Gå til innhold
Hundesonen.no

Allmennfaglig påbygning, omskolering ++

Carina

Recommended Posts

Jeg har begynt å lure på om det kanskje er fornuftig av meg å begynne på skole igjen og i den forbindelse sitter jeg med et hode fullt av spørsmål. Håper noen her kan hjelpe meg litt på vei..

Jeg er altså 26 år gammel, har gått tre år yrkesrettet videregående og har jobbet med forskjellig siden 2003.

Jeg har ikke generell studiekompetanse slik jeg har forstått det, og da jeg gikk på skolen fantes det iallefall noe som het allmennfaglig påbygning som da var et år på skole for å ta de fagene man mangler når man har gått yrkesfaglig vgs.

Er det fortsatt likt?

Hvilke fag er det egentlig jeg mangler? Er påbygning påbygning eller må man selv finne ut hva man mangler av fag?

Hvor finner jeg ut om det er ledige plasser i år (restplasser)?

Det er mulig jeg kan få omskolering etterhvert, gjelder dette all slags utdanning? Noen sa det var en begrensning på tre år, er det da slik at man kan ta et av årene på vgs og resten på universitet/høgskole?

Kommer sikkert mange flere spørsmål etterhvert, håper noen kan hjelpe med et eller flere av spørsmålene, her er jeg blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått yrkesrettet videregående tidligere. For å få studiekompetanse gikk jeg på Gerhard Schønning skole i Trondheim og tok det jeg manglet. Gikk sammen andre voksne som også ville omskolere seg. Det var veldig greit. Vi kunne velge selv om vi ville ta det på dag- eller kveldstid. Greit for da kunne man jobbe ved siden av skolen også. Jeg måtte ta alle fag bortsett fra samfunnsfag (for det hadde jeg fra før). Ellers måtte jeg ta norsk, matematikk, engelsk og naturfag. Hm, har jeg glemt et fag nå eller? :twisted: Nå har jeg iallefall studiekompetanse og kan velge mellom masse bra studier på høgskole og universitet.

Go for it! Morsomt å studere synes jeg :icon_confused: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en egen regel som gjelder hvis du har vært i arbeid i 5 år? Noe realkompetansegreier. At du ikke behøver -full- studiekompetanse annet enn noen grunnleggende fag.

Men jeg er ikke helt sikker, altså.

Er lurt å legge merke til at det var en reform for noen år siden, kunnskapsløftet, som gjør at man må sjekke overgangsordningene. Slitsomme greier :/ Fagene heter ikke det samme og innebærer ikke nødvendigvis det samme lenger, så det er lurt å finne ut hvorvidt det man har fra før av "gjelder".

I punkt 4 her står det kanskje noe som er relevant for deg?: http://udir.no/Brev/_lover-og-regler/tolkn...ende-opplaring/

Udir og de greiene kan være KRONGLETE og uforståelig som bare rakkern, med alle reglene som skal tolkes i alle retninger osv. Du kan jo prøve å få en avtale hos rådgiver ved en vgs? Det gjorde jeg, selv om jeg ikke var elev der. De fleste er ofte fleksible og hjelper til med å finne ordninger hvis man bare maser litt. (Det har jeg ihvertfall erfart som privatist:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får tre år omskolering ville jeg ikke brukt ett av de på vgs... Jeg er ett år yngre enn deg, og tok generell studiekompetanse som privatist. Er ikke det en mulighet? Kanskje du kan snakke med rådgiver på vgs? Da jeg fullførte studiekompetansen tok jeg norsk, nyere historie, ett valgfag (jeg manglet et to-timerskurs men tok 5timers; markedsføring) og kroppsøvingsteori (!). Pensum på vgs er ikke allverdens, så dette er mer enn overkommelig på ett skoleår, det går sikkert fint på et halvår også. Som privatist betalte jeg bare et par hundrelapper for et fag, det var vel sikkert eksamensavgifta.

Hvilke fag du trenger avhenger jo litt av hvilke du har hatt fra før, pluss det totale timeantallet (minimum 100 timer kurs, feks 10timers-kurset i norsk på allmenn påbygning teller 10 timer. Tallet kommer fra antall timer undervisning faget omfatter i uka, såvidt jeg husker). Dersom det fortsatt er slik det var i 2005 da.

Men, jeg vil tro du har realkompetanse og kan søke deg inn på det grunnlaget, med mindre studiet du vil inn på krever spesiell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiene som vurderes krever generell studiekompetanse og R1 eller S1+S2 og enten (R1+R2) / Fysikk (1+2) / Kjemi (1+2) / Biologi (1+2) / Informasjonsteknologi (1+2) / Geofag (1+2) / Teknologi og forskningslære (1+2).

Hvor/hvordan får man tatt de fagene egentlig?

Er det feks mulig å kombinere det jeg eventuelt måtte mangle til generell studiekompetanse med dette?

Jeg klarer iallefall ikke å lese meg til om jeg har tilsvarende generell studiekompetanse pga den der 23/5-regelen osv. Må sikkert spørre etter hjelp noen steder, men det må jeg manne meg litt opp til, så foreløpig håper jeg på så mange svar her inne som mulig.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fagene kan du ta som privatist, holder selv på med R2 og Fy2 i år. Er lærern ålreit kan det hende det går an å få hospitere i timene også(være der uten å få standpunkt), eller være med som delkurselev om du fortsatt har rett til elevstatus.

Fysikklærern ved skolen har til og med tilbudt meg å hjelpe meg med forsøkene. (Kan lønne seg å ha gjort noen forsøk hvis det er på læreplanen, derfor er det lurt å spørre lærerne i de aktuelle fagene man velger å ta :getlost:)

Jeg ville bare hoppa i det og spurt, jeg :lol:

Er faktisk ofte sånn at de som jobber med det ikke vet selv hvordan det legges opp. Så de må ringe sine overordnede igjen. Som igjen ikke vet. Masse surr. Derfor er det viktig å mase og mase.

Kjenner til en som TRODDE han hadde vitnemålet i boks etter å ha vært privatist. Søkt på høyere utdanning og greier, og plutselig viste det seg at det ikke gjaldt allikevel. Jeg er privatist nå og skal studere neste år, og planen min er å mase og mase på rådgivere og få dem til å sverge på sine forfedres graver at det jeg tar nå faktisk GIR meg studiekompetanse på ordentlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en som TRODDE han hadde vitnemålet i boks etter å ha vært privatist. Søkt på høyere utdanning og greier, og plutselig viste det seg at det ikke gjaldt allikevel. Jeg er privatist nå og skal studere neste år, og planen min er å mase og mase på rådgivere og få dem til å sverge på sine forfedres graver at det jeg tar nå faktisk GIR meg studiekompetanse på ordentlig :getlost:

Det lønner seg, jeg opplevde akkurat det samme. Snakket med én rådgiver, ved skolen jeg hadde gått yrkesfag, som sa at "slik og slik" ble riktig. Jeg stolte på ham gjorde som han sa, og trodde jeg var ferdig når jeg hadde fullført eksamene jeg fikk beskjed om at jeg trengte. Megler ble kontaktet for å selge huset, samboeren sa fra på jobben at han skulle slutte, og vi begynte å forberede flytting. Det var ei stakkars dame som pr telefon nølende meddelte at "... nei, du har ikke studiekompetanse, mangler to små kurs her". Der og da føltes det som hele verden falt sammen. I den store sammenhengen ble det til det beste sånn jevnt over, men bachelorgraden min ble totalt forsinket med ett år. Veldig kjedelig nå, med finanskrisa og stillestående arbeidsmarked... Men men. Iallefall, my point is, Pion har et veldig viktig poeng! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

malinck, jeg har treårig yrkesrettet utdannelse, så regner med jeg trenger litt mindre fag enn du måtte ta. Burde vel gå ganske greit å ta det som privatist sikkert da. Kjenner at jeg blir nervøs for norskeksamen av alle ting. :getlost: Måtte du ha både muntlig og skriftlig eksamen? Muntlig er noe skikkelig tull nemlig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men treårig yrkesrettet på vgs-nivå ja? Jeg gikk førsteåret allmennfag først, så to år yrkesfag før jeg gikk ut som lærling. Derfor slapp jeg unna et par fag som jeg ellers måtte hatt på allmennfaglig påbygning. Men igjen, dette er slik det var da jeg ble ferdig i 2005, aner jo ikke om det er slik fortsatt.

Som privatist i norsk må man opp i både muntlig og skriftlig ja. Jeg synes muntlige eksamener er helt greie. Norskpensumet er ikke så ille, og det hjalp jo at jeg liker faget også da. Og så hjalp det å ha forberedt seg godt på særemnet (jeg måtte skrive særemne og presentere det på eksamen). Men det er ikke så mye å grue seg for, i forhold til eksamener du må ta senere på høgskole/universitet er dette bare barnematen :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omlegging til kunnskapsløftet-skolen nå, og derfor er reglene noe forandret fra da jeg gikk på vgs (og de fleste andre av dere som var ferdige for noen år siden). Jeg vil anbefale å ta kontakt med en rådgiver enten ved en universitet, eller ved en privat videregående skole, som Sonans. Du kan sikkert spørre via mail, hvis det er et stort trinn å skulle ringe/møte opp. Bare forklar hva du har, si hva du ønsker å studere, og spør om hva du da trenger, så får du et riktig svar utifra det. =)

Her står det nokså greit forklart synes jeg:

http://www.sonans.no/pg/Studietilbud/Gener...tudiekompetanse

Så kan du bare sende en mail til en av deres rådgivere f.eks:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det nokså greit forklart synes jeg:

http://www.sonans.no/pg/Studietilbud/Gener...tudiekompetanse

Ja, det blir vel under der jeg kommer. Men disse fagene har jeg jo hatt på skolen allerede? Bortsett fra nynorsk og nyere historie.

Har sendt de en mail, så får vi se da. Men dere må gjerne fortsette å svare, setter veldig pris på det. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også på yrkesrettede fag har man jo endel av de vanlige fagene. Vi hadde iallefall sammfunnsfag, norsk og engelsk, husker ikke helt nøyaktig, men det er vel timeantallet det kommer an på. For å få generell studiekomp. må man ha så og så mange timer i så og så mange (utvalgte) fag, eller noe sånt. Supert at du har sendt mail:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen side, ser ut til at det er den gjennom offentlig skole, altså det billigste alternativet (?). Men du må jo likevel vite hvilke fag du trenger.

Takk for link, men jeg har så dårlig erfaring med oppmelding til eksamen ved offentlige skoler at jeg vil heller betale noen kroner til de som lever av dette og som tar jobben sin skikkelig seriøst og vet hva de prater om.

Dessuten liker jeg systemet til disse skolene hvor man kan lage seg en arbeidsplan og har innleveringer osv slik at man vet litt bedre hvordan man ligger an mot eksamen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på 1-2-3 og har mailet litt fram og tilbake, så nå skal jeg inn der til samtale i morgen kl. 12.30. Iiiiik, så skummelt - kanskje jeg blir student til neste år og skal ta masse fag frem til da. :getlost:

Flink pike:D De er kjempehyggelige, og veldig profesjonelle der, iallefall de jeg har snakket med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
    • Det høres ut som du har et godt grunnlag, men det er vanskelig å si uten å se hunden. Noen typer, raser og individer er også bare lettgiret. Alder er også relevant. Hvor gammel er hunden? Er hun fulgt opp hos veterinær, og er frisk? Alle signalene på stress kan også være signaler på smerte og ubehag. Og så er spørsmålet hvordan hun får løpt fra seg og hodearbeid. Kanskje hodearbeidet er for mye, for vanskelig, eller for lite? Løper hun i hundegård, løpetur med deg? Hvordan ser dagsrutinen deres ut?
    • Jeg lurer på om det er noen her inne som har tips å gi til å roe ned en veldig giret og stresset hund på tur. Hunden min er en veldig aktiv rase, så vi lar henne alltid få løpt fra seg og brukt hodet litt før vi går tur. Likevel har jeg lagt merke til flere tegn på stress; hun rister seg og piper MYE, gjesper, kaver frem og tilbake, drar mye i båndet og biter i båndet når vi stopper. Jeg ønsker så gjerne å lære henne å gå fint i bånd og få bedre kontakt med henne, men det er utfordrende når hun er så stresset. Så langt har jeg prøvd å ta pauser i løpet av turen, gjøre godbit-søk og belønne henne hver gang hun tar kontakt, men det skjer sjeldent. Har noen av dere erfaring med dette, eller tips som kan hjelpe? Jeg setter stor pris på alle innspill! Takk på forhånd!
    • Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...