Gå til innhold
Hundesonen.no

Drypp/Mellomørebetennelse

Recommended Posts

Hei,

Har en blanding av Labrador og Gordon Setter som nå nærmer seg 15 år, som jo er en anselig alder. Men han er stort sett i fin form og sprek for alderen.

I går morges begynte han å sjangle, og kastet opp. Tok en tur til veterinær om ettermiddagen som fant at trommehinnen bulet litt ut, noe som kan tyde på mellomørebetennelse. Han har også dårlige reflekser i bakbeina, når man setter potene «på tærne» skal han straks rette opp, men gjør ikke det.

Han er nå på bredspektret antibiotikakur i tilfelle mellomørebetennelse, og evt. drypp får han ikke noe behandling for (man har visst gått bort fra kortison), men det er muligheter for at han kan komme seg av det på egenhånd.

Nå er det snart ett døgn siden vet. besøket, og han er ikke blitt noe bedre. Spiser «godbiter», men kaster også opp. Fiskeboller/ris har han ikke lyst på.

Mitt spørsmål blir her hvor lenge det er rimelig å vente på tegn til bedring? Nå ligger han og dorsker under senga, slik han ofte pleier å gjøre, og jeg tror ikke han lider voldsomt, men kanskje han er svimmel og kvalm. Å sjangle ut på do er nok ikke noe morro, og nå som han trenger hvile går vi selvsagt ikke tur. Det er klart at å ha det slik han har nå går ikke særlig lenge. Dette med matlyst og å holde på maten er selvfølgelig avgjørende. Men på den annen side, hvis han har hatt et drypp, er ikke 3-4 dager litt i snaueste laget? Så vidt jeg har skjønt er hunder ganske mye flinkere enn mennesker til å komme seg, men jeg vil jo sånn umiddelbart tro at det kan gå rette veien selv om det ikke er tydelige tegn på bedring med en gang.

Jeg lurer litt på dette fordi denne veterinæren vi bruker ser ut til å besvare de fleste spørsmål om behandling og prognoser og slikt med å henvise til dyrevernloven. Jeg synes det er litt rart, for jeg vil jo ikke at hunden min skal lide unødig lenge, men det har absolutt ikke noe med loven å gjøre. Så jeg har en litt rar magefølelse, sikkert ubegrunnet, men jeg syns nå likevel det hadde vært fint å fått noen synspunkter på dette med plager og livskvalitet vs. tid til å bli frisk. 15 år er mye, og hvis han ikke begynner å spise går det jo bare en vei. På den annen side, dersom han begynner å spise, men fortsatt sjangler mot slutten av uka så er det vel ikke urimelig å gi han noen dager til? Det er klart ikke godt å være syk, men desto bedre å bli frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Trist høre han er syk håper han kommer seg snart.Kanskje vært lurt hørt med en annen dyrlege om du ikke er helt fornøyd?Jeg har faktisk samme blandingen :) Hun er 3 år da og jeg har aldri møtt noen med samme blanding før.

Håper som sagt det går bra med gammlekaren din :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Trist høre han er syk håper han kommer seg snart.Kanskje vært lurt hørt med en annen dyrlege om du ikke er helt fornøyd?Jeg har faktisk samme blandingen :) Hun er 3 år da og jeg har aldri møtt noen med samme blanding før.

Håper som sagt det går bra med gammlekaren din :wub:

Virker som han er litt stødigere, og han har fått tilbake refleksene i bakbeina, så da går det vel riktige veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...