Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny PC-skjerm. Hjelp?


Pion

Recommended Posts

Har tenkt til å skaffe meg stasjonær PC, og lurer litt på hva slags skjerm jeg skal kjøpe.

Skal bruke den til spilling og bilderedigering (sånn at fargene ikke må være heelt på trynet)

Hva bør jeg se etter? Er widescreen viktig?

Hvordan ser jeg om en skjerm har nogenlunde riktig fargegjengivelse? Er ute etter noe under 1500,-

Vet at man ikke får perfekte skjermer til den prisen, men jeg vil ha noe som er allround OK. Hvor blått ikke ser grønt ut, og hvor det ikke er noe enormt etterslep når jeg speller.

(Aner ikke om jeg fr noen svar på det her, men det er verdt forsøket :rolleyes2:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått for widescreen. Pass på at den har bra kontrast. Fargegjengivelsen er stort sett ok i de fleste skjermer, men til bilderedigering er det viktigste at du bruker fargeprofiler som matcher den du bruker i kameraet ditt (ofte er det adobe rgb). Husk også fargeprofilen i skriveren hvis du skal printe bilder. Til spilling er det desidert viktigste responstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widescreen er et absolutt... 4:3 er det vi bruke i 1950... 16:9 / 16:10 er mer 2000tallet...

Alle skjermer nå for tiden er gode sett mot prisen egentlig... For rett over en 1000lapp får man ikke noe bedre en det dårligste...

Til ditt bruk høres det ut som en 22" widescreen hadde vært kjekt...

Samsung er et sikkert kjøp, BenQ og andre merker er også helt kurrante gode skjermer...

Kjøpte selv en Samsung 24" Full-HD, for en 14dager siden (1995kr)... Stor oppgradering fra den 4år gamle 19" 4:3 skjermen jeg hadde, med 20ms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5ms er kurant ja..

Skal du spille så er vel 7-8ms max, finner du noen med 2ms eller noe så er det topp, men, om de oppgir 2ms eller 8ms trenger ikke bety noenting, for dette testes like fritt som wattstyrken på et musikkanlegg...

Samme med kontrastforhold... "dynamisk kontrast på 50000:1"..! Egentlig 1000:1...

Så som sakt, det meste er egentlig gode kjøp sett mot prisen...

Men de litt mer kjente merkene er sikrere men dyrere kjøp en de ukjente... Samsung og BenQ er mine fav. akk. nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...