Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå på frambeina


laikamor

Recommended Posts

Jeg har egentlig gått tom for ideer om hvilke trks jeg kan lære Laika...

Jeg har veldig lyst til å lære henne å gå på frambeina, men vet ikke hvordan jeg kan lære henne det. Noen som har noen ideer til hvordan jeg kan lære henne det?

Har søkt mye rundt på google, men finner ingen steder der det står hvordan man lærer hunden det, så jeg blir veldig glad for svar her på sonen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund kan gå noen skritt på forbena. Er lenge siden vi har trent på det nå, så trengs nok litt oppfriskning til om han skal gjøre det igjen.

Jeg lærte ham først å rygge opp på gjenstander, først opp på en liten boks, deretter opp trapper, så opp på en bruskasse, deretter opp på to brusflasker, og deretter opp på en vegg. Enkenlt og greit egentlig, men en god del hunder trenger å bygge opp musklene sine i ryggen for å få dette til, så det kan kreve litt tid. Når han kunne stå opp etter veggen så belønnet jeg ham for å stekke bakbena i lufta og deretter for å ta ett steg fram med forbena. Etter det tuslet han avsted på forbena og klarte å løfte seg selv opp kunn med litt hjelp fra hånda mi:)

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=XiM36UVGY3Q, se bort i fra min fantastisk dårlige beløningsplassering på slutten der.. Får undskylde meg med at jeg var syk.

viser hvordan han rygger opp på veggen. Dette var rett etter at vi overførte det på vegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund kan gå noen skritt på forbena. Er lenge siden vi har trent på det nå, så trengs nok litt oppfriskning til om han skal gjøre det igjen.

Jeg lærte ham først å rygge opp på gjenstander, først opp på en liten boks, deretter opp trapper, så opp på en bruskasse, deretter opp på to brusflasker, og deretter opp på en vegg. Enkenlt og greit egentlig, men en god del hunder trenger å bygge opp musklene sine i ryggen for å få dette til, så det kan kreve litt tid. Når han kunne stå opp etter veggen så belønnet jeg ham for å stekke bakbena i lufta og deretter for å ta ett steg fram med forbena. Etter det tuslet han avsted på forbena og klarte å løfte seg selv opp kunn med litt hjelp fra hånda mi:)

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=XiM36UVGY3Q, se bort i fra min fantastisk dårlige beløningsplassering på slutten der.. Får undskylde meg med at jeg var syk.

viser hvordan han rygger opp på veggen. Dette var rett etter at vi overførte det på vegg.

Så gøy :whistle:

Men hvordan lærte du han å rygge opp på bruskasser ol?

Hun kan trø opp på forskjellige ting, med frambena, men med bakbena blir det jo helt omvendt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Så gøy :P

Men hvordan lærte du han å rygge opp på bruskasser ol?

Hun kan trø opp på forskjellige ting, med frambena, men med bakbena blir det jo helt omvendt :wub:

Har du trent på bakpartskontroll med henne i det hele tatt? Hvis ikke, er det greit å begynne med det helt grunnleggende, slik at hun på en måte blir klar over at hun faktisk har bakbein. :lol: Både hodet hennes og musklene hennes må bli vant til å bruke bakdelen aktivt, så være tålmodig i starten. Begynn med å belønne henne for å i det hele tatt bevege på bakbeina, deretter for å rygge, for å løfte opp et bakbein og holde det oppe, for å rygge opp på en fortauskant, opp et trappetrinn også videre. Når hun behersker dette brukbart, kan du gå videre slik Mailin forklarte det. (Jeg har trent på samme måten, er ikke helt i mål enda, men det begynner å nærme seg. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy :P

Men hvordan lærte du han å rygge opp på bruskasser ol?

Hun kan trø opp på forskjellige ting, med frambena, men med bakbena blir det jo helt omvendt :wub:

Som Ingvild også sier så må du første lære henne å rygge. Belønn henne for å bevege på bakbena. Klikkertrener du? Du kan feks klikke henne for å bevege på en bakfot, deretter kaster du godbiten inn mellom forbena hennes, litt bak forbena. Hun vil da naturlig ta ett skritt bak for å finne godbiten, da klikker du på nytt og hiver en ny godbit inn mellom forbena hennes. Litt halvveis luring, men det fungerer ganske bra:) Lyng er derimot litt teit, først nå i år fant han ut at det var mulig å rygge på flat bakke! Opp trapper og slikt lærte han seg å rygge for 3år siden...

Du kan også stille henne i en trapp med bakbena ett hakk høyere enn forbena og lokke henne ut så hun må strekke seg etter godbiten, når hun så har spist godbiten vil hun naturlig trekke seg bakover. Da kan du belønne for at hun legger tyngda over på bakparten. Når du belønner henne igjen så "trekker du henne ut" igjen, så du kan belønne på nytt. Etter hvert kan du trekke henne så langt ut at hun nesten mister fotefestet bak, eller såpass at hun faktisk mister fotefestet. Når de lærer seg å skifte vekten til bakparten i ryggingen så går det som oftest mye lettere. Rygging opp på gjenstander er jo å flytte seg bakover og å trekke fronten etter seg.

*ler* Vet ikke helt om du skjønte det der? Ikke så lett å forklare i ord :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 6 months later...

Drar opp denne igjen... Jeg kommer meg fremdeles ikke videre. Hun bakker opp langs veggen (tilbyr dette hele tiden når vi trener med klikker), men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå videre...

Pga. forkalkninger i ryggen sluttet jeg helt å trene på dette med Tinka, men vi kom såpass langt at hun stod en bitteliten stund på frambeina uten å støtte seg på noe. Da jeg hadde fått henne opp slik at hun støttet seg på veggen med bakbeina, prøvde jeg å holde belønningen tilbake en stund i håp om at hun skulle bli frustrert nok til å sparke fra litt, slik at jeg kunne shape videre på det og få henne til å stå helt av seg selv. Men labradummen reagerer ikke sånn når hun blir frustrert, så da tilbød hun å ligge død i stedet. :banana:

Jeg prøvde derfor å gi litt hjelp, og det fungerte! Når hun stod oppover veggen, strøk jeg hånda lett og forsiktig oppover brystkassa hennes, og da trakk hun til seg bakbeina litt, slik at hun la mindre vekt på veggen og mer vekt på frambeina. Etter noen ganske få repetisjoner slapp hun veggen helt og prøvde så godt hun kunne å finne balansen på frambeina. Også her hadde jeg hånda klar til å stryke lett over brystkassa for å "minne henne om" å trekke opp og sammen bakbeina, for å gjøre det lettere å finne et godt tyngdepunkt. - Og lenger kom vi ikke, for ikke lenge etterpå fikk hun diagnosen spondylose, og etter det turte jeg ikke å utsette ryggen hennes for sånne øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette trikset holder jeg på med også :innocent: har ikke kommet opp på veggen enda da men... :lol:

Hva med å gå over til å støtte den med armen istedetfor veggen? Da får du en overgang til at hunden må holde balansen selv, samtidig som at den har et mål med bakbeina.

Tror det kan være enklere for hunden når den får et stadie der den kan øve opp balansen før den må gå på egenhånd.

Begynn med å sette armen på veggen der hunden vanligvis ender opp med beina og belønn når den treffer armen. Så kan du bevege armen og belønne når forbeina beveger seg.

Vet ikke hvor stor hund du har men :lol:

Her er det hvertfall et fint klipp av en chihuahua som jobber videre fra det stadiet du er nå http://www.youtube.com/watch?v=aDXJNQEM3d8&feature=related

Når jeg først er i gang, så sjekk ut de andre filmene av kikopup. Er masse triks og hvordan de læres inn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trikset holder jeg på med også :lol: har ikke kommet opp på veggen enda da men... :innocent:

Hva med å gå over til å støtte den med armen istedetfor veggen? Da får du en overgang til at hunden må holde balansen selv, samtidig som at den har et mål med bakbeina.

Tror det kan være enklere for hunden når den får et stadie der den kan øve opp balansen før den må gå på egenhånd.

Begynn med å sette armen på veggen der hunden vanligvis ender opp med beina og belønn når den treffer armen. Så kan du bevege armen og belønne når forbeina beveger seg.

Vet ikke hvor stor hund du har men :lol:

Her er det hvertfall et fint klipp av en chihuahua som jobber videre fra det stadiet du er nå http://www.youtube.com/watch?v=aDXJNQEM3d8&feature=related

Når jeg først er i gang, så sjekk ut de andre filmene av kikopup. Er masse triks og hvordan de læres inn :lol:

SYKT geniale filmer fra hun!! Ble helt hekta jeg nå, hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trikset holder jeg på med også :innocent: har ikke kommet opp på veggen enda da men... :lol:

Hva med å gå over til å støtte den med armen istedetfor veggen? Da får du en overgang til at hunden må holde balansen selv, samtidig som at den har et mål med bakbeina.

Tror det kan være enklere for hunden når den får et stadie der den kan øve opp balansen før den må gå på egenhånd.

Begynn med å sette armen på veggen der hunden vanligvis ender opp med beina og belønn når den treffer armen. Så kan du bevege armen og belønne når forbeina beveger seg.

Vet ikke hvor stor hund du har men :lol:

Her er det hvertfall et fint klipp av en chihuahua som jobber videre fra det stadiet du er nå http://www.youtube.com/watch?v=aDXJNQEM3d8&feature=related

Når jeg først er i gang, så sjekk ut de andre filmene av kikopup. Er masse triks og hvordan de læres inn :lol:

Tusen takk for tips :)

Jeg har tenkt på dette selv også, prøvde det også noen ganger. Jeg fikk det ikke helt til, det ble litt kluss når jeg måtte sitte ved siden av henne. Men, jeg kan kanskje få noen andre til å stå med armen bak henne så kan hun bakke mot den. Skal prøve det, også skal jeg prøve litt til alene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trener jeg Blondie til også. Men det tok så lang tid at jeg mistet interessen litt, så vi må nok begynne helt på nytt så og si slik at hun får bygget opp muskler. Hun kan ikke så mye bakbeinskontroll, men hun kan spinne seg selv rundt en runde hvor hun nesten bare bruker bakbeina til å flytte seg rundt. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zsianz1 som har lagt ut denne filmen, har mange gode tutorials på forskjellige triks. Hun har en på "håndstående" og mener hun har en på "Gå på frembeina" også! :wub:

Ellers kan du jo lære hunden "Krypende åttetall rundt beina"? Tutorial

Skitt! Fikk både tårer i øynene og masse inspirasjon av den filmen!

Kanskje jeg finner noen nye triks til freestyle-programmet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...