Gå til innhold
Hundesonen.no

Nakkeristing i valpeoppdragelsen?


henrikke

Recommended Posts

vil gjerne ha dokumentasjon på at hunder/ulver korrigerer valpene sine med nakkegrep/risting.

Er det ikke på tide å kverke denne eventuelle myten?Har noen sett dette?

Har mer tro på knurring,tannvisning og ignorering med at moderen forlater bøllene i valpekassa..

Den er seiglivet den der i såfall :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakkegrep og risting er en drapshandling fra voksen hund mot en valp. Ingen normale hunder gjør slikt, aller minst en valpemamma! Dette er en seiglivet myte, ja. Vi har hatt flere valpekull her i hueset, pluss at jeg omtrent er oppvokst i en valpekasse. Aldri har jeg sett en valpemamma riste valpene sine. En tilrettevisning kommer iform av "gølving", knurring, grep om snute, et raskt klyp - aldri nakkeristing. Men det står jo beskrevet i diverse bøker, selvbestaltede "eksperter" hevder det, og ikke vet jeg hvor de har det fra. De kan ikke ha sett hvordan normale tisper behandler valpene sine, de fleste mødre har en uendelig tålmodighet med de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har kun hatt ett kull med valper og der var ikke hundemamman fysisk med valpene i det hele tatt før de var leveringsklare. Før det irettesatte hun dem kun med lyd (knurring og bjeffing) eller hun gikk vekk fra dem. Det var kun etter de var avvent (8 uker) at hun har begynt å legge de ned og ta de over nesa om de var uhøflige eller masete. Hun flyttet dem heller ikke i nakkeskinnet, tror katter gjør mere av det enn hunder. Jeg tror det er en seiglivet myte som vil bestå til evig tid, så vidt jeg husker ble denne myten motbevist på Hundskolan i Söllefteå på 60-70-tallet engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kun erfaring med ett kull, og Roma flyttet ikke valpene fysisk annet enn dytting med snuten for å samle den da de var helt små. Jeg så henne aldri hverken løfte eller riste dem, men det jeg så derimot var masse signaler med både ansikt, ører og resten av kroppen, etterfulgt av lyd og deretter en rask og konsis korreksjon dersom ikke signalene ble etterlevd. Korreksjonen bestod som oftest i å stå "over" dem, eller som Gråtass sa, holde dem over snuten/nakken om de hadde trakket godt over streken.. Men ikke en eneste gang ristet eller "banket" hun barna sine... En hundemor er streng, men rettferdig... Og en hundemor som tar valpene sine unødvendig hardt, burde kanskje ikke få lov til å være mor heller...

EDIT: korreksjonene startet rundt 5,5 ukes alder, for da begynte gjengen å bli noget uforskammet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg er ikke ute etter noen diskusjon - men som faktaopplysning; Ja adferden forekommer - jeg har selv sett det.

Som korreksjon fra hundemoren ovenfor valpene? Altså at hun har tatt tak over nakken og ristet de? Det er litt intressant om det forekommer for vil det da være en rasespesifikk adferd eller vil det ligge på linjer? Vi vet jo at morens adferd ovenfor sine valper er sterkt preget av hennes mor adferd ovenfor sine kull igjen, så det kunne vært spennende å finne ut om dette er genetisk arvbart eller om det er miljøbetinget (tillært adferd). Etter hva hundskolan forsket på i Sverige, så så de ikke denne adferden ved de 70 (?) kullene de fulgte. Det er en stund siden jeg leste det og husker ikke helt detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om eller sett at en hundemor løfter sine valper etter nakkeskinnet ved transportering. Jeg har både hørt om og sett at hundemor tar tak rundt kroppen, nakken på valpen for å transportere fra A til B. De som pleier å fortelle meg om slik nakkeskinn transportering har gjerne lang og god erfaring i fra katter, eller filmen Lady og Landstrykeren.

Jeg har aldri hørt om eller sett tisper straffe sine valper ved å riste i nakkeskinnet, faktisk så har jeg aldri hørt om eller sett tisper som rister sine valper i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Må bare fortelle en litt morsom historie. Læreren min fortalte at hun hadde en fuglehund som ikke kunne gå pent i bånd, uansett hva hun gjorde. En gang de gikk langs Østensjøvannet ble hunden helt gal, og da tenkte læreren min at "jeg kan gjøre som hundemoren gjør!", og dermed satte hun seg på alle fire, beit og ristet hunden i nakkeskinnet mens hun knurret og bjeffet og hoppet rundt. Foran en folkemengde! Tenk dere det synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle en litt morsom historie. Læreren min fortalte at hun hadde en fuglehund som ikke kunne gå pent i bånd, uansett hva hun gjorde. En gang de gikk langs Østensjøvannet ble hunden helt gal, og da tenkte læreren min at "jeg kan gjøre som hundemoren gjør!", og dermed satte hun seg på alle fire, beit og ristet hunden i nakkeskinnet mens hun knurret og bjeffet og hoppet rundt. Foran en folkemengde! Tenk dere det synet.

unnskyld.. men her må jeg le :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett tisper flytte på, ikke transportere, valper i nakkeskinnet. Risting har jeg aldri sett, men jeg har sett flere ganger at tisper "spiser" av valpene hodet, eller setter munnen vennlig og bestemt over nakke/ hodet i noen sekunder for å roe ned/ korrigere en valp.

Ristning er nok en gammel myte, som snart burde klare å dø ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett tisper flytte på, ikke transportere, valper i nakkeskinnet. Risting har jeg aldri sett, men jeg har sett flere ganger at tisper "spiser" av valpene hodet, eller setter munnen vennlig og bestemt over nakke/ hodet i noen sekunder for å roe ned/ korrigere en valp.

Ristning er nok en gammel myte, som snart burde klare å dø ut.

"Spiser" av valpene hodet? Som i å småtygge på uten at det blir merker, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 15 kull på 5 tisper, og jeg har sett mange andre tisper med valper, men jeg har aldri sett en tispe som rister en valp etter nakkeskinnet...

Som regel er det nok at mor tar valpens snuteparti mellom kjevene, uten å bite. Eller hvis det trengs "sterkere krutt" som velter mor valpen over på rygg med snuten.

Eneste jeg har sett en tispe trekke i valper, er trekking i beina eller halen under lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spiser" av valpene hodet? Som i å småtygge på uten at det blir merker, eller?

he he, nei. Som i det jeg skrev etterpå: at de holder over hodet/ nakke med munnen i ett bestemt og fast grep. Riktignok uten vold, de holder liksom bare bestemt og vennlig fast til bølla roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...