturlig for hunder, og jeg inbiller meg at ulver passer når de streifer over store områder. Mens snubling ser jeg på som mer patologisk.

Jeg kan ikke se at snublingen i seg selv er energisparende? Med tanke på at du sa at det kunne skyldes at hesten er lat.

Da regner jeg med at du heller mente at fordi hesten er lat så snubler den fordi den er uoppmerksom?

Men vil det lønne seg for hesten å være så lat at den må rette opp i snubling hele tiden? Krever ikke det mer energi enn å bare gå litt bedre fram?

Tuskelusken: Hvordan skal du lære hesten din å plassere beina sine mer riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den er lat, klønete eller uerfaren. De fleste hester som er snublefot er det uansett underlag syns nå jeg.

Enig med deg.

Forrige fôrhesten min, på rundt 26 år, gadd ikke å løfte beina med mindre man red han fram, så han gikk og snublet med de som bare satt der. Dette var mest på tur, da. Men en gang jeg red han i ridehuset, og skulle trave en volte, tryna han så jeg hoppet av i full fart... Egentlig litt skummelt når de snubler og det blir så ille. Men har ikke hørt om flere lignende tilfeller med han, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Greit :lol:

Men regner med at du ikke er helt uenig i at det kan skyldes fysiske problemer.

Jeg tror egentlig det finnes forskning på dette, det er bare det å finne frem til det. Snubling er iallefall beskrevet som symptomer ved forkalkninger i ledd, inflammasjoner, hovproblematikk og feks rundballesjuke. Skal se hva jeg finner hvis jeg orker å lete :(

Vi er aldeles ikke uenige. Jeg er enig i at det kan skyldes medisinske/fysiologiske årsaker, men ikke kun det nødvendigvis. Jeg vet at snubling er referert som et symptom på kodeleddsbetennelse, men vet ikke om snubling gir kodeleddsbetennelse.

Når det gjelder den passgangdiskusjonen så tenker jeg (nok en gang bare egne tanker -trenger forskning her også) at det er helt naturlig for hunder, og jeg inbiller meg at ulver passer når de streifer over store områder. Mens snubling ser jeg på som mer patologisk.

Jeg er helt enig, vi har hatt en hund som passet stort sett hele tiden om han kom opp i ett visst tempo. Han feilte absolutt ingenting. Snubling kan nok definitivt være langt mer patologisk. Det jeg finner intressant i sammenligningen her er egentlig ikke symptomer/årsak, men hundefolkets nærmest maniske streben etter forskning og fakta. Men jeg oppfatter heste folket mer som "hvis man har hørt atte..." så er det forklaring god nok.

Jeg kan ikke se at snublingen i seg selv er energisparende? Med tanke på at du sa at det kunne skyldes at hesten er lat.

Da regner jeg med at du heller mente at fordi hesten er lat så snubler den fordi den er uoppmerksom?

Men vil det lønne seg for hesten å være så lat at den må rette opp i snubling hele tiden? Krever ikke det mer energi enn å bare gå litt bedre fram?

Jeg rir travere, de som ikke løfter beina er som regel fordi de er enten late, så de gidder ikke se seg for/løfte beina skikkelig. Eller så er de uerfarne med annet underlag eks skogsridning. Jeg vil anta at om du løfter beinet 5 cm lavere enn "idealhøyden" for hver forflytning, så har du spart 1 meter på 5 forflytninger av hvert bein, ergo er nok det mer energi besparende, selv om man evt må rette opp etter snubling kanskje for hvert 100 løft av hvert bein.. Men dette er bare mine antagelser og de er som sagt basert på erfaringer jeg har med å ri travhester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som hovslager vil jeg tørre og påstå, at de hestene som har lang tå har lett for å snuble. da det blir veldig mye tå, før de får rulla over og de må løfte hovene høyere enm en hest som har normal hovvinkel:)

kan hjelp å sko med opprulla tå, eller trene med kavaletter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Forrige fôrhesten min, på rundt 26 år, gadd ikke å løfte beina med mindre man red han fram, så han gikk og snublet med de som bare satt der. Dette var mest på tur, da. Men en gang jeg red han i ridehuset, og skulle trave en volte, tryna han så jeg hoppet av i full fart... Egentlig litt skummelt når de snubler og det blir så ille. Men har ikke hørt om flere lignende tilfeller med han, da.

Ble denne hesten sjekket da?

Vi er aldeles ikke uenige. Jeg er enig i at det kan skyldes medisinske/fysiologiske årsaker, men ikke kun det nødvendigvis. Jeg vet at snubling er referert som et symptom på kodeleddsbetennelse, men vet ikke om snubling gir kodeleddsbetennelse.

Godt høre! :lol:

Jeg har vært med i noen hestediskusjoner før sonens tid, og merker at jeg er litt ferdig med 'hissigste'. Derfor er jeg litt tilbakeholden med å diskutere hvis jeg ikke 100 % kan svare for meg.

Bare som en forklaring evt..

Jeg har opplevd at snubling kan gi kodeleddsbetennelse dersom det fører til en plutselig voldsom belastning av leddet. Vil tro at det samme kan skje ved jevnlige mindre snublinger også.

Jeg er helt enig, vi har hatt en hund som passet stort sett hele tiden om han kom opp i ett visst tempo. Han feilte absolutt ingenting. Snubling kan nok definitivt være langt mer patologisk. Det jeg finner intressant i sammenligningen her er egentlig ikke symptomer/årsak, men hundefolkets nærmest maniske streben etter forskning og fakta. Men jeg oppfatter heste folket mer som "hvis man har hørt atte..." så er det forklaring god nok.

Ja enig i den :( Selv om jeg ikke har opplevd hundefolket på samme måte som du har gjennom lenger tid, så kan jeg tenke meg det. Jeg opplever det samme som deg ang hestefolk, men har også opplevd mer seriøse diskusjoner som går på forskningsnivå, men da kun over nett.

Selv prøver jeg meg vel med minste motstands vei først, mens andre er typen til å slå i bordet med forskning med en gang :P

Jeg rir travere, de som ikke løfter beina er som regel fordi de er enten late, så de gidder ikke se seg for/løfte beina skikkelig. Eller så er de uerfarne med annet underlag eks skogsridning. Jeg vil anta at om du løfter beinet 5 cm lavere enn "idealhøyden" for hver forflytning, så har du spart 1 meter på 5 forflytninger av hvert bein, ergo er nok det mer energi besparende, selv om man evt må rette opp etter snubling kanskje for hvert 100 løft av hvert bein.. Men dette er bare mine antagelser og de er som sagt basert på erfaringer jeg har med å ri travhester.

Der sa du noe ang forflytningene ja.

Tenker du på trening i forbindelse med traverne som snubler? Og i skritt eller trav? Og på flat mark også?

Jeg har ikke sett en traver snuble i løp (utenom akutte ting da) men da er de vel så 'på' at det ikke oppstår?

I terrenget er jeg helt enig i at mange hester snubler uten at det er patologisk ja :P

som hovslager vil jeg tørre og påstå, at de hestene som har lang tå har lett for å snuble. da det blir veldig mye tå, før de får rulla over og de må løfte hovene høyere enm en hest som har normal hovvinkel:)

kan hjelp å sko med opprulla tå, eller trene med kavaletter:)

Veldig enig i dette.

Slik så min hest sine høver ut da han hadde det med å snuble: (I tillegg til en rekke andre problemer)

hvenemedsko1.jpg

Ikke så rart kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble denne hesten sjekket da?

Jeg vet faktisk ikke.. Men han har nye eiere nå, og de er veldig flinke til å følge han opp, så jeg regner med at han er sjekket nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere dette fra? Jeg vil gjerne se noe som underbygger disse påstandene.

(Det er omtrent like saklig som å si at hunder går i passgang fordi de ikke får løpe løs.)

Personlig syns jeg det er ganske logisk. Har selv hørt det av hovslager, barfottrimmer og dyrlege, og opplevd det selv da hesten min ble feilskodd og i den sammenhengen snublet mye.

Sier ikke at det er den eneste grunnen til at hester kan snuble, har selv vært borti unghester som er uerfarne i skogen feks.

Men hvis du vil ha mer "håndfaste bevis" på at en hest kan snuble pga at det er noe fysisk galt så kan jeg jo alltids finne frem noe..

Smerte i knærne kan føre til at hesten snubler på hardt underlag eller når den lander etter et hinder.

Fra hesteplassen.no

Ved for høje hæle belastes sener, muskler og led ligeledes forkert, dette resulterer ofte i problemer med spændinger i muskler. Hesten kan vise dette ved at snuble, afkorte skridt længden, have taktproblemer, være usmidig og uvillig til at udføre øvelser og have problemer på små volter.

Fra naturhov.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emig med både gråtass og MarieogEllie her.. Men lurer litt på om det er snakk om snubling under ridning i skritt på lange tøyler eks. eller om det er snakk om stadig småsnubling under ridning?

Jeg vil jo også tro at en hest som ikke er i tilstrekkelig ballanse med rytter på, og som er innunder seg bakfra vil ha lettere for å snuble enn en hest som er korrekt ridd!

Jeg har personlig liten erfaring med snubling, men nå er jeg også veldig nøye med at hestene blir jevnig sjekket, og at de aldri er "stygge" på høvene, uten at det nødvendigvis bør ha noe med saken å gjøre..

Eneste hesten jag har vært borti som har vært "klønete" i andres øyne snublet hver gang han gikk ut av hestebilen, og i nedoverbakker, og av og til i skritt på flatmark.. Det viste seg senere at han hadde mye problemer med kroppen, både her og der, som han ikke viste under vanlig ridning..

Men han var også en merkelig skrue på flere måter, og vi lurte av og til på om hester også kunne ha kromosomfeil.. Noe rart var det med han i hvertfall. Men det var alikevel bare vi som kjente han nermest som la merke til dette, andre kaldte han bare "mindre begavet" eller "klønete"

Det er naturligvis mulig athan bare var "rar" men jeg tror også det la noe mer bak, som vi aldri fant ut av..

Litt OT her føler jeg, men tror det jeg i bunn og grunn sier, er at jeg tror, en normal og ellers vellfungerende hest ikke vil snuble i tide og utide (på flatt underlag) med mindre det er ett eller annet som fremmprovoserer snublingen, som feks feilskoing eller en leddbetteneldse.. Bare mine tanker rundt det hele:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...