Gå til innhold
Hundesonen.no

Allmennfaglig påbygning, omskolering ++


Carina

Recommended Posts

Jeg har begynt å lure på om det kanskje er fornuftig av meg å begynne på skole igjen og i den forbindelse sitter jeg med et hode fullt av spørsmål. Håper noen her kan hjelpe meg litt på vei..

Jeg er altså 26 år gammel, har gått tre år yrkesrettet videregående og har jobbet med forskjellig siden 2003.

Jeg har ikke generell studiekompetanse slik jeg har forstått det, og da jeg gikk på skolen fantes det iallefall noe som het allmennfaglig påbygning som da var et år på skole for å ta de fagene man mangler når man har gått yrkesfaglig vgs.

Er det fortsatt likt?

Hvilke fag er det egentlig jeg mangler? Er påbygning påbygning eller må man selv finne ut hva man mangler av fag?

Hvor finner jeg ut om det er ledige plasser i år (restplasser)?

Det er mulig jeg kan få omskolering etterhvert, gjelder dette all slags utdanning? Noen sa det var en begrensning på tre år, er det da slik at man kan ta et av årene på vgs og resten på universitet/høgskole?

Kommer sikkert mange flere spørsmål etterhvert, håper noen kan hjelpe med et eller flere av spørsmålene, her er jeg blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått yrkesrettet videregående tidligere. For å få studiekompetanse gikk jeg på Gerhard Schønning skole i Trondheim og tok det jeg manglet. Gikk sammen andre voksne som også ville omskolere seg. Det var veldig greit. Vi kunne velge selv om vi ville ta det på dag- eller kveldstid. Greit for da kunne man jobbe ved siden av skolen også. Jeg måtte ta alle fag bortsett fra samfunnsfag (for det hadde jeg fra før). Ellers måtte jeg ta norsk, matematikk, engelsk og naturfag. Hm, har jeg glemt et fag nå eller? :twisted: Nå har jeg iallefall studiekompetanse og kan velge mellom masse bra studier på høgskole og universitet.

Go for it! Morsomt å studere synes jeg :icon_confused: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en egen regel som gjelder hvis du har vært i arbeid i 5 år? Noe realkompetansegreier. At du ikke behøver -full- studiekompetanse annet enn noen grunnleggende fag.

Men jeg er ikke helt sikker, altså.

Er lurt å legge merke til at det var en reform for noen år siden, kunnskapsløftet, som gjør at man må sjekke overgangsordningene. Slitsomme greier :/ Fagene heter ikke det samme og innebærer ikke nødvendigvis det samme lenger, så det er lurt å finne ut hvorvidt det man har fra før av "gjelder".

I punkt 4 her står det kanskje noe som er relevant for deg?: http://udir.no/Brev/_lover-og-regler/tolkn...ende-opplaring/

Udir og de greiene kan være KRONGLETE og uforståelig som bare rakkern, med alle reglene som skal tolkes i alle retninger osv. Du kan jo prøve å få en avtale hos rådgiver ved en vgs? Det gjorde jeg, selv om jeg ikke var elev der. De fleste er ofte fleksible og hjelper til med å finne ordninger hvis man bare maser litt. (Det har jeg ihvertfall erfart som privatist:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får tre år omskolering ville jeg ikke brukt ett av de på vgs... Jeg er ett år yngre enn deg, og tok generell studiekompetanse som privatist. Er ikke det en mulighet? Kanskje du kan snakke med rådgiver på vgs? Da jeg fullførte studiekompetansen tok jeg norsk, nyere historie, ett valgfag (jeg manglet et to-timerskurs men tok 5timers; markedsføring) og kroppsøvingsteori (!). Pensum på vgs er ikke allverdens, så dette er mer enn overkommelig på ett skoleår, det går sikkert fint på et halvår også. Som privatist betalte jeg bare et par hundrelapper for et fag, det var vel sikkert eksamensavgifta.

Hvilke fag du trenger avhenger jo litt av hvilke du har hatt fra før, pluss det totale timeantallet (minimum 100 timer kurs, feks 10timers-kurset i norsk på allmenn påbygning teller 10 timer. Tallet kommer fra antall timer undervisning faget omfatter i uka, såvidt jeg husker). Dersom det fortsatt er slik det var i 2005 da.

Men, jeg vil tro du har realkompetanse og kan søke deg inn på det grunnlaget, med mindre studiet du vil inn på krever spesiell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiene som vurderes krever generell studiekompetanse og R1 eller S1+S2 og enten (R1+R2) / Fysikk (1+2) / Kjemi (1+2) / Biologi (1+2) / Informasjonsteknologi (1+2) / Geofag (1+2) / Teknologi og forskningslære (1+2).

Hvor/hvordan får man tatt de fagene egentlig?

Er det feks mulig å kombinere det jeg eventuelt måtte mangle til generell studiekompetanse med dette?

Jeg klarer iallefall ikke å lese meg til om jeg har tilsvarende generell studiekompetanse pga den der 23/5-regelen osv. Må sikkert spørre etter hjelp noen steder, men det må jeg manne meg litt opp til, så foreløpig håper jeg på så mange svar her inne som mulig.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fagene kan du ta som privatist, holder selv på med R2 og Fy2 i år. Er lærern ålreit kan det hende det går an å få hospitere i timene også(være der uten å få standpunkt), eller være med som delkurselev om du fortsatt har rett til elevstatus.

Fysikklærern ved skolen har til og med tilbudt meg å hjelpe meg med forsøkene. (Kan lønne seg å ha gjort noen forsøk hvis det er på læreplanen, derfor er det lurt å spørre lærerne i de aktuelle fagene man velger å ta :getlost:)

Jeg ville bare hoppa i det og spurt, jeg :lol:

Er faktisk ofte sånn at de som jobber med det ikke vet selv hvordan det legges opp. Så de må ringe sine overordnede igjen. Som igjen ikke vet. Masse surr. Derfor er det viktig å mase og mase.

Kjenner til en som TRODDE han hadde vitnemålet i boks etter å ha vært privatist. Søkt på høyere utdanning og greier, og plutselig viste det seg at det ikke gjaldt allikevel. Jeg er privatist nå og skal studere neste år, og planen min er å mase og mase på rådgivere og få dem til å sverge på sine forfedres graver at det jeg tar nå faktisk GIR meg studiekompetanse på ordentlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en som TRODDE han hadde vitnemålet i boks etter å ha vært privatist. Søkt på høyere utdanning og greier, og plutselig viste det seg at det ikke gjaldt allikevel. Jeg er privatist nå og skal studere neste år, og planen min er å mase og mase på rådgivere og få dem til å sverge på sine forfedres graver at det jeg tar nå faktisk GIR meg studiekompetanse på ordentlig :getlost:

Det lønner seg, jeg opplevde akkurat det samme. Snakket med én rådgiver, ved skolen jeg hadde gått yrkesfag, som sa at "slik og slik" ble riktig. Jeg stolte på ham gjorde som han sa, og trodde jeg var ferdig når jeg hadde fullført eksamene jeg fikk beskjed om at jeg trengte. Megler ble kontaktet for å selge huset, samboeren sa fra på jobben at han skulle slutte, og vi begynte å forberede flytting. Det var ei stakkars dame som pr telefon nølende meddelte at "... nei, du har ikke studiekompetanse, mangler to små kurs her". Der og da føltes det som hele verden falt sammen. I den store sammenhengen ble det til det beste sånn jevnt over, men bachelorgraden min ble totalt forsinket med ett år. Veldig kjedelig nå, med finanskrisa og stillestående arbeidsmarked... Men men. Iallefall, my point is, Pion har et veldig viktig poeng! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

malinck, jeg har treårig yrkesrettet utdannelse, så regner med jeg trenger litt mindre fag enn du måtte ta. Burde vel gå ganske greit å ta det som privatist sikkert da. Kjenner at jeg blir nervøs for norskeksamen av alle ting. :getlost: Måtte du ha både muntlig og skriftlig eksamen? Muntlig er noe skikkelig tull nemlig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men treårig yrkesrettet på vgs-nivå ja? Jeg gikk førsteåret allmennfag først, så to år yrkesfag før jeg gikk ut som lærling. Derfor slapp jeg unna et par fag som jeg ellers måtte hatt på allmennfaglig påbygning. Men igjen, dette er slik det var da jeg ble ferdig i 2005, aner jo ikke om det er slik fortsatt.

Som privatist i norsk må man opp i både muntlig og skriftlig ja. Jeg synes muntlige eksamener er helt greie. Norskpensumet er ikke så ille, og det hjalp jo at jeg liker faget også da. Og så hjalp det å ha forberedt seg godt på særemnet (jeg måtte skrive særemne og presentere det på eksamen). Men det er ikke så mye å grue seg for, i forhold til eksamener du må ta senere på høgskole/universitet er dette bare barnematen :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omlegging til kunnskapsløftet-skolen nå, og derfor er reglene noe forandret fra da jeg gikk på vgs (og de fleste andre av dere som var ferdige for noen år siden). Jeg vil anbefale å ta kontakt med en rådgiver enten ved en universitet, eller ved en privat videregående skole, som Sonans. Du kan sikkert spørre via mail, hvis det er et stort trinn å skulle ringe/møte opp. Bare forklar hva du har, si hva du ønsker å studere, og spør om hva du da trenger, så får du et riktig svar utifra det. =)

Her står det nokså greit forklart synes jeg:

http://www.sonans.no/pg/Studietilbud/Gener...tudiekompetanse

Så kan du bare sende en mail til en av deres rådgivere f.eks:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det nokså greit forklart synes jeg:

http://www.sonans.no/pg/Studietilbud/Gener...tudiekompetanse

Ja, det blir vel under der jeg kommer. Men disse fagene har jeg jo hatt på skolen allerede? Bortsett fra nynorsk og nyere historie.

Har sendt de en mail, så får vi se da. Men dere må gjerne fortsette å svare, setter veldig pris på det. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også på yrkesrettede fag har man jo endel av de vanlige fagene. Vi hadde iallefall sammfunnsfag, norsk og engelsk, husker ikke helt nøyaktig, men det er vel timeantallet det kommer an på. For å få generell studiekomp. må man ha så og så mange timer i så og så mange (utvalgte) fag, eller noe sånt. Supert at du har sendt mail:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen side, ser ut til at det er den gjennom offentlig skole, altså det billigste alternativet (?). Men du må jo likevel vite hvilke fag du trenger.

Takk for link, men jeg har så dårlig erfaring med oppmelding til eksamen ved offentlige skoler at jeg vil heller betale noen kroner til de som lever av dette og som tar jobben sin skikkelig seriøst og vet hva de prater om.

Dessuten liker jeg systemet til disse skolene hvor man kan lage seg en arbeidsplan og har innleveringer osv slik at man vet litt bedre hvordan man ligger an mot eksamen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på 1-2-3 og har mailet litt fram og tilbake, så nå skal jeg inn der til samtale i morgen kl. 12.30. Iiiiik, så skummelt - kanskje jeg blir student til neste år og skal ta masse fag frem til da. :getlost:

Flink pike:D De er kjempehyggelige, og veldig profesjonelle der, iallefall de jeg har snakket med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...