Gå til innhold
Hundesonen.no

Pro Pac tørrfor


PernilleH

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her (som registrert bruker, long time reader..hihi), var nylig innom forhandler og importør av Pro Pac som holder til her i Sandefjord. Hun snakket jo (såklart) veldig positivt om dette Pro Pac-foret, men jeg er litt skeptisk. Jeg finner svært lite informasjon om dette foret på norsk - annet enn fra importør. Hun fortalte også at dette foret hadde høyt innhold av naturlige ingredienser, kylling tror jeg hun sa. Noen som vet om det er noe høyere enn i annet for, og derfor er en god grunn til å velge Pro Pac? Hun sa også at Pro Pac er det raskest voksende foret på verdensbasis, noe jeg ikke betviler - men betyr dette nødvendigvis at det er best?

Jeg er generelt litt skeptisk til dette foret - tenker da fordi det blir produsert i USA og lang reisevei og ikke så ferskt for. Dette fikk jeg bekreftet da jeg kom hjem og så på utløpsdatoen på prøven jeg fikk, går ut i beg. av august. Jeg tenker også litt miljøvennlig av meg, og liker at maten - både min og hundens reiser så kort som mulig :lol: Hvordan er det med næringsstoffer? "forsvinner" de etter utløpsdatoen? Noen som vet hvor lang tid det er fra prod. dato til utløpsdato? Er dette Pro Pac foret så mye bedre enn f.eks Labb (som vel blir produsert i norge?!) at det "lønner" seg for meg å velge dette?

Som ganske så fersk hunde-eier så kan jeg lite om for, men jeg vil gjerne lære og høre andres erfaringer, vet det er mye individuelt fra hund til hund, men noe må det vel gå ann å si om dette foret?

Ble mye spørsmål dette her, men bær over med meg. Jeg lurer på masse! :getlost:

Pernille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, var ikke klar over at dette fantes! Er så alt for lite man vet.. Hehe. Får prøve å finne ut mer om dette vom og hundemat jeg da. Takk for tips!

Jeg lurer fremdeles på mye av det jeg spør om i første innlegget! :getlost: Så hvis noen vet og kan mye er det bare å fortelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde dra tilbake med sekken du kjøpte, og påpeke holdbarhetsdatoen - få en ny sekk med bedre holdbarhet, eller pengene tilbake. Det er skikkelig dårlig gjort å selge så gammelt fôr. Vanligvis har tørrfôr en holdbarhet på ca ett år, så du kan jo tenke deg når det ble produsert, og hvor lenge det har ligget på lager.. :P

Det som skjer når fôret går ut på dato, er at det generelt har lettere for å bli dårlig (mygle). I tillegg harskner fettet (ikke bra å spise, pluss gir dårlig smak/lukt), og næringsinnholdet blir generelt gradvis dårligere; det klarer ikke å opprettholde de samme verdiene som står oppgitt på pakken. (Jeg lurer litt på hvorfor de har så gammelt fôr liggende dersom de vokser så raskt? :angry: ) Etter lang langring er også sjansen større for lagermidd, og det er ikke bra. Men fettet er altså hovedgrunnen til at tørrfôr ikke kan ha lengre holdbarhet. Vær også obs på at når pakken er åpnet, blir fôret dårligere raskere, og det holder ikke ut holdbarhetsperioden. Det bør lagres i en lufttett beholder, fx en bøtte/tønne med lokk, og det bør lagres relativt kjølig (ikke varmt).

Labb og Apetitt er jo kortreist i forhold til utenlandske fôr. Norwegian Polar er også norsk, men selv vil jeg anbefale Vom og hundemat (norsk det også altså). De to sistnevnte har spesielt god smakelighet, og V&H er også veldig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb og Apetitt er jo kortreist i forhold til utenlandske fôr. Norwegian Polar er også norsk, men selv vil jeg anbefale Vom og hundemat (norsk det også altså). De to sistnevnte har spesielt god smakelighet, og V&H er også veldig billig.

Men LABB har i alle år fått kritikk for at holdbarhetsdatoen som står på sekken ikke samsvarer med fôrets egentlige holdbarhet... Det er en av grunnene til at mange sier hunden deres ikke fungerer på LABB. Selv om holdbarhetsdatoen ikke er nådd kan det vegetabilske fettet i fôret ha begynt å harskne. Dette er noe jeg har hørt fra flere som tidligere brukte LABB. Bare for å ha sagt det med tanke på holdbarhetsdato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men LABB har i alle år fått kritikk for at holdbarhetsdatoen som står på sekken ikke samsvarer med fôrets egentlige holdbarhet... Det er en av grunnene til at mange sier hunden deres ikke fungerer på LABB. Selv om holdbarhetsdatoen ikke er nådd kan det vegetabilske fettet i fôret ha begynt å harskne. Dette er noe jeg har hørt fra flere som tidligere brukte LABB. Bare for å ha sagt det med tanke på holdbarhetsdato...

Ny info - takk! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ProPac til og fra i flere år nå - og mine hunder fungerer kjempefint på det i alle fall. Men nå forsvinner jo 2 stk 15-kilos sekker på rundt en mnd her, så det rekker jo ikke å bli gammelt akkurat.

Har aldri opplevd å få "gammelt" fôr, super service og de kommer på døren og leverer fôr (her på østlandet i alle fall), og faktisk ikke så veldig dyrt heller.

Har absolutt ingen problemer med å anbefale det, i alle fall. Selv om mine akkurat NÅ går på Royal Canin (variert med ProPlan og Vom og Hundemat)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...