Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasesuppe


Iago

Recommended Posts

Begynner å bli mere overbevist om at jeg ikke skal ha en retriever denne gangen. Kjøpte meg en ny rasebok idag og kikket på Pyreneisk Gjeterhund (hvis det var den du mente Vilde). Og jeg har kikket på den før også, faktisk. Men jeg tror ikke den er aktuell nå. Må si jeg ble litt forelsket i Pumi da, så den skal jeg snuse litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Føler vel egentlig at jeg spammer ned min egen tråd. Men tror jeg har kommet frem til at jeg ikke skal ha en retriever men Collie langhåret el. Beardis. Har begynt å sette meg litt inn i linjer til Collien nå, sitter å kikker på Amerikanske linjer, er en amerikaner jeg er ute etter hvis jeg skal ha en collie. Ang. Beardis har jeg ikke så mye peiling, enda.

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er egentlig ganske sikker på at jeg vil ha Collie langhår, men har begynt å kikke litt på Belger, men legger nok den fra meg igjen. Her er noen spørsmål jeg svarte på jeg fant på forerhund.no.

Hva skal hunden benyttes til?

Først og fremst LP og utstillig. Også aktiviteter som agility og bruks. Og selfølgelig masse kos og sosialt liv.

Hvor mye tid har du til tur og trening av hunden?

Hovedtur på minst 45 min. Hunden får gå løs hele året. Korte eller lange treningsøkter hver dag.

Stor eller liten hund?

Stor, men ikke gigant.

Langhåret eller korthåret hund?

Langhåret.

Har dere allergikere i familien?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded Collie høres jo ut som hunden for deg! Pelsen er null problem bare man har tid til å stelle den og holde den fri for floker.

Alle Bearded jeg har møtt har vært herlige personligheter alle som en :-)

Men hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg hørt med en eller flere oppdretter om jeg kunne hilst på den oppdretterens hunder for å danne meg et helhetlig inntrykk av rasen(som du finner mest interessant)!

Angående puddel så virker det som om noen slett ikke har positive inntrykk. Jeg syns ikke du skal legge fra deg tanken om puddel.

Det er forskjell på alle hunder. Men jeg har aldri møtt en puddel som ikke kan trenes på en eller annen måte. Mine er iallefall svært lærevillige og glad i GOD mat. De er riktignok reserverte. Men det er deilig å ha en hund som ikke endevender hvemsomhelst. Men dersom noen tar kontakt så er de helt med! Zelda bjeffer litt, men med litt lek så er man så godt som bestevenner med hun!

At de er småspiste blir en dum sak å si, noen spiser mer, andre mindre.

Hvis du vil så kan du gjerne hilse på de om du ønsker:-) Bare send pm . Jeg er ikke mer enn 15 så det er ikke så stor aldersforskjell. . Om du mener at Malle er hunden for deg så skal du gå for det, dersom du mener at Flatcoated retriver er det rette så går du for det :rolleyes2: Men du burde gjøre som jeg sa, å prøve å hilse på flest mulig :-)

Det er så kjedelig å bomme på en hund man skal ha de neste 15 åra ;D

Men jeg må bare advare deg. Om tre år skal du på vgs. Det er slettes ikke like lite å gjøre etter noen uker der. Du får masse å gjøre og dermed mye mindre fritid. Velg en hund som er hakket lettere enn det du tror du klarer, for det finnes uker og dager hvor du ikke vil få nok tid til hunden. Da er det veldig ålreit å ha en hund som ikke blir koko av for lite stimulanse.

Sånn sett er Puddel veldig ålreite. For det de får er de fornøyde med. En tur om dagen og litt trening dersom du går inn i en litt "hard" skoleperiode går selvom man trener hard utenom de ukene. Jeg er ikke sikker på hvordan det er med andre raser så mer skal jeg ikke uttale meg:-)

Edit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Linda :rolleyes2:

Har egentlig funnet ut at jeg ikke skal ha noen Beardis. Møtte noen på Bjerke og de er kjempe herlige, men for å sammenligne med Collie langhår jeg vurderer, liker jeg Collie bedre. Det samme med puddel. Kjempe fine hunder, men liker dem rett og slett ikke lengre. Vet ikke helt hvorfor, men har noe med magefølelsen min.

Når jeg snakker belger, har jeg ikke planer om en Malle for å si det sånn. Tenkte mere på Groenendael som jeg liker best, men jeg tror nemlig ikke jeg skal ha det heller. Hehe.

Men jeg er fortsatt veldig fasinert av retriever, så det står litt mellom Collie langhår og Flatcoat. Men for å være ærlig, valget blir nok Collie. Har vel egentlig bestemt meg, men jeg har ikke helt "åh deilig å ha bestemt seg"-følelsen. Så jeg kikker fortsatt. Om tre år begynner jeg på vgs og har ikke store planer om å droppe hund de tre årene da jeg ikke har andre interessert som fotball o.l. Men ja, man får jo mye å gjøre. Det tror jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie Langhår har en utrolig flott pels om man kan holde den! Har møtt mange flott individer ,både kort og-langhåret:-)

Personlig ville jeg valgt Collie korthåret , men det har nok noe med at jeg syns det er svimlende mengder med pels.

Stol på magefølelsen, det er som oftest riktig!

Jeg heter forresten Kamilla(Banneret kan kanskje være litt misvisende, det er sølvpuddelen min som heter Linda :whistle:

Med din interesse for hund burde du nesten begynt på den videregående skolen med hundelinje om noen år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt pinlig, beklager! Takk for hjelpen, Kamilla. Ja, Colliene har en del pels. Men jeg kunne ikke tenkt meg en korthåret da jeg liker pels, hehe :whistle:

Jeg hadde tenkt (har to år på meg å bestemme, men sånn ser det ut nå) å ta almenn 1. og 3. året også en variasjon med hundelinje 2. året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn kjapt, så må jeg si at jeg synes collier er reserverte, sky, litt sta og ganske skvetne/bjeffete skapninger. Greit nok, det er en annen situasjon på hundepensjonat enn hjemme, men, når eiern kommer med hunden og den gjemmer seg bak eier for å ikke hilse på, da vil jeg si de er reserverte. Tror jeg har møtt EN collie langhår som har kommet bort for å hilse. Ellers så er de litt snappete dersom de blir redde, og de bjeffer MYE dersom de kjeder seg, er min oppfatning. Hannene er ofte mer sosiale enn tispene, men også mer aggressive mot andre hunder. (Iallefall på avstand.)

Når man blir kjent med hunden derimot, vil jeg si det er noe helt annet, da er de jo veldig kosete og sosiale. :whistle:

Ellers, puddel. Skjønner IKKE hvordan noen kan få inntrykk av at pudler ikke kan sette beina under seg? Sjefen har storpuddel, og den er jo nesten flinkere til å sette beina under seg enn basenjien min! I tillegg er hun supersosial, kjempegrei mot alt av andre hunder, ekstremt glad i alt av mat(så lenge vi mennesker har det), mens tørrfôr er ikke fullt så spennende, DERSOM hun ikke har brukt seg i løpet av dagen. Har hun vært mye ute og lekt, så spiser hun alt hun får. :P Vi har en del pudler på pensjonatet også, må si at de aller fleste er kjempehappy, supersosiale, kosete dyr. Hannhundene er ganske/veldig kjønnsfikserte, vel og merke, og ofte litt stresset når det er mye andre hunder, men lette å ha med å gjøre. Tispene er bare snille og greie! Kan gå sammen med nesten hva som helst av andre hunder(så lenge det ikke blir for voldsomt for dem).

Noen pudler er selvsagt mer forsiktige enn andre, men med god sosialisering, mye lek med andre(snille!) hunder i valpetiden, et konsekvent forhold til mat, og ved å ikke skjemme dem bort, så er pudler helt herlige dyr. Hadde det ikke vært for utstillingsklipper og slikt, hadde jeg hatt puddel selv. :)

Tja, det var vel det jeg hadde å si i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn kjapt, så må jeg si at jeg synes collier er reserverte, sky, litt sta og ganske skvetne/bjeffete skapninger. Greit nok, det er en annen situasjon på hundepensjonat enn hjemme, men, når eiern kommer med hunden og den gjemmer seg bak eier for å ikke hilse på, da vil jeg si de er reserverte. Tror jeg har møtt EN collie langhår som har kommet bort for å hilse. Ellers så er de litt snappete dersom de blir redde, og de bjeffer MYE dersom de kjeder seg, er min oppfatning. Hannene er ofte mer sosiale enn tispene, men også mer aggressive mot andre hunder. (Iallefall på avstand.)

Når man blir kjent med hunden derimot, vil jeg si det er noe helt annet, da er de jo veldig kosete og sosiale. :whistle:

Har same inntrykk som deg av collie langhår, dessverre. Collie korthår er en helt annen historie ... Men jeg sier ikke at alle er sånn- ville bare vært nøye med linjevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn kjapt, så må jeg si at jeg synes collier er reserverte, sky, litt sta og ganske skvetne/bjeffete skapninger. Greit nok, det er en annen situasjon på hundepensjonat enn hjemme, men, når eiern kommer med hunden og den gjemmer seg bak eier for å ikke hilse på, da vil jeg si de er reserverte. Tror jeg har møtt EN collie langhår som har kommet bort for å hilse. Ellers så er de litt snappete dersom de blir redde, og de bjeffer MYE dersom de kjeder seg, er min oppfatning. Hannene er ofte mer sosiale enn tispene, men også mer aggressive mot andre hunder. (Iallefall på avstand.)

Når man blir kjent med hunden derimot, vil jeg si det er noe helt annet, da er de jo veldig kosete og sosiale. :P

Har same inntrykk som deg av collie langhår, dessverre. Collie korthår er en helt annen historie ... Men jeg sier ikke at alle er sånn- ville bare vært nøye med linjevalg.

Vet det er en del som har det inntrykket, men jeg har jo allerede begynt å kikke på linjer og sånt og snakket med folk. Og de hundene er supersosiale, lærevillige og nysgjerrige. Dog bjeffer noen en del.

Ellers, puddel. Skjønner IKKE hvordan noen kan få inntrykk av at pudler ikke kan sette beina under seg? Sjefen har storpuddel, og den er jo nesten flinkere til å sette beina under seg enn basenjien min! I tillegg er hun supersosial, kjempegrei mot alt av andre hunder, ekstremt glad i alt av mat(så lenge vi mennesker har det), mens tørrfôr er ikke fullt så spennende, DERSOM hun ikke har brukt seg i løpet av dagen. Har hun vært mye ute og lekt, så spiser hun alt hun får. :) Vi har en del pudler på pensjonatet også, må si at de aller fleste er kjempehappy, supersosiale, kosete dyr. Hannhundene er ganske/veldig kjønnsfikserte, vel og merke, og ofte litt stresset når det er mye andre hunder, men lette å ha med å gjøre. Tispene er bare snille og greie! Kan gå sammen med nesten hva som helst av andre hunder(så lenge det ikke blir for voldsomt for dem).

Det kom frem at de tre minste str. er som din beskrivelse mens det er kongepudlen som er vanskelig? :whistle:

Noen pudler er selvsagt mer forsiktige enn andre, men med god sosialisering, mye lek med andre(snille!) hunder i valpetiden, et konsekvent forhold til mat, og ved å ikke skjemme dem bort, så er pudler helt herlige dyr. Hadde det ikke vært for utstillingsklipper og slikt, hadde jeg hatt puddel selv. :)

Det gjelder alle valper for meg, uansett rase, at den må sosialiserer riktig og bra, også miljøtrenes. Takk for infoen ang. puddel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er en del som har det inntrykket, men jeg har jo allerede begynt å kikke på linjer og sånt og snakket med folk. Og de hundene er supersosiale, lærevillige og nysgjerrige. Dog bjeffer noen en del.

Det kom frem at de tre minste str. er som din beskrivelse mens det er kongepudlen som er vanskelig? :whistle:

Det gjelder alle valper for meg, uansett rase, at den må sosialiserer riktig og bra, også miljøtrenes. Takk for infoen ang. puddel :)

Det er slettes ikke slik det er.

Kongepuddelen er den som er minst vanskelig!

Har aldri møtt en kongepuddel med problemadferd som ikke er menneskepåført.

Kongepuddelen er svært allsidig og bjeffer mye mindre enn de små.

Du burde gå inn på et puddelforum dersom du er ute etter å vite hvordan de virkelig er.

Det Nowisclee skrev stemmer med gjennomsnittspuddelen. :)

Nowisclee: Mine er helt klipt ned, pelsen er null problem dersom man barberer ned en gang i mnd :P

Jeg pleier å la hodet,nakken og beina bli(barberer med to skjær: et på kroppen og et på beina. Og klipper nakken og hodet. Enkel jobb ca en gang i mnd)

Her er Linda HELT nedbarbert i sommerklippen. :P

rottenetilkamilla129.jpg

Zelda med Vinterklippen.

IMG_3085.jpg

Og når man går lei av sommerklippen så kan man ha litt mer pels, og det er slettes ikke mye jobb.

Litt gjennomgreing en gang i uka. :P

*reklame* hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med storpuddel, og må si det er en fantastisk herlig rase. Og en veldig god førstegangshund. Den første vi hadde hjemme var ei tispe. Da jeg ble født var hun 5-6 år gammel. Lissi het hund, og hund ble min beste venn. Det første året av sitt liv tilbragte hun fastlenket i en hage. Uten tilstrekkelig med mat eller vann, hun ble dårlig sosialisert og lærte aldri å leke. Så kom hun til min mormor, og da mormor døde kom hun til oss. Det jeg husker av den bikkja er bare glede. Hun var rolig, trygg, lettlært og min beste venn i hele verden. Hun døde da jeg var 5-6. Da fikk hun sukkersyken å måtte avlives. Hun lærte etter hvert å leke, og vi hadde mange lekestunder hjemme.

Min andre puddel, Romeo, er en pussig fyr. Han er snill, glad, rolig og elsker å jobbe. Han er nå 10 år og frisk som en fisk. Han har fungert kjempefint som en snørekjørehund, agilityhund og lydighetshund. Han gir alt når han er ute, og slapper av meget godt inne. Jeg har ikke trent så veldig mye med han det siste året, men når jeg ber han om å bli med får hele kroppen en ny holdning, øynene hans smiler og han er klar til å bli med. En fantastisk hund.

Den eneste ulempen er det at han er veldig selvstendig og kan finne på å stikke av hjemmefra hvis vi ikke passer på. Men han kommer alltid tilbake etter ca en halvtime, og vi ha aldri vært redde for han annet enn de få gangene han har blitt borte i flere timer (som jeg tror har skjedd to ganger i hele hans liv). Han vet å passe seg for biler, og han går ikke bort til folk. Han er kjempesosial og snill. På turer holder han seg i nærheten, selv om han er løs.

Pelsstellet er jo også litt dumt da, men hvis du liker pelsstell er det jo ikke noe problem. :whistle:

En storpuddel blir VELDIG mye hva du gjør den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er en del som har det inntrykket, men jeg har jo allerede begynt å kikke på linjer og sånt og snakket med folk. Og de hundene er supersosiale, lærevillige og nysgjerrige. Dog bjeffer noen en del.

Det kom frem at de tre minste str. er som din beskrivelse mens det er kongepudlen som er vanskelig? :P

Det gjelder alle valper for meg, uansett rase, at den må sosialiserer riktig og bra, også miljøtrenes. Takk for infoen ang. puddel :P

Ja, jeg kjenner ikke andre enn de som er innom pensjonatet, så det er jo godt mulig vi bare er uheldige! :whistle:

Jeg anser de små pudlene for å være veldig sosiale, men mye mer gneldrete. De kan også være veldig mye mer sta, synes jeg. Men, igjen, det er MIN oppfatning av de jeg har møtt, jeg kjenner ikke alle pudler i verden jeg heller! :P Konge/storpuddel er de jeg kjenner best, vi har kun 2 eller tre av de små/mellomstore innom pensjonatet, er flest storpudler her. Og de er herlige dyr! :) (unntatt den ene tispa som er riiimelig bortskjemt og ikke spiser hvis hun ikke får leverpostei i maten, og ikke går dersom hun har på seg noe annet enn sitt eget bånd, og som ikke vil være ute hvis det er vått på bakken, osv osv osv osv.. Men hun er bare bortskjemt.)

Nowisclee: Mine er helt klipt ned, pelsen er null problem dersom man barberer ned en gang i mnd :)

*klippe fine bilder og info*

Ja, men jeg tenkte på i forhold til å stille dem ut, jeg da! Da må de jo nesten klippes riktig og holdes i ordentlig klipp? :P Sjefen barberer jo bare sin helt ned, sånn med jevne mellomrom, og rett før barbering ser hun jo nesten ut som en riesenschnauzer(hun klipper kun rundt øynene sånn jevnlig, ikke snuten, for hun har så smal og lang snute så det ser HELT teit ut), men så har også Trine veldig god pels som ikke floker eller tover seg i det hele tatt, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg tenkte på i forhold til å stille dem ut, jeg da! Da må de jo nesten klippes riktig og holdes i ordentlig klipp? :whistle:

Selv om løveklippen er den mest brukte utstillingklippen er det ikke den eneste riktige. Og lammeklippen blir mer og mer vanlig. Kjenner faktisk til et par storpudler som har blitt champions med lammeklipp :) Det er en veldig funksjonell og god klipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om løveklippen er den mest brukte utstillingklippen er det ikke den eneste riktige. Og lammeklippen blir mer og mer vanlig. Kjenner faktisk til et par storpudler som har blitt champions med lammeklipp :) Det er en veldig funksjonell og god klipp.

Ah, okei, tusen takk for info! Om det ikke blir faraohund på meg, blir det nok puddel. Storpuddel vel og merke. Meen nå skal jeg slutte å kuppe tråden. :whistle: Sorry! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan overhode ikke hoppe høyt over agility hinder nei ... :)

7.jpg

Golden går fint ann og bruke i agility men det er ikke en elite hund akkurat.

Kult bilde. Har ikke mål om å nå Elite i agility, men kunne tenkt meg å nå langt i LP.

Jeg tror ikke BC, belger, kelpie eller briard vill passe deg.

Jeg har ikke vurdert noen av de. Men begrunn hvorfor de ikke kan passe meg? Selv kunne jeg tenkt meg en BC en gang, men ikke denne gangen. Jeg vil skaffe meg en når jeg har blitt en flinkere hundetrener og kan nå langt med den.

Synes det er snålt at det kom opp så mange fuglehunder..

Det syns jeg også.

Ehm, det er bare en størrelse på pyrren :) Tenker du på briard som en "stor pyrre" ? :P

Pyreneisk gjeterhund og pyrenehund har begge forkortelsen "pyrre" :whistle: Men vurderer ingen av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror -Vilde- tenkte på pyreneisk gjeterhund da der er det hun har :whistle:

Mye mulig- jeg påpekte bare at pyrren jo på en måte finnes i to størrelser, fordi det finnes to raser som heter pyrre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg sier noe som noen andre har sagt, men angående bearded collie har jeg hørt at hann hundene visstnok, i forhold til tispene, skal være mest begynnervennlige. (noe i den dur). Har selv vokst opp med en bearded collie- mix,så jeg har ikke noe spess erfaring med den rene rasen. De trenger noe tur og aktivisering. Du trenger ikke ha pelsen så lang at den nærmest soper nedi stallgulvet, men pelsstell er en god vane fra begynnelsen av. Sist men ikke minst er det en glad rase etter det jeg har sett på utstillinger og sånt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg får oppdatere litt har hvor jeg står henn, mye har endret seg siden startinnlegget

Nå har jeg lest og tenkt mye, under Bjerke-helgen hilste jeg også på de hunderasene jeg var interessert i og dannet mitt eget inntrykk av de "in real life". Alle var absolutt herlige, men jeg kom fram til at jeg verken vil ha Beardis, Lab, Flat eller Golden fremfor Collie. Så de er borte fra listen min. Men etter å egentlig ha bestemt meg for Collie, så begynte jeg å se på Belger. Og det er Groenendael som i så fall er aktuell. Men jeg vet ikke helt jeg. Huff, dette rasegreiene er ikke enkelt. Men så dere belgerfolket (det finnes jo en del av dem her på forumet), vil dere fortelle meg litt om Groenendael? Hvordan er den sammenlignet med Collien?

Og forresten, hvordan uttaler du Groenendael? Sier man "groendeil"? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...