Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferdselsprøve


Margrete

Recommended Posts

1: Skal de ha innsitt foran? Eller kan jeg være lp menneske og ha svenskeinnsitten?

2: Kan de gå lineføring og fvf slik det ser ut i lp eller må de "klenge" og være heite?

3: Hvor kan jeg finne fullstendig program, like greit å begynne å pugge det først som sist. Jeg tenker da på antall skritt i LF og FVF. Eller blir jeg kommandert der?

Edit: fant reglementet, men lurer fortsatt på antall skritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Skal de ha innsitt foran? Eller kan jeg være lp menneske og ha svenskeinnsitten?

2: Kan de gå lineføring og fvf slik det ser ut i lp eller må de "klenge" og være heite?

3: Hvor kan jeg finne fullstendig program, like greit å begynne å pugge det først som sist. Jeg tenker da på antall skritt i LF og FVF. Eller blir jeg kommandert der?

Edit: fant reglementet, men lurer fortsatt på antall skritt

1: Du kan ha svenskeinnsitt, du vil bli litt trukket for det -men ikke såpass at du blir underkjent i øvelsen.

2: Du kan gå lp-fvf, vil antakelig og muligens bli trukket litt for det også, men ikke såpass at du blir underkjent i øvelsen.

3: Det står i regelverket, du blir ikke komandert og må pugge løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :console:

Med en viss fare for å være en komplett idiot så har jeg nå lest og lest gjennom reglene her og jeg finner slettes ikke skrittantall:

Hvor i all verden, er det skrevet med skjult/hemmelig skrift skrift?

1. Lineføring – kommando ”FOT” el. – 15 poeng.

Hunden skal på kommandoen ”fot” freidig, oppmerksomt og tett følge HFs venstre kne, i alle

gangarter, vendinger og gjennom gruppen. Linen skal holdes i venstre hånd og skal være slakk.

Hunden skal holde sin plass på føres venstre side og innta GST på eget initiativ. Hunden skal under

hele øvelsen forholde seg rolig og være oppmerksom på HF. Under utførelsen av de forskjellige

gangarter skal det være markant tempoendring. Kommando er kun tillatt ved forandring av gangart.

De skritt som er angitt i programmet er kun minste antall skritt som må utføres i øvelsen.

Gruppen: HF skal gå igjennom en gruppe på minst fire personer som er i bevegelse.

Når HF er i gruppen skal det gjøres en venstre om marsj og en høyre om marsj(i form av et åttetall) i

gruppen. Etter gjennomgang av gruppen, gjør HF holdt og inntar GST, tar av linen og gjør seg klar til

øvelsen fri ved fot.

2. Fri ved fot – Kommando ”FOT” el. lignende – 15 poeng.

Øvelsen begynner med at hund og HF går inn i gruppen som under øvelsen lineføring. Når

ekvipasjen har vært i gruppen gjøres det holdt, og HF viser så resten av øvelsen som er lik øvelsen

lineføring.

Skudd: Skuddene skal komme i begynnelsen av øvelsen, når ekvipasjen er på vei vekk fra D.

Skuddene skal komme med ca 5 sekunders mellomrom. Det første skuddet kommer etter ca 15 skritt.

Er D i tvil skal D teste skuddfastheten ved at HF tar hunden i line, i en avstand på ca 15 skritt avfyres

det ett skudd til på dommers tegn. Hunden skal da stå i slakk line. Viser hunden tegn til redsel på

skudd, avsluttes prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for lat til å sjekke sidetallet, men et eller annet sted i RIK-regelverket er det en side med tegning av "løypa", og der står det antall meter du skal gå ditt og datt - så kan vel det veksles om til steg. Siden er relativt langt bak i forhold til beskrivelsen av selve ferdselsprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :console:

Med en viss fare for å være en komplett idiot så har jeg nå lest og lest gjennom reglene her og jeg finner slettes ikke skrittantall:

Hvor i all verden, er det skrevet med skjult/hemmelig skrift skrift?

Neida, du er ikke idiot -det er en tegning helt bakerst i regelverket, side 95 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om man blir trukket eller ikke for å ha en heit (les: masete) hund kommer helt an på dommerens preferanser. En driftig hund skal ikke være synonymt med en ukonsentrert og klengete en. Det som først og fremst er greien er at hunden skal kunne øvelsene sine og gjennomføre dem med en viss intensistet, uten å la seg påvirke av miljøet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...