Gå til innhold
Hundesonen.no

Temperament på forskjellige raser


tm100001

Recommended Posts

Ingen av de sheltiene jeg kjenner er sånn. Halen SKAL jo bæres hengende, sånn egentlig, selv om ikke min gjør det, men de jeg kjenner er tøffe hunder, som samtidig er rolige, myke og førerorienterte.

Jeg har sett endel på agility konkurranser ol som er slik :S Men noen i nabolaget her er ikke slik. De er bare reservert ovenfor fremmede og går gjerne ikke bort og hilser med en gang. Men om man setter seg ned og strekker ut hånden kommer de :P Men kanskje det bare var de samme individene av sheltie jeg så på flere forskjellige agility konkurranser da :)

Papillon har forresten endel pelstell. Eller jeg vil ikke kalle det endel. Men i følge rasestandaren har dem det. De bør børstes hver dag, men jeg børster kun min hund hver 3 dag eller noe. De har veldig lett for å få floker i frynsene, under armene og bak i rumpen. Her merker jeg at det legger seg store, vanskelige floker etter at hun har gått lengre tid uten å få blitt førstet. Eks når hun er på kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børster så og si aldri Frøken, men hun er jo ikke så veldig langpelsa heller, bare for å få bort døde hår når hun røyter (noe hun nesten ikke gjør). Men frynsene på ørene tar jeg ofte da det lett blir floker der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva rasen sitt opprinnelige bruksområde var/er. Jeg kjøper jo ikke en dobermann hvis jeg vil ha en rolig hund som sover videre når det ringer på :P

Uavhengig av rasens bruksområde vil den individuelle variasjonen innen en rase kunne være ganske vid. Noen jakthunder har veldig mye jaktinstinkt - andre av samme rase har nix jaktinstinkt osv.

Det kan virke - ut fra hva du skriver - at du har ganske klare oppfatninger om hva du ønsker deg av din fremtidige hund, og at du mener å kunne få oppfylt disse ønskene ved å gå inn i svært detaljerte rasespesifikke egenskaper. Nå er det slik at virkeligheten er mangslungen, ikke A4, og det er mye mulig at du kan ende opp med et individ som har helt andre egenskaper enn de du etter nitidig granskning har kommet frem til at du ønsker deg. Hva gjør du da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta en tur på en utstilling og se litt på de forskjellige rasene? Har selv ringet rundt 8-10 raser som jeg skal prøve å få en nærmere titt på på Bjerke.

Skal det på NKK Tromsø :P

Jeg har sett endel på agility konkurranser ol som er slik :S Men noen i nabolaget her er ikke slik. De er bare reservert ovenfor fremmede og går gjerne ikke bort og hilser med en gang. Men om man setter seg ned og strekker ut hånden kommer de :P Men kanskje det bare var de samme individene av sheltie jeg så på flere forskjellige agility konkurranser da :poke:

Papillon har forresten endel pelstell. Eller jeg vil ikke kalle det endel. Men i følge rasestandaren har dem det. De bør børstes hver dag, men jeg børster kun min hund hver 3 dag eller noe. De har veldig lett for å få floker i frynsene, under armene og bak i rumpen. Her merker jeg at det legger seg store, vanskelige floker etter at hun har gått lengre tid uten å få blitt førstet. Eks når hun er på kennel.

De sheltiene jeg har sett har også vært slik :)

Uavhengig av rasens bruksområde vil den individuelle variasjonen innen en rase kunne være ganske vid. Noen jakthunder har veldig mye jaktinstinkt - andre av samme rase har nix jaktinstinkt osv.

Det kan virke - ut fra hva du skriver - at du har ganske klare oppfatninger om hva du ønsker deg av din fremtidige hund, og at du mener å kunne få oppfylt disse ønskene ved å gå inn i svært detaljerte rasespesifikke egenskaper. Nå er det slik at virkeligheten er mangslungen, ikke A4, og det er mye mulig at du kan ende opp med et individ som har helt andre egenskaper enn de du etter nitidig granskning har kommet frem til at du ønsker deg. Hva gjør du da ?

Jeg vet da at det meste går på rase ikke individ, men jeg vil sette meg inn i hvordan temperamentet på en gjennomsnittelig hund av rasen er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon kjenner jeg en del av og det er herlige individ. Spreke, tøffe og sosiale :P

Sheltien skal ikke være redd, men det er ikke til å stikke under en stol at mange er det. Mange er det også ikke :poke: Halen skal som andre har påpekt, bæres lavt, men mi går med halen rett opp :P (se bildene på hjemmesiden :) ).Hun er livsglad, elsker å jobbe og har en arbeidskapasitet som er enorm. Det er lettlærte hunder, førermyke og som regel motiverte og glade hunder. Mi er blant de som er skeptiske til fremmede, men er det et stort problem? Ikke for meg i alle fall. De fleste blir hun venn med etter kort tid uansett. Jeg har en stk Collie som elsker folk og Sheltien som er forsiktig så jeg ser fordeler og ulemper med begge deler :wub: At det er lyd i dem er en kjent sak. Mi er intet unntak. Hun har mye lyd i enkelte situasjoner og lite i andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en erfaring med lanchashire heeler, men tispa hadde ikke høy status hos meg.. Hun glefset etter barna mine flere ganger (enda de ikke rørete henne, bare gikk forbi) Og hun hadde glefset etter barnet som bodde i huset også.. Hun virket som hun hadde meget sterk egenvilje og lite samarbeidsvilje... Nå er jo ikke ET individ nok til å bedømme hele rasen, men jeg forteller bare om min ene erfaring...

Når det kommer til Manchester terrier, så kan du jo høre med Nirm her inne. .Han hadde jo Maxi i flere år og trente agility og lydighet.. Tror han var litt av en håndfull noen ganger. .En tøff liten kar. .:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva rasen sitt opprinnelige bruksområde var/er. Jeg kjøper jo ikke en dobermann hvis jeg vil ha en rolig hund som sover videre når det ringer på :)

Nei, da kjøper du cairn! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon kjenner jeg en del av og det er herlige individ. Spreke, tøffe og sosiale :P

Sheltien skal ikke være redd, men det er ikke til å stikke under en stol at mange er det. Mange er det også ikke :) Halen skal som andre har påpekt, bæres lavt, men mi går med halen rett opp :hug: (se bildene på hjemmesiden :poke: ).Hun er livsglad, elsker å jobbe og har en arbeidskapasitet som er enorm. Det er lettlærte hunder, førermyke og som regel motiverte og glade hunder. Mi er blant de som er skeptiske til fremmede, men er det et stort problem? Ikke for meg i alle fall. De fleste blir hun venn med etter kort tid uansett. Jeg har en stk Collie som elsker folk og Sheltien som er forsiktig så jeg ser fordeler og ulemper med begge deler :wub: At det er lyd i dem er en kjent sak. Mi er intet unntak. Hun har mye lyd i enkelte situasjoner og lite i andre.

Sheltien virker veldig fin hvis man er nøye med sosialisering og å finne rett oppdretter :lol:

Jeg har bare en erfaring med lanchashire heeler, men tispa hadde ikke høy status hos meg.. Hun glefset etter barna mine flere ganger (enda de ikke rørete henne, bare gikk forbi) Og hun hadde glefset etter barnet som bodde i huset også.. Hun virket som hun hadde meget sterk egenvilje og lite samarbeidsvilje... Nå er jo ikke ET individ nok til å bedømme hele rasen, men jeg forteller bare om min ene erfaring...

Når det kommer til Manchester terrier, så kan du jo høre med Nirm her inne. .Han hadde jo Maxi i flere år og trente agility og lydighet.. Tror han var litt av en håndfull noen ganger. .En tøff liten kar. . :wub:

Huff da. Kanskje noen heelere er litt vel selvstendige?

Nei, da kjøper du cairn! :aww:

:) Fine hunder, det er det :P Er det mye jobb med napping på dem?

Er aussien veldig krevende, og hva med kelpien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Fine hunder, det er det :poke: Er det mye jobb med napping på dem?

Veldig lite faktisk. Blir så overrasket hver gang noen kommenterer at NÅ har jeg virkelig fått meg en pelsstellsrase.. Jaha?? :P Jeg leverer henne til napping før utstillinger, that's it! Hadde jeg ikke stilt ut, hadde det holdt å nappe henne hver 3.-4. mnd. Det kunne jeg fint gjort selv med pittelitt opplæring. Ellers må de børstes i ny og ne, som de fleste andre hunder. Men jeg kan ikke huske sist jeg kammet henne.. :wub: Jeg har jo springer også, og DE krever MYE mer pelsstell enn en cairn, dog syns jeg ikke springer er så ille heller jeg (grøsser ved tanken på pelsstellet på en cocker, amriss, afghaner, briard eller beardis). Så har jeg hatt en hund med labradorpels; han kammet jeg ca like ofte som jeg nå gjør med Aynï, så for min del er det fint lite pelsstell kan du si. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme med litt innspill fra Papillon-kanten..

Har selv en hannhund på litt over et år, og "bor" nærmest hos oppdretteren min, med til tider flere Papilloner.

Særtrekk jeg har sett ved alle sammen, er at de alltid varsler om det kommer noen (noen med få bjeff, andre med hyling helt til personen har kommet inn døren..) en annen ting er at de kan være veldig hormonelle. Både tispene i løpetiden (byr seg frem til alle og enhver mann) og hannene som blir helt ville når de lukter tisper med løpetid (og med det mener jeg flere timer pr. dag med hyling etter tispa, om hun er i samme hus..)

Det finnes, mer eller mindre uoffisielt to typer, den lille (1,5 - 3 kg) og den store (3-5 kg).

De store er de eneste som er interessante for meg, da disse er kraftigere bygd, og etter min mening ikke er skjøre i det hele tatt. Min hannhund leker mye med en flokk på 5 Portugisiske Vannhunder, en Saluki, og en Skotsk Hjortehund :aww: Voffsa mi har ikke veldig lang pels enda (kun 14 mnd gammel) men jeg merker at om jeg ikke børster frynsene hans etter en uke, så har han stygge tugger, så børster de et par ganger i uka, og hele hunden iallefall en gang i uka, helst mer.

Men, som i alle andre raser, det er store forskjeller, også i Papillon. Men for å si ting kort om rasen vil jeg kalle den en livlig, sprek, sosial, morsom hund, men som også er høylydt, har mye hormoner/sexdrift og som kan være meget "eiersyk".

Slik jeg ser rasen, iallefall, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite faktisk. Blir så overrasket hver gang noen kommenterer at NÅ har jeg virkelig fått meg en pelsstellsrase.. Jaha?? :P Jeg leverer henne til napping før utstillinger, that's it! Hadde jeg ikke stilt ut, hadde det holdt å nappe henne hver 3.-4. mnd. Det kunne jeg fint gjort selv med pittelitt opplæring. Ellers må de børstes i ny og ne, som de fleste andre hunder. Men jeg kan ikke huske sist jeg kammet henne.. :P Jeg har jo springer også, og DE krever MYE mer pelsstell enn en cairn, dog syns jeg ikke springer er så ille heller jeg (grøsser ved tanken på pelsstellet på en cocker, amriss, afghaner, briard eller beardis). Så har jeg hatt en hund med labradorpels; han kammet jeg ca like ofte som jeg nå gjør med Aynï, så for min del er det fint lite pelsstell kan du si. :aww:

Ja, noen av spanielene er det iallefall mye pelsstell på! :P

Jeg kan komme med litt innspill fra Papillon-kanten..

Har selv en hannhund på litt over et år, og "bor" nærmest hos oppdretteren min, med til tider flere Papilloner.

Særtrekk jeg har sett ved alle sammen, er at de alltid varsler om det kommer noen (noen med få bjeff, andre med hyling helt til personen har kommet inn døren..) en annen ting er at de kan være veldig hormonelle. Både tispene i løpetiden (byr seg frem til alle og enhver mann) og hannene som blir helt ville når de lukter tisper med løpetid (og med det mener jeg flere timer pr. dag med hyling etter tispa, om hun er i samme hus..)

Det finnes, mer eller mindre uoffisielt to typer, den lille (1,5 - 3 kg) og den store (3-5 kg).

De store er de eneste som er interessante for meg, da disse er kraftigere bygd, og etter min mening ikke er skjøre i det hele tatt. Min hannhund leker mye med en flokk på 5 Portugisiske Vannhunder, en Saluki, og en Skotsk Hjortehund :P Voffsa mi har ikke veldig lang pels enda (kun 14 mnd gammel) men jeg merker at om jeg ikke børster frynsene hans etter en uke, så har han stygge tugger, så børster de et par ganger i uka, og hele hunden iallefall en gang i uka, helst mer.

Men, som i alle andre raser, det er store forskjeller, også i Papillon. Men for å si ting kort om rasen vil jeg kalle den en livlig, sprek, sosial, morsom hund, men som også er høylydt, har mye hormoner/sexdrift og som kan være meget "eiersyk".

Slik jeg ser rasen, iallefall, hehe..

Jeg tror kanskje papillonen blir litt liten til meg, men de er veldig fine! :P

Hvordan er kelpien? Aussien har jeg lest at er litt voktete og reservert, så den blir kanskje litt krevende tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...