Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge hjemme med valpekull?

Huldra

Recommended Posts

Et rent praktisk spørsmål ang valpekull: hvor lenge er dere hjemme med de, og når er det? Er dere hjemme i begynnelsen, eller på slutten, eller er dere hjemme med kullet hele de 8-9 ukene etter at de er født? Hvor lenge går dere evt i fra de?

Har inntrykk av at det varierer en del; noen er hjemme med kullet hele tiden, mens andre jobber litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt valper èn gang, så noen ekspert er jeg ikke. Jeg jobbet hele tiden, jeg. Heldigvis jobbet jeg to minutter hjemmefra, så jeg løp hjem i pauser. Jeg hadde fri noen dager rett etter fødselen og så kom påsken og alle maifridagene. De var leveringsklare til 17. mai. :icon_confused: Mora klarer jo det meste selv, så det var mest for å få luftet henne at jeg kom hjem i pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at om jeg bare hadde noen uker jeg kunne være hjemme med et kull, så ville jeg heller vært hjemme de siste ukene enn de første.. De første ukene sover de jo stort sett, og tispa trenger vel strengt tatt ikke å luftes noe oftere enn hun vanligvis blir, mens når de blir en 3-8 uker gamle, så trenger de jo litt mer, disse valpene.. De skal sosialiseres og håndteres og fores og koses og alt det der. De tisser og bæsjer mer og valperommet må vaskes oftere osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 2ne. Da jeg hadde mitt valpekull var jeg hjemmet noen dager ifm fødselen, men så jobbet jeg 14 dager før jeg hadde 6 uker ferie sånn at jeg kunne vie all oppmerksomhet til valpene (og det var søren meg en heldagsjobb og vel så det med 14 aktive krapyl i huset ja :icon_confused:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg er det ett minimum å være hjemme dagene rundt fødsel. Jeg tar en uke fri da slik at dagen hunden "skal" føde på kommer midt på fri uken. Så har jeg noen dager å gå på om dem kommer før/etter datoen.

Jeg syns også det er ett minimum å være hjemme dem siste 14 dagene, selv kommer jeg til å være hjemme dem 3 siste ukene før levering (eller få en "barnepike", det hadde jeg forje kull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uken før fødselen hadde jeg henne med meg på kontoret. Jeg har en stille og rolig jobb, og hun har mer eller mindre vokst opp der, så hun tok livet helt med ro der. Hun fødte 2 dager etter termin (hadde termin på en lørdag, men fødte på en mandag) og jeg hadde fri hele den første uken med valpene, slik at jeg kunne passe på at ikke noe unormalt skjedde med de små i denne sårbare tiden. Så tok jeg fri fra valpene var 5-8 uker. Heldigvis så har jeg og sambo hatt litt "overlappende" arbeidstider, så mor og barn var max alene 4 timer om gangen i tiden før de fylte 5 uker. Jeg føler dette var en veldig grei løsning, og både mor og barn virket "upåvirket" av å måtte være alene disse få timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...