Gå til innhold
Hundesonen.no

Det store valget


tm100001

Recommended Posts

Guest Gråtass

Hei Eva.

Jeg syns du virker som en fornuftig og flink jente, som er oppegående, nysgjerrig og initiativrik når det kommer til hund. Jeg syns du skal se litt nærmere på flatcoated reteriever. Det er en rase med vidt spekter fra "tomsinger" (no offence TonjeM) til stressa hypre pelsballer. Men det er veldig mange supre, snille lettlærte og avbalanserte flat'er der ute også. Jeg har falt veldig for noen jeg har sett etter Flatterhafts kennel sine hunder. De har vært veldig trivelige med lite stress. Jeg skjønner at du gjerne vil ha valp i sommerferien, da det er mest praktisk. Velger du en rase som flat eller labrador er det mange oppdrettere å velge mellom og sikkert lettere å finne noen som oppfyller dine kriterier og har leveringsklare valper da, enn om du går for de mer skjeldne variantene som korthårs collie. Jeg syns også du skal være så grunn at du velger en hund som du liker utseende på i tillegg til bruksegenskaper og mentalitet, du skal jo tross alt leve med dyret forhåpentligvis de neste 10 årene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar
Dette forsto jeg kanskje ikke helt? :) At jeg baserer meg på løping med Vorstehhundene? Jeg mener bare at den skal kunne holde følge med menneskene, ikke nødvendigvis springe rundt etter harer og ryper til enhver tid.

Det var dette jeg refererte til :

Bruksområde:

Hunden blir også med på sykkel og skiturer, der må den kunne holde følge i temmelig rask fart. Den må kunne kobles foran på både sykkel og skiløper, og kanskje trekke litt.

Daglig trening:

Hvis jeg ikke kan ha med meg hunden når jeg utdanner meg, skal mamma passe den. Hun kommer ikke til å trene den mentalt, men den vil være med på hennes timeslange ski/sykkel/spaserturer med Vorstehhundene. Derfor må den ha god utholdenhet og fart til å holde følge.

Størrelse:

Som veiledning til størrelse kan jeg jo kreve at hunden skal kunne følge meg og mamma på skitur i varierende type snø, tilogmed utenfor løyper. Den skal kunne være med på sykkelturer i terreng, og burde kunne trekke litt på ski og sykkel når den er koblet i sele foran.

Pels:

Pelsen må være praktisk i snø.

I beskrivelsen oppsummerer du at hunden skal være sporty og snill studenthund med deg på hybel, den skal ha mulighet til å være med moren din og avansert snørekjøring og den skal være slækk nok til å bo i Oslo sentrum. Hva med at du venter til du ser hvilken av disse alternativene som faktisk blir aktuell for deg? :wub: Så kan du velge hund AKKURAT etter hvilken situasjon som du kommer til å stå framfor? Du er så absolutt flink og oppegående, men tenk litt på dette med skolesituasjon. Det er lett at ett kjæledyr kommer "i veien" for deg og ditt liv om man ikke har planlagt slikt godt nok - noe som både hund og eier lider av. Det er bedre å vente 3 år og se hvor du ender opp på videregående skole, enn å bare "kjøre på og skaffe seg hund så fort som mulig". Da er all rasetenkingen og alt det andre VELDIG LURE du spør om litt forgjeves, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte nettopp til min søster at det er ei her på forumet jeg synes er så reflektert og gjennomtenkt og hun skal bare begynne på ungdomsskolen! Så Eva, jeg er så imponert av deg :) Du virker så reflektert, gjennomtenkt og fornuftig. Blir glad av det, jeg!

Jeg syns også du bør titte nærmere på labradoren. En super brukshund som er allsidig og allikevel er svært tilpasningsdyktig og kan leve noen dager som sofagris. Det er ikke slik at "utstillingslabradorer" nødvendigvis er treige, feite dråg. Jeg arbeider med labradorer fra allslags linjer, og de er generelt raske og energifulle, veldig enkle å motivere og tar treningen raskt. Ukompliserte hunder som er glad i folk og glad i andre dyr. Labrador er en rase som kan nå langt innen mange hundesporter. De taper på farten når du nærmer deg NM-nivå, men det gjør jo alle raser som ikke er BC etc.

Titt litt på kennel Cha og kennel Lichita.

Cita sin mor er herfra http://www.annviviskennel.net/ (A-kullet). Vet ikke om de fortsatt har labradorkull, men jeg vet at dersom jeg skulle hatt labrador igjen så hadde det blitt fra disse linjene.

Jeg tenkte også på labrador når jeg leste det du skrev. Flat også forsåvidt. Jeg har trent redning sammen med en labrador som kom fra Chas kennel. Utrolig trivelig hund! Absolutt ikke noe tungt, treigt drog :wub: Selvsagt ikke like kjapp og snerten som aussien eller en bc, men han hadde andre kvaliteter som aussiene våre ikke har. Blant annet en god avknapp, et rolig og sindig vesen og en type som ikke lar seg vippe av pinnen om en kasterolle faller i hodet på den.

Sånn som jeg ser det nå:

Flat:

+ Kan nå langt i agility

+ Kan nå langt i utstilling

- Høyere stressnivå

- Langhåret

Labbis:

+ Kjenner godt til dem

+ Mindre stress

+ Korthåret

- Kan ikke nå langt i utstilling

- Kan muligens begrense agilityen

Stemmer dette? Synspunkter/innspill?

I Sverige er det visst en god del som bruker labrador til agility og som gjør det veldig bra med dem. De fleste er fra jaktlinjer, tror jeg. Kjenner et par dual purpose tisper som trener redning og tviler ikke på at de kunne gjort det bra i agility.

Når det gjelder agility, mener jeg at begge kjønn av labrador kan gjøre det bra, men at kun tisper hos flatten er smått nok bygd til å hevde seg i ag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva.

Jeg syns du virker som en fornuftig og flink jente, som er oppegående, nysgjerrig og initiativrik når det kommer til hund. Jeg syns du skal se litt nærmere på flatcoated reteriever. Det er en rase med vidt spekter fra "tomsinger" (no offence TonjeM) til stressa hypre pelsballer. Men det er veldig mange supre, snille lettlærte og avbalanserte flat'er der ute også. Jeg har falt veldig for noen jeg har sett etter Flatterhafts kennel sine hunder. De har vært veldig trivelige med lite stress. Jeg skjønner at du gjerne vil ha valp i sommerferien, da det er mest praktisk. Velger du en rase som flat eller labrador er det mange oppdrettere å velge mellom og sikkert lettere å finne noen som oppfyller dine kriterier og har leveringsklare valper da, enn om du går for de mer skjeldne variantene som korthårs collie. Jeg syns også du skal være så grunn at du velger en hund som du liker utseende på i tillegg til bruksegenskaper og mentalitet, du skal jo tross alt leve med dyret forhåpentligvis de neste 10 årene.

Lykke til!

Tusen takk for tips! :D Flaten er en rase som virker å passe meg perfekt, og jeg skal undersøke den oppdretteren :)

Det var dette jeg refererte til :

I beskrivelsen oppsummerer du at hunden skal være sporty og snill studenthund med deg på hybel, den skal ha mulighet til å være med moren din og avansert snørekjøring og den skal være slækk nok til å bo i Oslo sentrum. Hva med at du venter til du ser hvilken av disse alternativene som faktisk blir aktuell for deg? :) Så kan du velge hund AKKURAT etter hvilken situasjon som du kommer til å stå framfor? Du er så absolutt flink og oppegående, men tenk litt på dette med skolesituasjon. Det er lett at ett kjæledyr kommer "i veien" for deg og ditt liv om man ikke har planlagt slikt godt nok - noe som både hund og eier lider av. Det er bedre å vente 3 år og se hvor du ender opp på videregående skole, enn å bare "kjøre på og skaffe seg hund så fort som mulig". Da er all rasetenkingen og alt det andre VELDIG LURE du spør om litt forgjeves, mener jeg.

Det er faktisk mer aktuelt at den kan være med på snørekjøring og skiturer når jeg studerer, fordi det kan hende det ikke er lov å ha med hund etter vidregående, og da må mamma passe den :) Jeg har undersøkt med den nærmeste landbruksskolen, det er 1 times kjøring herfra. Rådgiveren der antok at det blir lov å ha kjæledyr på internatet når jeg skal begynne der om 3 år :wub: Hvis jeg velger veterinærhøyskolen som min mor, bor jeg uansett i egen leilighet. Jeg vet at det kan bli vanskelig å finne en plass å bo med hund, men det er en sjanse å ta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det nå:

Flat:

+ Kan nå langt i agility

+ Kan nå langt i utstilling

- Høyere stressnivå

- Langhåret

Labbis:

+ Kjenner godt til dem

+ Mindre stress

+ Korthåret

- Kan ikke nå langt i utstilling

- Kan muligens begrense agilityen

Stemmer dette? Synspunkter/innspill?

Kortis Collie:

+ Kan gå langt i ag

+ Kan nå langt i utstilling

+ Korthåret

+ Lite stress

- Få oppdrettere ift retrieverne, kan være vanskelig å finne valp AKKURAT i juni, men det er flere i Sverige enn i Norge.

Er forøvrig helt enig med Gråtass- og det er en ting til som hun ikke nevnte, men som jeg ser på som veldig positivt med retrieverne (og forsåvidt også collien): den har et "snilt" utseende. Da er det mye lettere å finne leilighet ofte, og folk har ikke så inngrodde fordommer til dem som til en Schäfer for eksempel. Flat'en er en fin hund, den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortis Collie:

+ Kan gå langt i ag

+ Kan nå langt i utstilling

+ Korthåret

+ Lite stress

- Få oppdrettere ift retrieverne, kan være vanskelig å finne valp AKKURAT i juni, men det er flere i Sverige enn i Norge.

Er forøvrig helt enig med Gråtass- og det er en ting til som hun ikke nevnte, men som jeg ser på som veldig positivt med retrieverne (og forsåvidt også collien): den har et "snilt" utseende. Da er det mye lettere å finne leilighet ofte, og folk har ikke så inngrodde fordommer til dem som til en Schäfer for eksempel. Flat'en er en fin hund, den :P

Jeg setter pris på at du forteller om kortis'en! :lol:

Flat'en har mest sannsynlig vært blandet med collie for lenge siden :wub:

Flat:

+ Retriever utstillinger i byen og aktiv retrieverklubb

+ Lett å få tak i

+ Mamma har hatt før

+ Vandt med gemyttet på retrieverene

+ Har møtt flat før

- Langhåret

- Stress?

Kortis:

+ Korthåret

+ Ikke stress

- Sjelden

- Aldri møtt

- Ingen erfaring med gjeterhunder

Jeg heller mye mot flaten nå. Jeg vet at det er endel stress på dem, men jeg blir å trene på at utenom trening skal det ikke skje noe, og hviledager innimellom :lol:

Hvordan er flaten å trene? Har den hele tiden nesa i bakken, ser på andre ting, stresser eller noe? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg i tråden annet enn å nevne at flat'en er mye større enn det andre du nevner her. Flat er en stor hund, noen hanner kan være "enorme". Så om du vil ha en mellomstor en, ser du setter ca 50cm, så er nok kanskje flat'en noe stor? Den er liksom så "mye hund" på et vis.

Ellers vil jeg si du er veldig flink, din alder tatt i betraktning! Du fremstår som en voksen og reflektert person :lol:

Lykke til!

Mvh Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg i tråden annet enn å nevne at flat'en er mye større enn det andre du nevner her. Flat er en stor hund, noen hanner kan være "enorme". Så om du vil ha en mellomstor en, ser du setter ca 50cm, så er nok kanskje flat'en noe stor? Den er liksom så "mye hund" på et vis.

Ellers vil jeg si du er veldig flink, din alder tatt i betraktning! Du fremstår som en voksen og reflektert person :lol:

Lykke til!

Mvh Cec

I rasestandarden står det: Mankehøyde hannhund: 58-61 cm tispe: 56-59 cm. :wub:

Hundene vi har nå er ca. 60 og 64 cm, den miste er liten synes jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rasestandarden står det: Mankehøyde hannhund: 58-61 cm tispe: 56-59 cm. :wub:

Hundene vi har nå er ca. 60 og 64 cm, den miste er liten synes jeg :lol:

*ler* det er litt forskjell på en "massiv" flat hanne og en liten vorsteh. Vi har selv rhodesian ridgeback som er en 63cm eller så, og hun er liten i forhold til en venns flathanne. Han er mindre enn henne, men han er bare så enorm, og hun ser ut som en liten flis ved sidenav :lol:

På toller er det vel ikke så mye mer dårlig enn det er på andre raser har jeg intrykk av. Uansett er det viktig å sjekke opp rundt oppdrettere og snakke med folk som kan om rasen. Om du vil se mer på toller ville jeg skjekket linken Lone la ut :P

Ang korthårscollie så har det i alle fall vært en stk i Vadsø, men det er ganske mange år siden. Svigerfar hadde en rett etter krigen en gang, i følge ham så var det en fantastisk hund. Kjapptrent, likte å trekke pulk, - bære kløv og var med på "alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på at du forteller om kortis'en! :P

Flat'en har mest sannsynlig vært blandet med collie for lenge siden :lol:

Flat:

+ Retriever utstillinger i byen og aktiv retrieverklubb

+ Lett å få tak i

+ Mamma har hatt før

+ Vandt med gemyttet på retrieverene

+ Har møtt flat før

- Langhåret

- Stress?

Kortis:

+ Korthåret

+ Ikke stress

- Sjelden

- Aldri møtt

- Ingen erfaring med gjeterhunder

Jeg heller mye mot flaten nå. Jeg vet at det er endel stress på dem, men jeg blir å trene på at utenom trening skal det ikke skje noe, og hviledager innimellom :wub:

Hvordan er flaten å trene? Har den hele tiden nesa i bakken, ser på andre ting, stresser eller noe? :lol:

Hvorfor har du tatt bort labradoren? Helt ærlig så tror jeg den rasen vil passe deg mye bedre enn flat og korthåret collie.

Du kan få deg en lettere labrador som allikevel gjør de greit på utstilling, og som har gode bruksegenskaper. Jeg tror heller ikke farten er noe problem i agility, med mindre du har veldig høye ambisjoner. Trener du bevisst mye på fart fra hunden er valp av så tror jeg ikke det blir noe problem. Jeg tror også labradoren har mye enklere for å ta seg noen fridager og har mindre stress enn en flatcoat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* det er litt forskjell på en "massiv" flat hanne og en liten vorsteh. Vi har selv rhodesian ridgeback som er en 63cm eller så, og hun er liten i forhold til en venns flathanne. Han er mindre enn henne, men han er bare så enorm, og hun ser ut som en liten flis ved sidenav :lol:

På toller er det vel ikke så mye mer dårlig enn det er på andre raser har jeg intrykk av. Uansett er det viktig å sjekke opp rundt oppdrettere og snakke med folk som kan om rasen. Om du vil se mer på toller ville jeg skjekket linken Lone la ut :lol:

Ang korthårscollie så har det i alle fall vært en stk i Vadsø, men det er ganske mange år siden. Svigerfar hadde en rett etter krigen en gang, i følge ham så var det en fantastisk hund. Kjapptrent, likte å trekke pulk, - bære kløv og var med på "alt".

Jeg tenker på tispe, er de også veldig "massive"? Rett etter krigen var ikke jeg født iværtfall :wub:

Hvorfor har du tatt bort labradoren? Helt ærlig så tror jeg den rasen vil passe deg mye bedre enn flat og korthåret collie.

Du kan få deg en lettere labrador som allikevel gjør de greit på utstilling, og som har gode bruksegenskaper. Jeg tror heller ikke farten er noe problem i agility, med mindre du har veldig høye ambisjoner. Trener du bevisst mye på fart fra hunden er valp av så tror jeg ikke det blir noe problem. Jeg tror også labradoren har mye enklere for å ta seg noen fridager og har mindre stress enn en flatcoat.

Jeg bare sammenlignet flat og collie, jeg har ikke tatt bort labradoren :D Skal tenke på det med stress og fridager. Fordetom labradoren kanskje ikke føles helt riktig, så passer den muligens bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Benedicte/labbis her, tror en Labrador vil passe bedre. Er ikke noe i veien å starte sin "konkurranse karriere" med en Labrador hvertfall :P

I går for eksempel, var jeg og mamma på en lang sykkeltur i terrenget. Hundene løp rundt syklene i full galopp. Hvordan ville en flat og en labbis oppført seg på en slik tur, med tanke på aksjonsradius og tempo?

Edit: Magefølelsen sier flat, dere sier labbis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går for eksempel, var jeg og mamma på en lang sykkeltur i terrenget. Hundene løp rundt syklene i full galopp. Hvordan ville en flat og en labbis oppført seg på en slik tur, med tanke på aksjonsradius og tempo?

Jeg tror ikke det er noe problem. Labradoren min på 7 (og med veldig korte bein ift andre labbiser) holder fint følge med meg og aussien min på skitur eller sykkeltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe problem. Labradoren min på 7 (og med veldig korte bein ift andre labbiser) holder fint følge med meg og aussien min på skitur eller sykkeltur.

Kanskje det må bli labrador, da. Morten Egtvedt anbefalte meg ren jaktlabbis, og jeg synes de er finest, men jeg klarer meg nok med en litt av alt labbis :lol: Er det stresset og at de ikke tar fridager så bra som gjør at dere stemmer for labbis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det må bli labrador, da. Morten Egtvedt anbefalte meg ren jaktlabbis, og jeg synes de er finest, men jeg klarer meg nok med en litt av alt labbis :P Er det stresset og at de ikke tar fridager så bra som gjør at dere stemmer for labbis?

Jeg tenker labrador fordi:

-mindre størrelse (bra med tanke på ag)

-kortere pels (du ønsket jo det?)

-ikke like mye virrvarr-massiv-hund som flatten

-jeg innbiller meg at labradorene er roligere og enklere hunder enn flatter og dermed litt enklere

MEN jeg vil tro at en jaktlabrador har veeel så mye motor som en flatt, så det er ikke sånn at man får noen sedat sofapotet :lol: Jeg tror forresten det er lurt å satse på jaktlabrador og ikke ta en allroundsak. Min erfaring med allroundavlede hunder på rasene generelt, er ikke så bra. Man får fort hunder som har en hel haug med motor, men som kanskje mangler noen nerver for å ta vare på alt sammen. Så blir det et eneste surr og man får en dårlig(ere) mentalt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker labrador fordi:

-mindre størrelse (bra med tanke på ag)

-kortere pels (du ønsket jo det?)

-ikke like mye virrvarr-massiv-hund som flatten

-jeg innbiller meg at labradorene er roligere og enklere hunder enn flatter og dermed litt enklere

MEN jeg vil tro at en jaktlabrador har veeel så mye motor som en flatt, så det er ikke sånn at man får noen sedat sofapotet :lol: Jeg tror forresten det er lurt å satse på jaktlabrador og ikke ta en allroundsak. Min erfaring med allroundavlede hunder på rasene generelt, er ikke så bra. Man får fort hunder som har en hel haug med motor, men som kanskje mangler noen nerver for å ta vare på alt sammen. Så blir det et eneste surr og man får en dårlig(ere) mentalt hund.

Men jeg lurer på hva jeg skal med en hund som jeg ikke kan stille ut og som fremdeles er avlet for å jakte ender :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Magefølelsen sier flat, dere sier labbis :lol:

Jeg vet ikke hva som er lurt, men jeg ville hørt på hodet ikke magefølelsen. Det kan hende fornuften og hodet sier flat også, det vet jeg ikke. Men jeg stoler for det meste ikke på magefølelsen min, spessielt ikke i sånne tilfeller. Du skal tross alt ha hunden i ca. 10 år.

M.t.p. jaktlinjer ville jeg ikke skaffet meg det uten høye ambisjoner innen en sport eller om jeg rett og slett skulle jakte. Snakket med en som har jaktretriever, de er som Border Collie bare mindre førerorientert, fortalte hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, du ville stille ut også. Ja, da blir det jo litt annerledes :lol:

Helst vil jeg det, men hvis jeg ikke finner en rase som egner seg for å stille ut i kombi med det andre må jeg droppe det da :P

Edit: Mamma stemmer flat. Og jeg gjør også det, helt ærlig. Er de veldig, veldig stresset uansett hvor mye aktivitet de har fått? De har en bygning jeg liker bedre og en sunnere rasestandard. Har de større potensiale i agility også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN jeg vil tro at en jaktlabrador har veeel så mye motor som en flatt, så det er ikke sånn at man får noen sedat sofapotet :wub: Jeg tror forresten det er lurt å satse på jaktlabrador og ikke ta en allroundsak. Min erfaring med allroundavlede hunder på rasene generelt, er ikke så bra. Man får fort hunder som har en hel haug med motor, men som kanskje mangler noen nerver for å ta vare på alt sammen. Så blir det et eneste surr og man får en dårlig(ere) mentalt hund.

Min erfaring er lik på andre raser (type gjeterhunder osv). Men erfaringen min på labrador er at både utstillingslabber, allroundlabber og jaktlabber (om man kan dele de inn slik) er gode hunder. De fleste labradorer er stødige og har ikke problemer med nervene, det er mer en gjeterhundgreie.

På jobben bruker vi allslags linjer, og erfaringen min er at uansett linje, sålenge det er en labrador, så er de trygge, lettrente, stabile hunder.

Noen kan være vimsete, men det har mye mer med trening enn med rasen/linjene å gjøre.

Men jeg lurer på hva jeg skal med en hund som jeg ikke kan stille ut og som fremdeles er avlet for å jakte ender :aww:

Jeg skjønner ikke hvorfor du må ha enten eller. Jeg stemmer for en allroundlabrador og det har jeg gjort hele tiden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er lik på andre raser (type gjeterhunder osv). Men erfaringen min på labrador er at både utstillingslabber, allroundlabber og jaktlabber (om man kan dele de inn slik) er gode hunder. De fleste labradorer er stødige og har ikke problemer med nervene, det er mer en gjeterhundgreie.

På jobben bruker vi allslags linjer, og erfaringen min er at uansett linje, sålenge det er en labrador, så er de trygge, lettrente, stabile hunder.

Noen kan være vimsete, men det har mye mer med trening enn med rasen/linjene å gjøre.

Jeg skjønner ikke hvorfor du må ha enten eller. Jeg stemmer for en allroundlabrador og det har jeg gjort hele tiden :wub:

Hvis du finner flere oppdrettere som avler Citaer, er jeg interessert :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...