Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå på frambeina

laikamor

Recommended Posts

Jeg har egentlig gått tom for ideer om hvilke trks jeg kan lære Laika...

Jeg har veldig lyst til å lære henne å gå på frambeina, men vet ikke hvordan jeg kan lære henne det. Noen som har noen ideer til hvordan jeg kan lære henne det?

Har søkt mye rundt på google, men finner ingen steder der det står hvordan man lærer hunden det, så jeg blir veldig glad for svar her på sonen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund kan gå noen skritt på forbena. Er lenge siden vi har trent på det nå, så trengs nok litt oppfriskning til om han skal gjøre det igjen.

Jeg lærte ham først å rygge opp på gjenstander, først opp på en liten boks, deretter opp trapper, så opp på en bruskasse, deretter opp på to brusflasker, og deretter opp på en vegg. Enkenlt og greit egentlig, men en god del hunder trenger å bygge opp musklene sine i ryggen for å få dette til, så det kan kreve litt tid. Når han kunne stå opp etter veggen så belønnet jeg ham for å stekke bakbena i lufta og deretter for å ta ett steg fram med forbena. Etter det tuslet han avsted på forbena og klarte å løfte seg selv opp kunn med litt hjelp fra hånda mi:)

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=XiM36UVGY3Q, se bort i fra min fantastisk dårlige beløningsplassering på slutten der.. Får undskylde meg med at jeg var syk.

viser hvordan han rygger opp på veggen. Dette var rett etter at vi overførte det på vegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund kan gå noen skritt på forbena. Er lenge siden vi har trent på det nå, så trengs nok litt oppfriskning til om han skal gjøre det igjen.

Jeg lærte ham først å rygge opp på gjenstander, først opp på en liten boks, deretter opp trapper, så opp på en bruskasse, deretter opp på to brusflasker, og deretter opp på en vegg. Enkenlt og greit egentlig, men en god del hunder trenger å bygge opp musklene sine i ryggen for å få dette til, så det kan kreve litt tid. Når han kunne stå opp etter veggen så belønnet jeg ham for å stekke bakbena i lufta og deretter for å ta ett steg fram med forbena. Etter det tuslet han avsted på forbena og klarte å løfte seg selv opp kunn med litt hjelp fra hånda mi:)

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=XiM36UVGY3Q, se bort i fra min fantastisk dårlige beløningsplassering på slutten der.. Får undskylde meg med at jeg var syk.

viser hvordan han rygger opp på veggen. Dette var rett etter at vi overførte det på vegg.

Så gøy :whistle:

Men hvordan lærte du han å rygge opp på bruskasser ol?

Hun kan trø opp på forskjellige ting, med frambena, men med bakbena blir det jo helt omvendt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Så gøy :P

Hun kan trø opp på forskjellige ting, med frambena, men med bakbena blir det jo helt omvendt :wub:

Har du trent på bakpartskontroll med henne i det hele tatt? Hvis ikke, er det greit å begynne med det helt grunnleggende, slik at hun på en måte blir klar over at hun faktisk har bakbein. :lol: Både hodet hennes og musklene hennes må bli vant til å bruke bakdelen aktivt, så være tålmodig i starten. Begynn med å belønne henne for å i det hele tatt bevege på bakbeina, deretter for å rygge, for å løfte opp et bakbein og holde det oppe, for å rygge opp på en fortauskant, opp et trappetrinn også videre. Når hun behersker dette brukbart, kan du gå videre slik Mailin forklarte det. (Jeg har trent på samme måten, er ikke helt i mål enda, men det begynner å nærme seg. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy :P

Hun kan trø opp på forskjellige ting, med frambena, men med bakbena blir det jo helt omvendt :wub:

Som Ingvild også sier så må du første lære henne å rygge. Belønn henne for å bevege på bakbena. Klikkertrener du? Du kan feks klikke henne for å bevege på en bakfot, deretter kaster du godbiten inn mellom forbena hennes, litt bak forbena. Hun vil da naturlig ta ett skritt bak for å finne godbiten, da klikker du på nytt og hiver en ny godbit inn mellom forbena hennes. Litt halvveis luring, men det fungerer ganske bra:) Lyng er derimot litt teit, først nå i år fant han ut at det var mulig å rygge på flat bakke! Opp trapper og slikt lærte han seg å rygge for 3år siden...

Du kan også stille henne i en trapp med bakbena ett hakk høyere enn forbena og lokke henne ut så hun må strekke seg etter godbiten, når hun så har spist godbiten vil hun naturlig trekke seg bakover. Da kan du belønne for at hun legger tyngda over på bakparten. Når du belønner henne igjen så "trekker du henne ut" igjen, så du kan belønne på nytt. Etter hvert kan du trekke henne så langt ut at hun nesten mister fotefestet bak, eller såpass at hun faktisk mister fotefestet. Når de lærer seg å skifte vekten til bakparten i ryggingen så går det som oftest mye lettere. Rygging opp på gjenstander er jo å flytte seg bakover og å trekke fronten etter seg.

*ler* Vet ikke helt om du skjønte det der? Ikke så lett å forklare i ord :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...
  • 6 months later...

Drar opp denne igjen... Jeg kommer meg fremdeles ikke videre. Hun bakker opp langs veggen (tilbyr dette hele tiden når vi trener med klikker), men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå videre...

Pga. forkalkninger i ryggen sluttet jeg helt å trene på dette med Tinka, men vi kom såpass langt at hun stod en bitteliten stund på frambeina uten å støtte seg på noe. Da jeg hadde fått henne opp slik at hun støttet seg på veggen med bakbeina, prøvde jeg å holde belønningen tilbake en stund i håp om at hun skulle bli frustrert nok til å sparke fra litt, slik at jeg kunne shape videre på det og få henne til å stå helt av seg selv. Men labradummen reagerer ikke sånn når hun blir frustrert, så da tilbød hun å ligge død i stedet. :banana:

Jeg prøvde derfor å gi litt hjelp, og det fungerte! Når hun stod oppover veggen, strøk jeg hånda lett og forsiktig oppover brystkassa hennes, og da trakk hun til seg bakbeina litt, slik at hun la mindre vekt på veggen og mer vekt på frambeina. Etter noen ganske få repetisjoner slapp hun veggen helt og prøvde så godt hun kunne å finne balansen på frambeina. Også her hadde jeg hånda klar til å stryke lett over brystkassa for å "minne henne om" å trekke opp og sammen bakbeina, for å gjøre det lettere å finne et godt tyngdepunkt. - Og lenger kom vi ikke, for ikke lenge etterpå fikk hun diagnosen spondylose, og etter det turte jeg ikke å utsette ryggen hennes for sånne øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Dette trikset holder jeg på med også :innocent: har ikke kommet opp på veggen enda da men... :lol:

Hva med å gå over til å støtte den med armen istedetfor veggen? Da får du en overgang til at hunden må holde balansen selv, samtidig som at den har et mål med bakbeina.

Tror det kan være enklere for hunden når den får et stadie der den kan øve opp balansen før den må gå på egenhånd.

Begynn med å sette armen på veggen der hunden vanligvis ender opp med beina og belønn når den treffer armen. Så kan du bevege armen og belønne når forbeina beveger seg.

Vet ikke hvor stor hund du har men :lol:

Her er det hvertfall et fint klipp av en chihuahua som jobber videre fra det stadiet du er nå http://www.youtube.com/watch?v=aDXJNQEM3d8&feature=related

Når jeg først er i gang, så sjekk ut de andre filmene av kikopup. Er masse triks og hvordan de læres inn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trikset holder jeg på med også :lol: har ikke kommet opp på veggen enda da men... :innocent:

Hva med å gå over til å støtte den med armen istedetfor veggen? Da får du en overgang til at hunden må holde balansen selv, samtidig som at den har et mål med bakbeina.

Tror det kan være enklere for hunden når den får et stadie der den kan øve opp balansen før den må gå på egenhånd.

Begynn med å sette armen på veggen der hunden vanligvis ender opp med beina og belønn når den treffer armen. Så kan du bevege armen og belønne når forbeina beveger seg.

Her er det hvertfall et fint klipp av en chihuahua som jobber videre fra det stadiet du er nå http://www.youtube.com/watch?v=aDXJNQEM3d8&feature=related

Når jeg først er i gang, så sjekk ut de andre filmene av kikopup. Er masse triks og hvordan de læres inn :lol:

SYKT geniale filmer fra hun!! Ble helt hekta jeg nå, hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trikset holder jeg på med også :innocent: har ikke kommet opp på veggen enda da men... :lol:

Tusen takk for tips :)

Jeg har tenkt på dette selv også, prøvde det også noen ganger. Jeg fikk det ikke helt til, det ble litt kluss når jeg måtte sitte ved siden av henne. Men, jeg kan kanskje få noen andre til å stå med armen bak henne så kan hun bakke mot den. Skal prøve det, også skal jeg prøve litt til alene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trener jeg Blondie til også. Men det tok så lang tid at jeg mistet interessen litt, så vi må nok begynne helt på nytt så og si slik at hun får bygget opp muskler. Hun kan ikke så mye bakbeinskontroll, men hun kan spinne seg selv rundt en runde hvor hun nesten bare bruker bakbeina til å flytte seg rundt. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zsianz1 som har lagt ut denne filmen, har mange gode tutorials på forskjellige triks. Hun har en på "håndstående" og mener hun har en på "Gå på frembeina" også! :wub:

Ellers kan du jo lære hunden "Krypende åttetall rundt beina"? Tutorial

Skitt! Fikk både tårer i øynene og masse inspirasjon av den filmen!

Kanskje jeg finner noen nye triks til freestyle-programmet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...