Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp

Diana

Recommended Posts

Skrevet

Ja nå har vi fått til å la Mira ligge i bur om natta og vi kunne gå på do uten at ho våkna eller laget noe styr.

Men nå er problemmet at ho bjeffer og kviner på kvelden og det i flere timer. Det er uholdbart når resten av familien skal opp tidlig på jobb.

Vi har den same rutinen nå som vi har hatt hele tiden. Det er jeg som legger ho. Ho sover i stua sammen med oss til vi går å legger oss, da tar jeg ho ut en tur slik at ho kan tisse, kommer inn og legger ho i buret. Prater litt og koser ho (akurat som før). Ho legger seg fint ned i buret, men etter 5 minutter så begynner ho å kvine, bjeffe og det høres godt. Ho uler og. HAr gått ut til ho når ho har tid still, ingen har gått på do hvis ho kneldre (gjø) for at ho ikke skal få oppmerksomhet.

Det er viktig at vi får bort den uvanen for vi skal være våkne på jobb/skole.

Noen sa at vi kunne sette på ho munnkurv når ho bjeffa, vet ikke hva vi skal gjøre. Vi bruker aldri buret til straff eller team ut. Ho får ben og godbiter der om dagen. Ho er ikke glad i buret, men ho var jo flink ei lang stund.

Skrevet

Vi har tatt buret og valpen vår inn på sovrommet vi da!

Da ble det med et stille og vi fikk sove hele natta.

Ikke maser han når vi går på do eller er oppe at om nattaen heller :angry:

Skrevet

Hvor gammel er valpen din?

Vi får valp om 7 uker og har tenkt mye på hvordan vi skal gjøre det om natten. Har funnet ut at vi bare må ha den oppe med oss om natten, det er jo der hele familien ligger. Hunder er flokkdyr. Etterhvert så prøver vi oss frem hvor den skal ligge eller om den skal få valse fritt mellom vårt og barnas soverom (liker ikke lukkede dører) Eller om vi må sette opp grinder inn til barnas rom så den ikke går inn der og spiser opp alle lekene :aww:

Nei, det er vanskelig det der, men kanskje det er best å la den ligge der den er trygg? Også nå den er blitt større og mer selvstendig prøve å la den ligge en annen plass?

Uansett hva du gjør så ikke sett munnkurv på valpen din :P

Lykke til :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...