Gå til innhold
Hundesonen.no

Gulping av NP...

kija

Recommended Posts

Hei:)

Rottweiler gutten min er blitt foret med NP nå i ett halvtårs tid. Og både jeg og hunden er strålende fornøyd. Men den siste tiden, så har Frost begynt å gulpe/spy. Og det som kommer opp er flytende Np :)

Noen som har opplevd liknende?

I dag har han gått å smågulpet etter frokosten.

Og flere ganger på tur/under lek så kommer det plutselig en stråle med spy skytende ut av munnen hans. Frost blir helt forferdet, han skjønner ingenting virker det som, han bare spyr/gulper uten forvarsel. Her om dagen fikk jeg det rett i fanget :|

Det er ikke store mengder, og han er ellers frisk og rask.

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foret to hunder med NP, og det har fungert veldig bra. Det har skjedd noen ganger at hundene har spydd, av ulike årsaker, og naturlig nok er det halfordøyd NP som kommer opp. Det er nok ikke selve maten som er årsaken, men det kan være andre ting. Er ekkel det som kommer opp ja. Hunden min kan spy litt etter at han har spist gress.

Det er ganske tung mat, så dessto viktigere er det å ha ro etter maten. Ikke la hundene herje etter frokost. For ved mye aktivitet etter måltid kan det komme i retur ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foret to hunder med NP, og det har fungert veldig bra. Det har skjedd noen ganger at hundene har spydd, av ulike årsaker, og naturlig nok er det halfordøyd NP som kommer opp. Det er nok ikke selve maten som er årsaken, men det kan være andre ting. Er ekkel det som kommer opp ja. Hunden min kan spy litt etter at han har spist gress.

Det er ganske tung mat, så dessto viktigere er det å ha ro etter maten. Ikke la hundene herje etter frokost. For ved mye aktivitet etter måltid kan det komme i retur ja.

Hm, ja det skjer jo at hunder har oppkast. Men syns han har hatt det så ofte de siste mnd. Og det er ikke i forbindelse med gress-spising (kalven min:))

Jeg holder han i ro både før og etter mat. Men alikavell, så kan det komme det sprut-oppkastet mange timer etter han har spist. Men er vel sikkert ikke noe gærnt, får holde ett halvt øye med han. Og se om det fortsetter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette har skjedd etter at du begynte med foret, kan det hende at hunden ikke tåler det rett og slett. Prøv med et annet for en stund og se om det slutter :P

Ja, det er etter at vi begynte med NP at dette startet. Kanskje jeg må prøve ett annet for en stund, for å se om det kommer av NPèn. Men hva i alle dager skal jeg fore med da :) Frost eter ikke tørrfor lengre, etter han fikk smaken på vom og NP :whistle:

... og jeg som skulle kjøre å hente ny ladning med NP i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gi Vom da? Jeg er sikker på at hvis du gir tørrfor over noen dager, så vil hunden spise det etterhvert. Er sikkert en litt kjedelig overgang for hunden, men den vil nok spise tilslutt. :whistle:

Det viktigste er at hunden tåler maten, og slik som det høres ut, så tåler ikke hunden NP. Så vent heller med å kjøpe mer, og prøv noe nytt. Har du allerede betalt, får du sikkert pengene tilbake hvis du forklarer problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...